Jump to content

Norrøna Kvinnherad - første virkelige innovative jaktdress fra Norrøna?


msteiro

Recommended Posts

@SkrueråmuttereJeg har kun jakken i bomull (Ventile), og i camomønsteret Shadow.
Har ikke fått testet ut så mye ennå, men den ble brukt 10 dager under elgjakta i Nordland under vekslende vær, inklusive litt regn, pluss som turjakke nå i høst.
Så langt er alt vel, den fungerer bra med gode løsninger, så det blir nok å se på buksa også etter hvert.
Klarer man seg uten Gore Tex, tror jeg dette er et godt alternativ.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Som høyfjellsdress gir den "pelsede" overflata liten mening. Er vel Recon som er ment som høyfjellsalternativet i jaktkolleksjonen til Norrøna nå. Den er selvfølgelig i mørkeste laget🙄  Den ensfargede Kvinnheraden er ikke så dum, fargemessig. Selv om jeg mener den var enda bedre i den første fargen den ble lasert i.

Link to comment
Share on other sites

Den avbildede dressen er faktisk ikke så steikende galt farget mht. tidlig jakt i løvskogsterreng og når vegetasjonen for øvrig er grønn. Men til høyfjellsjakt synes den helt håpløs. Til hjortejakt senhøstes ville jeg mye heller hatt en lysere og ensfarget dress i en mer brunlig fargenyanse. Ellers er jeg enig i at de aller fleste jaktklær (ikke bare Norrøna) er for mørke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Henter fram denne istedet for å starte ny.
Elgjakta nærmer seg med stormskritt :),   og min gamle Norrøna Forelhogna jakke er moden for utskifting.
Den begynte å lekke i fjor høst under piskende regnvær,
Vi har jakt helt opp på snaufjellet inklusive en del åpne fjellmyrer som må forseres når det jages høyt, så en er ganske utsatt for vær og vind. (Nordland fylke).
Har tenkt litt på denne Kvinnherad, og også Swazi Model Norway som jakke når værgudene snur rangsida til.

Jeg er jo ikke store tassen ( 175 cm) og ser for meg at Kvinnherad vil gjøre meg om til en slags liten vandrende hobitt  med korte bein til stor muntrasjon for resten av jaktlaget hvor alle er ca 185 cm  ++.
Men samme det bare en holder seg tørr   :).

Alternativet er Swazi sin Model Norway som er kortere, men virker å være av ok kvalitet.
Tenkte å stikke innom  Jaktbutikken i Lyngdal å se på den også.
Den har jo også membran (AEGIS), hva nå det er for noe?
Er det noen her som har erfaring med denne Swazi - modellen?
Skulle jo tro at New Zeeland har god erfaring med drittvær de også?

Prismessig er de ikke så langt unna hverandre 6990 for Kvinnherad hos XXL og 6500 for Swazi hos Jaktbutikken.


Swazi Model Norway Anorakk - Jaktbutikken.no


 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, seawolf said:

og min gamle Norrøna Forelhogna jakke er moden for utskifting.

Hvis det er en sånn Paclite jakke du har, så er Kvinnherad en ganske annerledes jakke. Jeg sliter med at Kvinnherad blir for varm når jeg skal gå litt hardt. Det skal være rimelig kaldt før jeg blir komfortabel med den jakka. Godt over på minus siden for å si det sånn. Den Swazi jakka kjenner jeg ikke. Hvis det ikke blåser for mye, men bare regner er jeg mere komfortabel med Fjelreven lappland poncho. Den er luftig og lett etter at man har klipt bort den teite flappen som ligger i lomma.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Nei Forelhogna er ikke Packlite.
Det er vanlig tykkelse på jakken .
Gore Tex er laminert til ytterstoffet, og det er løsthengende nettingfor.
Egentlig en super jakke som har sett masse bruk både på jakt og fritid.
Fargen er også lys,"Bronze" tror jeg de kalte det.

 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @Bly Været skal være bra mye for jævlig før den Kvinnherad-jakka blir egentlig komfortabel. Sitte på post er den fin til da, og smårusling - og - der den skinner - når været faktisk ER helt for jævlig. Det er noe med å sitte på post og kose seg godt & grundig mens en ser slagregnet renne nedover rifla.
Buksa er vel enda mer ekstrem, siden det ikke er netting i luftinga, og insekter har fritt spillerom når du åpner den - det skal helst være stillongsvær før den er OK, så den kan jeg ikke si er min favoritt akkurat. Men tett er den, og stille.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får ta en kikk på begge alternativene.
Norrøna har jo egen butikk på Sørlandsentret, mulig de har Kvinnherad inne?
Og Lyngdal kjører jeg forbi av og til på tur til Lista, får sjekke den Swazianorakken også.
Den ser litt mer "hendig" ut enn Kvinnherad, men det vanntette laminatet er en ukjent type for meg, så holdbarhet er et stort spørsmål, og det får en jo ikke fastslått før etter noen tids bruk.....

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, seawolf said:

Nei Forelhogna er ikke Packlite.

Hmm, jeg vet bare om Forelhogna som packlite og softshell. Da er det enda en model i serien? Packliten er den beste jakka jeg noen gang har brukt, og jeg er på nummer 3 nå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (1 minutt siden):

Norrøna har jo egen butikk på Sørlandsentret, mulig de har Kvinnherad inne?

Det har de ikke. XXL har den. Det er en avtale de har seg i mellom. Men XXL er jo rett over gangen for Norrøna.

Jeg har hatt Swazien, og det er "same shit" mer eller mindre. Detaljer på Norrøna er litt smartere, og lit bedre gjennomført. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forelhogna Gore Tex ble vist tatt ut av modellutvalget for flere år siden.
Jeg vet ikke hvorfor, for etter min mening var dette en bedre jaktdress enn feks. Finnskogen, som er mye mere "slamsete" .  Lufting i sidene og under armene på jakken og innsiden av lårene på buksa, med finmasket netting.
Ingen adgang hverken for knott eller flått.
Mulig den lyse fargen ikke solgte bra nok, da alt av jakttøy i Norge tydeligvis skal være mørkegrønnt?


 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, seawolf said:

Forelhogna Gore Tex ble vist tatt ut av modellutvalget for flere år siden.

Ja jeg skjønner ikke hvorfor? Men jeg kjøpte ekstra for å ha en stund til😉

16 minutes ago, seawolf said:

Ingen adgang hverken for knott eller flått.

Det slipper man heldig vis å forholde seg til i nordnorsk fauna 😇

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er et moment fordi jeg ikke kjenner Swazis praktisering av garanti, men Norrøna har en garantiordning som de gangene jeg har benyttet den har vært veldig grei. Fikk kjapt og greit ny Kvinnheradjakke fordi den første jeg hadde var lekk.

Om det er mange år siden du prøvde Finnskogen @seawolfhar snittet endret seg en del. Har en ca 10-12 år gammel Finnskogen bukse og en som er endel nyere. Den nyere er smalere i snittet. Mannen inni har forøvrig ikke endret matchvekta så det er ikke det :-)

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Hmm, jeg vet bare om Forelhogna som packlite og softshell. Da er det enda en model i serien? 

 

Det var en i XCR Gore-Tex, litt lengre, tyngre og mer vanntett. Ligger en på Finn i str M nå. Jeg lurer på om den ble lansert først og Pac-Lite etterpå?

 

305_1557995051.jpg

 

Hva gjelder den softshellen, Flex, har jeg aldri sett den på Norrønas nettsider og aldri i noen annen butikk enn XXL. Jeg har en mistanke om at det var en spesialproduksjon hvor de tok en annen Flex-dress i "atletisk snitt" og laget en serie i grønt og kalte den Forelhogna. Jakken er ekstremt mye trangere enn alle andre jaktdresser fra Norrøna og jeg kan ikke bruke min hvis jeg bikker 25,001 BMI.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er jakken jeg har @Skrueråmuttere.
Buksa var litt trang i livet for meg som bruker 34 - 32 i jeans så den er ikke så mye brukt, men jakken har virkelig fått prøvd seg.
Både på på hjort - og rådyrjakt på Møre,  elgjakt i Nordland,  pluss noen "griseturer" til Svealand og et par turer etter dåhjort og muntjac i England.
Kun siste høsten at den begynte å lekkelitt over skuldrene, så den har vært min favoritt i mange år.
 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det er for at de som ikke vil gå med signalfarger også skal synes ;)

 

Noen av oss hadde en telefonsamtale med produktsjefen hos Norrøna for en tjue år siden, dengang Dovre var den lyseste dressen deres, hvor mannen ble dødelig fornærmet over å få høre at de like gjerne kunne farget dem svart.

 

Så kom diverse lysebrune dresser noen år senere, uten at noen utenforstående skal ta noen ære for det, og så den siste blågrå Dovren i Dri3 (eller noe sånt) som heller ikke var så verst i fargen til høyfjellet. Og så er vi tilbake nå, på grønt og mørkt.

 

Jeg gjetter på at nordmenn primært etterspør mørkt og grønt...

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (1 time siden):

Om det er mange år siden du prøvde Finnskogen @seawolfhar snittet endret seg en del. 

Jeg synes snittet på klær generelt har endret seg, men skal selvfølgelig heller ikke helt utelukke at jeg med årene har seget ned litt på midten.... Men uansett, jaktklær (og for så vidt også annen friluftsbekledning beregnet for aktivitet) bør være litt løse i snittet for å være behagelige. Jeg synes det er trist at liv-vidden på benklær er så godt som den eneste variable. Det burde vært mulig mulig å tilby plagg med ulike vidde samt arm- og benlengde. Sist jeg var innom Norrøna i Stavanger fikk jeg nærmest sjokk over hvordan Finnskogen-modellen har endret seg.

 

Edit: Heldigvis har jeg funnet modeller fra Swedteam og Sitka som sitter bra og samtidig er behagelige å gå med. Og med en relativt lys blindtech-camo på begge er jeg, med unntak av signaloransje lue, så godt som usynlig😊.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt litt amerikansk ved et par anledninger på en svær "outdoor" butikk i Ogden litt nord for Salt Lake City, og nesten uten unntak hadde de innafor hver livvidde, tre - fire beinlengder og et par forskjellige armlengder innafor hver jakkestørrelse.
Så det å finne både bukser og jakker som passet perfekt var null problem.
Har ikke intrykk av at det er så vanlig her hos oss.
Smith & Edwards - Home (smithandedwards.com)

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (7 minutter siden):

Har ikke intrykk av at det er så vanlig her hos oss.

Det har sikkert med volum på produksjon å gjøre.

 

Noen av svenskene(Härkila, Swedteam, Chevalier....?) har vel, eller har hatt, litt av det. I hvert fall på noen buksemodeller.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (22 minutter siden):

Norrøna har forsåvidt 4 forskjellige snitt, men de lager vel bare ett snitt per modell og den eneste jeg finner som er romslig er Recon.

Ikke så lett å bli klok på vurderingene de gjør men her er en oversikt der man kan velge "passform" 

https://www.norrona.com/nb-NO/Hjelp-meg/Storrelsesguide/

Passform.PNG

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

Lang anorakk jakke som Kvinnherad kan umulig være noe praktisk å bruke for en jeger som beveger seg. Jeg har lange vært på jakt etter den optimale jaktjakka, å det er definitivt ikke enkelt. Bergans har kommet med en jakke de haller Hogna V2 2l. Denne jakka ser lovende ut. Jeg har ikke sett den fysisk, så jeg skal ikke garantere noe her. Men den har mye jeg liker at en jaktjakke har. Nå er vel jeg kanskje over gjennomsnittet aktiv når jeg jakter, så mine preferanser er helt klart basert på dette.

 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (20 minutter siden):

Det har sikkert med volum på produksjon å gjøre.

 

Yes. Som henger sammen med størrelsen på markedet.

 

Da jeg bodde i USA hadde skobutikkene minst 3 forskjellige bredder på lager og de store skoprodusentene kunne levere sko i hele ti forskjellige bredder. I Norge (i hvert fall inntil relativt nylig) kunne man velge 1 bredde: smal Donald, EE, nummer 9 av de 10.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke, aldri vært borti at jakken blir for kald når jeg er i bevegelse. Når jeg setter meg ned har jeg heller på meg mer klær. En jakke som dette må da være alt for varm uansett vær? Ja jeg jakter ofte i 10-15 minus. like svett da som på høsten når man må trøkke til litt. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har dere ikke regn? Men ja, den er ubrukbart varm i august. I november derimot, når det er 4 minus og regner som niagarafallene...  Den er kanskje egentlig en lydløs regnponcho...

 

Jeg "trøkker aldri til" når jeg er på jakt - og det er nok forskjell på å bevege seg så stille som mulig i skogen (dvs. sakte) vs å dure over fjellet etter rype. Uansett, så går det jo an å ta av ca alle jakker når det er for varmt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Kvinnherad på hjortejakt på Vestlandet i oktober til desember og småviltjakt fra Trondheim og nordover fra september til desember. Den er bare helt fantastisk. Når jeg tar den på føles det som å ta på en rustning, men den er så smidig at jeg godt kan ta på en dunvest under uten å ta av jakka. Den har lufting nok og er så god i snittet at 4-500 høydemeter i regn kan gjennomføres uten at man koker. Hetten er det beste jeg har prøvd. Den er kitt for stor og tung til å ha i sekken på lange turer der det er mulighet for regn, men i fjor lå den i sekken når vi gikk trekanten (60km) i sol. 

Link to comment
Share on other sites

Men den luftige jakka blir da ikke luftig lengre når sekken snøres på ryggen? Hoftebelte å brystreim så sitter vel alt rimelig tett til kroppen?

 

Jeg er som oftest på farten etter hundene i elgjakta. Å da blir tempoet ofte høyt til man begynner å nærme seg. Når man går sporet etter gaupa er det bare meningsløst å snike/smyge. Den har kontroll på deg uansett, å terrenget gjør sniking rimelig uaktuelt.

 

Mulig jeg tar feil med tanke på jakka, men jeg orker ikke å ha en jakke til de relativt få dagene med sånt vær... Men jo det regnet virkelig bøtter her i Troms også på høsten. 

 

Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (35 minutter siden):

Jeg er som oftest på farten etter hundene i elgjakta. Å da blir tempoet ofte høyt til man begynner å nærme seg. Når man går sporet etter gaupa er det bare meningsløst å snike/smyge. Den har kontroll på deg uansett, å terrenget gjør sniking rimelig uaktuelt.

 

Det er definitivt ikke en jakke for den typen jakt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (På 16.3.2023 den 14.05):

Veit ikke, aldri vært borti at jakken blir for kald når jeg er i bevegelse. Når jeg setter meg ned har jeg heller på meg mer klær. En jakke som dette må da være alt for varm uansett vær? Ja jeg jakter ofte i 10-15 minus. like svett da som på høsten når man må trøkke til litt. 

 

Andreas

 

Helt enig.

Vanntett jakke ala Goretex etc. er noe drit å gå i. Man blir svett og klam uansett temperatur. 

Er det minusgrader regner det normalt sett ikke, og da kan man heller gå med luftig tøy som ikke gjør deg svett og blaut. 

Regner det, er en Poncho fra f.eks Helsport gull, og den holder deg tørrere samtidig som lufta sirkulerer bedre enn ei tett skalljakke. 

Setter man seg ned på post, gjelder det å ha ekstra klær med seg; dunjakke(veier ingenting), fjellduk etc. 

 

Personlig syntes jeg jakt i høyfjellet hvor man går mye,  er det mest krevende.

Da det går fra ganske varmt til ganske kaldt fort, og det er gjerne alle årstidene på samme dag.

Når jeg går i ok vær, er det stort sett bare i brynje, eller skjorte og kanskje en flis som er på. 

Om det sludder, eller blåser kuling går fjellreven-annorakken på (G1000 med litt impregnering). 

Blir det ordentlig bløtt er det på med Poncho'en.

Når det er pause/postering er det på med ei god dunjakke, krype opp i fjellduken og- om det regner- poncho over hele sulamitten. 

Da kan man sitte tørr, varm og kose seg i skikkelig drittvær.

Vektmessig så veier en G1000-anorakk+Poncho+Dunjakke ca det samme som ei Kvinherad- jakke, og er mer fleksibelt i bruk. 

Men dette er jo selvfølgelig svært subjektivt, og noen liker mora osv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det fine med membran klær er at de er raskt tørre, holder drittvær ute og slipper noe fuktighet ut slik at jeg kan gå meg tørr. Membran klær er en del av et system med klær og ikke en løsning på alt.

Men ja en membran dress er ikke det beste i fellesferien.

Var ute 12 dager sammenhengende i April med bommul og regntøy, været varierte og løsningen ble å gå med regn-chaps siden gresset og lyng konstant var bløtt. Av og på med regnjakke når regnet kom. Tror ikke jeg var tørr en dag og fikk aldri tørket bommuls klærne. Vanligvis kan jeg holde meg relativt tørr og varm når jeg går i membran under tilsvarende forhold.

På beina er jeg ikke helt 100% sikker på hva som er best over tid men forsvarets sko er ok, de tørker relativt raskt men blir (nesten) bløte i første vannpytt. Membran sko holder meg tørr en stund før de også blir våte men tørker "aldri" på tur. Lundhags med nedre halvdel av neopren(tror jeg det er) har blitt min favoritt på tur.

Kan jeg tørke klær og sko hver kveld i varme er det ok med bommul og regntøy etter forholdene. Men jeg sverger til ull netting boxer, netting bukse og skjorte, tur sokker i ull og ullfrote utenpå hvis det er kaldt. Er det vinter har jeg en ulljakke og "boblejakke" og bukse som isolasjon hvis det er skikkelig kaldt. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (4 timer siden):

Når det er pause/postering er det på med ei god dunjakke, krype opp i fjellduken og- om det regner- poncho over hele sulamitten

Av og på med hauger av klær og fjellduker i det hele tatt, og lage seg en bopel på post kan man i elgjakta. Smygjakter man i skogen etter rådyr, så kan man ikke sette himmel og jord i bevegelse med en større omkledning og stillingsbygging. Man setter seg rett ned, helt stille. Ingen må oppdage at du er der, eller at du fins i det hele tatt.

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Man setter seg rett ned, helt stille

Nettopp det er en av tingene jeg synes er genialt med Kvinnheradjakken. Med et sitteunderlag stukket inn i lommen bak ræva, er det ganske behagelig selv om bakken er blaut. Høljer det ned, er det bare å skalke alle luker. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...