Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

Sitat

Alt for mange har sagt til meg "invester mer i kikkert enn i rifle".

Alle kikkertene mine koster mer enn rifla de sitter på, (dog er det tight på F/UNL-rifla fra Hansen ;) ) MEN, og det er et stort men - jeg har to rifler med dioptersikter, til snaue 2000,- og merkelig nok treffer jeg med de også. Jeg tror ikke det er nødvendig med så himla dyr optikk, det bare føles bedre. Mercedes er smoothere enn BMW liksom. Begge kjører, og kjører bra, men det høres bedre ut når du lukker dørene på MBen...

 

Sitat

Bra vi har sånne som deg her inne @M67

Mange takk! :)

 

Sitat

CCV?

Som andre sa, counter clockwise - da skrur du skruen ned/ inn når du skrur ned. For meg er det for det ene mer logisk, og for det andre det jeg er vant til. Jeg har prøvd å venne meg til kikkerter som er CW, men det går ikke, og jeg skrur feil. Noen MÅ ha CW, og noen fungerer med begge.

 

Sitat

Spiller ikke om du har Zeiss V8 hvis rifla ikke føles god å skyte med

For god skyting er det essensielt at stokken passer - godt. Alt må tilpasses skytteren slik han ligger eller sitter eller står når han skyter, der er det MYE å hente.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Ingen dyr som har klaga hos meg i allefall. IORene er skarpe og fungerer langt ut i skumringen (og vel så det)

 

Solide ringer som fungerer. Ikke lette og ikke elegante, sikkert resirkulert fra en gammel T55 tank eller noe sånt.

 

Det fins ingen annen grunn enn økonomi til å skyte noe annet.

10 skudd på 500m. Det er ikke så ofte jeg har sett slik presisjon med hjemmeladd ammo. De fleste har aldri sett det ;) 

Du sier det er solide ringer som funker.
Men vet du eller noen andre om de passer bra inn med tankegangen som ble nevnt i forhold til kinnhøyde osv?
Hehe, 16,50kr smellen blir litt i drygeste laget for min del i starten tror jeg? 
Frem til jeg har tilegnet meg delvis greie egenskaper, vil det vel mtp. mengdeskyting være bedre med den til 8,50?
 

 

3 timer siden, Aannerud skrev:

Delta'n har jeg en anmeldelse av her inne om du ikke har sett den? Mye kikkert for pengene!!!

Skal ta å søke opp denne :) 

Skal ta å lese gjennom resten, men kjente det ble mye for disse trøtte øynene uten en kaffetår :P 
Masse gode svar, kjempe! 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, M67 skrev:

Som andre sa, counter clockwise - da skrur du skruen ned/ inn når du skrur ned. For meg er det for det ene mer logisk, og for det andre det jeg er vant til. Jeg har prøvd å venne meg til kikkerter som er CW, men det går ikke, og jeg skrur feil. Noen MÅ ha CW, og noen fungerer med begge.

Korriger meg gjerne her.
Men om dette er en tilvenningsmak, så skal man vel ikke ta høyde for at det er noe man MÅ ha?
Da man gjerne lærer seg det man ofte starter med?
Min logikk har sviktet meg flere ganger enn jeg vil innrømme, kan dette være det ferskeste tilfellet mon tro?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

 

Prosjekttråd? Masse bilder!

Den kommer. Jeg har anskaffet det meste av utstyr og treverk men er fortsatt på tegnebrettet og planlegging. Jeg tenker foreløpig en Mcmillan A5 kopi. Kanskje med en liten tvist fra GRS sitt grep. Det blir vel inlet som blir den største utfordringen. Men jeg kan jo alltids lage ferdig og sende inn til BM for innlet. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Nordavind skrev:

Korriger meg gjerne her.
Men om dette er en tilvenningsmak, så skal man vel ikke ta høyde for at det er noe man MÅ ha?
Da man gjerne lærer seg det man ofte starter med?
Min logikk har sviktet meg flere ganger enn jeg vil innrømme, kan dette være det ferskeste tilfellet mon tro?

Neida det er en tilvenning. Men selv har jeg aldri vært borti en LH kikkert med CW klikk. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Salty_viking skrev:

Men selv har jeg aldri vært borti en LH kikkert med CW klikk. 

Du trenger ikke se lengre enn til S&B PMII før du har en langholdskikkert med CW.

 

Som M67 foretrekker jeg CCW. For alle som har skrudd en skrue vil det være det mest naturlige valget ^_^

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Salty_viking skrev:

Neida det er en tilvenning. Men selv har jeg aldri vært borti en LH kikkert med CW klikk. 

Uten å ha sett en videoreview av briten selv, så har jeg ikke funnet noe informasjon som sier om IOR'n er CCW eller CW?

 

 

5 minutter siden, Salty_viking skrev:

Den kommer.

Dette blir spennende!! :D 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Alle kikkertene mine koster mer enn rifla de sitter på, (dog er det tight på F/UNL-rifla fra Hansen ;) ) MEN, og det er et stort men - jeg har to rifler med dioptersikter, til snaue 2000,- og merkelig nok treffer jeg med de også. Jeg tror ikke det er nødvendig med så himla dyr optikk, det bare føles bedre. Mercedes er smoothere enn BMW liksom. Begge kjører, og kjører bra, men det høres bedre ut når du lukker dørene på MBen...

Enig @M67. Man må ikke på død og live kjøre max investering på kikkert. Du får mye OK. Men min erfaring på LH kikkerter er høy X under 10k er litt under skepsis. Ut fra det jeg har sett er det da det kommer frem slike med MIL/MOA or dårlig glass. Men såklart, liker man matematikk så er det vel noe for noen....

 

Min optikk er mye dyrere enn børsa. Men den er jo arva. Men i forhold til verdien. I tillegg har jeg stappet noen kr i orginalstokken for å få den tilpassa. Som kolbeplate og annet sarv. Morro å holde på selv. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Nordavind skrev:

Haha, da vil vel alle anstendige menn helst ha CCW? Sånn jeg tolker det! 

Når jeg tenker meg om er det egentlig bare å se bilder av tårn. Er tallene fra 0 og oppover plassert i retning venstre er det ikke da CCW?  

 

Elevasjon retning venstre krever å skru mot høyre - CCW? hjernebarken vrir seg nå 

Edited by Salty_viking
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

For god skyting er det essensielt at stokken passer - godt. Alt må tilpasses skytteren slik han ligger eller sitter eller står når han skyter, der er det MYE å hente.

Dette var utfordringen med sakoen ved overtakelse. Gammel monte carlo stokk tilpasset løpssikter. Aldri har jeg opplevd mer oppovervipp ved skudd med oryx. Sku tru jeg skaut med en 338LM selv om rekylen var lav.... Når den hjemmelaga stokken blir ferdig (ila sommeren når revesesongen er på hold) skal monte carlostokken på bålet. Forakt og hat :S

 

Måtte kjøpe justerbar ryggplate og negativ spacer fra brownells. Så var det bare å kappe og skjære de til. Nå er den helt OK. Men den derre jævla cast-offn.....

Edited by Salty_viking
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

"Øyeboks" er et tulleord.

Det er kanskje ikke av så stor betydning når du skal skyte med 25 ganger forstørrelse, men har du tenkt å skyte med begge øya åpen på lav forstørrelse så er det alfa omega. Dessuten er det ikke så lett og omsette tall til en subjektiv oppfattelse av hvordan man opplever å se inn i et okular, så jeg synes begrepet "øyeboks" på en lettfattelig måte kan beskrive dette. Vi snakker om en subjektiv følelse på samme måte som jeg f.eks synes at S&B PMII 5-25x56 har en betydelig bedre "dybde" i bilde enn en 5-20x50 ultra short, som jeg oppfatter litt 2 dimensjonal i forhold. Dette kan kanskje også forklares med bakgrunn i valgte parametre og linseoppsett, men jeg kan det altså ikke.  

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Bly skrev:

Det er kanskje ikke av så stor betydning når du skal skyte med 25 ganger forstørrelse

På burrisen jeg kvitta meg med var dette med "øyeboks" problemet på max (20x). Jeg kunne ikke røre trynet en millimeter før alt ble svart. Men kanskje det hadde noe med at øyehuset hadde nesten lik størrelse som mellomrøret på den modellen (34mm).

Link to comment
Share on other sites

Sitat

så skal man vel ikke ta høyde for at det er noe man MÅ ha?

Det er ikke det, mener jeg skrev at JEG må ha det. Og det må jeg. Hva du må ha vet jeg ikke. Jeg anbefaler vel kanskje å begynne med CCW, siden det er desidert vanligst. IOR og Vortex er CCW, SuB kan du velge, Zeiss CW, Leupold CCW,

 

Sitat

Er tallene fra 0 og oppover plassert i retning venstre er det ikke da CCW?  

Jo, og du skrur opp for opp, osv. Men som sagt, dette er "uvesentlig" det spiller ingen rolle hva du velger om du har EN kikkert. Har du flere anbefaler jeg på det STERKESTE at de er samme vei... Jeg skremte en rådyrbukk noe veldig en gang...

 

Sitat

Men vet du eller noen andre om de passer bra inn med tankegangen som ble nevnt i forhold til kinnhøyde osv?

Det er også en smakssak, hvor høyt passer det DEG å ha kikkerten. Jeg var fornøyd med IOR ringene - de forøvrig nøyaktig like Vortex sine stålringer. Vortex "Precision Matched" er litt finere å se på, og lettere.

 

Sitat

Hehe, 16,50kr smellen blir litt i drygeste laget for min del i starten tror jeg? 
Frem til jeg har tilegnet meg delvis greie egenskaper, vil det vel mtp. mengdeskyting være bedre med den til 8,50?

Den koster 16.50 i 6XC og 308Win. I 6.5x55 koster den 9.15 - til langholdskyting heter den "Diamond Line Felt". Såvidt jeg kan forstå er kvaliteten den samme, jeg har bare ikke skutt 6.5en i så gode forhold som det var da den 6XC samlinga ble skutt - den ble heller ike skutt av meg. Jeg skjøt langt ifra så bra den dagen. Prisforskjellen uansett er et ganske så stort poeng for å kjøpe rifle i 6.5x55...

 

Sitat

videoreview

Husk nå på, at sånne videoreview - de lages av folk som er flinke til lage videoreview... Og at ting er subjektivt. Jeg har sett review som totalt slakter noen av de beste kikkertene jeg har, eller har hatt - og da gjerne over ting som den har til felles med alle andre kikkerter, eller ting som ikke stemmer.

 

Sitat

Jeg kunne ikke røre trynet en millimeter før alt ble svart

Utgangspupill... På 20x med en 50mm kikkert er utgangspupillen 2.5mm, er det lyst og pupillen din er 2.5mm, så blir alt svart om du rører hodet 2.5mm, det er sånn det er - uansett hva kikkerten heter. Prøv å skyt med diopter du, og 0.7mm ;) Det er faktisk ikke vanskelig - men det innebærer et magisk rituale. Jeg skal avsløre det senere, dersom ikke @Bly eller noen kommer meg i forkjøpet ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

IOR er CCW.. "Alle" er igrunn CCW men noen europeiske produsenter leverer med valg (Kahles og S&B) eller kun med CW (Zeiss og Hensholdt) er de jeg kommerpå.. Man har litt mer å velge i om man går for CCW når man skal begynne å skru på åpene tårn, har man allerede en preferanse er det vanskelig og endre på den.. 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, M67 skrev:

Det er ikke det, mener jeg skrev at JEG må ha det.

Ok da skjønte jeg.
 

33 minutter siden, M67 skrev:

Den koster 16.50 i 6XC og 308Win. I 6.5x55 koster den 9.15 - til langholdskyting heter den "Diamond Line Felt". Såvidt jeg kan forstå er kvaliteten den samme, jeg har bare ikke skutt 6.5en i så gode forhold som det var da den 6XC samlinga ble skutt - den ble heller ike skutt av meg. Jeg skjøt langt ifra så bra den dagen. Prisforskjellen uansett er et ganske så stort poeng for å kjøpe rifle i 6.5x55...

Ja stusset litt på prisen, men da jeg ikke er kjent med kaliberet tenkte jeg kanskje det var en eller annen vri på den.
Men ja, helt klart innenfor da mtp pris - Selv om man alltid skulle hatt alt enda litt billigere ;) 
 

36 minutter siden, M67 skrev:

men det innebærer et magisk rituale. Jeg skal avsløre det senere, dersom ikke @Bly eller noen kommer meg i forkjøpet ;)

Venter i spenning, selv om diopter ganske så sikkert står litt lengre bak i køen for og bli testet ut :P 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Utgangspupill... På 20x med en 50mm kikkert er utgangspupillen 2.5mm, er det lyst og pupillen din er 2.5mm, så blir alt svart om du rører hodet 2.5mm, det er sånn det er - uansett hva kikkerten heter. Prøv å skyt med diopter du, og 0.7mm ;) Det er faktisk ikke vanskelig - men det innebærer et magisk rituale. Jeg skal avsløre det senere, dersom ikke @Bly eller noen kommer meg i forkjøpet

Og klokere blir man av deg @M67 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Zippaznip skrev:

3mars er det unl stevne på nidaros. Der er det nok mye glass å se på etter endt konkurranse. 

Om alt går som planlagt, noe det sjeldent gjør har jeg lært..
Så skal vel forhåpentligvis børsa være i hus til da.
Men refererer til "sjeldent" i første setning, så får man heller bare ta det som en bonus om det er så.
Skal oppover uansett ja, så får nok sett i litt etterpå håper jeg :) 
Men er vel egentlig ganske bestemt på at det blir IOR eller Delta'n, da jeg har satt sammen pakke med IOR, samt kikka på delta, å fått en fin pris.

 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Zippaznip skrev:

Jeg hadde valgt ior/vortex/whatever hver gang over delta rett og slett fordi de er såpass ukjente, og det meste av tester virker partiske eller av folk som ikke har godtnok grunnlag gi en god test.

Ja det er den evige jakten på kilder som er nøytrale..
Om noen vet av en eller flere som driver med reviews som man kan i stor grad si er upartiske - Gjerne kom med tips :) 
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan på hånden på hjertet si att jeg er Nøytral i denne testen! Hadde kikkerten til låns for å teste opp mot mine egene kikkerter rett og slett fordi jeg syns optikk er gøy.. Siden har jeg ikke sett kikkerten eller fått noen økonomiske fordeler av testen.. 

 

Mye kikkert for pengene!

 

 

Aannerud

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver det jeg ser og øyner ser jo forskjellig men jeg vil påstå en side om side test mot langt dyrere og vel renomert optikk er en god pekepinn.. Man trenger ikke doktorgrad i optikk for å sammenligne optikk side om side👍

 

De som ikke er kjente for optikk testing er ikke gode nok referanse å de som har testet mye, har snøring er kjøpt og betalt:p Nei da må man bare handle og se selv!

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Prøv å skyt med diopter du, og 0.7mm ;) Det er faktisk ikke vanskelig - men det innebærer et magisk rituale. Jeg skal avsløre det senere, dersom ikke @Bly eller noen kommer meg i forkjøpet ;)

Jeg har hørt denne damen si at hårstrikk på kolben er tingen :D

IMG_0468.JPG.b0e15d60767c7749e8f56b36b808be4f.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jævlig fin - den Anschützen ;)

 

Dioptere går ikke an å stille parallaksefrie, og det hun bruker hårstrikket til er en av de tingene jeg sliter mest med. Jeg ser ikke godt nok til strupe irisen særlig under 1mm, knapt det engang. Så det blir en del flyvere, noen ganger sniker de seg ut av tieren, og på ligg er ikke det godt nok - til noe ca. Men jeg skal lære meg å skyte en dag...

Uansett, sliter du med å holde øyet i utgangspupillen på kikkerten, så må du lære deg det.

 

Dagens råd til blivende- og skyttere "in spe" er stapp øyeboksen opp i ræva, kjøp en billigere kikkert, og bruk pengene på et ombyggingssett og 5000 22LR patroner - ned på magen og skyt. Det vil gi langt bedre resultater på skiva på 500 eller whatnot - meter enn de siste 10 000 på kikkertsikte.

 

K

IMG_6740.JPG

IMG_6741.JPG

IMG_6746.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Uansett, sliter du med å holde øyet i utgangspupillen på kikkerten, så må du lære deg det.

 

Dagens råd til blivende- og skyttere "in spe" er stapp øyeboksen opp i ræva, kjøp en billigere kikkert, og bruk pengene på et ombyggingssett og 5000 22LR patroner - ned på magen og skyt. Det vil gi langt bedre resultater på skiva på 500 eller whatnot - meter enn de siste 10 000 på kikkertsikte.

Ssssssssnakker om fetish! :D

 

Godt skrevet. Jeg skal slutte med det der med "øyeboks". Men å stappe den i ræva.. Njaaaaaaa. Skal høre med fruen heime, men får hu fnatt på hvor dyr kikkerten min er tror jeg hele greia går opp ræva. Helt sikkert med 50mm linsa først.........

 

Jeg har forøvrig bestilt emner til stokklaging nå. Så da får vi se om det blir noe mer komfortabelt å skyte mot høsten :) Jeg måtte tilby å lage en til svigerfar også. Han skyter med 338 WM med synthstokk uten noe demping. Det er mye svai i den stokken skal jeg si deg.....

Link to comment
Share on other sites

@Aannerud Har jeg rett i å anta at du eier/har eid en Khales 624i gen3? ( Beklager om det er sagt tidligere i tråden, gikk fort gjennom uten å finne noe )
Mange her kan vel sikkert svare på dette -

Spørsmålet er, om det er noe forskjell på gen2 og gen3.
Og isåfall, hvilke forskjeller?

Har sett litt på bruktmarkedet, samt vurdert kikkerten ellers også.
Man kommer seg jo aldri helt bort fra tanken at man vil ha det bedre uansett.
Samt "logikken" min tilsier at 18 i max forstørrelse kunne bli litt lite med tiden (?)

G.E

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Kahles Gen. 3 og har eid en Gen. 2, det var ca 3 år mellom jeg hadde gen. 2 og 3 så klarer ikke skille de så godt rent optisk.. Eneste jeg husker med Gen. 2 som jeg kjøpte etter jeg hadde hatt en Zeiss 6-24x56 var att den var ikke like skarp som Zeissen.. Uten å ha testet Gen. 3 opp mot samme kikkert tør jeg påstå den er skarpere enn Gen. 2.. 

 

Jeg har nettopp fått igjen gen. 3 for rep. Og er ikke like kjapp med å anbefale Kahlesen lengre da det har vært alt for mye feil med de opp gjennom! Helt suveren når den er i orden så jeg bytter den ikke ut, men den må være i orden!!;) 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Zippaznip skrev:

Nå er det vel ikke rifle jeg skal bestemme meg for ;) 
Rifla er bestemt, så der foreligger det ikke noe behov.
Optikk blir som sagt mest sannsynlig en IOR 3,5-18x50, dog skulle jeg gjerne ha hatt litt større max forstørring, hvilket er årsaken til at jeg spurte Aannerud hva han mente om Kahles 624i Gen3.

Tilbake til det @Aannerud - Hva er det som er vanlige feil her? Hvordan har kundeservice på 624'n vært?
Takker for informasjon!

Link to comment
Share on other sites

Trodde du hande landa på sauer jeg, om ikke så er den annonsen der noe som bør få deg til å gå i tenkeboksen :)

Ang IOR har jeg ingen erfaringer, jeg syns imidlertid de ser veldig gammeldags og billige ut. Rare former som minner meg om billige tacticoole luftgevær sikter ala tidlig hawke

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har landa på Sauer, men det blir i en annen stokk enn Tyristubben.
Det blir i McMillan.
Da mtp. at det også er svartorstokk, som er ganske så bløt utifra det jeg er blitt fortalt.

Så kan ikke se for meg at det vil være det beste valget mtp. at riflen skal brukes til PRS m.m
Dessuten skal det handles litt, så handler alt til samme forhandler om det er mulig - da det gjerne foreligger en god pakkepris, samt man bygger opp et forhold til
forhandler, som ikke er noe dumt etter min logikk :) 

Nå skal man vel ikke kjøpe seg kikkert for at den ser smekkers ut, vil jo helst at den skal være funksjonell.
Og da har jeg ikke hørt noe annet enn lovord om IOR, fra folk som har brukt eller bruker.
Det eneste jeg kan se for meg ville vært en mulighet, er en 624i gen3 på bruktmarkedet.
Har også sett på Delta Stryker'n som visstnok også skal være mye bang for the buck so to speak.

 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Vanlige feil på Gen. 3, jeg vet ikke.. Min hadde møkk på linsa innvendig og missmatch på klikk indikasjonen.. Altså den tracka nok riktig men strekene på elevaksjons tårnet bomma på pila på kikkerten stedvis på runden.. Ellers har det vært mye ball med erektor systemet

på tidligere modeller.. Ting skal være forbedret på Gen. 3 men man hører i ny og ne om feil med de og, dog sjeldnere enn tidligere geneasjoner! Når det er sakt finner man feil på kikkerter fra alle produsenter.. kundeservice er det ingenting å si på, har enda ikke hørt om noen som ikke har fått kikkerten sin reparert på garanti, selv med Gen. 1 kikkerter! Men det gikk vel nesten 4 mnd. før jeg fikk tilbake kikkerten(ink. Jul).. 

 

Skal bruke kikkerten på jakt hadde jeg ikke valgt høyeste max forstørring på bekostning av minste forstørringa! Man kan skyte like langt med 18x som 24x men man har ikke de samme forutsetningene på jakt med 6x kontra 3x! Men når når det er sakt... måtte jeg velge mellom IOR 3-18 og Kahles 624i gen. 3 hadde jeg nok valgt Kahlesen hver gang som eneste kikkert :P

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Mye god informasjon! :) 

Skal nok ikke bruke IOR på jakt, da det blir kjøpt inn en billigere brukt kikkert til det formålet.
Det som er kjekt med 24x som max, er vel at man kan se blinken lettere - ergo man ser treff lettere?
Dette er ihvertfall grunnlaget jeg har tiltenkt, samt skarpere på max forstørring i optikk.

Når jeg tenkte at man ser treffene lettere, så var det litt i håp om å kunne slippe å gå til innkjøp av et spotter scope i første omgang.
Her vet jeg ikke om jeg har blitt fortalt at det er et behov av utstyrsfreaker, men hva mener folk her i tråden om akkurat dette?
Jeg er blitt fortalt at, om jeg ønsker god trening samt mye trening - også da på egenhånd, når der ikke er folk i nærheten ( som har dette )
så er det gull værdt med ett spotterscope?

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, msteiro skrev:

Et spottescope med kamera og 5 sek delay før visning på skjerm må jo være gull hvis man skyter alene?

Er akkurat det jeg er blitt fortalt av flere, da man sikkert vil være på bane da det ikke er folk der av og til( selvfølgelig med standplasslederkurs i boks om det er på DFS bane )
Vil man tro at dette er noe som kan være nyttig med en gang, eller vil det måtte foreligge en god del trening før dette blir av noenlunde høy nytteverdi?
Ser for meg at ammunisjon har høyere verdi i starten, men ikke vet jeg da jeg er rimelig grønn.

 

 

13 minutter siden, Zippaznip skrev:

Treff greier du nok å se på stål, men å spotte egne bom krever god skytestilling og lav rekyl. En spotter er et fantastisk verktøy når det blir krevende forhold. 

Merker fint treffene på moskusen på Jonsvatnet hehe, høres pent og godt. Den er på ca 500m utifra hva jeg er fortalt ( ikke målt selv )
Men har til nå ikke sett nøyaktig hvor treffene går, noe jeg gjerne skulle likt.
Dog skal det sies at jeg har skutt med rifla til en kamerat som ikke har optikk av den skarpeste klasse, så på den avstanden ble det veldig vanskelig og se treff.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Aannerud skrev:

Skal du ikke jakte med kikkerten og formålet er LH/stål, hva slal du da med 3x? Da hadde jeg prioritert it fra hja man får i andre enden.. Vortex Gen.2 4.5-28x56 er jo "billig" om dagen! 

 

 

Aannerud

Dette er vel akkurat grunnen til at jeg kikker litt på Delta'n samt Kahles'n.
Har sendt mail til forhandler å forespurt Khales samt Vortex da disse ikke er i sortiment.
Ønsker å kjøpe alt fra èn og samme forhandler, om det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Nordavind skrev:

Er akkurat det jeg er blitt fortalt av flere, da man sikkert vil være på bane da det ikke er folk der av og til( selvfølgelig med standplasslederkurs i boks om det er på DFS bane )
Vil man tro at dette er noe som kan være nyttig med en gang, eller vil det måtte foreligge en god del trening før dette blir av noenlunde høy nytteverdi?
Ser for meg at ammunisjon har høyere verdi i starten, men ikke vet jeg da jeg er rimelig grønn.

 

 

Merker fint treffene på moskusen på Jonsvatnet hehe, høres pent og godt. Den er på ca 500m utifra hva jeg er fortalt ( ikke målt selv )
Men har til nå ikke sett nøyaktig hvor treffene går, noe jeg gjerne skulle likt.
Dog skal det sies at jeg har skutt med rifla til en kamerat som ikke har optikk av den skarpeste klasse, så på den avstanden ble det veldig vanskelig og se treff.

425m 40x40cm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...