Jump to content

Lading av ABLR i 6,5-284Norma


Dusty

Recommended Posts

Heisann folkens.

 

Kule - Nosler Accubond Longrage 142gr

Kaliber - 6,5-284 Norma

Våpen - Blaser R93

Løp - Blaser 63cm 1:8,66 stigning

Krutt - MRP

 

Har testa litt forskjellige ladedata med denne kula nå og undrer litt over dårlig fart og hva jeg kan gjøre.

 

Ladestige fra 49-52 grn MRP ga:
6 skudd for hvert trinn:

49grn - 793average m/s (sot på hylse)

50grn - 804average m/s (ingen soting, best samling)

51grn - 820average m/s (veldig stor spredning)

52grn - 836average m/s (litt bedre samling enn 51grn)

konklusjon hittils: 50grn blir å foretrekke, gikk likt som 140grn interlock med 50grn N160 på 100m. Denne kula har dog mye bedre hastighet på 823 m/s.

Synes dog farta er ganske dårlig med 50grn, men den samla på klistrelappen! Har satt opp dette i iSnipe og der regner den ut anslagsenergien på 100m til 1949 ft-lbf (altså 2642joule) noe som er UNDER kravet på storvillt her i norge. 
Vil jo selvfølgelig at kaliberet skal være lovlig på storvillt også.
Hva pokker skal jeg gjøre? Synes dette  var bedregelig hastighet ut av dette kaliberet :( 

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka max COAL i min pipe med ABLR kula og den er 83mm.

 

COAL jeg har på mine kuler nå er 79mm hvor det da vil bli 4mm friflukt. Ved å sette kula på dette dypet får jeg anbefalt kulehold på minimum diameteren av kula (altså rundt 6,5mm dypt)

 

Jeg har målt med Caldwell Ballistic Precision chronograph i bruk sammen med Caldwell appen. Det er ca 3,5m frem til kronografen fra munningen på pipa. 

 

Jeg ser jo også at Berger bruker ladetabeller helt opp til 55grn til 140grn VLD kula dems.... Skulle jeg økt mengden krutt først?

Link to comment
Share on other sites

Hva har du av fart med andre 140 gr kuler og hvordan stemmer hastighet opp mot kruttmengde / tabell?  Ser hastigheten din ikke er allverden med interlock heller. 

 

Har pipa gått mange skudd? 

 

Har du testet kronografen mot andre? Kan være den viser feil. 

 

 

Jeg kjenner ikke så godt til Blaser systemet at jeg vil anbefale deg å øke kruttmengde over kjente ladedata i den. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testa andre kuler i dette kaliberet ennå. Har brukt Interlock kula frem til jeg tenkte å skyte litt lengre hold. 

 

Pipa har gått rundt 200skudd nå. Jeg har ikke fått testa kronografen mot noen andre desverre, ingen her omkring som har vært såpass "kompis" at de har giddi det (selv om jeg har spurt i plenum om noen har en kronograf de vil låne bort en dag)
 

Nei, er jo det jeg tenker også angående Blaser systemet, men når Berger legger ut ladedata på sine kuler så ville jeg vel trodd at dette var noe kjent?! http://www.bergerbullets.com/pdf/6.5-284-Norma.pdf 

 

Vil virkelig 1mm mindre friflukt gjøre så stor forskjell som jeg er ute etter her?

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, ladebenken skrev:

Berger vld har kortere bæreflate og ablr har massiv bakdel. 

 

1mm mindre friflukt betyr ingenting i denne sammenheng. 

Takker 😊

Ingen andre råd angående selve problemet da? 

 

Kan jeg teste kronografen min med ei ferdigrulla kule i 6,5x55 som det står oppført utgangshastighet på pakka? Den hastigheten som står på pakka vil jo variere mtp twistrate og pipelengde, men kanskje jeg kan få en pekepinn på om kronografen er helt på bærtur eller ei? 

Edited by Dusty
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, jjrckd skrev:

Med 1,5mm friflukt får du i mer krutt. Jeg får best hastighet med N570 i kaliberet. Husker ikke helt men mener jeg ligger på ca 940ms med 144grs Lapua FMJ.

Nå har jeg bare N160 pg MRP her, N160 fungerer ikke i det heletatt da hylsene er nedsota uansett hvordan jeg lader! 

 

MRP skulle være ett godt krutt til dette kaliberet ifølge de aller fleste tester jeg har lest om. Men ifølge ladedataene til Norma så er jeg på maks på 52grn MRP og ergo trenger jeg da ikke mere plass til krutt heller da det er plenty med plass slik det er nå?! 

 

Men er det noen som sitter med ladedataene som ser annerledes ut enn de mengdene jeg har så del gjerne. Sitter litt med skjegget i postkassa her nå da dette kaliberet liksom skulle være så bra. P.d.d så angrer jeg på at jeg ikke kjøpte .270win som jeg har hatt før! 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med n160 er at det soter som et helvete. N560 funker bra og er kruttet jeg bruker nå fordi n570 legger igjen mye drit i demperen (men gir høyest hastighet). Max trykk for 6,5-284 ligger veldig nærme kritisk trykk, dvs at en har lite å gå på. Når det er sagt, jeg har registrert at VV har sluttet å operere med komprimerte ladninger og min hypotese (ikke stol på denne) er at de setter max når hylsa er full, ikke når en oppnår max trykk. Jeg bruker alltid QL når jeg beveger meg inn i grenseland med min hypotese. Lader ikke selv med Norma så vet ikke om de kan inkluderes i hypotesen.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at jeg har lest meg frem til at kammerene i 6,5-284 varierer en del. Jeg har sammenlignet volum på ny og skutt hylse og funnet at volumet øker ganske mye. Har derfor begynt å formskyte nye hylser og bruker QL til å finne ny max basert på nytt volum. Har aldri ladet helt til QL max men ser at jeg får best presisjon når det går litt fort.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Synes dette  var bedregelig hastighet ut av dette kaliberet :( 

Er vel ikke så rart med 6.5x55 ladninger i 6.5-284? Med MRP og 142 ABLR ville jeg bare økt til jeg hadde 910-930m/s om det var maks fart jeg var ute etter, evt til trykktegn, men du burde ikke få nevneverdige trykktegn før ca der. 55gr MRP kan være et gjett.

 

Sitat

kammerene i 6,5-284 varierer en del

Det gjør de nok, men løpene varierer mer. Indre dimensjoner kan være veldig forskjellige. Nok til å gi 2-3gr forskjellige data iallefall.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Nei det er vel ikke så rart, men utifra mengde krutt og hastigheter oppgitt av ladetabeller så blei jeg jo mildt sagt overasket på en negativ måte. Jeg er ikke ute etter maks fart, men jeg vil i allefall komme over storvilltkravet som er 2700joule på 100m. Har ladet opp en stige fra 52-55 grain MRP som skal testes i dag. Det er jo ett par minusgrader her om dagen også så farten og trykket vil jo bli litt lavere av det også. 

 

Takk for gode innspill, oppdaterer her når jeg har skutt litt til. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...