Jump to content

Lage kniv til guttungen


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har aldri laget kniv før, så dette er helt upløyd mark for meg. Men jeg har lyst å lage en kniv til guttungen, med slire og det hele. Lager mye ting i tre og har det meste av utstyr å hjelpe meg med.

 

Hvor begynner jeg? 

 

Jeg tenker å lage en helt klassisk typisk spikke/speider-kniv med fingervern ettersom han ikke er gamle pjokken. Skaftet ser jeg for meg å lage av en eller annen hardtre-sort jeg har liggende, men hvor er det greiest å få fatt i blad? Bor i Bergen, noen butikker her som selger?

 

Og hvilket lim bør jeg bruke for innfesting av bladet?

 

Slire, hva er greit, pent og praktisk å lage? Lær er og helt nytt for meg.. 

Link to comment
Share on other sites

Selv handler jeg mye knivblader fra Helle knivfabrikk. Ellers er det jo flere på internettet som selger blad. Du kan se litt her.

Lim til bladet bruker jeg den blå aralditten. Tokomponent og så har du over en time brukstid før den blir vanskelig å jobbe med.

Til slire tror jeg det kan være lurt å ta en tur på Fretex og kjøpe en skinnveske å øve seg på. Tykkelse 2 mm. Så er det selve læret til slire når du syns det blir bra resultater av treningen på veskelæret: Skinnlåven, Jørn Jensen eller Sløyd Detaljer for å nevne noen. Alle tre har egentlig det du trenger:)

Link to comment
Share on other sites

Hei, en god introduksjon er disse videoene:

Hvordan lage en tollekniv (del 1): https://www.youtube.com/watch?v=uVWl1QSoAeo

 

Hvordan lage knive til tollekniv (del 2): https://www.youtube.com/watch?v=gIkEIIhNKlk

 

Her på forumet ligger også tråder om "Hvordan lage kniv av bjørkenever":
Del 1 (kniv): http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=51813

Del 2 (slire): http://www.kammeret.no/topic/43074-lage-slire-til-neverkniven/

 

Du kommer garantert til å lære masse av disse trådene og videoene, selv om du sikkert får egne teknikker på ting og tang.

Å lage en kniv av bjørkenever er kanskje unormalt vanskelig/tidskrevende som en førstegangskniv, men bytt ut bjørkenever og elghorn med et lite knivemne av valbjørk el.l, så er fremgangsmåten rimelig lik.

 

Jeg vil si at videoene gir en kjempegod innføring, mens forumtrådene holder en mye høyere kvalitet på sluttprodukt, men tilsvarende krever mye mer erfaring, arbeidsinnsats etc.

Uansett veldig god lesning.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takker for veldig mange gode tips :)

 

Jeg har sondert litt ifht knivblad og funnet ut at å bestille direkte fra Mora helt klart er billigst. Og Mora-bladene går vel for å være greie? Har bestilt meg 3 stk i forskjellig utforming og størrelse, så får jeg se hva som tar seg best ut.

 

I og med at den første kniven blir mer et prøveprosjekt så tenker jeg å keep it simple med bare en tresort i skaftet. Å lage kniven virker greit - sliren derimot... 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, ivara skrev:

mora gir mye for pengene, jeg liker best karbonstål bladene. 

 

Jepp, bestilte kun karbonstål-blader. De som var billigst og tror jeg? 

 

4 timer siden, DoctoRoy skrev:

@fredrikDet hadde vært fint om du la inn lenke til der du handler slik at vi andre kanskje kan gjøre oss nytte av sakene også? Litt sånn "kompishjelp":)

 

Selvfølgelig, det glemte jeg :) https://morakniv.se/produkt/knivblad/

 

Bestillingen min:

 

Produkt Antal Pris
Subtotal: 174 kr
Frakt:

125 kr via Fast pris

Knivblad
Knivblad: Nr 2/0 | Kolstål
1 47 kr
Knivblad
Knivblad: Nr 2 | Kolstål
1 66 kr
Knivblad
Knivblad: Nr 1 | Kolstål
1 61 kr
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei! 
Mange nyttige tips her inne. 
Kan også nevne at det er en knivklubb i Bergen med flere nokså aktive medlemmer. Jeg har vært innom der flere ganger.
De selger diverse utstyr, litt blader og noe emner, lim osv. 
Hyggelige folk, og holder til på oppsiden av Bryggen. 
Fin mulighet for å ta med en kniv og få litt tilbakemeldinger underveis. 
Litt mer info finner du på hjemmesiden deres: http://www.bergenstollekniven.net/

Lykke til med prosjektet!

Link to comment
Share on other sites

@fredrikSelvgjort er velgjort:) Brukte selv et bajonettsagblad. Skar det til med vinkelsliper og limte med Araldit. Har en syltynn rasp som en starter i det oppborrede hullet siden jeg da kan lage åpningen så smal som mulig så går jeg over til "bajonetten". Eine er aldeles utmerket til skaft. Holder seg mykt i formene når man har pusset det grundig.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

På 19.1.2018 den 0.16, Berserk-kniv skrev:

Hei! 
Mange nyttige tips her inne. 
Kan også nevne at det er en knivklubb i Bergen med flere nokså aktive medlemmer. Jeg har vært innom der flere ganger.
De selger diverse utstyr, litt blader og noe emner, lim osv. 
Hyggelige folk, og holder til på oppsiden av Bryggen. 
Fin mulighet for å ta med en kniv og få litt tilbakemeldinger underveis. 
Litt mer info finner du på hjemmesiden deres: http://www.bergenstollekniven.net/

Lykke til med prosjektet!

 

Takk for tips :) Skal sjekkes ut! Får se om dette er en hobby/interesse som spinner videre, eller om det blir med et par kniver :)

 

På 19.1.2018 den 0.17, DoctoRoy skrev:

@fredrikSelvgjort er velgjort:) Brukte selv et bajonettsagblad. Skar det til med vinkelsliper og limte med Araldit. Har en syltynn rasp som en starter i det oppborrede hullet siden jeg da kan lage åpningen så smal som mulig så går jeg over til "bajonetten". Eine er aldeles utmerket til skaft. Holder seg mykt i formene når man har pusset det grundig.

 

Ja, ser man får kjøpt disse, men hvorfor gjøre det? ;) Takk for tipset om bajonettsagblad. Må nok lage en til med litt lengre blad for de litt større hullene, og da kan jeg bruke et slikt blad :)

 

Ja; eine har jeg brukt til mye rart nå! Var noen som ryddet en sti her hvor jeg bor, og da hadde de kappet masse høyranket eine med tykke fine stammer. Så disse er nå ferdigtørket uten en eneste sprekk :D Har flere meter med disse i ca 2"x2"

Link to comment
Share on other sites

Gjorde et forsøk i dag på tørking av et par små emner. De måler ca 120x30x30. Tørket da i mikrobølgeovn. 

 

Har lest det jeg finner om temaet på nett, og det var ikke stort. Noen sier man skal pakke inn i papir, noen sier man skal sette inn vann sammen med emnet, og noen sier de skal tørke mellom hver runde. Noen sier man skal bruke høy varme, noen svak.

 

Jeg prøvde meg på det enkleste først: Full varme i ett og ett minutt. Tok dem ut og lot dem hvile litt mellom hver runde. Kanskje ett minutt. Etter cirka 10 runder hadde vekten sunket med drøyt 100 gram! Fra 228 gram til ca 120. Det er jo betydelig. Men så er spørsmålet hvor mye fukt som da er igjen? Jeg har dessverre ikke fuktmåler...  Dette er helt fersk bjørk, rett fra skogen.

 

De kjennes nå lett og tørre ut, så tenker de er klar for spikking nå. 

 

Forøvrig så virker det til oppskriften min over var en suksess. Ingen sprekker.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 18. januar 2018 den 23.53, fredrik skrev:

Mens jeg venter på bladene laget jeg en sag til å sage ut hullet på emnet.

Flott rasp. :)  Bildet lyver sikkert, men håper tanningen peker mot skaftet, så treverket blir raspet ut av hullet.

 

Men tykkelse på rasper, bør passe til den tykkeste delen på tangen. Litt avhengig av treverk, men ca en 1 - 2 tiendeler er det jeg bruker. Og så utvider jeg forsiktig hullet sideveis, med en flat "nålfil". Men jeg er kresen på, at mine kniver skal være "potte tette" mellom overgang blad og skaft. Betyr lite på en ren spikkekniv, utover utseendet. Men mine kniver skal kunne brukes til det meste og innebærer bl.a. matlaging, jakt og fiske. Da er det viktig, at det ikke blir bakteriebombe i skaftet!

 

Så jeg har rasper i forskjellige tykkelser, da er det lettere å raspe ut passe med treverk. Og finner du ikke egnede "stikksagblader" (el. noe annet, er det å få kjøpt ferdig, med forskjellige tykkelser på bladene. Samme med bordim, men det forstår du sikkert.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, DoctoRoy skrev:

Pakk inn bladene med teip før du knaller igang så unngår du verktøymerker. Snakker av egen erfaring :winke1:

 

Hehe, gjorde så. Etter et lite kutt ;)

 

2 timer siden, Geco5 skrev:

Flott rasp. :)  Bildet lyver sikkert, men håper tanningen peker mot skaftet, så treverket blir raspet ut av hullet.

 

Men tykkelse på rasper, bør passe til den tykkeste delen på tangen. Litt avhengig av treverk, men ca en 1 - 2 tiendeler er det jeg bruker. Og så utvider jeg forsiktig hullet sideveis, med en flat "nålfil". Men jeg er kresen på, at mine kniver skal være "potte tette" mellom overgang blad og skaft. Betyr lite på en ren spikkekniv, utover utseendet. Men mine kniver skal kunne brukes til det meste og innebærer bl.a. matlaging, jakt og fiske. Da er det viktig, at det ikke blir bakteriebombe i skaftet!

 

Så jeg har rasper i forskjellige tykkelser, da er det lettere å raspe ut passe med treverk. Og finner du ikke egnede "stikksagblader" (el. noe annet, er det å få kjøpt ferdig, med forskjellige tykkelser på bladene. Samme med bordim, men det forstår du sikkert.

 

Ja det lyver nok litt. Det sager på drag, heldigvis :)

 

Takk for tipset forøvrig, erfarte i dag at det blir for lite presist å bore hullet opp med korrekt dimensjon. Man bør kanskje bruke noen nålefiler ja.

 

Lagde min aller første kniv i dag, men vil i beste fall kalle det en prototype:

IMG_3376.JPG.7e890a529f2d166a3911abf79112087f.JPG

 

Tangen er ikke limt, så vil lage nytt. Syns den ble for "feit", samt at halsen ble litt for tynn. Så får se i morgen om jeg rekker å ordne noe bedre ;) Tror hvis jeg hadde oljet denne så hadde den hatt masse flott spill i seg!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror du gjør rett i å endre litt på fasongen, eller lage et nytt skaft, hvis den er til guttungen. :) Holder meg selv helst til formen av en fisk, (klasisk tolekniv skaft, eks. ca 200 g ørret.). Dette uansett type kniv og hva den skal brukes til. Langfinger der buken (på fisken) er størrst, pekefinger nærmest hodet, der det er mindre omkrets og ringfinger/lillefinger på motsatt side. Dette gir et godt grep for voksne, uten fingerbeskytter.  Formen du brukt, har vært brukt av en del av de som driver med treskjæring, men passer sikkert ikke for guttungen. Denne har brukbart grep for å trekke til bake, men lite hold for å hindre en hånd å skli fremover. I alle fall uten fingerværn.

 

Vet ikke hvor gammel guttungen er og hvordan motorikken er. Men er ikke motorikken bra og at han kan holde konsentrasjonen når han bruker kniv, er det nok ennå viktigere med fingerværn. Har han ingen erfaring, så regner jeg med at du (en erfaren voksen), er tilstede i begynnelsen. Du kan også gjøre skafet mer rutt (eventuelt nettskjæring) for bedre grep, selv om dette er "fy" av de som lager kniver. Vil nok slite mer på en lærslire, men som en nybegynner kniv må de vel heller ikke ha slire heller. Slike kniver kan komme senere. Eller så er det bare å gjevne ut ruheten i ettertid og lage slire.  Du kan jo også kjøpe en klasisk "speider kniv" (med fingerværn), som første kniv.

 

Ser det er litt mønser i skafet. Men for å få frem det lille, må du nok benytte en vannbeis med farge først. Hardin vannbeis, er vel det jeg har brukt. Test på annet trestykke først, helst av samme type og overflatebehandling. Dette uansett om du senere skal benytte lakk, eller olje.

 

Som en kurositet, bruke en tidliger å feste skafet med bek, da var det bare et varmt vannbad og så løsnet skafet. Jeg har holdt meg til to-komponet Epoksy, men det andre her har annbefalt er sikkert bra.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for godt svar :) 

 

Jeg har allerede kassert det avbildede skaftet. Velger å se på det som "point zero", så får vi se utviklingen videre ;) 

 

Jeg lager nå en smalere variant med "hale", bilde kommer. Men tanken din med et fingervern er absolutt relevant. Det blir v3. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en ny kveld i furtebua. I kveld var målet å få kappet opp noen passe biter fra en svær stokk jeg har liggende. Denne ble funnet i grøfta etter at vegvesenet hadde kappet opp et tre som hadde falt over veien. Trodde det var ask, men er mer i tvil nå...? Etter tørking er treverket svært lett og har lite liv.. Ask er vel relativt tungt og hardt? Dette føles nesten som å spikke i furu, bare litt seigere.

 

Noen som tør å begi seg ut på å gjette tresort?

5C9B4B0E-370A-451D-BA11-2A22C97A772C.jpeg.6dcefa05656a8eeee1bd6fcf4839a6f6.jpeg

 

E513C0BD-6EB6-40B6-A781-0FE582B8CA8C.jpeg.5d5bd531aba1bd8687f376849de9b12d.jpeg

 

 

Tørket bitene i mikro igjen. Veide før og etter. Førvekten er skrevet på bitene:

FF6E786E-E94E-4F94-B1C9-C25CF23D555A.jpeg.fbf381f2fa9a1220d0f064eab8ed2da8.jpeg

 

7E29F177-17D9-44F6-AC7A-F11A0187991F.jpeg.92d78e2e395832663581f71bcbc25df4.jpeg

 

Etter høvling og pussing:

 

8FA27EDF-BCEC-44C6-8C39-99323A7AF59E.jpeg.2e54ca72eea48723faf64eb817db9662.jpeg

 

Ikke all verdens med liv selv med olje.

Edited by fredrik
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prosjektet skrider videre, selv om resultatene lar vente på seg.... 

 

Har hentet inn noen furu-koter fra skogen. Hadde håpet på å kunne tørke et emne av disse i mikroen - det funket ikke. Disse er så stapp fulle av kvae som pipler ut at det ble vanskelig. Disse tror jeg må tørkes på gamlemåten. Det endte stort sett bare med litt merkelige sprekker her og der.

 

Så disse legges til tørk og så får jeg nesten lage noen litt mer "kjedelige" enn så lenge av bjørk. Bilder kommer etterhvert.

 

Skinn er kjøpt inn sammen med diverse verktøy og tråd. Så slire blir det og etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget kun en kniv av furukote. Emnet hadde ligget til tørk i flere år. Før bruk så kjørte jeg det 12-15 ganger i micro innpakket i tørkepapir. Da hadde det sluttet å komme ut mer kvae. Allikevel ble det ganske strevsomt skaft å jobbe med. Bor og slipepapier tettet seg hele tiden, men kniv ble det til slutt da. Ikke var det nødvendig å impregnere skaftet heller.

 

 

267C.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott mønster i det, og veldig fin kniv! Veldig likt det jeg har i mine. Jeg tror kvaen må stivne noe uten ytre påvirkning for at det skal bli bra. Ser for meg at varmen mykner opp kvaen og lager problemer. Kan evt prøve å tørke med varmluft i ovnen på typ 50 grader, mulig det kan funke. 

 

Ja, prøvde litt med de bitene jeg hadde, alt slipepapir ble helt slett etter kort tids sliping.. Ufattelig seige greier!! Båndsagen gjorde og noen underlige "hopp" når jeg sagde i dette. Ikke opplevd maken.

Edited by fredrik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...