Jump to content

Slippe hunden (Beagle 8 måneder) i skogen for førstegang.


Trasop

Recommended Posts

Hei, i morgen tenkte jeg å dra ut i terrenget for første gang med hunden og slippe han. Hundepeileren ble testet i dag tidlig. Og han har gått mye i skogen med Langline. Vi har terpet på innkalling med påfølgende pølsebit den siste uka. Terrenget er blanding av jorder, skog og åker. Tenkte fyre opp bålet og bare la han søke fritt rundt, og gjerne la han ta seg noen turer ut på egen hånd. Har jeg flaks finner han et harespor og går på dette. Mel er det noe annet jeg bør tenke på? Hilsen fersk jakthund eier. 

Link to comment
Share on other sites

Sett deg ned og gjør noe som er kjedelig for hunden, for eksempel les en bok. Ikke ta frem matpakken,, ikke dill og lek, la hunden få prøve å oppdage verden på egen hånd. Vær tålmodig, ikke bli sur/oppgitt om hunden ikke begynner å søke med det samme.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, jeg skal ha med meg noen flere folk ut, så da blir det viktig at vi ikke lager så mye liv i leieren, men sitter i ro. Det er 3 minus og en del snø. Bør jeg tenke potesokker hvis vi er ute noen timer? Og hvor lenge/langt er det greit å la han styre selv. Men det et vel kanskje ingen fare at han jaktet for lenge første gangen...

Link to comment
Share on other sites

Angående potesokker så må du se føret an, men tror du må/bør skru ambisjonsnivået litt ned om du regner med at det skal bli los og dot på første slippet. Det kan jo hende du er heldig så du slipper i ett ferskt spor og det blir suksess med en gang. Men skal du ha en brukbar hund så lønner det seg å la han få lære seg å søke. Og dette er noe som opparbeides gradvis. Altså: tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet. Er de folka du skal ha med jegere som skal poste? Eller for å sikre mot veier?

Link to comment
Share on other sites

Hei, mest for selskap og gjøre det til noe koselig. Fordi nettopp som du sa så må vel ambisjonene ned, og har derfor ikke forventninger om å skyte noe som helst. Er ikke så mye hare i dette terrenget, Men godt med rådyr.  Men skal ha med to gutter på 10 og 14 og de vil nok at vi tar med hagla så det virker som jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis bikkja går mer enn 200m vekk fra deg og blir borte i mer enn 5min skal du være jævlig fornøyd. Dropp potesokker og alt som ikke faller inn under dagligrutinen. Samme hva du gjør så ikke gå ut og hent bikkja.

 

Hvorfor har du ikke sluppet den tidligere?!?

Link to comment
Share on other sites

Hei, slapp hunden i dag. Den løp rett ut ca 250 meter. Kom innom leirplassen kanskje hvert 10 min. Men ellers ute og søkte. Så bare noen gamle harespor. Men hunden fortsatte å søke.  Når han kom innom leiren var han der noen minutter som regel, før han dro ut igjen. Etter en timestid flyttet vi oss lengre inn i terrenget. Virket som han ble noe sliten etterhvert og søkene var stort sett bare 80 til 100 meter unna plassen vi satt. Da vi hadde vært ute 3timer hadde han i følge GPS peilern gått 11,1km, det hører med at det var halvmeter snø. Ingen los, men man skal kanskje være fornøyd med at han søkte mye rundt, og kom innom i blant? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...