Jump to content

Behandlingstid søknad i Oslo..?


Sten_1

Recommended Posts

Jeg søkte 25. mai og fikk tilbake søknaden i posten 11. august. (11 uker). Sendte ny søknad 13. november som jeg fortsatt venter på (8 uker). Pga. sammenslåing av kontor samt jul/nyttår forventer jeg ikke å få denne i retur før Mars. Sendte i tillegg søknad om europeisk våpenpass for pistolene mine som sikkert kompliserer prosessen. Så håper bare jeg får alt tilbake før Mai når jeg skal ut på tur.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor det skal ta så lang tid i Oslo i forhold til Øst Politidistrikt (Romerike, ski og østfold) 2-3 uker normalt de gangen jeg har søkt. Har kjøpt en del våpen ifjor i butikker i Oslo som jeg fortsatt venter på våpenkort for, de på våpenkontoret i mitt distrikt har ikke fått papirene fra Oslo ennå. H>er snakker vi om kjøpt i september og oktober i fjor.

godt man har blå kopi

 

Link to comment
Share on other sites

Noen som hadde giddet å si litt om hvordan dette virker. Jeg venter nå svar på min første søknad. Når disse kommer antar jeg det er nok til å gå å handle våpen..? Men så hører jeg stadig at folk venter på våpenkort - er parallellen her førerkort i plastikk, mens man har samme rettigheter med en midlertidig kjøretillatelse på et A4 ark..?  Eller er det noen man trenger våpenkortet for, f.eks transport på fly el....?

Link to comment
Share on other sites

Når du får godkjent søknad tilbake, er det bare å handle. Selger fyller ut resten av søknaden og returnerer den hvite siden til Politiet. Han beholder den gule og gir deg det blå arket. Dette gjelder som midlertidig våpenkort frem til du får det laminerte kortet av politiet.

mitt tips vil være å ta ett godt bilde av blå arket da de blir vanskeligere å lese etter hvert.

Politiet pleier ikke å prioritere å lage våpenkort (søknader har nok høyest prioritet) så det kan ta tid før du får det offisielle. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå ikke mottatt våpenkort på en .32 revolver jeg kjøpte ny i April i fjor. Samme med revolver innkjøpt i begynnelsen av November, men det er jo bare et par mnd siden...

Tenkte å kontakte de rundt årsdagen for .32'n for å purre...

 

Blålappen er forøvrig et fullgodt våpenkort, men noe mer "uhåndterlig" enn et lite laminert kort. Jeg har mine blålapper i plastlommer, men de blir fort litt lefsete og uleselige om man skal taue de med seg rundt overalt.

 

Link to comment
Share on other sites

Har tatt kontakt i starten av desember og purret på våpenkort fra våpen kjøpt i butikk i mars, ennå ikke noe svar.

 

Fikk rett før dette avslag på en søknad levert i september. Her sto det oppført to våpen og en søknad som alle er kjøpt/solgt for en stund siden. Ba veldig høflig om at de kunne rette dette, med vedlagte søknader og salgsmeldinger og hvilke våpen jeg har. Så håper at de får ordnet opp i det ganske snart.

 

Men tror det er et ekstremt etterslep etter våpenamnestiet, og at de prioriterer søknader, mens salgsmeldinger og våpenkort blir dyttet bak i køen.

Link to comment
Share on other sites

Da Asker & Bærum PD ble slått sammen med Oslo, ble behandling av samtlig søknader (også Oslo sine) lagt på gamle A&B`s våpenkontor uten tilførsel av ressurser. Samtidig ble våpenkontoret fysisk flyttet fra Sandvika til Asker i desember. Dette er grunnen til økt behandlingstid. POD sa at sammenslåingene skulle føre til bedre tjenester for publikum, men det tar vel en stund før vi er der...

Link to comment
Share on other sites

Det blir inteeressant å se hvordan konsekvensen av sammenslåingen blir.

Våpenkontorene i Asker&Bærum og Oslo har hatt litt avvikende praksiser i fohold til en del ting rundt dokumentasjon og erhvervsrekkefølge, om de nå er slått sammen til ett nytt kontor må de jo slik jeg skjønner det også ensrette forvaltningspraksis?

Edited by evert
Link to comment
Share on other sites

Jeg har snakket med Våpenkontoret flere ganger nå. De holder fast på at det er 10-12 ukers behandlingstid.

Dette fikk jeg beskjed om i november før de flyttet, og dette var også beskjeden i januar.

Jeg fikk også beskjed om at flyttingen og juleferien var regnet med, så det skulle ikke ta mere enn 10-12 uker. 

Jeg fikk beskjed om at mine søknader som ble levert inn i november burde være klare i slutten av januar....... vi får vente og se....

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fremdeles ikke hørt et kvekk etter at jeg leverte salgsmelding på gammel og søknad på ny pistol i juli. Kjøper fikk våpenkortet sitt på to uker omtrent, men jeg har ikke hørt noe som helst angående min egen søknad. Så den har nok forsvunnet.

Har heller ikke fått noe våpenkort på en pistol som ble kjøpt i slutten av juni. Noe som er litt upraktisk siden jeg ikke føler kjøpet var noen stor suksess og derfor ser for meg at jeg kommer til å ville selge den igjen. Noe som føles litt rart når jeg ikke har våpenkortet selv engang.

Får vel spandere på meg en henvendelse til dem snart...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 1/8/2018 den 22.54, AndersR skrev:

Jeg har fremdeles ikke hørt et kvekk etter at jeg leverte salgsmelding på gammel og søknad på ny pistol i juli. Kjøper fikk våpenkortet sitt på to uker omtrent, men jeg har ikke hørt noe som helst angående min egen søknad. Så den har nok forsvunnet.

Har heller ikke fått noe våpenkort på en pistol som ble kjøpt i slutten av juni. Noe som er litt upraktisk siden jeg ikke føler kjøpet var noen stor suksess og derfor ser for meg at jeg kommer til å ville selge den igjen. Noe som føles litt rart når jeg ikke har våpenkortet selv engang.

Får vel spandere på meg en henvendelse til dem snart...

Kan jo slenge inn en oppdatering på denne. Våpenkortet kom i posten to eller tre uker etter dette innlegget ble skrevet. Glemte å oppdatere her da det skjedde. Så det begynner visst å løsne litt i proppen nå.

Søknaden har jeg derimot ikke hørt noe mer om. Har heller ikke ringt for å høre hva som er greia, siden det ikke har vært noen hast. Leverer en ny en ganske snart tenker jeg, siden den må ha forsvunnet.

Link to comment
Share on other sites

12 uker ble jeg opplyst for Oslo Politidistrikt om når jeg leverte søkad i Øst Politidistrikt, Lillestrøm Politistasjon i slutten av januar. 

Tok 7 virkerdager før søkanden lå i posten fra ØP. Noe som må sies å være godt innenfor, når man også må ta med tiden for brevet for innbetalingen var i den tiden. 

 

Så tommel opp for ØP, Lillestrøm Politistasjon.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Kan oppdatere jeg også. Fikk brev om innbetaling av gebyr 30.01 (selv om jeg ettertrykkelig ba om å få det på mail) og søknaden lå ferdig behandlet i postkassa 02.02. Så da tok det knappe 12 uker. Men en annen i klubben fikk igjennom på 6 uker nå.. så kanskje ting begynner å løsne ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...