Jump to content

Jaltlabrador som familiehund


fredrik

Recommended Posts

Hei

Etter at boxeren vår døde for halvannet år siden klør det veldig etter å få ny hund. Jeg har vært innom mange hunderaser oppigjennom, og gikk så langt som å bestille en pointer for et års tid siden. Dessverre (?) så døde hele kullet. I ettertid lurer jeg på om det var en mening med det ettersom jeg muligens hadde tatt meg litt vann over hodet mtp aktivitetsnivå.

 

Jeg lurer nå litt på jaktlabrador. Bor på Vestlandet så dessverre har jeg måttet legge småviltjakta litt på hylla. Gidder ikke jakte rugde osv. Men ser litt på muligheten for andejakt. Og da kommer vel en jaktlabrador til sin rett?

 

Jeg lurer litt på hvordan en jaktlabrador vil gjøre seg i en småbarnsfamilie på 4? Vi har nå en gutt på 2 år og ei jente på vei. Planen er å kjøpe hund når vi har fått hodet litt over vannet, trolig nå minsten bikker året. 

 

Jeg er relativt aktiv. Prøver å få til en skogstur hver dag, og med hund igjen vil motivasjonen for dette øke. Er det tilstrekkelig med en times tur i skauen for en jaktlabrador?

 

Boxeren vår var rimelig aktiv, vil en jaktlabrador være mye mer krevende ifht hvor mye tid den vil kreve?

 

Kom med innspill!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med jaktlabb selv, men erfaring med andre retrievere og raser tilsier at du kanskje må tenke litt annerledes. 

Dette er hunder med høy arbeidskapasitet, og de trenger stimuli, men lange turer hver dag kan bygge opp behovet for stimulering og føre til stress.

Chiefen kommer med gode forslag. Legg opp til trening som stimulerer hode og nese. Alle hunder kan å løpe i skogen, så dette behøver de ikke trene så mye på.

Det du vil få glede av neste uansett hva du skal bruke han til er:

Samarbeid (innkalling, apport)

Kontroll (sitt/ligg m/ forstyrrelser, gå ifra(bli) osv..)

Søksarbeide (feltsøk er obligatorsk for en fuglejeger, men spor er også utrolig gøy)

 

Også er det noe mange glemmer. Mange arbeidshunder må trene på å ha det kjedelig. Forventningene kan bli så høye at det går utover evnen, så for å balansere forventningene må mann sette av tid til å ikke gjøre noe der det vanligvis skjer mye. Dra i skogen, på lydighetsbanen eller hvor du nå trener, sett deg ned å les ei bok. Ta med øreplugger.

 

Så lenge du har tid til å legge inn litt innsats til å begynne med, skal det godt gjøres å få til en dårlig familiehund av en retriever.

Link to comment
Share on other sites

De er veldig fine familiehunder, så det trenger du ikke bekymre deg for. En times tur i skogen hver dag, er tilstrekkelig for alle raser, men hvis du lar den bruke hodet ordentlig i 10 min, blir den betraktelig mer sliten. Hunden vil forøvrig i stor grad tilpasse seg aktivitetsnivået du legger opp til, men du får en "gladere" hund hvis den blir aktivisert og brukt. (Har personlig erfaring med rasen)

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

Takk alle for svar.

 

Ja, dette med å stimulere hodet og ikke bare beina er velkjent for meg fra tidligere. Men da høres det absolutt overkommelig ut!

 

Når jeg undersøkte rundt pointer, konkluderte jeg/andre med at de måtte ha i allefall en time, helst mer, hard fysisk fostring hver eneste dag. Dette fremstod som den gjengse oppfatning. Er hundene veldig forskjellig eller har reteiver-folkene og pointer-folkene forskjellig oppfatning? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hunderase som er så "høyenergi" at det blir for mye for de fleste. Jeg kan løpe med han i to timer uten at det på noen  måte sliter han ut. Hvis jeg derimot lufter han i 10 min, og kjører søksøvelser i 3x10 min, kan han bli veldig sliten og sove i flere timer etterpå. Å bruke hodet gjør hunder slitne, løpe noen mil kan de fleste gjøre uten å anstrenge seg nevneverdig. En jaktlabb elsker å søke, og kan "luftes" på betraktelig kortere tid med mental stimuli dersom tidsklemma er et tema. Men som sagt, hunden tilpasser seg det du tilbyr. Er den vant til å bli luftet/stimulert mye, vil den bli urolig på dager med lite aktivitet. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også satsa på å få den godkjent som ettersøkshund. Fin aktivitet for dere begge. Det er erfaringsmessing også endel dører som kan åpne seg for en godkjent ettersøksekvipasje. Vet ikke om du har interesse for storviltjakt. Men om du tar på deg noen oppdrag, så kommer du garantert i kontakt med grunneiere som kan ha interessante terrenget for annen jakt også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en jaktlabbe på 2,5 år som er godkjent ettersøkshund. Fantastisk familiehund og en fryd å ha i heimen. Mye bra er sagt allerede om aktivitetsnivå. Hunden tilpasser seg det nivået du legger deg på.  Jeg går/løper rundt en time i skogen med bikkja hver dag hvis jeg ikke trener spor.

 

Jeg er veldig enig i de som gir råd om å stimulere sanser og hjerne i tillegg til fysikken. En hund som får utfordret sansene og hjerne jevnlig blir en mye mer stabil og balansert hund. 

 

Sporsøk og jaktlydighet/prøver er øvelser som Jaktlabben har gode forutsetninger og anlegg for. Godbitsøk er også enkelt å legge opp men som gir bikkja mye moro og søksmotivasjon.

 

Kjør på, du vil ikke angre hvis du går for en jaktlabrador!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...