Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

Kyndig veiledning er ett godt poeng nå i starten, får du noen til å hjelpe deg nå i starten sparer du nok inn mange timer trening for å komme "dit". 

 

For ett par år siden spurte en slektning som holdt på å tok jegerprøven om hun kunne være med meg å skyte litt. Hun hadde aldri skutt med kulegevær før.  

 

Jajo, vi begynnte på 100 meter grunnleggende med alt fra avtrekk til stilling. 

 

Den siste fem skuddsserien hennes den dagen på 500 meter så slik ut: 

 

Nå er hun aktiv DFS skytter. 

 

 

 

IMG_1116.JPG

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

Egentlig, vil jeg nesten påstå - sett i 22LR settet, kjøp 5000 SK Match og bruk de opp på 100m før du setter i 6.5x55 løpet igjen.

Ja om Skytterkontoret kan få fingern ut av baken, for å sende meg en faktura for omb. settet, så er ikke det noe problem.
Har ringt 2 ganger nå, hvor jeg blir fortalt at jeg ligger øverst i bunken.
Har kjøpt inn 5000 stk av Geco 22lr, for å gjøre nøyaktig det du presiserer her.
Men frem til at jeg har det, så skyter jeg heller 6.5 enn og ikke skyte i det hele tatt.

 

1 minutt siden, ladebenken skrev:

Kyndig veiledning er ett godt poeng nå i starten, får du noen til å hjelpe deg nå i starten sparer du nok inn mange timer trening for å komme "dit". 

Ja får skrive til noen på facebook, eller bare lage ett innlegg på en av sidene for å se hvilken respons jeg får.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har kjøpt inn 5000 stk av Geco 22lr, for å gjøre nøyaktig det du presiserer her.

Har du fått de, eller bestilt? De er gode til mye skytetrening, men vær oppmerksom på at du knapt kan regne med å holde innertier på 100m med Geco - 10er, ja. innertier, nei. Men som de første 5k er de vel gode nok. Du kan jo evt kjøpe noen 100 av noe bedre og se etterhvert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt og fått.
Mangler kun omb. settet fra skytterkontoret nå.

Men som de første 5k er de vel gode nok.

Det var tanken bak kjøpet.
Da prøver jeg heller å bytte til meg 2-3 bokser med SK Match mot en del mer Geco om jeg finner noen som vil.
Målet mitt med de 5000 er ikke å holde innertier på 100, men å lære meg grunnleggende teknikker, samt bli kjent med rifla osv.
Men som du sier, skulle jeg ønske å se etter noe forskjell i prestasjon etterhvert, så kjøper/bytter jeg til meg noe SK Match.

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Helt ærlig tror jeg mindre kjøping må til her nå...

Lite informativt det som blir skrevet her syns jeg.
Gjerne begrunn hvorfor du sier det du sier.
Har gjort en handel her og nå da jeg hadde penger til det her og nå.
 

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke kjøpe deg til suksess. Jeg forstår du er gira, men kanskje litt for gira i og med at du ikke har begynt med grunnleggende skyteteknikk..

 

Hadde ikke CZen min sprengt i nevene på meg et halvt år tilbake så hadde jeg enda hatt den ukentlige sysselen med å skyte et par hundre skudd bak huset på 10-35 meter på forskjellige blinker :S

 

Å kjøpe inn 5000stk av noen ammunisjon du ikke har testet selv (og heller ikke lot!) syns jeg blir i overkant håpefullt - i verste fall risikerer du at den suger esel i din rifle, i beste fall varierende resultater. Geco, CCI, Topshot o.l. er OK til uformell trening og plinking, men om du skal ha noe igjen av treningen ville jeg satt lista på MINST Norma#2 eller bedre. Jeg har skutt ganske mange tusen CCI, som gikk helt OK i min rifle, men nettopp kun helt OK.. Norma#2, Eley Sub-HP, RWS50, plutselig fikk jeg mye bedre resultater og kunne selv se hva som var feil. Selv på vindstille dager hvor jeg trodde jeg lå jævla godt på plass og trakk av perfekt merka jeg nå hva som var dårlig skyting og hva som var spredningen til ammoen.

 

10 skudd Eley Sub HP satt alltid på liten klistrelapp på 50m med litt varierende vestlandsvind, med CCI standard var det som regel noe a la de grønne runde lappene til Forsvaret. Topshot gav jeg tidlig opp på..

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker Geco til nybegynnerene, og egentlig opp til Jr-nivå inne. Ute bruker vi den bare til nybegynnere. Trådstarter er nybegynner, og Geco vil funke fint. Jeg kan skyte 47-48 stående med Geco, og 50 liggende, jeg skyter ikke noe flere poeng med SK Match egentlig, men jeg skyter selvsagt mange flere innertiere.

TS er på nivået treffe skiva, om en skal en se på det som skrives over. Geco er bra nok, ei god stund.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hadde jo vært fint om man kunne KJØPE seg til suksess,
da hadde jeg vel like så gjerne kjøpt en off the shelf rifle til over 100 laken, og div. utstyr til enda 100 laken 9_9

Men og si " Mindre kjøping må til her nå " syntes jeg blir svært lite informativt.
Nå er det sånn at jeg har gjort kjøpet, for at det skal følge meg med evnene som vil komme over tid.
Jeg hadde muligheten til å investere i det nå, og ikke til neste år - Så da var valget enkelt for min del.

Valg av ammunisjon? Joda det er godt mulig du har rett der.

Men etter og ha pratet med div. av folk tilknyttet både bransje og miljø, så var det en helt kurant ammunisjon til en med mine ferdigheter.
Skulle det oppstå en situasjon hvor jeg heller trenger noe annet? Joda da kan jeg helt sikkert selge noe, eller evt. bytte til meg noe annet?
Det tar jeg når den tid kommer.

For meg er det viktigste nå, at jeg har det jeg trenger for å starte opp, og med utstyr som følger evnene mine uten og måtte bytte etter 1-2-3 år.

 

23 minutter siden, M67 skrev:

TS er på nivået treffe skiva om en skal en se på det som skrives over.

Treffe skiva gjør jeg absolutt, og på 100m skal jeg nok fint få til å ligge innafor svarten på lesjaskive.
Men noe inntertier og lignende, joda det må jeg nok jobbe med en god stund.
Men ja, tror nok absolutt Geco holder for mitt bruk en god stund fremover.
Og om det ikke skulle det? Da henviser jeg til punktene over.
 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Nordavind skrev:

Lite informativt det som blir skrevet her syns jeg.
Gjerne begrunn hvorfor du sier det du sier.
Har gjort en handel her og nå da jeg hadde penger til det her og nå.
 

Det han sier er jo sant, hvis du sliter å forstå / skyte deg inn / ha ferdighetene til å komme deg på pappen @ 100m hjelper det ikke å handle mer. Du må enten sette deg en plan og gjøre ting strukturert, eller få tak på hjelp.

 

Du har jo børsa nå, drop skrivinga. Sett deg inn i Basic skytestilling og bruk mange timer på tørrtrening. M67 skreiv Just et flott innlegg om bruk av tofot på Facebook. 

 

Legg deg ned,bygg stilling, ta et avtrekk. Reis opp og reset, ligg ned på nytt og bygg stilling. Oppnå at du slapper av bak rifla og får et naturlig siktepukt. 

 

Repiter til du spyr. 

 

Edit ; dette blir litt brutalt, men tror det må til. 

 

Du skriver litt lenger bak, kanskje imellom linjene at du ønsker hjelp fra nsbk / andre nidarosere. Det er nok mange av di som leser her, men du kan virke kravstor og litt intens til tider. Tror det er grunnen til at hjelp har uteblitt fra noen. 

 

Feks at du svarer Ei tohi varjata ganske friskt lenger opp, når han har et godt poeng. 

 

Når det er sakt ligger det jo et innlegg på Facebook ang snø og organisering av trening fremover. Jeg ville startet med et innlegg der. 

 

Ta en pause i et par dager, la ting synke inn. Ta en tur på kafe. Jobb med å komme i kontak med folk og du vil få det lettere på banen når den åpner for fult iløpet av de neste månedene. 

 

 

 

 

Edited by Zippaznip
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er foreløpig plan.

1. Skyte inn rifle/kikkert.
2. Lære meg å bruke kikkert samt rifle på en korrekt måte i forhold til skytedisiplinen.
3. Ettersøke hjelp på banen for å etterse at teknikk og div. blir gjort korrekt.
4. Repetere teknikker.

 

15 minutter siden, Zippaznip skrev:

Legg deg ned,bygg stilling, ta et avtrekk. Reis opp reset, ligg ned på nytt og bygg stilling. Oppnå at du slapper av bak rifla og får et naturlig siktepukt. 

Denne likte jeg!

Har tenkt tanken ang. filmen ja, men det blir etter litt innkjøring.

Har mye å ta meg til, gleder meg stort :) 

Link to comment
Share on other sites

Skal ha at du går til minste nanodetalj😁, Flashback te når jeg var med  lillebror å handla sko... Uten å mene vondt om noen, men han jobber på oljerigg, har både greit med penger,for lang fri og skal ha kvalitet..Tok noen timer å finne rette paret😂

 

Men det viktigste er faktisk å gå 10 000 skritt hver dag😊

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kom litt sent til showet her, men ref diskusjonen om momentnøkler 2-3 sider tilbake.

Fant en Wiha trekker med justerbart moment 2-8Nm, kalibrert etter DIN norm til 6%, får bra pris ved kjøp via arbeidsgiver

https://www.elfadistrelec.no/en/torque-screwdriver-nm-wiha-28521800/p/18073935?q=28521800&page=1&origPos=1&origPageSize=25&simi=99.65&no-cache=true

 

Virker som en kurant range til generell våpenmekk, i først omgang mtp. kikkertringer og løpsbytte/montering på S&L. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, psAico skrev:

Kom litt sent til showet her, men ref diskusjonen om momentnøkler 2-3 sider tilbake.

Fant en Wiha trekker med justerbart moment 2-8Nm, kalibrert etter DIN norm til 6%, får bra pris ved kjøp via arbeidsgiver

https://www.elfadistrelec.no/en/torque-screwdriver-nm-wiha-28521800/p/18073935?q=28521800&page=1&origPos=1&origPageSize=25&simi=99.65&no-cache=true

 

Virker som en kurant range til generell våpenmekk, i først omgang mtp. kikkertringer og løpsbytte/montering på S&L. 

Har hatt denne i 3 år nå, fikk en bekjent som driver med kalibrering til å sjekke. Og den er fortsatt innenfor de samme verdiene som står på attesten fra fabrikken. Den har vært flittig brukt på både våpen og sykler. Husk at du må ha et innsett som tar bits, pluss justeringsverktøy for moment. Jeg kjøpte mitt i et komplett sett på fleabay til en nette sum av 104$ med frakt da, hva de ligger på nå er jeg usikker på.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@glockss takk for info! 

Wiha er som regel Ok kvalitet, men ingen er gode på alt. Greit med brukererfaringer som sannsynliggjør at de kan dette også.

Trur rabatten min utgjør omtrent samme som mva... så ca. 1200-1300 inkl. Mva må jeg nok ut med (ca. 1800-1900 i random nettbutikk). Ser stygt ut som det blir en sånn

Link to comment
Share on other sites

Litt mere info, muligens det står også lenger opp I tråden, jeg bruker som regel 2-2.5NM på ringene, 3.5-4NM på ringene til skinne, 4-4.5NM på stokken, 2NM MAX på picatinny ol til kassa (gjengene går fort om du bruker mer)

Dette har vært gjenganger med tikka, xbolt/abolt og weatherby. Så en momentnøkkel I range 2-8 dekker det meste av våpenrelatert arbeid som krever moment. Og om man ikke har søylebedda eller ikke har alustokk, har jeg erfart at riktig moment hver gang man tar kassa inn og ut av stokken avgjørende på første skuddstreffet. Driver også og bytter siktene på tikka kassa (spuhr), og om man bruker samme moment hver gang så ser jeg ingen treffpunkt endring der heller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
På 30.3.2018 den 1.03, Nordavind skrev:

Her er foreløpig plan.

1. Skyte inn rifle/kikkert.
2. Lære meg å bruke kikkert samt rifle på en korrekt måte i forhold til skytedisiplinen.
3. Ettersøke hjelp på banen for å etterse at teknikk og div. blir gjort korrekt.
4. Repetere teknikker.

 

Denne likte jeg!

Har tenkt tanken ang. filmen ja, men det blir etter litt innkjøring.

Har mye å ta meg til, gleder meg stort :) 

Hvordan går det med deg? 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Ble sikkert skremt bort ;) 

Skremt av hvem isåfall? Tenåringslogikk det der.
Nei, bare har mindre tid til nett rett og slett.
Masse jobb, samt vil vel håpe jeg ikke er den eneste som bruker godværet til sin nytte?

Link to comment
Share on other sites

På 11.5.2018 den 11.51, Zippaznip skrev:

Hvordan går det med deg? 

Jo takk som spør, og som faktisk holder deg saklig.

Det går kjempebra.
Nå er det tabell som står som neste punkt på gjørelista, så regner med det blir gjort neste lørdag.
Har til nå bare blitt kjent med utstyr, samt trent litt på grunnleggende teknikker.
På 100m skyter jeg ca 0.5-0.8 Moa per nå.
Lært meg mil dots, hvor jeg skrur på tårn så jeg må jobbe meg inn via mil dots til mål.
Hvor jeg har øvd litt på 425m og 600m, som også går ganske bra.
Vind er vel den tøffeste utfordringen jeg har møtt hittil.
Snur ganske brått, så kan til tider være utfordrende og i øyeblikket kjenne til hvor mange klikk det skal til.
Det er også et punkt som står ganske høyt på lista.

Er på banen 1-2 ganger i uka, så det blir nå progresjon i det tempoet det blir :) 

Nordavind

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har desverre blitt lite de siste 3-4 ukene, da det har vært utrolig mye jobb på ugunstige tider :) 
Men planen er å dra oppover på neste 2 kommende lørdager hvertfall, så håper jeg på noen flere dager om det er mulighet for det innad i ukedagene.
Men treffer stadig bedre og bedre, kan vel få til noen bilder etterhvert.
Skal se om jeg finner noen fra tidligere for å sammenligne :) 

Ble litt kort svar her nå, da man er i oppvarming til semifinalen! :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Artig tråd å lese!  Nå som VM er ferdig var planen å skyte litt, men alt av baner på Østlandet et stengt pga brannfare 😭

Men venter på Kahles k525 CW LW MSR2! Jepp, har Zeiss fra før så kun CW på de, ergo CW på nye sikter også. Ikke noe stress dette da jeg kjøper kun Europeiske sikter, og de kommer med CW tårn forhåpentligvis til evig tid...

Link to comment
Share on other sites

På 15.2.2018 den 12.24, M67 skrev:

Som andre sa, counter clockwise - da skrur du skruen ned/ inn når du skrur ned. For meg er det for det ene mer logisk, og for det andre det jeg er vant til.

 

Kan ikke dy meg... Den skruen, har den CW eller CCW gjenger?

 

Vi lærer barna våre å telle «0, 1, 2...», og vi lærer dem å skrive fra vestre til høyre. Legger man dette sammen får man CW på tårnet, så for meg er dette det mest logiske. Så jeg mener Zeiss har logisk rett i å tviholde på tårn med CW only.

 

Jeg kjøper tildels argumentet at alle kikkerter kommer i CCW, men et fåtall kommer i CW. Vortex Razor, NightForce med flere US kikkerter er meget meget bra, MEN Kahles/S&B er bedre optiskt punktum. Jeg med flere er villige til å legge til et par lapper ekstra i dette segmentet, som ikke skal brukes på elg på 100 meter. Så da faller argumentet med CCW bort, siden Kahles/S&B kommer med logiske CW på tårnet.

 

US folk har pent å pyntelig kommet over til mil/mil, samt 30/34mm rør... Sitter nok lengre inne å gå bort fra CCW antar jeg...

 

Link to comment
Share on other sites

De går over til Metrisk system tomme for tomme;) selv sveger jeg til ccw men det fra ett mekanisk ståsted.. bare de kommer seg over på metrisk system kan de skru hvillen vei de vil for meg, blir nok ett valg heller enn att en av de fosvinner.. Zeiss og

swaro lager jo av en eller annen uforstålig grunn moa kikkerter så det kommer nok ett cw/ccw valg der og etterhvert👍

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Aannerud skrev:

De går over til Metrisk system tomme for tomme;) selv sveger jeg til ccw men det fra ett mekanisk ståsted.. 

 

Hvis du tror mekanikken bryr seg om CW eller CCW, så foreslår jeg en tur tilbake til skolebenken...

 

Det som er interessant her, er om det overhodet finnes et logisk resonnement for CCW annet enn «det er slik de gjør det i US».

 

Link to comment
Share on other sites

Skrur jeg en skrue mot klokka aå flytter den seg ned å skrudd har jeg gjort hele livet så da ble ccw ett logisk valg for meg, å skru lærte jeg ikke på skolen;) swaro og Minox er begge europeiske kikkerter som kjører ccw tårn så att zeiss ikke gjør det gjør ikke ccw tårn til ett US fenomen eller?

 

Hva er det som gjør att ccw er amerikansk egentlig å har det noe med tommer å gjøre?

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hva man anser som logisk kommer vel an på hvordan man ser for seg mekanikken i systemet. Totalt sett er vel utvalget i sikter med ccw tårn bedre, men det viktigste synes jeg, er at en holder seg til en løsning på sine sikter. I og med at jeg har flere jaktsikter med cw-tårn (hurtigjustering) fra et par større tyske produsenter, synes jeg det er kjekt at også siktemidlene på konkurransevåpnene har samme oppsett. Jepp, har fucka opp et par jaktfeltstevner pga surr med motsatte tårn, så er i ferd med å bytte til cw på de som har hurtigjustering iaf.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, .204 Ruger skrev:

Jeg skjønner heller ikke at CCW skal være et amerikansk fenomen. Synes og at CCW er mest logisk. 

 

Hvorfor er CCW mest logisk?

 

De som lager optikk i Europa med tårn, må lage modeller med CCW hvis de skal selge noe som helst på det amerikanske marked. Så man kan vel si at CCW er indirekte et amerikansk fenomen.

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det logisk... Vanskelig å forklare det til en som ikke deler logikken.. vi er forskjellige! Jeg gjorde ett forsøk på å forklare hvorfor ccw er logisk for meg med skrue referansen lengre opp (det ble jo bare ulogisk) Men for meg er veien man skrur en skrue for å få den til å bevege seg opp eller ned den logikken jeg dro med meg til kikkert tårn..  Er skrue retningen ett amerikansk fenomen og kanskje😂

 

Syns forøverig jeg ser mest ccw her til lands og jeg(langholds miljøet) å det er mye europeisk optikk! 

 

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nei overhodet ikke :) 
Men mye som foregår nå for tiden.

Både jakt, skole, jobb og så mangt.

Så tiden til å sitte å skrive på nett er bare langt mindre der enn den var.

Kommer nok noe etter hvert, men per nå er fokuset litt mer på selve skyting, samt skole/jobb.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...