Jump to content

Ikke "lov" å selge eller låne krutt?


marlin95

Recommended Posts

23 minutter siden, Sauer 150 skrev:

Det er DSB som gir innførsel tillatelse, som krever inn gebyrer og setter krav til loggføring og som er/har kontroll og sanksjonsmyndighet 

Uansett hvilket departement som har ansvaret så må denne praksisen være hjemlet i en forskrift. Hvilken?

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, 1937M98 skrev:

Jaja, noen som vil låne noe krutt???

Jaaaa..............kan du låne meg nok til de 30 obligatoriske, oppskyting med en 4-5 børser og 10-12 dyr:?:

Beregn 2 skudd pr dyr for sikkerhets skyld:shh:

Kaliber 6,5x55 til 338 win mag:eh:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sauer 150 skrev:

Linkene dine er irrellevante. 

Krutt hører inn under DSB,  ikke politiet. 

Det er DSB som gir innførsel tillatelse, som krever inn gebyrer og setter krav til loggføring og som er/har kontroll og sanksjonsmyndighet 

 

Det som tar kaka i hele denne diskusjonen er at det er deltakere i tråden som oppriktig mener at norske kruttimportører, tar kostnadene,  jobben og trøbbelet med denne drittjobben fordi vi ønsker å gjøre livet surere for kundene våre....

 

 

 

 

 

Jaha, la du merke til hvilken forskrift jeg linket til først? La du merke til hva den sier om salg av krutt til forbruker?

 

Andre avsnitt i ditt innlegg er bare enda engang gjør det klart at kunder er noe dritt,  denne gangen basert på noe du tror du har lest i denne tråden.

 

 

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Ikke noe mystisk der, gjeldende forskrift er altså tilpasset direktivet. Det er kun Norsk Lov som gjelder i Norge, så om man ikke finner det der så er det ikke påkrevd.

Hva er problemet? Alle norske forskrifter er lovhjemlet. 

 

Lovhjemlene for Eksplosivforskriften:

LOV-2002-06-14-20-§5, LOV-2002-06-14-20-§6, LOV-2002-06-14-20-§8, LOV-2002-06-14-20-§19a, LOV-2002-06-14-20-§20, LOV-2002-06-14-20-§21, LOV-2002-06-14-20-§22, LOV-2002-06-14-20-§25, LOV-2002-06-14-20-§26, LOV-2002-06-14-20-§27, LOV-2002-06-14-20-§28, LOV-2002-06-14-20-§32, LOV-2002-06-14-20-§33, LOV-2002-06-14-20-§43, FOR-2003-09-01-1161, LOV-1994-06-16-20-§7

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, bbdg skrev:

Jaaaa..............kan du låne meg nok til de 30 obligatoriske, oppskyting med en 4-5 børser og 10-12 dyr:?:

Beregn 2 skudd pr dyr for sikkerhets skyld:shh:

Kaliber 6,5x55 til 338 win mag:eh:

Er ikke måte på hva som kan ordnes😜

Link to comment
Share on other sites

Fra departementets vurdering av direktivet:

 

"Datainnsamling og registrering

Kommisjonsdirektiv 2008/43/EF art. 13. nr. 1 pålegger medlemsstatene å sørge for at operatørene i sektoren for eksplosive stoffer innfører et system for innsamling av data vedrørende eksplosive stoffer, herunder eksplosivenes unike ID-merking, gjennom hele deres ferd i forsyningskjeden."

Handel mellom privatpersoner er ikke berørt. Det reguleres gjennom Våpenforskriftens §51:

"§ 51.Tilvirkning av ammunisjon

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk.

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort."

 

 

 

 

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Chiefen: Hvor finner du det?

Jeg har lest gjennom forskriften noen ganger, men det tar tid å bli fortrolig med slikt. I kapittel 15 som omfatter merkingen finner jeg ikke noe unntak, men samtidig gjelder jo § 75 for privat erverv. Og punkt 4 er mye mindre omfattende en kapittel 15.

 

Eksplosivforskriften paragraf 75 gjelder for salg til vårt bruk og legger kontrollen til politiet. Salget føres i amunisjonsprotokoll som bestemt i våpenlov/forskrift/rundskriv. 

Fram til hylla hos forhandler gjelder eksplosivforskriften og dens regler om sporing.

 

Oppladd amunisjon og hetter er helt unntatt eksplosivforskriften.

Link to comment
Share on other sites

Så for å oppsummere ift trådstarters spørsmål så er det slik, om jeg har fått med meg dette riktig.

Krutt skal være sporbart frem til forhandler.

Krutt trenger ikke å være sporbart frem til sluttbruker, men kvantum (og type?) skal loggføres i salgpsprotokoll.

Noen kruttprodusenter gir emballasje (bokser) serienummer.

Noen forhandlere velger å loggføre dette serienummeret på kjøper for å gjøre kruttet sporbart frem til vedkommende.

Kruttet i seg selv er ikke sporbart og kan ikke spores når det er ute av originalemballasjen, feks ladd i en patron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Nagant 762 skrev:

Merkelig at noe som i utgangspunktet er en ikke-sak skal få folk til å koke helt over :/. For det er vel ingen som har noe å skjule med tanke på hva de bruker kruttet til ???

Nå er det jo et bredt spekter av seksuelle fetisjer der ute, så det kan jo tenkes at der finnes enkelte som ønsker å legge lokk på akkurat hvordan de bruker sitt krutt...

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Nagant 762 skrev:

For det er vel ingen som har noe å skjule med tanke på hva de bruker kruttet til ???

Dette er egentlig irrelevant. Denne registreringen av emballasje vil uansett ikke gi noe informasjon. Med mindre orginalembalasjen blir medbrakt og satt igjenn der kruttet har blitt brukt til noe tvilsomt. o.O

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
På 10.1.2018 den 10.55, vavlo skrev:

TS, feil så langt jeg kan bedømme. Om en ikke har bevilling til å selge slikt kan en ikke lade og selge patroner eller evt krutt/ kuler/ hetter som næring. Lovverket er ikke beregnet å regulere enkelthandler mellom privatpersoner. I så fall måtte alle kuler, skudd og lignende som annonseres privat på f eks Finn bli definert som forsøk på ulovlig handel. Krutt er ikke sporbart. Det som kan rammes av lovverket er om du selger slike regulerte komponeter/ varer til en kjøper som ikke tilfredsstiller formelle krav til å kjøpe disse, da du etter loven skal oppbevare slikt så det ikke er tilgjengelig for uvedkommende.

Alle ferdigladede skudd havner under loven. Du har under ingen omstendigheter lov å omsette hjemmeladet ammunisjon med mindre du har løyve for det (mulig det går inn under børsemakeryrket) 

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoyJeg er litt usikker på hva du mener med lovanvendelsen, jeg påpekte at vavlo sin tolking av loven er korrekt.

Som jeg tidligere har skrevet i tråden er det andre bestemmelser for eksplosjonsfarlig stoff regulert i brann og eksplosjonsloven. Når jeg kjøper dynamitt og tennere blir hver enkelt dynamittpatron registrert på meg.

Ammunisjon til håndvåpen og ladekomponenter er unntatt fra brann og eksplosjonsloven, og reguleres i våpenloven med tilhørende forskrift. Derfor gjelder det litt ulike regler.

Det er kun våpenloven som gir anledning til at privatpersoner kan inneha ammunisjon og ladekomponenter fordi reglene i brann og eksplosjonsloven ikke gjelder. I den kan eksplosjonsfarlig stoff kun innehas av registrerte foretak og i næringsvirksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...