Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

Heisann.

Er det noe jeg sikkert aldri kommer til å bli klok på, så er det vel valgets kvaler innen optikk!
Nå er jeg overhodet ikke en person med masse kunnskaper innen optikk.
Så har derfor noen spørsmål til dere som evt. kan ha dette.
Jeg har fått enkelte svar hos andre før, men er på utkikk etter mange folks synspunkter for å danne meg et godt grunnlag.

Mine krav til optikk?
Vil kunne bruke det på bøjakt.
Skal kunne brukes til LH samt PRS.
Vil gjerne ha en kikkert som ikke har vært for lat, altså gjerne litt lav vekt.
Gode tårn ( låsemulighet på tårn? )
Parallax justering, helst <50
FFP
Helst MSR retikkel ( Her er jeg usikker, men syns det ser lettvint ut, samt har kun lest positivt )

Vil gjerne ha tilbakemelding på optikk som er listet nedenfor, gjerne helst da av folk som har kunnskap om den enkelte optikk, om ikke alle.
Når det kommer til optikk jeg har kikket på, så er det som følgende. 
Kahles K624i Helia Ki Gen3 6-24X56 CCW FFP
IOR 3,5-18x50 Tactical FFP
March 3-24x52 ( Her har jeg lite informasjon )
S&B PMII 5-25x56
Delta Stryker HD 4.5-30x56 Tac FFP MIL/MIL IR
SuB 5x25 ( Enda et tips som skal vist være gull, men hvor jeg sitter med lite informasjon om kikkert )


Utover dette, så er jeg usikker på hva jeg har et sterkt behov for (?)
Gjerne kom med råd, men også da begrunn hvorfor, gjerne opp mot nevnte.

Det jeg ønsker med tråden er gjerne som følger.
Komme nærmere en konklusjon om hva som er en god kikkert.
Ja, jeg er klar over at jeg må teste nevnt optikk uansett.
Forklar gjerne hvorfor nettopp kikkert A er bedre enn kikkert B, og hva kanskje B har som ikke A har.

Når det gjelder pris på optikk, har jeg ikke satt meg en spesifikk grense.
Men hadde håpet på at Khales'n skulle være det som var toppsjiktet av pris, så helst ikke over.

Så ber jeg om at vi holder det saklig, og ikke sklir for langt uttenfor tema :) 
Selv om en digresjon kan være altfor spennende av og til ;) 

G.E
 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Nordavind skrev:

S&B PMII 5-25x56

SuB 5x25 ( Enda et tips som skal vist være gull, men hvor jeg sitter med lite informasjon om kikkert )

Er du sikker på at det ikke er snakk om samme sikte?

 

Slik prisnivået er akkurat nå, så er faktisk denne kikkerten et kupp sammenlignet mot resten;

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6016&prodid=12526

 

Personlig synes jeg langholds- og skumringskikkert i en og samme innpakning klinger dårlig i ørene mine. Kjøp heller to som er dedikert formålet. Jeg vil kanskje til og med gå så langt at jeg ville sagt; kjøp to forskjellige rifler også!

 

Hvis du søker litt rundt så finnes det nesten uendelige beskrivelser av kikkertsikter, men du må selv finne ut hva du liker.  

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, ladebenken skrev:

Hvilken rifle skal det monteres på? 

 

Hva er fordelingen mellom aktivitetene? 50/50, 80/20 ? 

Tar utgangspunkt i en STR200 i McMillan stokk.

Jakt blir 10-20 døgn i året, resten av tiden blir det nok veldig mye bane og stevner ( Stevner bygger vel bare på seg med tiden )

 

 

3 timer siden, Bly skrev:

Er du sikker på at det ikke er snakk om samme sikte?

Dette er veldig mulig, da jeg som sagt fant utrolig lite - å kanskje ikke hadde nok ben i nesa der og da til å spørre, eller kanskje bare viste ikke bedre (?)
 

3 timer siden, Bly skrev:

Personlig synes jeg langholds- og skumringskikkert i en og samme innpakning klinger dårlig i ørene mine. Kjøp heller to som er dedikert formålet.

Ja har tenkt tanken, å da blir det isåfall en ganske billig brukt.
Men her tar jeg utgangspunkt i en kikkert som jeg KAN bruke på begge områder, selv om det kanskje blir et lite kompromiss i en av endene.
Vil nok kjøpe en 3-9x50 til jakt, men ønsker også å ha mulighet for nettopp og kunne ta med en kikkert på jakt som har bedre forstørrelse.

 

 

3 timer siden, Bly skrev:

men du må selv finne ut hva du liker. 

Etter å ha sett gjennom Khales, føler jeg den er et utrolig sterkt alternativ.
Men det er helt sikkert noen downsides med denne, å det er nettopp det jeg er ute etter her - Downsides og upsides med nevnt optikk.
 

 

2 timer siden, 308nm skrev:

Kan sterkt anbefale kahles g3 msr til både jakt

Takker for godt tips, dette svarte på et av de kritiske spørsmålene jeg hadde :) 

Takker alle for saklige innspill, gjerne hold det gående :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med 308nm. 

 

Kjøp en Kahles. 

 

Jeg har hatt Kahles k624 siden de første kom, nå nylig kjøpte jeg enda en. Jeg har brukt den mye i mørket. Jeg har Zeiss victory også, er ikke noen merkbar forskjell i mørket, bruker den stort sett på skogsjakt.. 

 

Litt lesestoff til deg: http://www.snipercentral.com/kahles-k624i-full-review/ 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, ladebenken skrev:

Jeg har Zeiss victory også, er ikke noen merkbar forskjell i mørket, bruker den stort sett på skogsjakt.

Takker for god info, skal lese review - dog min mening til bransjereviews blir vel kort fortalt lengre ned ( Korriger meg gjerne om jeg tar meget så feil her )
Det er tiltenkt litt jakt i mørket, så dette er da helt topp for meg.
Dere her som har Khales, har brukt eller sverger til de ( Nå ønsker jeg litt unbiased opinions helst ) hva vil dere påstå er den største svakheten til 624i ?
Det er superkjekt og få masse god råd om optikk, men skulle gjerne sett litt på de negative sidene til vær enkelt optikk for å sammenligne nettopp dette også.
Er kanskje jeg som er litt skeptisk til reviews da jeg føler de fleste idag har en agenda, men innen dette feltet vet jeg ikke - så kan absolutt være jeg tar MEGET feil.


G.E

Link to comment
Share on other sites

Dette er toppklasse optikk, men: 

 

-Det har vært noen kikkerter med feil på, spessielt gen 1 og 2. (de har serraterte tårn) gen 1 var nok verst. gen 3 er bra.  

- På min gen 1 er justeringen av paralellakse litt tung, ingen problem til rolig skyting, men ved hurtig målveksling forstyrrer det stillingen. min gen 3 er bra. 

-På min gen 3 er forstørringen ganske tung, den har blitt mye bedre nå etter noen ukers bruk. Irriterende hvis man ligger å følger dyr i ei li f.eks og skal zoome ut for å øke synsfeltet før man slipper skuddet. Tror denne mjukner opp etter litt bruk, kjennes slik ut.  

-Lyset er litt for skarpt på laveste på gen 1. 2 og 3 er bra. 

 

Ellers er de jo selvsagt tung, rundt 950 gram? ( det er en av de letteste fullblods langholdssiktene i denne størrelsen).  Stor og klumpete, slik som alle andre langholdssikter. 

 

Ta deg en titt på astrosweden.se, de har veldig bra utvalg. 

 

-Minox 5-25 / 3-15

-SB 3-27X56 

- Premier 5-25 

-Hensoldt 

-IOR 

 

Burris har også noen modeller, mange skryter av de. Ikke helt på høyde med de råeste, men visstnok gode greier. 

 

4-20 

5-25. 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ladebenken, KNALL innlegg! Akkurat hva jeg leter etter :) 
Ser jo fort at de negative sidene blir veldig oppveid av de positive ( Værtfall ut ifra hva jeg hører og antar )

Ja du sier noe med tanke på vekt, og har derfor vært innom March, men her stiller jeg svært på bar bakke.
Så er nok noe jeg må undersøke mer.
Men frem til nå, så vil jeg tro IOR og Khales er de to valgene som skriker høyst akkurat nå.

Når du nevner astrosweden.se 
Så har jeg hørt at enkelte importerer ikke retikler med Mil, da det er noen restriksjoner på dette - Ikke har jeg klart å finne noe om det, men har blitt meg fortalt.
Noen som vet om dette stemmer, evt. hvor man kan finne regler/lover for slikt?
Har faktisk sjekket dem ut, er nettopp derfor jeg spør :) 

G.E

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, ladebenken skrev:

5-40x56

Blir nok i litt største laget for min del.
Hadde den ikke skulle ha vært med på jakt, kunne det vært noe å kikket på.
Ble tipset om den tidligere.
Skulle jo også ønske jeg kunne si jeg var god nok, eller kom til å bli det i nærmeste framtid - til å få bruk for 40x som max forstørrelse hehe ;) 
Så frem til den dagen kommer, så tror jeg 24x som max forstørrelse er mer enn bra nok for min del.
Dog om det jeg sier ikke stemmer, da jeg til tider finner logikken min har gått seg vill så gjerne kall meg ut på teppet.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Skulle jo også ønske jeg kunne si jeg var god nok, eller kom til å bli det i nærmeste framtid - til å få bruk for 40x som max forstørrelse hehe

Det har ingenting med å være god å gjøre. Det er en god kikkert, jeg har maken, og det er den siste jeg selger om jeg må begynne å selge kikkerter. Det er en SVÆRT god kikkert. Den er enkel å nullstille og stille zerostop på, så igrunn godt gent til en begynner, og den er VELDIG allround, tålig "lyssterk" - den fungerer i skumring fordi den er så skarp og har så høy kontrast, den funker til PRS (jeg har gjort det OK med den iallefall) og den fungerer på UNL - min står på UNL rifla nå, siden man kan se kulehull på uhørte hold med den. Noe som også er fint for en begynner, som skal skyte for seg selv uten elektronisk anvisning.. Det er ikke en billig kikkert, og mye bedre enn noen trenger, men har man pengene, og skal "alt", heller den enn noe annet til den prisen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, M67 skrev:

Det er en god kikkert, jeg har maken, og det er den siste jeg selger om jeg må begynne å selge kikkerter.

Har du testet Khales 624i opp mot denne? Isåfall hva er din mening om pro's/con's?
Skal ta dette til hue, så skal jeg legge den blant bunken " VELDIG interesant ".
Ser at prisforskjellene på optikk fra Norge til Sverige er enoorme! 

Ja er jo nettopp dette som blir et poeng, jeg skal "alt" med denne kikkerten til å starte med.
Håper ikke jeg fremstår som at jeg skal ha det beste bare for å ha det kuleste til å starte med.
Nå er det sånn at man har vært litt økonomisk heldig, og istede for å kjøpe meg en Tesla X som sikkert mange ville gjort - Så er det da komplett pakke, som igjen koster.
Ikke at jeg tror jeg må forsvare kjøpene her inne, da jeg er ganske sikker på at de fleste tenker likt her (?) B|

Noen gode forslag av hva som kan være aktuelt fra March? Nevnte kriterier gjelder fortsatt, men forstørrelse kan endres.
Er det noe negativt med å gå for en så stor max forstørrelse, annet enn mer vekt?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har du testet Khales 624i opp mot denne? Isåfall hva er din mening om pro's/con's?

Ja, mange ganger. Jeg kan ikke komme på en eneste grunn til å velge en en K624i over en March 5-40x56. Ikke en eneste en. Men til allroundbruk er  kanskje en 3-24x52 March kanskje veldig ideell. Vet flere rimelig snobbete (dere vet hvem dere er ;) ) langholdsskytter-jegere som har denne.

 

Jeg skrev i en annen tråd at jeg bygde om rifle - og her ble det Hansen 702 RT i 7mm WSM med 3-24x42 - rådyrrigg (på mer enn en måte ;) ) par excellence, og langholdsrifle som fungerer bedre enn det meste på halvannen kilometer, og det under 5kg. Selv @Torf må vel godkjenne denne...

 

.

IMG_6652.JPG.98357a0e3f3714e1631c0731c0623910.JPG

HTG /M40 stokk, Rem-klone, Flutet Krieger i Rem. Varmint profil. Ikke akkurat dagens mote, men dæven som det virker.

 

IMG_6653.JPG.14dd2c268096e448cee6d42818630ab2.JPG

 

 

IMG_3678.JPG.2d227d5879055e69bc471016a1b33f1d.JPG

"The vast expanse" of Clerkhill Grains. Det er noe der?

 

IMG_3707.JPG.e716412332e2ca4a7982d5692c0afe78.JPG

Jepp.

 

IMG_3623.JPG.765845af37cf53832c3d41581ec8ab1a.JPG

Ja de er det, under forutsetninger.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Men til allroundbruk er  kanskje en 3-24x52 March kanskje veldig ideell.

Vet du hvem som forhandler dette i Norge? 
Har prøvd å søkt litt, men klarer ikke finne noen som har dette.
Ser Astrosweden har det, og en kjøretur er vel forsåvidt ikke problem i seg selv, ser jo at man sparer mye på optikk generelt.
En brukt 3-24x52 hadde jo ikke vært å krusifisere heller, da jeg tenker Norsk nypris på denne er langt over Khales'n?

Ja se der ja, så ut som en skikkelig godbørse det! :D
Men tenker prisnivået på den imot mitt "budget" er ganske store spriker mellom hehe.

Link to comment
Share on other sites

Takker Erik.
Rart jeg ikke fant den da jeg kikket på skytterlinken tidligere, her må jeg tydeligvis ha glemt å ha kaffe i traktern før jeg satt den på!9_9
Stiv pris, så håper vel på å finne noe brukt om det skulle vise seg å være kikkerten man går for.
Så får tråle bruktmarkedet for optikk nå fremover til pengene er på konto ( Bare for et lite øyeblikk da selvfølgelig! )

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, kjøttjegeren skrev:

 

Personlig synes jeg langholds- og skumringskikkert i en og samme innpakning klinger dårlig i ørene mine. Kjøp heller to som er dedikert formålet.

Som vanleg har Bly enkel å greit eit godt råd .

Som nevnt tidligere er det ønskelig med èn kikkert, å mulig med kjøp for en andre kikkert senere.
Men akkurat som ståa er nå, så går jeg heller for èn god kikkert med muligheter for bruk i både jakt og på bane.
Om det skulle vise seg å komme en liten kjekk billig Zeiss i hus ettervært, så er det vel ikke å fordra - Men per nå, så tar jeg utgangspunkt i èn til å starte med.
Men skal ikke stå noe på at det helt sikkert er et glimrende råd :) Det handler bare om å ikke strekke seg så alt for langt utover grensene.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt klabb å babb her når man skulle skrive i nattetimene, så henviser til innlegg nedenfor 
                                                                                                                                                                   

Edited by Nordavind
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir nok ikke langlange turer på fjellet med denne børsa nei, blir nok mer turer hvor det okay gå avstand fra bil og til skogs.
Så noe marsj i timevis opp i bratt terreng skal jeg neppe med denne. Det er noe jeg får se an senere isåfall om er mulig.
 

47 minutter siden, kjøttjegeren skrev:

 

Personlig synes jeg langholds- og skumringskikkert i en og samme innpakning klinger dårlig i ørene mine. Kjøp heller to som er dedikert formålet.

Som vanleg har Bly enkel å greit eit godt råd .


Skulle ønske det heller kunne utdypes mer enn å komme med slike utsagn, da det ikke innebærer noe informasjon enn " Nei det er ikke lurt " i bunn og grunn.
Nettopp hvorfor ville du ikke gått for en March eller Khales, som vist skal være strålende kvalitet - ovenfor 2 kikkerter som er dedikerte?
Som nevnt i første post, så er jeg helt grønn på dette med optikk - så for å få en viss forståelse for hvorfor folk gjør de valgene de gjør, så må det nesten forklares.
Regner med folk ikke går å bruker drøssevis av penger på noe de ikke kan så meget om, uten å forespørre god informasjon hos kyndige folk.
Ikke ment som kritikk, mer ment som en pekepinne til hvilken informasjon jeg ettersøker med slike utsagn :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Du må "høre"på hva Kjøttjegeren og Bly skriver.

Ut fra de 7 spesifiserte kriteriene i ditt første innlegg Nordavind, er det ikke mulig å få innbakt disse kriteriene i ett og samme sikte.

Styr unna March som M67 skriver så varmt om. Skulle jo nesten tro han får betalt for innleggene sine.

March er uegnet til bøjakt nattestid, spesielt med "juletre" retikkel, type MSR/Mildot, men derimot egnet til langhold og PRS

 

Ut fra hvordan jeg tolker ditt første innlegg Nordavind, så virker det som du prioriterer Langhold/PRS fremfor bøjakt. da er det litt mer slingringsmonn mht valg av sikte, men snakker man bøjakt, krever dette helt andre egenskaper av et sikte kontra LH/PRS

Da må man få tak i et sikte som har egenskaper som gjør de egnet til bøjakt om natta.

Om siktet har stor, eller mer presist........størst mulig objektivdiameter, betegnelser som HT evt T96 og fortrinnsvis en liten lysprikkk som retikkel, så er det et sikte som er godt egnet for nattjakt.

March siktene har ingen av over nevnte kriterier. Da sier det seg selv at dette siktet ikke er noe jeg ville valgt på toppen av bøjakt rifla.

 

Som nevnt.........med de kriteriene du spesifiserer i første innlegg, så må du gå for 2 sikter, spisset mot hvert sitt bruk. Da blir det bra.

Lykke til uansett valg av sikte.

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Nordavind skrev:

Skulle ønske det heller kunne utdypes mer enn å komme med slike utsagn, da det ikke innebærer noe informasjon enn " Nei det er ikke lurt " i bunn og grunn.

Det er flere grunner til at jeg ville valgt to forskjellige kikkertsikter når vi snakker skummring og langhold. 

På generelt grunnlag så ønsker jeg enklest mulig utstyr på jakt. Du kan se på det som en form for kvalitetssikring, og det er kanskje spesielt nyttig om man er ny i gamet.

 

En langholdskikkert har parallakse, justerbare/åpne tårn både elevasjon og vind, et retikkel med mye informasjon, gjerne tynt. Om retikkelet er opplyst har det ofte lys med feil intensitet, for skarpt eller for mye av retikkelet som er belyst. Kikkerten vil i 99% av tilfellene også være unødvendig stor og tung. March 3-24x42 er unntaket!

 

Bare for å ha ting helt på det rene, så har jeg ikke erfaring med bøjakt. Jeg bor i Nord-Norge! Det jeg har jaktet i skumring er gås, rype og hare.

På en skumringsjaktkikkert ville jeg hatt et tykt godt synlig symetrisk og enklet retikkel fortrinnsvis med mulighet for en lysprikk. Åpne tårn er ikke et poeng siden avstanden begrenser seg helt av seg selv når skumringa faller på. Det vil eventuelt bare være en kilde til feil om du glemmer at du har justert på de og ikke skrudd tilbake til nullpunktet. Parallakse har heller ingen ting på en slik kikkert å gjøre. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn kombinasjonen tynt retikkel, lite lys, og å prøve og justere inn parallaksen mot en bakgrunn som nesten ikke har kontrast mot retikkelet eller bakgrunnen i terrenget. Det blir ikke bedre av at feil innstilt parallakse medfører et uskarpt bilde i tillegg.

Kokker du det ned til hvilke funksjoner som er nyttig så sitter du igjen med en fast 6x42, 7x50 eller 8x56 med tysk 4 retikkel og eller lysprikk. En slik kikkert trenger ikke koste all verden brukt siden mange vil ha justerbar forstørring og bytter de ut på et eller annet punkt i jakt karrieren. Jakter du mye med en fast forstørrende kikkert vil du fort oppdage at du også gjør en "ubevist" avstandsbedømming når du ser noe gjennom den. Har du en justerbar forstørrelse må du enten "tenke mye" om du har retikkel i andre fokusplan, eller bestandig vurdere ut fra retikkel om det er i første fokusplan. Det blir flere vurderinger og mere og forholde seg til som man egentlig ikke trenger.

 

En langholdskikkert er et helt annet game med tanke på funksjoner og behov. Du finner mye lesestoff om temaet siden langhold is the shit for 95% av de som frekventerer skyteforum for tiden.

 

    

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Parallakse er vel ikke en gang verdt å ta opp som problemstilling? sett den på 100-150 meter så er det likt enhver jaktkikkert.  

Stor og tung spiller ingen rolle på bøjakt. Det skal monteres på en 200 STR i mcmillan, stort, tungt og klumpete blir det uansett?  

Avstandsbedømming er et -ikke- tema på bøjakt, det er kjente forhold hvor man er kjent med avstander på forhånd.   

Forstørring - ja jøss i teorien er 7-8x best, men er det 100-150 meter så kan det være veldig fordelaktig å få dra opp til 12-14 x, selv om bildet blir mørkere blir også målet større. Det blir lettere å se vinkelen på dyret for å vurdere når du kan skyte. Spesielt gjelder det rådyr, kalvene er ikke så veldig stor på 100 meter. 

 

Selvfølgelig er det bedre med en kikkert optimalisert til formålet, en zeiss ht, da kan du nok sitte 5 minutter lengre, men at det ikke fungerer med en kahles er bare tull. 

 

Skal du kjøpe 2 kikkerter vil jeg anbefale deg til å heller fire litt på hva du kjøper til langhold. Det ligger en burris 4-20x50 til 10 000 kr på finn. De er klar og fin, knepp stemmer og gjennomtenkt design. Kommer til å treffe akkurat like godt med den, som med hvilken som helst annen lh kikkert. 

 

Link to comment
Share on other sites

Er det lov å angre på at man spurte? xD
Men ja, tusen takk alle sammen for innspill - dette er kjempe, akkurat det jeg etterspør :) 
Mye nyttig informasjon her som kommer til å spille en avgjørende faktor, så får man bare ta den avgjørelsen man føler blir rett for seg selv i siste instans.

Ok, med så mange erfarne og kyndige folk pent sier at det er kvalitetssikring å ha en til jakta og en til bana.
Så kan man ikke gjøre annet enn å ta det som GULL, kan man vel?
Så da er spørsmålet mtp at jeg skal i henhold til hva jeg har satt meg selv som delmål, skyte på bane mest - Jakt er noe som kommer i andre rekke, men man skal selvfølgelig på jakt når elgjakta starter opp.
Hvilken billig kikkert er god nok her, da snakker jeg 3-5k ,- klassen.
Da jeg heller vil bruke pengene på en kikkert som blir brukt mye, da jakt kikkert ikke vil bli brukt langt på nært like mye ( Værtfall forestiller jeg meg det, men her kan jeg ta meget så feil )

Vil igjen si takk for at folk viser forståelse, enda jeg selv ser jeg er kan vel klassifiseres som det enkelte kaller "ask-hole" ? :P 
Er ikke min intensjon å virke avvisende til tips, det er nok mer heller det at jeg kanskje ikke har samme fulle forståelse for dette som andre, så det som virker logisk hos dere
er kanskje ikke det hos meg ( enda værtfall ) :) 
Liker å tro at jeg ikke er den eneste som spurte mye når man var ny.

LITT OT.

Kan jo kjapt bare si hva jeg har sterk tro i pakken kommer til å bestå av akkurat pr nå. Ekskludert mye smådill da.
200STR McMillan
Atlas to-fot ( Valgt over RPS grunnet vekt samt pris )
Picatinny Dovetail ( 20 Moa cant? )
Spuhr Montasje
Miragebånd
A-Tec

Multiverktøy-sett Fix-It-Sticks - Verktøy vil man aldri få nok av! B|

Det er da pakken i hovedsak til nå.
Kikkert har vel endt på 3 valg ( Muligens 4 ) frem til nå:
- Khales
- March
- IOR
- SuB

Av disse har jeg kun kikket gjennom IOR og Khales, og av de to var det helt klart sistnevnte jeg likte best, men dog også noen høvdinger dyrere.
Skal kikke gjennom en March og en SuB så snart muligheten byr seg, så tar man et endelig valg.

Etter mye gode råd, og etter og ha pratet med mange - så har det blitt lagt av noen kroner til en billigere jaktkikkert også.
Disse pengene ble IKKE hentet fra tiltenkt pakke, her måtte nok andre produkter bøte med det livet som var tiltenkt dem.

Takker for at vi holder tråden saklig og for alle gode tips :) 

Link to comment
Share on other sites

Jaktformen er post med drev, værtfall det jaktlaget har hatt som jaktform før værtfall.
Men det har vel vært noe snakk om at det skal utprøves andre metoder også, dette er noe jeg får ta opp med jaktleder idag ( Han bor heldigvis en etg. over meg så har mulighet til å plage når som helst )
Hold er fra 30-120m ca, men jeg skyter ikke over 100m på jakt per dags dato da jeg ikke føler jeg er kvalifisert til dette, å prøver helst å holde meg under 80m også.

Link to comment
Share on other sites

Den riggen din blir jo blytug, så tung at 3-400g kikkert ikke spillere noen rolle. Vil tro du pusher 6,5-7kg fort. 

 

3-5k for kikkert til jakt går nok, men skumring er det nok bare å glemme. 

 

Tror du er litt kravstor på svarene du forventer, kjente merker sliter fortsatt med å produsere holy grail, hvor gutta på r&d er relativt svette når det kommer til kunnskap. 

 

Dette er et norsk forum med okey kunnskap, men det slutter der. Skal du ha mye mye mer spesifikt enn det du allerede hr fått fra bly, M67 osv tror jeg du må til utenlandske forum og fagbøker

 

Vil påstå at du skal være meget fornøyd med de svarene folk har skrevet, de er langt over norm. Det går til vanlig i "kjøps Zeiss, naboen har svaro, det er bæsj" 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Zippaznip skrev:

Vil påstå at du skal være meget fornøyd med de svarene folk har skrevet, de er langt over norm.

Har aldri påstått noe som helst annet enn at jeg har fått gode råd.
Det eneste jeg poengterte var at " 2 kikkerter, 1 er bare tull " typ ikke gir meg noe mer svar, da jeg ikke sitter med kunnskapen.
Så det jeg etterlyste var grunnen til nettopp dette, noe jeg overhodet ikke syns er å spørre om får mye når det er nettopp dette tråden er for.

Og ja, jeg er superfornøyd med alle svarene jeg har fått, settes utrolig stor pris på - og jeg FORVENTER ingenting, jeg etterspør kun :) 

Og påstanden om at det blir sagt kjøp zeiss grunnet swaro = dritt.
Etter å ha lest gjennom uhorvelige mengder med tråder, kan jeg ikke si jeg kjenner igjen dette.
Kan vel heller si jeg har funnet mange tråder utover denne som har gitt meg råd utover det jeg har etterspurt.

Men ikke missforstå meg som kverulant her, absolutt ikke det jeg er her for.
Jeg setter UTROLIG pris på at folk tar seg tid til nettopp det å lære bort kunnskap, og jeg er alltid åpen for diskusjon rundt tema jeg nevner.
Handler jo litt om det å faktisk prate med de i miljøet, å ikke bare lese andre plasser - Men om jeg blir for pratsom ( som hender OFTE! ;) ) så bare be meg om å stikk en sokk i kjeften haha!

Uansett, syns det har vært veldig saklig, mye gode råd/informasjon - så har INGENTING å påklage i denne tråden å håper gjerne de som har innvendinger vedrørende optikk og råd som blir delt, deler disse, samt forklarer hvorfor.

G.E

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Zippaznip skrev:

Den riggen din blir jo blytug, så tung at 3-400g kikkert ikke spillere noen rolle. Vil tro du pusher 6,5-7kg fort.

Vi kan ta utgangspunkt i rifle, kikkert, montasje, picatinny, to-fot og magasin ( fult magasin er jeg usikker på vekt )
Rifle 5,7kg
To-fot 600g ca
Kikkert 950g
Picatinny (?) Står ikke spesifisert på siden.
Montasje (?) ^
Magasin (?) ^

Alt i alt, vil jeg nok tro jeg fort opp i 7,5kg?
Ved jakt vil jo kikkertvekt gå ned, da det etter masse gode råd - som sagt har blitt satt av noen høvdinger til en billigere kikkert for det formålet.
Og om det blir for tungt til jakt? Jaja, da har man neste unnskyldning klar får å handle litt mer da vel?B|

Det er ment som en rigg til bane først å fremst, men vil nok være med på noen jaktturer.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Nordavind skrev:


Og om det blir for tungt til jakt? Jaja, da har man neste unnskyldning klar får å handle litt mer da vel?B|

 

Gjett hvilken rifle som står igjen og sanker støv når det kommer ei 4,5kg rifle i skapet? Snakker av lang og smertelig erfaring..

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Torf skrev:

Gjett hvilken rifle som står igjen og sanker støv når det kommer ei 4,5kg rifle i skapet? Snakker av lang og smertelig erfaring..

Jo når jakta starter, så vil det vel være så - men resten av året vil jeg vel tro jeg hadde skutt med rifla som var tiltenkt bane og slikt.
Jeg er jo svært interessert i jakt, men for meg vil det å være på bane samt å skyte mye ellers, komme først i rekken.
Men tenker du kanskje, at jeg da bytter ut jaktrifla med STR'n på bane også av erfaring?
Ble jo litt OT, men som sagt - Digresjoner på kammeret, er alltid velkommen da de ofte fører mye nytte med seg! :D
Og om det skulle bli handlet inn en rifle dedikert til jakt med tiden, så ville nok ikke den hatt en sur prislapp - dog heller ville jeg nok gått for en billig brukt mauser,

som man også kan ha som et lite prosjekt ved siden av, for å starte en plass - så tenkte på flere faktorer når jeg skrev det, ble nok bare veldig dårlig forklart fra min side :) 

Link to comment
Share on other sites

STR'en blir stående i skapet permanent når den bikker 7kg..

 

Jeg anbefaler folk å sette sammen ei børse som går i jegerklassen på jaktfelt, maks 5kg. Disse er mye lettere å dra med seg på jakt og de, for de fleste, få gangene man skal skyte langhold er det like gøy å bruke jaktfeltrifla.

 

Tikka T3x supervarmint i 6,5x55 med S&B PM2 5-20x50 ultrashort går under 5kg og kan brukes til alt. Kjøper du den enklere varmintutgaven sparer du vekt på at den ikke har picatinnyskinne og dermed også mulighet til å bruke Spuhrmontasje rett i utfreste spor i kassa. Spuhr anbefaler forøvrig dette selv på Tikka. Skjeftet uten justerbar kolbekan er også litt mer solid og fylt med skum for å være lydløst. Orginalskjeftene er forøvrig veldig fine å skyte med. Det er mange som ikke forstår det når de absolutt skal tynge ned børsa med tunge chassiser.

 

Design og balanse på denne blir nesten helt lik rifla til M67 på bildene over. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Nordavind skrev:

Som nevnt tidligere er det ønskelig med èn kikkert, å mulig med kjøp for en andre kikkert senere.
Men akkurat som ståa er nå, så går jeg heller for èn god kikkert med muligheter for bruk i både jakt og på bane.

Kjøp kikkert med kulebanekomp beregnet for jakt først. Den kan du også skyte ganske langt hold med.

Hvis du ikke gjør det, er det bare å ønske lykke til på jakt med hold på maks 80-100 meter som du sier er dine maksimale skyteavstander. Når du sitter med dyr på 40 meter med langholdskikkert på laveste forstørrelse og ffp, skjønner du at du har feil kikkert..

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Nordavind skrev:

Vi kan ta utgangspunkt i rifle, kikkert, montasje, picatinny, to-fot og magasin ( fult magasin er jeg usikker på vekt )
Rifle 5,7kg
To-fot 600g ca
Kikkert 950g
Picatinny (?) Står ikke spesifisert på siden.
Montasje (?) ^
Magasin (?) ^

Alt i alt, vil jeg nok tro jeg fort opp i 7,5kg?
Ved jakt vil jo kikkertvekt gå ned, da det etter masse gode råd - som sagt har blitt satt av noen høvdinger til en billigere kikkert for det formålet.
Og om det blir for tungt til jakt? Jaja, da har man neste unnskyldning klar får å handle litt mer da vel?B|

Det er ment som en rigg til bane først å fremst, men vil nok være med på noen jaktturer.

Har sauer selv jeg altså, som eneste rifle, men med mcmillan,sphur og hele langhold smørbrødlista blir det jo fort tungt, så vekt på kikkert blir noen få prosent fra eller til 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, erikraude skrev:

Angående kikkert til bøjakt har jeg sett topp europeisk av eldre dato i fast 8x56 for en tusenlapp på finn. Hadde det ikke vært for at jeg jakter om dagen skulle jeg ha plukka opp en for lengst.

Skal ta å sjekke ut dette, å dra innom litt forhandlere og høre litt rundt om det er mulighet for å prøvekikke litt :) 

Som tidligere nevnt er det nå hentet litt penger fra andre utgiftsposter, som er satt av til en okay jaktkikkert til å starte med.
Så får man ta dyrere jaktkikkert, når det evt. blir noe jeg må ta stilling til.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Zippaznip skrev:

Du har jo langhold.no, hagemo og rogne i byen. Markahusan eer heller ikke lange kjøreturen! 

Ja skal dra å sjekke ut Hagemo, lest/hørt mye bra om han.
Vet Bruun i byen har noe også, men er vel svært lite da han egentlig har svæært lite.
Men vet han har Meopta og et annet merke, å kan jo kanskje være noe med en billig meopta?
Dette er jo selvfølgelig om det ikke blir brukt ( Noe jeg tenker det blir ) men ja som du sier, veldig greit å få sett gjennom først.

Har sendt inn søknad hva gjelder DFS her på jonsvatnet, men skal dra oppover til helga da det trumper en innmelding over nett både hva angår trynefaktor og spart tid ( Sistnevnte da jeg har blitt over nett kan det ta lang tid )
Så blir det vel en rundt med et par venner nå som driver med litt forskjellige grener, for å kunne bare se hva vær enkelt klubb bedriver.
Så der har jeg nok sikkert muligheter, og går som en selvfølge at man ikke stiller seg og plager skyttere, men heller spør når de er ferdige ( Vil jeg da tro? )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...