Jump to content

Tilrettelegging for funksjonshemmede


Salty_viking

Recommended Posts

Hei kammerater!

 

Jeg har over lengre tid observert mine lokale skytebaner og lagt merke til at omgivelsene her er utilpass for individer som har en eller annen form for nedsatt funksjonsevne. Jeg tenker da fysisk og/ eller somatisk funksjonsnedsettelse. Jeg ønsker å hente inn litt informasjon og erfaringer fra mennesker som opplever at deres hobby innen skyting og jakt (eller begge forøvrig) blir stoppet (eller satt på vent) på grunn av hindringer i omgivelser. Forskjellige idretter i Norge blir mer og mer tilrettelagt for de som faller utenfor, men dette er noe jeg har observert ikke gjelder skytesporten i like stor grad. Jeg kan si med sikkerhet at skytesporten KAN tilrettelegges mennesker som har nedsatt funksjon, både i form av omgivelser på skytebanen og våpen. 

 

Hensikten: Jeg er ergoterapeut og engasjerer meg for folkehelse. Som ergoterapeut driver jeg mye med tilrettelegging for forskjellige brukergrupper med behov. Under dette kommer også universell utforming, at samfunnet skal være tilgjengelig for alle! Jeg er jeger og skyter aktivt på fritiden og jeg ønsker å være en bidragsyter for at flere som har falt utenfor på grunn av nedsatt funksjon igjen kan delta. 

 

Mine spørsmål er følgende:

- Kjenner du noen (eller har du) som som har sluttet med jakt/skyting på grunn av at skytebanen ikke er tilrettelagt? Hvordan har dette påvirket deg i ettertid?

- Er ledelsen for din lokale skytebane innstilt på å gjøre endringer for at du igjen kan delta?

- Har du kontaktet noen som kan hjelpe deg å komme i gang?

- Er din lokale skytebane tilrettelagt? Hva er gjort? 

 

Hvis du ønsker å dele erfaringer ut i fra spørsmålene, send melding i innboksen her på kammeret! :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg undersøkte dette for en tid tilbake, og det er vel pistolskyting som er enklest for folk i rullestol i alle fall, ellers er det vel norsk skytterforbund "sitt ansvar" å tilrettelegge for folk med handikapp. 

Med det sagt, så tror jeg de alle fleste baner vil prøve etter beste evne for å tilrettelegge. DFS sitt slagord, "skyting, en sport for alle". Tilrettelegging kan være tildels kostbart og tidkrevende, de aller fleste baner er jo drevet på dugnad. Jeg ser for med at om noen med handikapp klarer å komme seg inn på standplass, så tror jeg det aller meste er gjort! Etter mitt syn bør alle som er med på drift av en skytebane hjelpe etter beste evne slik at alle skal få skyte.

Link to comment
Share on other sites

Vår skytebane, Farvannet skytebane med Kristiansand, har egne benker for rullestolbrukere, og alt er i ett plan på både standplass og skytterhus. Det er en rekke rullestolbrukere som benytter banen, og det ser ut som det går veldig greit. Banen er bygd med offentlig støtte, og som det sies over her, det er det krav til utforningen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...