Jump to content

Norrøna Kvinnherad - første virkelige innovative jaktdress fra Norrøna?


msteiro

Recommended Posts

OK, er litt utstyrshore, så blir dagens andre tråd om jakttøy.

I dagens marked med "Unboxing Live-Stream" og mystisk nedtellinger fra våre finske venner, synes jeg denne har fått veldig lite oppmerksomhet, altfor lite oppmerksomhet egentlig!

 

Det er ikke mye man ser fra nordiske produsenter om dagens som skiller seg særlig ut, men for min del virker det som denne treffer på ganske mange punkter.

 

1. Gore Tex - ja, det er best ;) 

2. "Ekstrem" lufting - anorakk som kan åpnes hele veien opp

3. Ingen idiotiske utenpåliggende lommer rundt livet.

4. Skall uten for

5. Lydsvakt materiale

6. Ordentlig forsterkning ved anklene

7. Mer moderne variant av Swazi?

 

Noen som har fått testet?

 

Etter et par jaktturer i høst med skikkelig vestlandsvær, må jeg si at jakken frister.

 

Product image of kvinnherad Gore-Tex Parka (M)

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/kvinnherad/kvinnherad-gore-tex-jakt-parka-jakke-herre/

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/kvinnherad/kvinnherad-gore-tex-jakt-bukse-herre/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som et  godt alternativ til Jerven Mountain Man dette.
Er man på vei mot kofta til samene?
Jeg bruker ofte knivbeltet (med ammoholder og kniv) utenpå jakka.
Med tradisjonelle jaktjakker blir dermed sidelommene mer eller mindre ubrukbare da beltet ligger over dem.
Her ser det ut som om man kan ha knivbeltet i midjehøyde og fortsatt ha tilgang til lommene. 
Hadde de vært plasser noen cm lavere ville det ha vært ideellt (slik jeg ser det).

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, M67 skrev:

Det der er jo en blåkopi av Vertebrae-jakken? Prototypen til den er iallefall skikkelig lovende, men vet ikke om de har fått den ut på markedet? https://vrtbr.com/

 

K

 

Vet ikke hvem som kom ut med modellen først, Norrøna har jo hatt prototype bilder liggende ute en god stund allerede. 

Og er gjort tester av denne, bla bak betalingsmur i Haugesunds Avis. 

 

11 minutter siden, psAico skrev:

Når det gjelder Tex-mex, så holder jeg en knapp på eVent, men når Norrønan er ca. 2k billigere så er vel GTX helt OK.

Er ikke i markedet for ny jakke, men noen gode bruker-erfaringer fort velte den planen...

 

For maks pusteevne er eVent bra det, men i en sånn jakke ville jeg holdt meg til det som tåler mest regn og kan holde på varmen når helt lukket.

Lufting kan man få til med å åpne den, så for meg vil membranen på en sånn jakke ha som første-pri å holde meg tørr. 

I en tynn skalljakke ville jeg kanskje valg eVent.

 

Nå vet jeg ikke hva prisen for Norrøna jakken blir i butikk, men VRTBR har villedende pris på 8500 NOK og det blir kanskje faktisk pris og?

Følger man typisk villedende vs. faktisk pris på Norrøna blir den priset til 4-5000, og da er man på halvparten av prisen (brukt Recon som eksempel, Norrøna pris: 6500 vs XXL pris: 4000).

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Men ingen lomme til sitteunderlag i jakka - slik at en kan sette seg rett ned og bli sittende en stund uten å fomle med sitteunderlaget?

Samme med posteringsdresser. Der burde det også vært lomme til sitteunderlag under baken, og gjerne oppover ryggen. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Prthhh skrev:

Men ingen lomme til sitteunderlag i jakka - slik at en kan sette seg rett ned og bli sittende en stund uten å fomle med sitteunderlaget?

Samme med posteringsdresser. Der burde det også vært lomme til sitteunderlag under baken, og gjerne oppover ryggen. 

 

Joda, det har de fått med seg :) 

Men akkurat på dette feltet burde jaktdressene ta litt lærdom fra seildresser, å forsterke bakenden eller flapsen på jakken med rågummi (eller hva de nå bruker).

Tåler alt og isolerer bedre enn komprimert membran. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Je skulle ønske noen kunne lage en radiolomme som faktisk passa til en radio, istf. at den slenger rundt og peker antenna i alle retninger, og f.eks. med ei hempe eller noe på skuldra eller i kragen til å "temme" antenna. Jeg føler jeg er nær ved å få jævelskapen i øynene hele tida. Evt. kunne noen komme med ei antenne som faktisk virka uten å være en halvmeter lang.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, M67 skrev:

Je skulle ønske noen kunne lage en radiolomme som faktisk passa til en radio, istf. at den slenger rundt og peker antenna i alle retninger, og f.eks. med ei hempe eller noe på skuldra eller i kragen til å "temme" antenna. Jeg føler jeg er nær ved å få jævelskapen i øynene hele tida. Evt. kunne noen komme med ei antenne som faktisk virka uten å være en halvmeter lang.

 

K

 

Rart at ikke flere har strikker eller strammere inni radiolommene til å feste radioen, enten henger de og slenger fritt inni lommen, eller så får man såvidt dratt igjen glidelåsen.

Fjellreven og Bergans har en liten klaff på skulderen til antennen, trolig den billigste og enkleste funksjonaliteten enhver jaktjakke burde hatt.

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Prthhh skrev:

Men ingen lomme til sitteunderlag i jakka - slik at en kan sette seg rett ned og bli sittende en stund uten å fomle med sitteunderlaget?

Samme med posteringsdresser. Der burde det også vært lomme til sitteunderlag under baken, og gjerne oppover ryggen. 

"We have also made a hidden pocket on the inside of the lower back with room for a seat pad for long waits and lunch breaks".

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Bell skrev:

"The parka offers functional details such as a storm hood with one hand adjustment, antenna hooks on shoulders and several pocket solutions customized for hunting"

 

Mente jeg hadde lest det et sted ja...

 

2 minutter siden, Tord skrev:

Mange minuspoeng for å ikke ha radiolommer på begge sider. 

 

Må bare lære deg å skyte med riktig side ;)

Link to comment
Share on other sites

@TordDa er det jo fint at denne anorakken kommer med radiolomme på begge sider 😉

Les beskrivelse https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/kvinnherad/kvinnherad-gore-tex-jakt-parka-jakke-herre/

Ps den store brystlommen er nok ikke radiolommen, tipper radiolommen ikke har synlig åpning slik vi ser jakken på bildet.

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, M67 skrev:

Je skulle ønske noen kunne lage en radiolomme som faktisk passa til en radio, istf. at den slenger rundt og peker antenna i alle retninger, og f.eks. med ei hempe eller noe på skuldra eller i kragen til å "temme" antenna. 

Du har vel nesten forpliktet deg til å kjøpe denne anorakken nå? 😉 Radioen står fast i en egen liten lomme inne i radiolommen og det er en hempe som holder antennen borte fra ansiktet.

 

Ps. I dustelommen kan du jo f.eks. ha en dustete liten kikkert? Eller noe annet dustete du har med på jakt 👍🏻

Edited by Cruiser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

dustelommen kan du jo f.eks. ha en dustete liten kikkert

Det er jo en ide. Jeg har faktisk en dustete Leica 8x20... Den blir aldri med siden jeg også har en 8x42, men du sier noe. Uansett er jeg noe så !"#1£@ i målgruppa. Jeg har en Lofoten jakke som nærmer seg "end of life", med lapper på albuene og konvertert til anorakk siden glidelåsen har havarert for 2. gang. Og den bråker som en gravemaskin.

Det er faktisk svært sannsynlig at jeg kjøper en sånn. Førsteinntrykket er bortimot "jakka jeg har ventet på".

 

Sitat

Eller noe annet dustete du har med på jakt

Nope, trenger uansett en diger sekk til alt det andre dustete jeg har med på jakt...

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Oooo.., her snakker vi oppgradering i snittet :) Nå er det bare og krysse fingra for at de ikke brukte en strekmann som model for fasongen. Er det noe jeg hater så er det trange bukser i lår og skritt, og jakker som ikke tåler en ekstra genser eller to på undersiden.

Jeg hadde egentlig gitt opp Norrøna denne sesongen og gått over til Fjellreven for vanntetting, men dette lover kanskje et comeback til neste sesong?

Link to comment
Share on other sites

Bruk bukseseler og la beagelen gå selv. Så får du god lufting også;)

 

Fra spøk til revolver. Det som gleder meg med Kvinherrad er at det ser ut som Norrøna har lagd den så lang som en anorakk bør være, hvis den skal være en anorakk. Det jeg er litt mindre glad for, er de hel... integrerte mansjettene, og at de ikke ser ut til å levere anorakken i samme farge som de leverer buksa i. Samt det faktum at de fortsatt tror borrelås har noe å gjøre nederst på buksebein. Heldigvis trenger en ikke å kjøpe bukser av Norrøna, selv om en eventuelt kjøper anorakk derfra. Alt i alt en spennende utvikling, som jeg neppe kommer til å ta del i med det første, da jeg har jaktklær fra før, som er dyre nok til at de bør brukes opp før de skiftes ut.

Link to comment
Share on other sites

De integrerte mansjettene fikser du vel greit med en saks. Når jeg kjøper meg ny sekk eller jakt/turklær,  er det obligatorisk med en runde med saksa for å bli kvitt alle superløsningene jeg ikke har bruk for. Slik som skillevegger i ryggsekker eller reimer som er så lange at jeg snubler i de.

 

Ellers har jeg litt dårlig erfaring med hemper og strikker som holder antenna på plass. Har mista noe rekkevidde når jeg brukte disse. Liker egentlig bedre ei brei hempe nesten oppå skuldra til å klipse radioen fast i. Radioen tåler vann og det er lettere å slå av og på eller stille på volumknappen når denne henger utenpå jakka. (Jeg jakter med folk som prater noe jæv... i radioen, så jeg må slå av innimellom.)

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, 8X68S skrev:

De integrerte mansjettene fikser du vel greit med en saks....

 

Mest sannsynlig. Men det blir uansett igjen noe "tjafs" som jeg godt kunne vært foruten. Også synes jeg det er noe herk å måtte modde ting jeg kjøper, selv om jeg gjør det jevnt, fordi jeg er ei jæ... kløne:/ 

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, 8X68S skrev:

De integrerte mansjettene fikser du vel greit med en saks. Når jeg kjøper meg ny sekk eller jakt/turklær,  er det obligatorisk med en runde med saksa for å bli kvit(Jeg jakter med folk som prater noe jæv... i radioen, så jeg må slå av innimellom.)

 

Integrerte mansjettet har under tvil noe å gjøre på en skijakke mot pudder, men tullete for annet. Men selvfølgelig, en saks kan fikse det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er samme pris som VRTBR sin jakke, men som nevnt ovenfor, Norrøna sine sider pleier å reflektere makspris.

Hvis det følger ca samme prismodell som Recon hos XXl snakker vi da 4000, og innenfor mye annet i den kategorien.

Legg på et XXL venners tilbud så tror jeg at vi snakker ny jakke til elgjakten...

Link to comment
Share on other sites

Derfor jeg tviler litt på 1 juli datoen, men kan jo være de har en større lansering planlagt.

 

I forhold til personale i de fleste sportsbutikker i Norge, har jeg sjelden tiltro til at de kan bidra med veldig mye mer enn å finne riktig størrelse på lageret.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jakka ser fin ut, og den virker gjennomtenkt. Mitt problem er at jeg har gått mer og mer over til å jakte med en softshelljakka mi fra Arcteryx.  Med sekk og 1200 høydemeter opp til rypa (vestlandet) må det være mulig å svette som et svin i en slik jakke.  Softshell er også mer stille enn mange menbrantrekk, og siden jakka er "lett", går det helt fint å ha den under vinterkamo type HV.  

 

Jeg er fan av det norrøna har gjort med Svalbard Heavy duty-buksa. Der har de bare membran på kritiske steder. Det gjør at en får ventilert på en helt anna måte. 

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/svalbard/svalbard-heavy-duty-pants-m/?color=882

 

Det Klättermusen gjør med jakkene sine, har jeg trua på. De bruker bomull skamtett vevd og legger energi inn i å få ting til å puste _bra_.

https://www.klattermusen.com/en/men/jackets/10607m81-einride-jacket-ms-sage-green/

 

 

Nå skal det sies at er det drittvær går jeg i min Norrøna Trollveggen-jakke.  

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, strebern skrev:

Det Klättermusen gjør med jakkene sine, har jeg trua på. De bruker bomull skamtett vevd og legger energi inn i å få ting til å puste _bra_.

Jeg har en tidligere variant av den jakka 2.0, og synes det er det dårligst plagget jeg har kjøpt fra den produsenten. 

Hvis vi begynner med det som er positivt, så er hetta fantastisk på alle måter. Resten har jeg ikke sansen for. Nå har min model den idiotiske skrå glidelåsen, som skrår feil vei for en høyreskytter. Det blir alt for mye løst stoff på høyre side med åpen jakke. Det ser jeg at de takk og pris har gått bort fra. Eneste plassen skrå glidelås hadde noe for seg er i halsen. 

 

Det tettvevde stoffet puster ikke bedre enn at jeg blir våt av egen vannproduksjon, og da har jeg en våt jakke. Det eneste jakken fungerer til er å holde ute vinden. Vann innenfra og utenfra er stort sett bare sorgen, og ikke tørker det heller. Man kan selvfølgelig imregnere, men da er null pusting.

 

Så er det det som imponerer meg minst. Sømmene slites utrolig fort. Det har jeg aldri opplevd det på Klattermusen før denne jaka. Normalt har sømmene vært tilnærmet uslitelig på alle andre plagg jeg har hatt fra merket. 

 

De strammedingsene på armene ser lure ut, men er egentlig bare sorgen. For det første går de opp, og det som kanskje er mest irriterende er at de subber og henger seg i klærne siden de er på innsiden av armene. 

 

Også er dette en kort jakke med sine pluss og minus!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt det som nå kanskje må kalles 1.0 versjonen av denne Klättermusenjakka.

 

Jeg var kjempefornøyd, men det skyldes nok mer bruksområdene, enn at min 1.0 var bedre enn @Bly´s 2.0.

 

Jeg kjøpte den i utgangspunktet for å ha en luftig og god hverdagsjakke. Største minus til dette var skrå glidelås som gir en diger, og en bitteliten lomme. Og at den blir hengende litt rart i åpen tilstand.

Det andre var at ermene på den første utgaven har en veldig vid åpning uten mulighet for stramming. 

 

Etterhvert som vekta gikk ned å jakka ble litt stor, ble den turjakke for kalde vinterdager. Og det er nok her den hører hjemme. Med hansker eller votter var ikke de vide ermene noe problem, og ved høyere temperatur / intensitet, setter man pris på den ekstra ventilasjonen.

Det eneste jeg ville forandret på jakka, til dette formålet, er frontglidelåsen. En vinterjakke bør ha en enkel robust YKK glidelås og stormklaff. Dette er sikrere og mer slitesterkt. Og den skulle ikke vært skrå. Da jeg til slutt solgte jakka etter ytterligere vektnedgang, var den vanntette frontglidelåsen det eneste som så ut til å nærme seg slutten av sin levetid. Jakka forøvrig var gulle god. 

Slike bomullsjakker, for meg, begrenser seg til dagsturer fra hytte med gode tørkemuligheter i kaldt vinterklima. Det er ett snevert bruksområde for ei så kostbar jakke, men gir super komfort, god beskyttelse fra værguder og bålgnister. Kort snitt er som nevnt, både positivt og negativt, men akkurat til dette snevre bruksområdet blir det mest pluss, for min del.

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, strebern skrev:

Tror du den dårlige erfaringa di også gjelder andre Klättermusenjakker?

Det er liten tvil om at Klättermusen har hatt variabel kvalitet oppgjennom. 

Er du heldig, har du klær for livet. Er du uheldig, har du verdens dyreste søppelprodukt.

 

Jeg har vært heldig. Bor du i kjøreavstand fra Åre, kan du også få super service.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Klattermusen bukse som er 20 år gammel. Brukt masse, til det meste. Ikke en søm har gått opp.

Jeg ser forøvrig at merket får dårlig kritikk på svenske sider pga kvalitet om dagen.. produseres ikke i Sverige lenger..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...