Jump to content

Tikka t1x rimfire


gordon setter

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

499 i USA.

Skal du sammenligne mot norsk veiledende pris, må du bruke veil. i USA også.

 

499 pluss norsk mva er 623,75 eller ca 4900 (ref DNB). De 2100 ekstra skal da dekke kostnadene for den norske reklamasjonsretten (kontra i USA hvor man normalt bare har 1 års garanti på produsents vilkår), høyere lønnskostnader, faste utgifter og skatter/avgifter etc etc...

Marginene på våpen er ikke veldig store i Norge...

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

PÅ søtti- og åttitallet lagde Sako ei boltbørse, kalt Finnscout. De kom i både .22lrog .22WMRF.

Begge modellene kom med tynt løp og montecarlo skjefte, mens .22lr modellen også  kunne fås med tung pipe og rett skjefte.

Svært presise, og av like god kvalitet som sine "storebrødre" - noe som var/er uvanlig for ei salongrifle. Konkurrerte med Kimber den gang.

Noen av oss skaffet originale klakker, satte på en original Sakomontasje  - og med en god kikkert hadde du børse for livet.

De var kostbare, og det var ikke mange som la så mye penger i ei salongbørse dengangenda, kanskje derfor produksjonen blei stoppa.

Den gode Ing Rolf Aaberg skaffet det meste av deler på dagen, for de som husker ham. Børsene er i bruktmarkedet av og til, kanskje ei sånn er verdt å tenke på?

Nydelig blånering, fine nøttetreskjefter, blanke piper og utsøkt presisjon.

Bare et alternativt tips - og så får du noe ikke alle har ;) 

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre slik med våpen, fabrikken sitter med deler i ti år etter at modellen er gått ut av produksjon.

Da selger de delelager til en oppkjøper...som setter delepriser med hvilken gangetabell han ønsker.

Men heldigvis er gamle Sakoer ganske driftssikre da. Sakodeler er faktisk kurante å få tak i, sikkert fordi de sjelden ryker 🙂

Men mange andre merker er også gode, klart det.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Mas-36 skrev:

@sandychrimp Den er vel fortsatt ikke levert i annet enn .17HMR i landet så tror du må vente litt til om du vil ha erfaringer med .22 i den ;) Ser de skriver levering i mars.

Hmm.. Det blir lenge å vente.. mulig man kjøper i 17 hmr og kompletterer  med et 22 løp etterhvert.  Bakdelen er jo at man må nok få børesmaker  til å tilpasse å pynte gjenger sånn at man får skiftet løp selv. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Uff - jeg håper IKKE de har samme trege, skrapete sluttstykke som Quad..? :/ Det jeg liker aller minst med Quad er den luggende sluttstykkegangen, hvor det går i stakkato før den lille utkasteren i stålwire plutselig vippes ut..

Hmm.. hvordan er sakoen kontra feks. 455 på sluttstykke gangen? Har du sammenliknet? 

Link to comment
Share on other sites

Det ligger noen Voere .22lr på finn til tider, der får du fin sluttstykkegang og god presisjon. Men dette er jo eldre våpen der ting kan ryke. Reservemagasiner er dyrt og vanskelig å få tak i om du ikke lager noen av sauer 200 magasiner selv. Litt filing og lage en stopper er alt som trengs.

Link to comment
Share on other sites

Min 452 var "smørglatt" når den var innskutt, men den hadde da også gått rundt 10k skudd i mitt eie og ukjent tusen skudd med forrige eier. Når jeg fikk den var det antydning til litt rusk på vei bakover men etter å ha pussa bort gammelt fett og slam var det glatt.

Det varierer veldig på 452/455, noen er ok, noen er veldig bra, de fleste er skrapete og grove, noen er helt jævlige. Min var en av de få med meget glatt sluttstykkegange. Jeg kikket på en fabrikkny 455 Stainless hvor sluttstykket virket å ha full kontakt med kassen hele veien, det føltes (og hørtes) ut som den berømte "girkassa på en gammel Bedford på vei opp siste kneika med et litt for stort gruslass"!

 

Sako Quad er i alle fall helt forferdelig syns jeg, hakkete, rufsete og "stakkato-ete" gange hvor du kjenner motstand kommer og går etter hvert som sluttstykket beveger seg. Hevarmsløftet er ikke glatt men går som et "skkr-klikk" pga kulen i kassen som holder den der.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

CZ 455 kan poleres en del og følte jeg fikkmin greit til. Eller det var mer filing enn polering, det er såpass grovt. 

 

Kjøpte en Anschutz skiskytterrifle til ca halve prisen av en CZ455, og den får både 455 og Quad til å virke som noe de mekker bak en låve i Uzbekistan. Må tilpasses litt, men så har til gjengjeld stokken oppbevaring for de tre magasinene som fulgte med og UIT skinner både her og der.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei til dere våpenguruer ☺. Ser Tikka T1X vil komme gjenget for lyddemper i 1/2x20. Hva har gjengesystemet å si av praktisk betydning? Ser flere forskjellige gjengetyper. Hva er eventuelle fordeler og ulemper med nevnte Standard?

Og hvordan er reglene? Vurderer å kjøpe en billig brukt salong nå,for mengdetrening og noe småviltjakt. Må jeg da selge den før jeg kjøper f.eks en ny Tikka i links når de kommer på markedet? Mener å huske at jaktgarderoben ikke kan inneholde 2våpen av samme kaliber? Tenker uansett ta en tur på "Camp villmark " i slutten av April for å se etter gode råd og tilbud.

Mvh novisen

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre Snoopy. Bruktmarkedet for vanlig høyrerifler er vesentlig større og billigere enn for links har jeg funnet ut. Starter nok på Camp Villmark som sagt.  Fikk svar på gjengespørsmålet mitt i en annen tikkatråd forresten.  Takk og lov for at jeg fant kammeret før jeg handlet første og "beste" mulighet på Finn. 👍

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...