Jump to content

Ikke "lov" å selge eller låne krutt?


marlin95

Recommended Posts

Jeg snakket med en leverandør/våpenforhandler som sa at jeg ikke måtte selge / bytte patroner jeg selv hadde ladet eller krutt, selv om vedkommende har våpenkort. Årsaken er at krutt nå er direkte sporbart til meg og at jeg kan få problemer dersom den nye eieren bruker dette på en ulovlig måte. Han hevdet at det var en gråsone her selv om det var juridiske lovlig. Nå er ikke jeg så aktiv på ladefronten at jeg kommer til å selge selv ladet patroner, men er dette virkelig sant?

Link to comment
Share on other sites

ehhhh....

nei og ja.

 

Dette er slik jeg har forstått det:

Ja i betydning av at du har ikk elov til å selge ammunisjon du har ladet selv. Det er strenge krav til ammunisjonsprodusenter, og du må søke om å få lov, og vise at du tilfredsstiller kravene.

Nei i betydning av at krutt er sporbart. Det selges maaaaaassse krutt, og ingen kan vite hva som kommer fra din boks og hva som kommer fra min.

Link to comment
Share on other sites

TS, feil så langt jeg kan bedømme. Om en ikke har bevilling til å selge slikt kan en ikke lade og selge patroner eller evt krutt/ kuler/ hetter som næring. Lovverket er ikke beregnet å regulere enkelthandler mellom privatpersoner. I så fall måtte alle kuler, skudd og lignende som annonseres privat på f eks Finn bli definert som forsøk på ulovlig handel. Krutt er ikke sporbart. Det som kan rammes av lovverket er om du selger slike regulerte komponeter/ varer til en kjøper som ikke tilfredsstiller formelle krav til å kjøpe disse, da du etter loven skal oppbevare slikt så det ikke er tilgjengelig for uvedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Dette med at krutt er sporbart, er en politisk drøm der de ønsker å kjemisk merke krutt, samt at det skal være serienr på alle prosjektil, tennhetter og muligens hylser. Alle tenstempler ønsker de også å ha et mikroserienr på, slik at dette nr slås inn i tennhetta. Disse inbiller seg da at det skal være mulig å løse alle saker der våpen har vært involvert. Disse forslagene har heldigvis blitt forkastet, så det er ikke mulig å spore krutt. Det var vel EU som har sett på dette, hvis jeg ikke husker feil.

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Kan dette ha vært samme leverandør/forhandler....... som nå kun selger TrailBoss krutt til ansatte i Jernbaneverket......(Norske Sporveier?)...... og som henviser alle afrikansk-etniske kjøpere til å kontakte Norsk Svartkrutt Union? :lol:

Edited by 32-40 Win.
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 10.1.2018 den 10.58, holmvaag skrev:

Krutt selges nå med serienummer, så kruttboksen kan faktisk spores tilbake til der den ble kjøpt. Iallefall Norma sitt krutt.

 

Ja, det var snakk om Norma og Hodgson. I flge forhandleren alle bokser med QR kode. Han skannet boksen på meg. Han sa at kruttet har syntetisk DNA. Introdusert i 2015.

Men uansett så vil jeg bare bruke dette selv, bare ville sjekke om det var noe i påstanden.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Husker at dette var eu-politikeres våte drøm for noen år siden, men det ble ikke lovpålagt da. Så jeg tror ikke at noen produsenter har begynnt å lage kjemisk sporbart krutt ned på boksnivå. Har heller ingen tro på at serienr på kruttbokser knyttes til kjøper heller, da burde dette være lovpålagt et sted. Slike ting har en kostnad, og det er ikke god business å påføre seg selv unødvendige kostnader. 

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes slike merkekrav for sivile sprengstoffer, der er hver dynamitpatron merket og registrert på skytebasen. Jeg trodde ikke at samme regler gjaldt for krutt til hjemmeladere.

Dette håndteres av to ulike lover og to ulike forskrifter. Henholdsvis forskrift til brann og eksplosjonsvernloven og forskrift til våpenloven. Førstnevnte som har regler om merkeplikt har unntak for krutt til privat bruk. Dette med forbehold om meget nylige forskriftsendringer.

Link to comment
Share on other sites

Det er hysteriet med sporbarhet av alt i alle ledd. Tenk så greit det hadde vært for "myndighetene" å kunne spore opp hvem som hadde avfyrt et skudd. De måtte selvsagt finne prosjektilet da - men da det var gjort var det bare å gå i gang med sporing basert på kruttets unike DNA. Regner med det blir innført for ferdigladd ammo også - og du verden hvor det vil lette arbeidet med "hvem gjorde hva". Regner med at det også innføres på tobakk, sigaretter, øl, vin og brennevinxDxD

 

Men ellers så må jeg tilstå at jeg muligens har både kjøpt og solgt krutt:S

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det er hysteriet med sporbarhet av alt i alle ledd. Tenk så greit det hadde vært for "myndighetene" å kunne spore opp hvem som hadde avfyrt et skudd. De måtte selvsagt finne prosjektilet da - men da det var gjort var det bare å gå i gang med sporing basert på kruttets unike DNA. Regner med det blir innført for ferdigladd ammo også - og du verden hvor det vil lette arbeidet med "hvem gjorde hva". Regner med at det også innføres på tobakk, sigaretter, øl, vin og brennevinxDxD

 

Men ellers så må jeg tilstå at jeg muligens har både kjøpt og solgt krutt:S

Får f... ikke håpe dem finner en måte å spore opp hvem som er far til hvilken unge vertfall, det får klare seg med kruttet

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her var det mange kjekkaser.....

 

Alle kruttbokser omsatt i EU / EØS området skal kunne spores fra produsent => sluttbruker. 

 

I det samme utkastet til regelverk,  var det også krav om kjemisk id i hver enkelt boks.  At det ble forkastet fordi det ikke var gjennomførbart i praksis er en annen sak. 

 

Vi har nesten daglig diskusjoner med de som både " kan regelverket " og diskuterer hardt på nødvendigheten av loggføring, hvilke varer som krever våpenkort osv osv. 

 

Rar mekanisme det her,  "vi kundene" må stå sammen mot de fæle forhandlerne som alltid er for dyre, har alt for dårlig utvalg og generelt sett er noen skikkelige drittsekker. Ihvertfall når en sitter på kvelden foran tastaturet.  Om noen av dem skulle si noe feil en gang,  få driti vedkommende ut maksimalt,  helst med navn, bilde og nummer også. 

 

Mulig jeg bare er æresmedlem i GGG og burde pakket sammen for lengst, folkevond som jeg har blitt,  men jeg lurer iblant veldig på hvorfor det tilsynelatende er så sterke følelser og ønske om å lage en VI mot DEM situasjon i ett samfunnsmessig lite fillemiljø som vi alle er endel av 

 

 

 

 

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sauer 150 skrev:

I det samme utkastet til regelverk,  var det også krav om kjemisk id i hver enkelt boks.  At det ble forkastet fordi det ikke var gjennomførbart i praksis er en annen sak. 

Annen sak?.... Nei, det er DET som ER saken. Det er påstanden om kjemisk id vi «kjekkaser» håner og tøyser med. Ikke det andre tullet du drar frem. 

 

Saken TS startet med, var at KRUTTET var påstått sporbart. Ikke kruttboksene.

Edited by 32-40 Win.
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Man kan f.eks dope kruttet med mikroskopiske partikler med en eller annen form for serienummer.

 

Kruttdrevne elektrosjokkvåpen har slik merking. For patronkrutt må man nok noe ned i størrelse på markørene, men det er bare snakk om tid og penger.

 

Gjett hvem som får regningen.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, jjrckd skrev:

Og hvordan gjøres dette i praksis?

Hver enkelt boks får et unikt "registreringsnummer" og så må registrering følges opp i alle leddene kruttboksen går gjennom helt frem til sluttbruker men et sted på veien stopper det opp. 

 

En annen sak er merking av selve kruttet som vil være mulig gjennom bruk av nanoteknologi. I og for seg en mye bedre idé sett fra overvåknings aspekt. 

Link to comment
Share on other sites

Det var hvordan det kan gjøres i teorien, men hvordan gjøres dette i praksis? Store deler av kruttpusherne fører fortsatt håndskrevne logger som ikke inneholder noen form for informasjon utover "Krutt" og mengden "krutt" (i tillegg til navnet på kjøperen og våpenkortnr).

 

Er det slik at pusherne som ikke registrerer "registreringsnummeret" på kruttet/ammoen opp mot kjøper bryter loven? I så fall hvilken?

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, jjrckd skrev:

Det var hvordan det kan gjøres i teorien, men hvordan gjøres dette i praksis? 

 

Er det slik at pusherne som ikke registrerer "registreringsnummeret" på kruttet/ammoen opp mot kjøper bryter loven? I så fall hvilken?

 

Av helt åpenbare grunner er det ingen som er tjent med mye oppmerksomhet rundt dette. Ihvertfall ikke kunden! 

 

Reglene er enkle - Alle kruttbokser har ett unikt serienummer som skal kunne spores fra produsent hele veien til sluttbruker,  på samme måte som alle andre serienumrerte varer. 

 

Det er fra alle tilbydere som følger med gjort betydelige investeringer i utstyr for dette. En smartskanner som leser både serienummer og varekode, koblet mot ett serienummer register i økonomisystemet er ikke rakettforskning å få installert. 

Edited by Sauer 150
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Så i Norge finnes det da en eneste butikk som kan og følger reglene...........

 

Merkelig nok kjenner jeg til 5.

 

Men som så veldig ofte før på kammeret , budskapet er underordnet/uviktig om er korrekt om en bare har meninger om avsender...

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Sauer 150 skrev:

Reglene er enkle - Alle kruttbokser har ett unikt serienummer som skal kunne spores fra produsent hele veien til sluttbruker,  på samme måte som alle andre serienumrerte varer. 

 

Som Chiefen påpeiker er dette regulert i forskrift. Eg slit litt med å finne belegg for påstanden din i forskrift og rundskriv, men du har vel gjerne noko handfast å vise til?

 

Ikkje at det forbauser meg at byråkratar ønsker slik "sporbarheit".

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy fortsatt diffust dette. Såvidt jeg kan se omhandler eksplosivforskriften sporing relatert til import / eksport. 

 

Nå har jeg bare skummet forskriften, men kan ikke helt se at den innfrir EØS direktivets formål:

Sitat

Som fastsatt i direktiv 93/15/EØF er det nødvendig å sikre at operatører i sektoren for eksplosjonsfarlig stoff har et system som gjør det mulig å kontrollere bevegelsene til eksplosivene, for på den måten og til en hver tid å være i stand til å kunne fastslå hvem som er i besittelse av dem

 

Forøvrig er ammunisjon unntatt, men om dette også gjelder komponenter... Still confused, but on a higher level.

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Her.

 

Her hjemme hører det om jeg ikke husker feil under Eksplosjonsforskriften og samsvarskravene under Modul F.
DSB er den rette kilden,  samt det aktuelle rapporterings og kontrollorganet

 

Komponenter som i kuler og hylser med tennhette er regulert i lovtekst i våpenloven. 

Edited by Sauer 150
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Sauer 150 skrev:

Her hjemme hører det om jeg ikke husker feil under Eksplosjonsforskriften og samsvarskravene under Modul F.

 

Då får vi tru at det finns eit rundskriv som spesifiserer at det skal loggførast eit unikt serienummer for kvar kruttboks ved kjøp, det nærmaste ein kjem er "Selger skal i ammunisjonsprotokollen føre oversikt over privates erverv av krutt og tennmidler til ammunisjon".

Link to comment
Share on other sites

Fra direktivets artikkel 51 pkt 3:

3. Kommissionens direktiv 2008/43/EG av den 4 april 2008 om inrättandet av ett system för identifiering och spårning av explosiva varor för civilt bruk i enlighet med rådets direktiv 93/15/EEG (1) ska gälla fram till att det ersätts av åtgärder som antagits i enlighet med artikel 15 i det här direktivet.

 

Se dette opp mot hva som er vedtatt i Norge:

Direktiv 2004/43/EF er implementert i norsk rett gjennom forskrift 4. januar 2010 nr. 5 om endring i forskrift 26. juni 2002 nr. 922 om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff (eksplosivforskriften). 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Jaja....

 

Sagt på annen måte; les de to paragrafene jeg lenket til lengere opp.

Linkene dine er irrellevante. 

Krutt hører inn under DSB,  ikke politiet. 

Det er DSB som gir innførsel tillatelse, som krever inn gebyrer og setter krav til loggføring og som er/har kontroll og sanksjonsmyndighet 

 

Det som tar kaka i hele denne diskusjonen er at det er deltakere i tråden som oppriktig mener at norske kruttimportører, tar kostnadene,  jobben og trøbbelet med denne drittjobben fordi vi ønsker å gjøre livet surere for kundene våre....

 

 

 

 

Edited by Sauer 150
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...