Jump to content

Ny zeiss rf


308nm

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Har lagt inn litt data men er ikke heilt expert enda.

La inn noe kule baner  men på 350m stoppet kompemseringa for klikka hmm

Har fått teste litt mere nå å lagt inn egne kulebaner. Funker fint det, men de jeg la inn i går var zeiss sine egne å de sluttet å kompensere på 400m.

Den er meget god å holde i, skarp å fin i hele bildet, men har ikke noen å sammenligne side by side. Målt ut til nesten 2000 m på dagen. 

Edited by 308nm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Målt 3055m i kveld. Sjekka med norgeibilder å var temmelig liggt vær gang..rått. synes de har fått lagd en bra kikkert der zeiss.  Veldig god å holde i å fokus hjulet er stort og presist. Om den er heilt på høyde med Swarovski el er vanskelig å si må testes side om side .

Har ikke fått testet om natta enda da det er nokså lyst enda men virker jo bra 

Link to comment
Share on other sites

På 16.7.2018 den 23.20, 308nm skrev:

Målt 3055m i kveld. Sjekka med norgeibilder og var temmelig likt hver gang..rått. Synes de har fått lagd en bra kikkert der zeiss.  Veldig god  å holde i og  fokus hjulet er stort og presist. Om den er heilt på høyde med Swarovski El er vanskelig å si . Må testes side om side .

Har ikke fått testet om natta enda da det er nokså lyst enda men virker jo bra 

Høres bra ut .

 

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

Tja er noen år siden jeg hadde den El range, optisk vil e tro det er nokså likt, men er jo veldig praktisk å kunne legge inn sin egen kulebaner å få opp antall klikk feks mann må justere. Slik er det jo å på leica hdb, feks måler 500m så får jeg opp 38 knepp, 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her er svar fra Zeiss:

 

Thank you for your inquiry to ZEISS.

The Victory RF model has various sensors inculded in order to function fully on its own, without the need of measurements from your cell phone. The sensors that are included in the RF are:

Distance
Air pressure sensor
Temperature
Angle

When you press the "Measure"-Button the RF instantly takes the sensor data and combines it with your individual ballisitc profile in order to give you the correction values. The cell phone is only needed to set up the RF in the beginning. In the field the RF functions fully autonomous.

The temperature and airpressure cannot be displayed on the RF-display and the temperature measured by the RF cannot currently be displayed on your cell phone.

 

Rå kikkert dette 😀

 

 

Edited by FNJ
Tilleggsinfo
Link to comment
Share on other sites

Ja vi får håpe at den er Rå .  

(Optikk liker ikke å bli kokt i varme omgivelser . 😏)

Skal ha meg en selv da SF ble gitt bort  for 2 uker siden  og jeg er uten lettvektskikkert.

Noen som har sammenlignet synsfelt 8x42 vs 8x54 ????

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ser at i for eksempel Strelok så legges det inn utgangshastighet, temperatur og atmosfæretrykk under innskyting.

Jakter eller skyter man ved en senere anledning legges temperatur og trykk den aktuelle dagen inn , og ny utgangshastighet beregnes basert på dette.

 

Den nye Zeiss RF'en måler jo trykk og temperatur, men jeg finner ikke noe sted hvor trykk og temp under innskyting legges inn i Zeiss' jaktapp som så synkroniseres til kikkerten.

 

Noen som kan hjelpe? Kan selvfølgelig endre utgangshastigheten manuelt, men lurte på om det fantes alternativ.

 

 

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

Takk for input.

 

Ser at den kan ta det aktuelle været. Det måler jo kikkerten selv med unntak av vind.

 

Men kan du legge inn været som var under innskyting (trykk og temp)? Blir jo dette som kalles zeroing weather i Strelok. Ser at utgangshastigheten alltid er lik den V-null du setter inn uansett trykk og temp.

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

Nei men du oppgjør jo utgamgshastigheten. Men viss du går inn.å forandrer på div værdata så vil du se utslag på feks 500m. Jeg er ikke så god med bokstaver. 😎sikkert noen som kan forklare det bedre en meg.

Men viss du skyter inn å oppgjør hastighets  til 800 ved 20c så blir vel det likt viss du gjør det samma ved 0c.men da har du lavere fart når du skyter inn på 0c da må du skrive inn feks 780ms.visd du legger inn 800ms ved 20c å jusyetet temperaturen til feks-10 så ser du forskjell på feks 500m

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bare en oppfølger til spørsmålet mitt lenger oppe om om temperatur og trykk ved innskyting og om dette kan legges inn i Zeiss appen. Det kan det ikke - base case er 1013hPa og 15 grader.

 

Thank you for your inquiry to ZEISS.

The calculation is based on the Standard Athmosphere, i.e. 1013.25 hPa, 15°C, and then corrected for the measured conditions.

Mit freundlichen Grüßen / Best Regards,
Klaus Felgenhauer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 7/16/2018 at 11:20 PM, 308nm said:

Målt 3055m i kveld. Sjekka med norgeibilder å var temmelig liggt vær gang..rått. synes de har fått lagd en bra kikkert der zeiss.  Veldig god å holde i å fokus hjulet er stort og presist. Om den er heilt på høyde med Swarovski el er vanskelig å si må testes side om side .

Har ikke fått testet om natta enda da det er nokså lyst enda men virker jo bra 

Nå har du nok testet denne noen år🙂 fortsatt fornøyd? Er optikken såpass at du kan bruke denne til skumringskikkert også eller bør jeg gå for en RF 10x42 og en skumringskikkert i tillegg?

 

er jo billigst og kjøpe en Rf 10x54 og ferdig med det men om det blir to på sikt uansett tenker jeg kansje en lettere kikkert med avstandsmåler til bruk i fjellet?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, 308nm said:

Jeg er veldig fornøyd med 10x54 rf. Skyter mye bukker I skumring.  Å bra den er opp mot en 10x 54 uten avstandsmåler har jeg ikke testet

Går du noe i fjellet å berer på den også? Den blir ikke for tung?

 

Hva har du montert oppå børsa?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, 

Jeg har RF8x42 og har brukt den endel på jakt og er godt fornøyd med den. 
Det er imidlertid en sak jeg lurer på som jeg ikke finner i instruksjonsboka. 

Når jeg oppgir et set-up med Zeiss Victory 2,5-10 og angir ASV i oppsettet legger Zeiss appen automatisk inn at rett ASV ring er #9 og kuledrop angis da i tabellen med +2 cm overlegg på 100m. 

Ser jeg på ballistik tabellen som oppgis i appen (den ved siden av ASV ikonet)beregnes kulebanen uten ASV (og med det uten 2 cm overlegg på 100m).

Det jeg lurer på er hvilken av disse tabellene er det kikkerten bruker som utgangspunkt når den beregner og angir click i displayet?

Jeg vil anta at den bruker ASV drop data som input med det er jo ikke sikkert. 

Noen som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...