Jump to content

Homogene kuler


bfo

Recommended Posts

Sakset fra mattilsynets tilsynsrapport for statlig felling av rein i Nordfjella 09-12 - 18.12:

 

"60 dyr er observert inne i rubbhallen på baseområdet. På mange av de undersøkte dyra er det vanskelig å observere skuddskader og vurdere skuddkanal fordi det ikke observeres utvendige skuddhull. I slike tilfeller må deler av dyret flås/skjæres inn på for å konstatere hvor skuddkanalen er. Dette sammenfaller med opplysninger fra fellingsmannskapene om at de homogene, blyfri kulene som brukes i mange tilfeller gir dårlige skuddtegn og at det ikke finnes blodspor etter skada dyr. Det rapporteres også at dyra følger flokken et stykke selv etter treff i vitale organer. Mattilsynets inntrykk er at disse kulene ekspanderer i svært liten grad når de ikke treffer store knokler. Selv om denne ammunisjonen er godkjent til bruk på storviltjakt i Norge er det grunn til å vurdere på nytt om den er det riktige valget til denne fellingen av rein."

 

Synes dette er litt interessant. For en gangs skyld kommer det rapporter hvor man har et forholdsvis stort antall dyr som grunnlag.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Står det noe om patrontype, kaliber, skuddavstand, stressnivå eller treffpunkt i dyret? 

 

Vil tro at f.eks 6,5x55 naturalis bak bogen på 250m + ikkje er en god ide.

Da bør man opp i diameter og anslagsenergi. 

 

Regner med at det er monolitiske kuler som har blitt brukt, siden det står blyfri. 

 

Og hvis en monolitisk kule ikkje gir gjennomskyting på reinsdyr, da er det enten altfor langt skuddhold eller feil med ammunisjonen.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by hjortefot.com
Link to comment
Share on other sites

Det er vel sannsynlig at det brukes "kjøpeammo" til denne jobben?
Og det skulle vært interessant å fått vite mer om kaliber og patrontyper som benyttes, både i forhold til skuddreaksjon og inntrenging/gjennomskyting, og ekspansjon.
Dette er jo en unik anledning til å skaffe en smule erfaring basert på kontrollert avskyting.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det rapporteres også at dyra følger flokken et stykke selv etter treff i vitale organer.

Får meg til å lure noe fryktelig på hva de skyter med. Jeg har nå ikke skutt tusenvis av dyr, men med homogene kuler, et titalls, og alle har gått ca 1m - ned. At små reinsdyr ikke skal dø umiddelbart av skudd i vitale organer, med storviltkaliber, er bortimot utrolig?

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt rein med homogene kuler, men har skutt "en del" elg og rådyr. Kalibrene var 30-06 (150 grs) og 9,3 x 62 (250 grs). Alle kulene gikk rett gjennom. Utgangshullene var det heller ikke noe å si på, og de fleste dyra falt i smellen, jeg skyter "opp og fram", det gir ofte trykk/splinter mot ryggrad.

 

Men dette kan jo være, som observasjoner fra mange andre jeger, mer eller mindre tilfeldig. Når man skyter firesifret antall dyr under tilnærmet kontrollerte forhold, får man mer pålitelige tall.

 

Likevel er også jeg forbauset over at de ikke har bortimot 100 % gjennomskyting, jeg går ut fra at de benytter lovlig kaliber, og ammunisjon med tilstrekkelig anslagsenergi. På reinsjakt er det jo nettopp sannsynligheten for gjennomskyting som vanskeliggjør jakta - man må alltid rekne med muligheten for at det kan befinne seg folk eller dyr (tildels langt) bak dyret man har sett seg ut. Jeg venter også på opplysninger om kaliber og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Opplysninger om dette må vel kunne kalles en positiv synergieffekt?

(I den forbindelse husker jeg et stort allmøte hos min tidligere arbeidsgiver Statoil, som tok for seg sikkerhet innen kran, løfteoperasjoner og rigging.
En av foredragsholderne brukte begrepet synergi ofte, helt til en av deltakerne, et verneombud fra Nord-Norge spurte hva synergi var for noe.
Fordragsholderen sa at veldig enkelt kunne det sies at man gjorde en ting, og så fikk man gjerne en bieffekt i tillegg.
Da kom det tørt fra nordlendingen;  da er det det samme som en kjønnssjukdom da!)

  • Haha 7
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bfo skrev:

Mattilsynets inntrykk er at disse kulene ekspanderer i svært liten grad når de ikke treffer store knokler.

 

Kan forsåvidt sammenholdes med det som er beskrevet i saneringsplanen til Mattilsynet:

 

"For at dyret etter treff skal vise gode skuddtegn, vil det benyttes ammunisjon som ekspanderer forholdsvis lett ved treff i villrein. Dette er viktig for at skytter lett skal kunne forsikre seg om at dyret er truffet og konsentrere seg om ny skuddmulighet."

 

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen i seg selv overasker meg ikke. Det har jeg påpekt i flere tråder tidligere, men at det skulle være et problem på reinsdyr er overaskende.

Jeg tror dette må være et parti dårlige kuler, det er hverken god ekspansjon eller god penetrasjon skal en tro rapporten. Det er motstridende, ved dårlig ekspansjon får en normalt god penetrasjon, og ved god ekspansjon får en dårlig penetrasjon. Her får en begge ulempene. Dersom det er tilfellet kan det skyldes kuler som er for lang og stabiliserer dårlig slik at de kulbuterer ved anslag.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jibrag skrev:

 

Kan forsåvidt sammenholdes med det som er beskrevet i saneringsplanen til Mattilsynet:

 

"For at dyret etter treff skal vise gode skuddtegn, vil det benyttes ammunisjon som ekspanderer forholdsvis lett ved treff i villrein. Dette er viktig for at skytter lett skal kunne forsikre seg om at dyret er truffet og konsentrere seg om ny skuddmulighet."

 

 

Høres ut for meg som dem benytter seg av blyfri varmintkule siden dem ikke får gjennomskyting å benytter lettekspanderende kule..🤔

 

-vi snakker jo ikke ordinær jakt, men organisert slakting, mye skyttere og da vil jo slik ammunisjon være sikrere en ordinær rikosjettklomp. Skudd på lengre hold vil gi mindre ekspansjon..

 

Edited by vsmeen
Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker ikke tilsynsrapporten som om det ikke er gjennomskyting. Det er bare veldig vanskelig å observere sårkanalen uten å flå. (FMJ - tendenser).

På mange av de undersøkte dyra er det vanskelig å observere skuddskader og vurdere skuddkanal fordi det ikke observeres utvendige skuddhull. I slike tilfeller må deler av dyret flås/skjæres inn på for å konstatere hvor skuddkanalen er.

 

Benyttes det storviltpatroner med kulevekter i henhold til norsk lov er det bortimot "umulig " og ikke få gjennomskyting med homogene kuler på reinsdyr.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hvorfor det blir brukt homogen kule. 

 

-skrottene skal destrueres 

-god effekt er det viktigste 

-lav rikosjettfare er ett poeng. 

-ekspansjon ned til lave hastigheter er viktig. 

 

Her burde det vært brukt bløte kuler av nosler type, god effekt og høy bc -det blåser ofte godt på fjellet vinterstid..  

 

skal jeg tippe har de fått resultatene av at folk med kappa piper og homogene kuler skyter på lange hold. En ttsx bør ha over 650m/s ved anslag for å ekspandere tilfredstillende. Ca 200 meter blir en grense for de med standardpatroner og normal løpslengde. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er absolutt ikkje motstander av homogene kuler, men er likevel glad for denne observasjonen. Med alle motforestillinger mot bly som er så trenger vi dette. Når til og med jordmødre forteller at gravide ikkje skal ete viltkjøtt pga. blyforurensning men ikkje nevner toxoplasma så er det noko som er på veg i heilt feil retning...

Link to comment
Share on other sites

Nå er de alle fleste homogene kuler laget av bly. 

En ekspanderende kobberkule er monolitisk.

 

I dette tilfellet kunne de forøvrig fint brukt blyholdige kuler beregnet for lange hold. Ingen av dyrene ender opp som mat uansett, og ingen ender opp som føde til rev og rovfugl. 

 

 

Noen som vet hvilke kalibre /ammo som er brukt? Eller gjennomsnitt på skuddhold?

 

 

Edited by hjortefot.com
Tilføying.
Link to comment
Share on other sites

Chiefen er nok inne på noe. De har nok fått beskjed om at avlivningen skal skje med miljøvennlig ammo, som de får utdelt.

 

Dette er mange av de samme karene som går oppsyn under reinsjakta, så vil nok tro at det er erfarne jegere vi snakker. Nettopp tilbakemeldinger som dårlig skuddtegn, lite blodspor og lang flukstrekning tilskriver jeg lang erfaring med storviltjakt. Det er en bekymringsmelding om noe som de opplever som unormalt..

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som vet hvilken ammunisjon som er brukt i Nordfjella?

Monolitiske kobberkuler?

Hadde vært interessant å vite litt om dette, samt kaliber og skuddavstand.

 

Ser for meg at en lang monokule som 140grains Naturalis i en moderne kortkappet 6,5x55 kan bli noget ustabil på over 200meters hold. 

Ei kule som entrer på tvers eller baklengs gir dårlig effekt.

 

 

Noen som vet? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Uansett type og vekt vil monolittiske kuler av kobber/messing gi dårligere effekt i vilt enn gode bondede blyholdige kuler. Det har blitt diskutert i flere tråder tidligere.

Det som rapporteres av disse jegerne er statistikk som underbygger det.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte inn spm ang dette den gangen de drev på sør-Georgia om de ikke benytta sjansen til å teste ut lettere/homogene kuler enn det som dagens lovverk tillot siden det ligger i korta at det snart blir en revidering av dette.

Men der ble det etter det jeg husker kun brukt 308 WIN med Lapua mega og Nosler BT pga forsyningsveier/ansvar via Storbritannia. 

Hørte det ikke skulle brukes bly i ammunisjonen i Nordefjella.  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Uansett type og vekt vil monolittiske kuler av kobber/messing gi dårligere effekt i vilt enn gode bondede blyholdige kuler. 

Det er akkurat det motsatte av min erfaring fra praktisk jakt.

 

Derfor hadde det vært greit å vite detaljer fra Nordfjella. 

 

 

 

Edited by hjortefot.com
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, hjortefot.com skrev:

Det er akkurat det motsatte av min erfaring fra praktisk jakt.

 

 

 

 

 

Netopp derfor var jo dette interessant. Det var ikke din, min eller hvem som helst sine selvoppfattede synsinger. Her er det et forholdsvis omfattende materiale, fra flere jegere, og skuddskader vurdert av fagfolk. Med konklusjon dårlig ekspansjon, skuddreaksjon og effekt i dyra. 

 

Jegerne skal jo også være rutinerte og dyktige, får vi tro. At de da skulle skyte mange dyr på hold utover hva som er akseptabelt med kule/kaliber får vi anta at ikke har skjedd. Dette ville vel også bli påtalt av Mattilsynet - de er jo med for å ivareta dyrevelferd. Men de har kommentert ammunisjon spesifikt, ikke at jegerne påfører dyra unødvendige lidelser.

 

Teksten har forøvrig blitt gjentatt i senere rapporter fra Mattilsynet (hvis jeg husker rett.

 

Men for all del, mer info er alltid fint.

Link to comment
Share on other sites

På 11.3.2018 den 20.28, Per-S skrev:

Uansett type og vekt vil monolittiske kuler av kobber/messing gi dårligere effekt i vilt enn gode bondede blyholdige kuler. Det har blitt diskutert i flere tråder tidligere.

Det som rapporteres av disse jegerne er statistikk som underbygger det.

I jaktlaget mitt gikk vi over til blyfrie kuler for 3-4(?) år siden, og har stort sett brukt TTSX/TSX. Mattilsynets krav om bortskjæring rundt sårkanal var pressmiddelet. Siden jeg har litt interesse av dette har jeg fulgt litt med på fluktstrekning på jakt på innmark. Her er det lett å se om dyret springer til skogs- eller om det ligger nærme skuddplassen. Utrolig mange skuddsituasjoner er rimelig like. Antar vi har felt en 50+ dyr under rimelig kontrollerte forhold på innmark de siste åra med disse kulene. Jeg er fullt klar over at dette er alt for få dyr til å trekke en bastant konklusjon, men fluktstrekning etter skudd har vært omtrent halvert på så og si alle dyrene vi har skutt. Har tidligere brukt Oryx, Accubond osv. Nå brukes det lettere kuler= større hastighet, kanskje en mulig årsak? -- eksempelvis var det stort sett 180grns Oryx tidligere, mot 150grns TTSX i 308W. Men selv i min tid med .300WinMag løp ett og annet dyr til skogs.. Uansett, troa er viktig og dyret dauer uansett. Min holdning til kobberkuler har snudd fra skepsis til en meget positiv opplevelse. Å gå i stupmørket i selje og bringebærkratt , fullt av flott-  og lete etter en død hjort- skjer heldig vis ikke så ofte som før ;)

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært fint å fått opplyst hva de har brukt. Kule, vekt, opgitt utgangshastighet, pipelengde og skuddhold. I folkeopplysningens navn, bør mattilsynet publisere dette. Spesielt nå som det er slikt fokus på blyfri ammo. Det ser ut som de her sitter på fasiten, på hva som ikke fungerer spesielt bra.

 

Jeg sliter spesielt med å forstå kombinasjonen av dårlig ekspansjon og manglende gjennomskyting. Min erfaring med tsx er at den gir ekstremt god penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Tja, skader vel ikke å spørre da. Har sendt de mail, men har vondt for å tro at jeg skal få et rimelig utfyllende svar.

 

 
Hei!
Viser til overnevnte rapport vedr ført tilsyn med statlig felling av rein i Nordfjella, avsnitt om vurdering av skuddskader.
Det fremgår at det brukes homogene, blyfrie kuler, og at disse ofte ikke ekspanderer i tilstrekkelig grad til å gi gode skuddtegn og gode blodspor.
Som over snittet interessert jeger hadde det vært svært interessant å få rede på ( i den grad det er mulig) hvilke kuler, hvilken kulevekt, hvilken utgangshastighet, hvilke skuddavstander, vekt på viltet og hvilken patron ( kaliber) som er benyttet. Diskusjonen pro, kontra denne typen kuler er utbredt i jegermiljøet, og det ser ut til at vi her har en unik mulighet til å få et ekstra godt innblikk i effekten av disse.
 
Mvh
 
Sendt fra min iPad
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er spent på svaret du får @vavlo  (om du får svar da...?)

Kom også til å tenke på at dette burde vært en interessant sak for NJFF å følge opp med tanke på unikt erfaringsgrunnlag som kunne komme alle storviltjegere til nytte.
Som alle vet som har skutt noen dyr, vil skuddreaksjon alltid variere en del, selv med til dels like skudd.
Derfor burde erfaringene fra dette prosjektet systematiseres og deles.

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange med negativt syn på homogene kobber-/messingkuler finner støtte i Mattilsynets kommentar. Det er imidlertid vanskelig å "tro på" Mattilsynets konklusjon om at homogene kobber-/messingkuler gir lengre fluktstrekning og dårligere blodspor så lenge de ikke sier noe om kaliber/patron og kulevekt/kuletype. Dersom man har brukt feil kuletype og/eller for tunge kuler i forhold til patron, vil konklusjonen trolig være riktig.  Riktig kulevalg - både vekt og fabrikat - i forhold til patron, gir effektiv kuleekspansjon, gjennomskyting, enkelt ettersøk og effektiv avliving.

 

For egen del har jeg brukt lettest lovlige kobberkule (139/140 grs) i min 7 mm Rem Mag. Rene lungetreff i elg gir fall etter ca 10 sekunder. De siste 13 dyrene jeg har skutt (2 villsvin og 11 hjorter) var alle gjennomskytinger og alle dyrene falt i smellen. Villsvin skutt på 30 og 50m, mens hjortene var skutt på fra 150 til 250 m.

 

Tror det kan være på tide at det gjøres reelle tester med ulike kalibre/patroner og ulike kulevekter. Det er ingen tvil om at homogene kobber-/messingkuler trenger høyere hastighet for å ha god effekt. Da er 9 gram/139 grs for tungt for endel mindre potente patroner. Nedslaktinga av rein i Nordfjella burde vært en unik mulighet til å gi dispensasjon fra kravet om minste kulevekt i storviltpatroner for å kunne legge grunnlag for en gjennomgang av kravene til kulevekter/anslagsenergi. I stedet kan det se ut for at man bruker fellingsstatistikken her for å bygge opp under fordommer mot homogene kobber-/messingkuler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis alle jegerne brukte samme kule/ladning i disse fellingene sier denne rapporten desverre ikke noe mer enn at den ammoen/de kulene som ble brukt hadde dårlig effekt i viltet.

Utviklingen av monokuler har vært stor de siste årene og utvalget av ulike kuler har blitt vesentlig større. Ulike "monometall" kuler har helt ulike egenskaper. Å si at alle monukuler viser dårligere skuddtegn enn kuler med blyspiss vitner om mangel på kunnskap om disse kulene. Lader man f.eks. en "tung for kaliberet" Swift a-frame (som er en meget hard blyspisskule) i lav hastighet vil man sannsynligvis få en dårligere effekt i viltet enn om man bruker en lettere Barnes TTSX i høy hastighet i samme kaliber. En Peregrine Plains master eller Bushushmaster, en Barnes TTSX,  gir etter min erfaing stort sett like god eller til og med bedre effekt enn f.eks en tyngre Norma Oryx eller Nosler Partition i lavere hastighet. Med Oryx har jeg og flere av de jeg jakter med opplevd kulehavari der den har delt seg i viltet med det resultat av stygge slakt, men også etpar tilfeller av ettersøk og lange fluktstrekninger på villsvin. Den lengste fluktskrekningen jeg har opplevd ved påskutt vilt er 40m siden jeg gikk over til monokuler  noen jaktsesonger tilbake. Det var et villsvin på 90 kg skutt midt i bogen også med 8x57IS/Barnes TTSX 160grs/850ms.

 

Kunnskapen i hvordan monometall kuler brukes og lades er også stigende blandt jegere og helt nødvendig dersom de skal brukes. De kan ikke lades som tradisjonelle blyspiss kuler. Jeg villle ikke bli overrasket om det var slik at de fleste med god erfaring og kunnskap om relasjon mellom hastighet og kuletype innenfor "mono-segmentet" er de samme som rapporterer om like god eller bedre effekt enn bruk av blyspiss. Tilsvarende vil jeg tippe at de som har kjøpt ferdigammo ifra tidlige generasjoner av mono/kobberkuler eller har ladet monokulene med hastigheter som tilsvarende blyspiss kuler er de som rapporterer om dårlige skuddtegn og ettersøk. Om de f.eks har brukt 6,5x55 der vektkravet er for høyt mtp. kulevekt for en mono-kule er det slettes ikke rart at dyrene har vist dårlig skuddtegn. Med dagens krav til kulevekt/energi er desverre ikke 6,5x55 anvendelig til monokuler etter min erfaring. Lapua Naturalis er et av få tilgjengelige alternativ, og den stabiliserer ofte dårlig, og ekspanderer ikke nok ift. hastigheten det er mulig å oppnå i dette kaliberet. Det er ikke gitt at selv erfarne jegere vet dette dersom de ikke har brukt annet enn blyspiss tidligere. Ei heller Mattilsynet.

Edited by Guest
Språkvask
Link to comment
Share on other sites

En annen ting som kan antyde sviktende kunnskap i et av leddene er at det i det hele tatt ble besluttet å bruke monokuler under reinsjakt. Kjenner ikke forholdene akkurat i Nordfjella, men generelt er det oftere stein og fjell som er bakgrunn i reinsfjellet med den økte faren for rikosjetter som det medfører. Det er vel sannsynlig at dette har blitt overveid av jegerne, men like fullt er det ikke optimalt mtp. sikker jakt med denne typen kuler. Til reinsjakt vil det uansett fortsatt være blyspiss som gjelder for min del med tanke på dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎03‎.‎2018 den 23.51, vavlo skrev:

Tja, skader vel ikke å spørre da. Har sendt de mail, men har vondt for å tro at jeg skal få et rimelig utfyllende svar.

 

 
Hei!
Viser til overnevnte rapport vedr ført tilsyn med statlig felling av rein i Nordfjella, avsnitt om vurdering av skuddskader.
Det fremgår at det brukes homogene, blyfrie kuler, og at disse ofte ikke ekspanderer i tilstrekkelig grad til å gi gode skuddtegn og gode blodspor.
Som over snittet interessert jeger hadde det vært svært interessant å få rede på ( i den grad det er mulig) hvilke kuler, hvilken kulevekt, hvilken utgangshastighet, hvilke skuddavstander, vekt på viltet og hvilken patron ( kaliber) som er benyttet. Diskusjonen pro, kontra denne typen kuler er utbredt i jegermiljøet, og det ser ut til at vi her har en unik mulighet til å få et ekstra godt innblikk i effekten av disse.
 
Mvh
 
Sendt fra min iPad

 

Da har jeg fått svar fra Mattilsynet. For så vidt som forventet, ikke svar på de spørsmål jeg stiller, men de skal ha kred for å svare på en ellers skikkelig måte.

Hei

 

Viser til e-posten som er gjengitt over.  Det som refereres i tilsynsrapporten er observasjoner som er gjort på felt rein og under felling av rein. Dette er ikke systematisert i forhold til de parametrene du er interessert i . Dette hadde vært svært interessant, men ville krevd betydelige ressurser som vi ikke hadde tilgang og som heller ikke ligger innafor tilsynsfunksjonen vi utførte. I en forskningssammenheng ville disse parametrene kunne sammenholdes med objektive målinger av skuddskadene i viltet. Dette er imidlertid svært krevende å utføre i en situasjon der vi bekjemper en smittsom sjukdom og har strenge smittehygieniske rutiner for alt arbeid som foregår.    

 

 

Med vennlig hilsen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å få en sånn oversikt du spør etter. De bruker nok sine personlige våpen, så kaliber og kulevekt vil nok variere en del. 

 

I tillegg så hadde de måttet notere ned alle disse parameterne for hvert avfyrte skudd (hold, fluktstrekning etc). Om dette ikke blir sirlig notert, så er det jo umulig å sitte å lage en oversikt i etterkant.

 

Synd, for hvor ofte har man mulighet til å gjøre sånne undersøkelser basert på så mange fellinger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det Asterix skriver er interessant, det bygger tross alt på en del hjort skutt under kontrollerte og til dels like forhold.

Woodleigh (både PP og RN) har vært min "go to" jaktkule i mange år i flere kaliber ( 308W, 35 Whelen, 30-06 Sprg og 375 H&H) både her hjemme, i England, Sverige, og Sør Afrika, og er det for så vidt fortsatt.
I Namibia i 2011 brukte jeg for første gang monometallkuler, 270 grs TSX i 375 Ruger, og skjøt zebra, kudu, black wildebeest, gemsbok, og  3 springbok med den.

Jeg kunne ikke registrere vesentlig forskjell på disse og Woodleigh, men antall dyr var jo alt for lite til å lage noen statistikk.
Imidlertid hadde alle korte fluktstrekninger, maks 30 meter, unntatt black wildebeest som fikk førsteskuddet litt lavt i bogen på 170 meter og stakk fra oss.
Etter et par minutters sporing fikk den dødskuddet uten noe dramatikk fra ca 70 meter (de to første kulene fra venstre)
På gemsbukken velta kula i dyret og bakenden på kula stakk så vidt ut av skinnet på utgangsiden, (kule nr tre fra venstre).
Zebraen ble skutt på 120 meter i bogfjøla, gikk ca 25 meter, (kula helt til høyre)
På kudu og de tre springbukkene var det gjennomskyting og rett ned med kraftig utblødning. 

So far so good, og det spørs om det ikke blir TTSX i elgrifla i 338-06 A-Square til høsten.

 

TSX 004.jpg

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hørt snakk om at homogene kuler skal rikkosjere mer enn ellers, men har ikke sett noen undersøkelser som bekrefter dette. 

 

Bruk av homo-kuler er vel fint så lenge man har høy fart. Med rekyldempingen som lyddemperne gir, og som «alle» bruker nå, skulle man tro at flere snart ville velge magnumpatroner.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tordenkjeppen skrev:

Har hørt snakk om at homogene kuler skal rikkosjere mer enn ellers, men har ikke sett noen undersøkelser som bekrefter dette. 

 

Det kommer litt an på materialet den er laget av, samt farten og konstruksjonen. Ei homogen blykule i f.eks 22lr er kjent for dette. Mens en homogen luftgeværkule av bly vil flate seg og ikke utgjøre stor risiko. 

Nå er riktignok dette ikke relevant for storviltjakt.

 

Ved reinsjakt og bruk av solide harde loddede kuler eller monolitiske blyfrie kuler som GMX/TTSX/Naturalis ville jeg vært litt ekstra påpasselig med sikker bakgrunn. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tordenkjeppen skrev:

homo-kuler

Er jeg den eneste som fikk noen stygge bilder av skuddplassering her? :P

 

Med så lite bekreftet informasjon er det vanskelig å komme med noen absolutt konklusjon. Men om Sunnmøringen har rett er dette likevel et datasett man bør kunne forholde seg til, Naturalis kommer i et veldig snevert utvalg (en kule per kaliber og relativt normalt tung kule for kaliberet). Per-S har flere ganger prøvd å redusere dette til enkel fysikk, jeg tror det er feil metode. Det eneste som teller er de praktiske resultatene, og erfaringene ser ut til å være at homogene kuler fungerer best med moderat vekt. Erfaringene her stemmer vel godt med det, høy kulevekt og (jeg antar) lange hold gir dårlig ekspansjon og effekt i viltet.

Han har dog et poeng i at tilbakemeldingene er litt selvmotsigende, liten ekspansjon bør gi god dybdevirkning. Et dårlig parti kuler virker ikke som en sannsynlig forklaring siden det ikke er noe kaliber som har utmerket seg. Dårlig stabilitet og medfølgende velting er nok en bedre forklaring, det stemmer vel OK med kulevektene selv om lange hold burde gi økt stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...