Jump to content

Søke om oppbevaring av over 15000stk 22lr ammo


hikkas

Recommended Posts

Det er utrolig hva noen klarer å se på som et mulig problem. Det er bare et par måneder siden sist jeg hentet over 50.000 stk .22 hos den lokale forhandleren. Vi er noen skyttervenner som skyter en del, og vi kjøper det vi trenger to ganger i året. I dagene jeg brukte på distribusjon hadde jeg selvsagt mer enn 15.000 i min besittelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte ingen. Jeg tok sjansen på at det gikk bra de to-tre dagene det tok å kjøre rundt til venner. Min erfaring skiller seg fra mange her på Kammeret: Jeg opplever politiet som dyktige folk som kan tenke selv.

Edited by nhd
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, nhd skrev:

Min erfaring skiller seg fra mange her på Kammeret: Jeg opplever politiet som dyktige folk som kan tenke selv.

 

Her har nok både du og jeg samme erfaring. Dette går mer på det prinsipielle vil jeg si - skal vi adlyde loven eller skal vi ikke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerte på ditt utsagn om forhandler som kanskje ikke ville levere ut mer enn 15000. Det var bakgrunnen for mitt innlegg.

Jeg er helt enig i at en skal følge loven, og jeg oppbevarer ikke fast mer enn 15000. Men jeg er ikke så lovlydig at jeg henter ut 15000 i flere omganger for å distribuere dem rundt til medlemmer eller kjøre dem fra forhandler til klubbens lager.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Rausheim skrev:

Poenget med denne delen av loven er ikke "du er farlig kriminell om du oppbevarer 50.000 patroner" men "begynner det å brenne hos deg og du har 50.000 patroner som antenner og dette er oppbevart på en idiotisk måte, har du et problem".

 

 

Ammunisjon er ifølge proffesjonelle brannfolk fullstendige uproblematisk ved brann.

De som gidder finner en bra video på youtube hvor proffe fyrer opp div amunisjon.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er villig til å tro at dette er tenkt som mer en "vi vil vite hvor det befinner seg to tonn fenghetter og ferdig ammo sånn at brannvesenet er forberedt"-lov enn en "stakkars nådige kriminelle svin om du oppbevarer 15001 skudd, det er mot loven så da skal du miste hus, hjem, våpen, kjerring, unger, hund og nyrer"-lov.

 

Dog jeg er ikke sikker på hvilken av de to tolkningene som ville blitt lagt til grunn om du røk uklar av feil politijurist...

Edited by SofaBamse
Link to comment
Share on other sites

Først kontakter du brannvesenet og forteller at du planlegger å oppbevare ammunisjon, adresse og bolignummer, og forteller hvor og hvordan du tenker å oppbevare det. Så spør du om de har noen retningslinjer de ønsker du skal tilpasse deg.

Om de ikke har noen innsigelser (eller at du kan etterkomme deres pålegg slik at de til slutt ikke har noen innsigelser), kontakter du politiet for å få deres velsignelse. Ta med bekreftelsen fra brannvesenet.

 

Såvidt jeg vet finnes det ikke noe standardisert skjema for dette. Om jeg tar feil vil jeg gjerne vite hvor jeg kan finne dette.

Link to comment
Share on other sites

Til @hikkas Det er helt vanlig at lag og foreninger oppbevarer ammunisjon og våpen i ubebodde klubbhus. Men dette må forhåndsgodkjennes av Politiet og det er endel krav som må møtes. Erfaringen er at en får god veiledning og finner gode praktiske løsninger på dette i samarbeid.

Link to comment
Share on other sites

På 1/16/2018 den 10.53, DoctoRoy skrev:

Det kan da ikke være så himla skummelt å søke om utvidet oppbevaring? En annen sak er jo om forhandleren har anledning/lov å selge ammunisjon som overgår det maksimale oppbevaringsantallet til private sånn uten videre?

 

Ikke konstruer problemstillinger som øvrigheta ikke har tenkt på enda. 

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy Beklager hvis du ble sur, jeg mente ikke å være uhøflig. Men du er kjent med at problemstillinger som har vært diskutert her inne har får "lovs form"? Du er kjent med at POD i sine begrunnelser har henvist til nettfora? Så det vi problematiserer her kan belyse potensielle Ikke-eksisterende) problemstillinger som myndighetene enda ikke har tenkt på og som de så ser behov for preventivt å stramme inn. 

 

Jeg tror at lovlige våpeneiere er Politiets minste problem og jo flere ressurser de bruker på å regulere vår lovlydige adferd jo mindre ressurser bruker de på de som ikke følger lover og regler. 

Link to comment
Share on other sites

Lovlige våpeneiere er en gruppe det gir stor politisk gevinst å pålegge reguleringer ettersom vi følger det som blir vedtatt og så viser det politisk handlingsevne. Kjeltringene bryr seg ikke uansett hvilke reguleringer som bestemmes så der er det liten gevinst å hente.

Ellers så ville det være utrolig naivt dersom men skulle tro at øvrigheten ikke følger med på diskusjonene her inne. Men at det skal være førende for hva vi kan diskutere her inne likner mer på forhold i land vi ikke liker å sammenlikne oss med.

 

.......

Det er et annet diskusjonsforum der det diskuteres rundt våpen og skyting der man har valgt å ha undergrupper for registrerte medlemmer. Om man velger en slik løsning og tror man er usynlig for øvrigheten så er det i så fall et bomskudd. 

Edited by DoctoRoy
Under den ......linjen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...