Jump to content

Bøffeljakt Zimbabwe


Elgjaeger

Recommended Posts

Er like før jeg bestiller bøffeljakt i Zimbabwe, har nå godt tilbud i område som grenser til Hwange Natl’ park. Har ikke sjekket fly enda, men må til Victoria Falls Airport. Mener å ha lest/hørt om at det er umulig å bringe våpen direkte til/fra Europa / Zimbabwe pga boikott, og at man derfor må fly til f.eks Sør Afrika og kjøpe separat billett til Zimbabwe.

 

Noen som har gjort dette nylig og kan gi råd/ forklare hvordan bringe våpen på denne turen?

Link to comment
Share on other sites

Dette vil nok de som du bestiller jakten hos fortelle deg i detalj.

Såvidt jeg vet går det ingen direktefly til Zimbabwe fra Europa, så du må til Sør Afrika uansett. Gjetter på at nærmeste flyplass med noenlunde fasiliteter blir Livingstone i Zambia. 

Men igjen, outfitteren har garantert et opplegg for dette fra Johannesburg 

Link to comment
Share on other sites

Jeg var over i fjor til Matsetsi ved Vic Falls og måtte som det beskrives bestille billett tur/retur Johannesburg for å få med våpen fra Norge pga EU-boikott. Bestill så egen billett tur/retur Vic Falls. Ikke fortell flyselskapet i Norge at du skal videre, da blir det potensielt trøbbel (selvopplevd). Du må også ha Saps520-skjema for transit av våpen i Sør-Afrika. Du må hente ut all bagasje i Johannesburg, deklarere våpen for transit og sjekke inn resten av bagasjen for videre reise. Beregn minimum 3 timer for dette, helst mer, og ha forhåndsgodkjent SAPS via riflepermits e.l. 

Ved retur kan du sjekke inn alt hele veien hjem.

Hvis du vil kan du sende meg en pm for mer detaljer via telefon.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ratel skrev:

Dette vil nok de som du bestiller jakten hos fortelle deg i detalj.

Såvidt jeg vet går det ingen direktefly til Zimbabwe fra Europa, så du må til Sør Afrika uansett. Gjetter på at nærmeste flyplass med noenlunde fasiliteter blir Livingstone i Zambia. 

Men igjen, outfitteren har garantert et opplegg for dette fra Johannesburg 

 

 

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal en tur til Zimbabwe i september, også på bøffeljakt. Min outfitter anbefalte å fly med Emirates via Dubai, og helst unngå de store europeiske flyplassene. Jeg flyr da til København - Dubai - Harare. 

 

Jeg vurderte også diverse ruter via Johannesburg, men tror (som beskrevet over) at du må sjekke ut våpen i Johannesburg og sjekke inn på nytt til Zimbabwe. 

Link to comment
Share on other sites

Reiste med SAA  fra Oslo via Frankfurt - Joburg - Bulawayo  sjekka våpen heilt fram , transitt i  Joburg alt gikk rett imellom  0 gebyr for våpen både på ned og opptur👍. Dette var sommer 16 blir nok samme ruta i år 

F4FE4E59-7F3B-45F3-B24A-8BE281E8A3D7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen er de norske flymedarbeiderne som sjekker deg inn på Gardermoen på grunn av varslinger i systemet til flyselskapet. På siste tur fikk skranken opp varsling siden jeg hadde booket inn våpen, og første beskjed var: du får ikke ta med våpen på denne reisen...

Noe økt stressnivå og puls siden en god del av denne turens innhold var å ta med dobbeltrifla.

Denne turen var booket som vanlig med SAA/Lufthansa gjennom Frankfurt.

 

Men, du kan være heldig og slippe igjennom 😀

Edited by Caspianblue
Link to comment
Share on other sites

Ethiopian Airlines flyr nå fra Gardermoen via Stockholm til Addis Abeba. Derfra flyr de til Harare...og de frakter jaktvåpen, har sjekket dette med dem..

 

https://www.google.no/search?q=ethiopian+airlines+routes+map&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi1zK_jg-bYAhVGWywKHaanBUMQsAQILw&biw=1455&bih=699#imgrc=m9ChFmPcn3HHaM:

 

Jeg har ikke reist med dem....det er visstnok litt kaotisk i transit i Addis A. men de er medlem av Star Alliance så bagasjen blir i transit.

 

Kona reiser med dem til Zanzibar nå...avventer rapport..

 

Jeg sjekket priser til Gaborone  (Botswana)....det var kr. 4000,- og spare den veien istedet for via Johannesburg.....mulig at dette seiler opp som et billigere og brukbart alternativ med rutefly til Afrika.. Har kommet til Oliver Tambo uten saps 520 (måtte ta ut all bagasje der pga bookingsyst. nede i Maun...uforskyldt..) Det var et helvete....holdt på med korrupt sörafrikansk politi i 3 timer för vi fikk sjekket inn med SA til Frankfurt....så jeg er ikke veldig happy for å reise via OT...

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Utfordringen ligger i EU-boikotten som håndheves av flyplasspersonalet/flyselskapet 😀

Ifm ny rute med Ethiopian er jeg spent på om våpenbagasje blir med hele veien eller plutselig står fast et sted. Erfaringer fra andre reisende med våpen er relativt gode med Addis Abeba, selv om en del blir bedt med ut av flyet for å sjekke våpenkofferten. Merk at Ethiopian godkjenner kun harde våpenkofferter med maks to våpen. Det beste er å sjekke med Ethiopian i forkant og få skriftlig/e-post-svar på transitt-spørsmål, samt ha med seg noen grønne papirlapper i bakkant i tilfelle. Uansett lurt å ha, til og med SAPS ønsker slike lapper for å sikre at våpen kommer frem...

 

På nest siste tur fra Zim via Johannesburg ble returflyet innstilt fra Johannesburg, og alle passasjerer måtte hente ut all bagasje inkl våpen og overnatte på flyplasshotellet. Da var jeg glad jeg hadde SAPS-papirer 😀

 

Om 3 uker reiser jeg melkeruta Oslo-Frankfurt-Jo’burg igjen med våpen igjen... Vi er optimister 😬😀

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er alt booket og klart. Reiser via Heathrow, ikke ideelt, men har lang tid mellom flightene. Har en overnatting i Johannesburg før jeg flyr videre til Vic Falls. Krysser alt og håper det går bra.

 

Kona synes visst det har blitt en del «gear» handling for turen, i dag kom hun hjem med gave hun hadde kjøpt av en engelsk antikvitetshandler. Tror dere jeg bør ta med denne?

09F9AC25-C239-4E91-8462-D00995E2166F.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 2018-04-05 den 19.56, Chiefen.v-2 skrev:

Samboeren ga bort min tropehatt😐. Gjorde ikke noe galt mener jeg, satt på terrassen og koste meg med GT en kveld sammen med en annen galning (med tropehatt).

 

Han andre ønsker seg leoprdskinnslue...

 

 

Vel Chief...så lenge dere ikke ser rosa elefanter, triver den grove rifla og bröler PIGA BWANA, KUBWA TEMBO..!  så bör dere få väre i fred på terrassen..

Leopardskinnslue er jo et meget eksotisk innslag i Norge....:lol:

 

Selv er jeg forsökt trakassert når jeg bruker min klassiske safarijakke i khaki...med en G/T i hånden selvsagt...hva ellers..?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

GT er jo obligatorisk syd for Sahara, det forebygger på en fortreffelig måte Malaria.
På samme måte kan dette videreføres til norske tilstander og for eksempel  mygg og knott.
En tropehjelm setter bare litt krydder på tilværelsen  ;)

 

Africa 2006 053.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt trening samt utvikling av ladning med Woodleigh 570grs FMJ i finværet idag. Ikke akkurat afrikanske forhold. 111grs N160 gav omtrent samme hastighet som 114grs N160 bak Woodleigh Soft Point RN og brukbar samskytning. Hastighet ca 2040ft/s i 9grader C. Skjøt på 50m med skytestokk.

9462DB83-A3D2-4720-B16F-6BFD2B217F91.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut det der, Elgjaeger! Bøffelen kommer til å slite etter en kjapp høyre-venstre kombo fra 500'en!

 

Når det er sagt, hva tenker dere om oppfølgingsskudd på bøffel: ekspanderende eller helmantel? Jeg er klar over at det tradisjonelt anbefales kun helmantel til oppfølgingsskudd på bøffel. For en stund siden var det vel mange som mente at kun helmantel var dugende på bøffel, også til førsteskudd, men den diskusjonen er vel lagt død nå. Men jeg ser at det også er ulike meninger nå om helmantel er nødvendig i det hele tatt, gitt moderne ekspanderende kuler. I boka "Buffalo!" skriver Craig Boddington: "for the second shot, I'm on the fence"... En amerikansk bekjent, som har skutt flere bøffler, ga meg følgende råd: "load up your 416 with A-Frames and leave the solids at home".

 

Min plan med boltrifle i 416 Rigby på bøffeljakt har vært å fylle magasinet med 410 grs Woodleigh FMJ, og legge en patron med 400 grs Swift A-Frame øverst til førsteskuddet. Jeg regner uansett med at jeg følger rådene fra PH'en i Zimbabwe.

Edited by SteinarBM
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som er best @SteinarBM, Men det er veldig tett vegetasjon når jeg skal ned i mai. PH anbefalte Solid som andreskudd pga tett vegetasjon og at disse ikke blir så mye påvirket av å skyte gjennom busker etc, så jeg legger nok en av hver i.  Woodleigh RN SP er heller ikke så harde som Swift A frame.

 

Har forresten med Docter sight III jeg kjøpte av deg for en stund siden, men regner ikke med å bruke det, skyter vel så bra med de åpne siktene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det som er det fine med dobbel rifla er at du kan velge vilket løp du skyter først.  har selv en krieghoff 500ne med 9 africa turer bak seg. også en tur til zimbabwe.

jeg brukte woodlegh 570 grains hydro på elefant og har også brukt den på bøffel.

den siste bøffelen jeg skjøt varjeg egentlig på en løve jakt,  men har altid med meg noen hydro og når vi kom på sporet av en bøffel som var skadet og gikk alene fikk jeg en grei pris og jakten var i gang,  byttet ut den ene 535 PP  med hydro.   når jeg kom opp til bøffelen på ca 15 m   sto den rett mot oss med rumpa inn i et kratt og du kunne se at den var full av adrenalin,  jeg skjøt hydron først rett i brystet , den blev trykkt litt bakover før den ga gass og løp 5 m rett frem før den dreide av til venster og jeg skjøt han på skulderen med 535 PP  .  løp 5 m til og falt død om,   hydron gikk rett i gjennom og ut rumpa, og den andre kula knuste skulderbladet og gikk videre inn, begge skuddene var dødlige, men pga adrenalinet så løp han selv om han egentlig var død.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal lade opp noe solids til min 470 NE, og lurer fælt på hva jeg skal bruke for kule, Ekspanderende er greit, det er 500 grs Woody RNSN og/eller 500 grs A-Frame.
Skjøt forøvrig bøffelku her forleden den sto på skrå imot meg på ca 70 meter hadde ett vindu mellom 2 mopanitrær som bogpartiet syntes i.
Skjøt midt i nedre halvdel av bogen og kua datt som en sekk, men ville opp og slåss så hu fikk 2 til fra 10meter`n, da sa hun takk, dette var med en 375 H&H Mag med 300 grs A-Frame.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt elefant og kan ikke uttale meg om hva som er hardest for kulen, side eller front. Uansett er vel ikke hodeskudd med annet enn solids å anbefale, mye muskler og beinstruktur som skal passeres.

 

Las en del om shot placement før jeg reiste til Zim for å være litt forberedt dersom jeg måtte skyte elefant (var utrolig mange og vi gikk på de flere ganger), artikkelen nedenfor er ganske informativ om emnet.

 

http://www.soulofacarp.com/africanhunter/huntersguide/elephant_part01_03.htm

 

Link to comment
Share on other sites

Strukturen i hodet på en elefant sinker kuler ganske effektivt. Kan bli overrasket over hvor relativt kort til og med FMJ kuler trenger inn i «Stratos» / bikube strukturen man finner I kraniet på en elefant. 

Edited by Kiwi
Skrivefeil..
Link to comment
Share on other sites

Karamojo Bell skjøt 1000 elefanter med 7x57, så 375 og oppover bør ikke være noe problem på disse beistene... men så skjøt samme figur ender i flukt med samme rifla. Kanskje var han en mer dugelig skytter enn oss fleste !?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.375H&H fungerer fint på elefant....pga meget god penetrasjon så er den en av de bedre til å skyte hjerneskudd med. Men den er ikke ideel til å stoppe et angrep med..

 

Når det er sagt, noen professionelle jegere,  som Harry Manners i Mozambique, brukte ikke annet til elefantjakt..

 

Jeg foretrekker en dobbelrifle i .45 kaliber eller mer eller en tilsvarende boltrifle....men når det er sagt så har jeg skutt et par elefanter med .375 og med moderne kuler som Rhino eller annen homogen messingkule eller Hornady DGS så fungerer det utmerket.. det ene dyret ble tatt med hjerneskudd fra siden på ca. 80m under helt spesielle omstendigheter. Kula var en 300 grain Rhino Solid.

 

En god venn av meg skøt frontalt hjerneskudd på elefant nå nylig med 300 grain Hornady DGS (som jeg hadde lagt igjen..), den gikk rett ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...