Jump to content

Hjelp til nybegynner


TRG42-300

Recommended Posts

Jeg har nettopp begynt med hjemmelading til min Sako TRG 42 300 win mag, og i den forbindelse ønsker jeg litt hjelp. 

Ladet mine første 20 skudd i går. Testet de i dag. Da var det 2 skudd som ikke gikk av. Hva kan grunnen til dette være? 

Skal nevnes at det kunne se ut som om tennhettene sto litt langt inn(om det er mulig) og at de hadde ett rundt merke etter de var presset inn i hylsa med tennehetteisetterern(håndholdt). 

Brukte Remington tennhetter, Nosler custom comp 190grains og IMR 7828SSC. 

Ladet 5x69 grains, 5x70grains, 5x71grains og 5x72grains, for å se hva som ga best treffbilde.

 

Innbiller meg også at smellet oppleves litt annerledes i forhold til fabrikkammoen jeg har skutt tidligere. Har kun brukt Federal Power shok tidligere. Høres nesten ut som om det er et like "klikk" rett før smellet... 

 

Håper dere kan hjelpe meg så godt som mulig, takk :) 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, 8X68S skrev:

Kanskje du har pressa hylsene for mye? Har du skrudd sizerdien helt ned til hylseholderen, eller presser du hylsene for å passe i ditt kammer?

 

Neck sizet de etter å ha brukt hylsen en gang. Mener jeg skrudde dien helt ned til hylseholderen + en kvart omdreining til.. 

Kan det være at jeg krympet halsen for mye rundt kula? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er anslaget på de som klikket, og hvordan ser tennhettene ut på de som fungerte.

Generellt bør du skru dien ned til halsen er sizet passe langt ned, ca en mm fra skulderen. Så prøver du om hylsene går lett i våpenet, dersom du kan kamre hylsen uten særlig motstand er alt OK og du fortsetter med krutt og kule. Er det for mye motstand skrur du dien litt ned og prøver igjen til hylsen går passe lett.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Nyati skrev:

Ser på bildet at du har en håndholdt tegnhettesetter.

Denne type setter er ubrukelig!

Nesten umulig å få hettene skikkelig inn i bunnen av hettelomma.

Dette er årsaken til klikk.

Kast dritten på havet og kjøp en skikkelig hettesetter.

Så ut som tennhettene kom seg langt inn i lommene.. Var egentlig mer bekymret for at det var merket tennhetteisetteren lagde i tennhettene. 

Men ja, jeg får bruke tennhetteistteren på pressa da :-)

Link to comment
Share on other sites

Ut fra bildene ser det ut som om det er feil på hettene eller som foreslått ovenfor manglende krutt. Slike miljøhetter er noe merkelige greier. Prøv vanlig federal, Winchester eller remington.

Start på nytt med å skue dien ut litt, følg samme prosedyre som beskrevet ovenfor og lad alle skuddene med andre tennhetter. Det virker på din forklaring som om du har et snev av etterbrenning og det er oftest tennhettefeil.

Det ser ut som om du bruker en Lyman hetteisetter, det er ikke noe i veien med den, bare fortsett å bruke den. Så lenge hettene er satt innenfor hylsebunnen er alt OK.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Nyati skrev:

Ser på bildet at du har en håndholdt tegnhettesetter.

Denne type setter er ubrukelig!

Nesten umulig å få hettene skikkelig inn i bunnen av hettelomma.

Dette er årsaken til klikk.

Kast dritten på havet og kjøp en skikkelig hettesetter.

Det var da voldsomt. Rart jeg har fått til å lade i alle år med en håndholdt tennhetteisetter. Uten problemer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Per-S skrev:

Ut fra bildene ser det ut som om det er feil på hettene eller som foreslått ovenfor manglende krutt. Slike miljøhetter er noe merkelige greier. Prøv vanlig federal, Winchester eller remington.

Start på nytt med å skue dien ut litt, følg samme prosedyre som beskrevet ovenfor og lad alle skuddene med andre tennhetter. Det virker på din forklaring som om du har et snev av etterbrenning og det er oftest tennhettefeil.

Det ser ut som om du bruker en Lyman hetteisetter, det er ikke noe i veien med den, bare fortsett å bruke den. Så lenge hettene er satt innenfor hylsebunnen er alt OK.

Takk for tips :)

2 minutter siden, smevik skrev:

Har du vasket hylsene i vann?

Jeg har også ladet med håndholdt hetteisetter i alle år uten problemer....

Vasket hylsene i Lyman Tumbler med stålmedia. Hadde de deretter i ovnen på 50 grader i underkant av en time..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...