Jump to content

Tips til ladeutstyr for nybegynnere.


US M1

Recommended Posts

Dette er er spørsmål som dukker opp her inne stadig vekk.

 

La oss se på hva man TRENGER for å komme igang:

 

En ladebok er vel det aller første man bør skaffe seg. Denne bør leses flere ganger!

Her anbefaler de fleste Ladeboken, men jeg vil også nevne boken til LEE (for de som er stødige i engelsk). Mye nyttig info i begge om hvordan man kommer igang, og mye ladedata for de fleste kalibre.

 

Neste skritt på veien er ladeutstyr. Her er det et hav av utstyr å velge mellom! Dette valget er nok ofte det vanskeligste for en nybegynner.

Hvis vi starter i den lave enden av skalaen, så finner vi LEE. De har kommet med en forholdsvis ny Classic serie presser som ikke kan sammenliknes med de gamle pressene de leverte. Kvaliteten er helt på topp, og man finner ofte komplette sett til rundt et par tusen kroner. De fleste med sterke meninger om hvor dårlige LEE presser er, har mest sannsynlig ikke ladet på disse noe større selv. Ryktene vil ha det til at disse pressene knekker i hytt og pine, men hvis en etterlyser slike "vrakpresser", så er de så godt som umulig å oppdrive.. :wink::lol:

 

For de som lader håndvåpenammo og kortere riflepatroner i større kvanta så kan det lønne seg å titte litt på Classic turret. For de med behov for enstasjons presse til lengre riflepatroner (opp til og med .50BMG) så er Classic cast et fint valg. Begge disse pressene er i jern, og solide som bare pokker.

LEE leverer også en fiffig liten enstasjons presse i aluminium, Breech lock challenger, med hurtigfester til diene. Denne fungerer fint til de fleste vanlige kalibre, selv om det kanskje ikke er den man velger hvis man skal forme om hylser, og rote med villkatter o.l.

 

Disse pressene leveres ofte i komplette sett med hettemater, kruttmål, vekt, hylsetrimmer og et diesett for rett rundt et par tusen. Sjekk gjerne med www.hjemmelading.no og www.interarms.no for gode priser.

 

Både vekten og de forskjellige kruttmålene LEE leverer er bra, men vekten er litt fiklete i bruk. De fleste bytter gjerne ut denne etterhvert, selv om det egentlig ikke er nødvendig for nøyaktighetens skyld. Hylsetrimmeren er genialt enkel.

 

Les gjerne bruksanvisningene på utstyret før det monteres opp.. :wink:

 

Når alt så er klart, så er det bare å sette igang. Følg tabellene og bruk hodet så går det som regel bra. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt her for IKKE å starte en ny tråd..... 8)

Hvor bra skyvelær bør man ha? Vil et biltema skyvelær være for unøyaktig og dermed direkte farlig i ladesammenheng? Må man kjøpe et dyrt skyvelær? Noen anbefalinger?

Fint at du låner :)

Bare å bruke skyvelære fra biltema.

Link to comment
Share on other sites

Biltemas skyvelære er akkurat like bra som hvilket som helst annet skyvelære. Om en synes det er vanskelig å lese av skalen-kjøp et elektronisk et (men tro ikke det er mere nøyaktig fordi det har flere tall bak komma, et skyvelære er til å lese av 10-deler-alt utover det er skryt!!). En fordel med elektroniske er at de kan nullstilles hvor som helst på skalaen og at de "regner om" til tommer.

 

Selv har jeg et tysk, svindyrt skyvelære med "klokke", dyrt og lett å lese av, men fremdeles ikke noe mer nøyaktig enn Biltema-lære. Luna har kinesiske slike til en OK pris (ca 500kr)

 

FB5270.JPG

 

Anbefaling; kjøp et elektronisk fra Biltema!

Link to comment
Share on other sites

Denne er også rasende billig, selv med dagens dollarkurs. Ingen andre kostnader da de sender fraktfritt og pakken lander rett i postkassa:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10422

 

PS: Ikke bruk for lang tid i den nettbutikken med mindre du har intensjoner om å kjøpe en masse rart du ikke engang visste du hadde bruk for!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hiver meg på her med et spørsmål:

Interarms har en pakke de selger til 1490kr, den 50th anniversary-pakken. Er dette en grei nok pakke å begynne med? Å til dere som kan dette faget, kan man lade ammunisjon til både rifle å håndvåpen med dette settet?

Det håper jeg da inderlig, da jeg nettopp har kjøpt dette for å begynne å lade rifle-patroner. :D

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Det kan man fint gjøre, men man blir nok litt lei hvis man skal ha mengder med håndvåpenammo. Da er Classic turret settet til 1990.- på interarms et bedre valg.

 

Men er det settet egnet til rifleammo også? -Jeg er også ute etter ett sett som har presse som klarer både håndvåpen og rifle..

Link to comment
Share on other sites

Biltemas skyvelære er akkurat like bra som hvilket som helst annet skyvelære. Om en synes det er vanskelig å lese av skalen-kjøp et elektronisk et (men tro ikke det er mere nøyaktig fordi det har flere tall bak komma, et skyvelære er til å lese av 10-deler-alt utover det er skryt!!).

 

Du klarer deg sikkert fint med et bilig skyvelær til lading, men skal du støpe kuler er det vesentlig at du også får målt den siste 0.00X av en tomme. Om kula måler .356 eller 0.357 har faktisk stor betydning.

Frankford Arsenal er et billig og meget bra skyvelær.

Link to comment
Share on other sites

Det som bremser meg litt ang Lee ladeutstyr er at jeg har fått et inntrykk av at for at utstyret(presse, kruttmål og dier)skal funke skikkelig så må det fikses litt på, bla pussing, filing og div hjemmelagde deler.

Har ti om ikke elleve tommeltotter så dette fikser ikke jeg.

Har fått låne en flunke ny Dillon 550 av skytterlaget mitt der jeg har brukt redding helpresserdie, presser kun 6.5*55 men har nå fått tips her på kammeret om necksizing som jeg nok blir å gå for etter sesongen.

 

Men hvis jeg nå skulle gå til innkjøp av egen presse så påstår en betydelig mengde av kammerets medlemmer at jeg burde kjøpe ei i fra Lee?

Har ikke råd til ei 550 og er nå ikke helt sikker på om jeg strengt tatt behøver det.

Andre rimelige enstasjoners presser som funker?

 

Noen synspunkter?

 

 

Har forresten skyvelærd fra Clas Ohlson, funker fint det :)

Link to comment
Share on other sites

Skal man måle ting som diameter på kuler og hylseekspansjon er det kun mikrometer som duger (noen hevder at digitale skyvelære av høy kvalitet klarer dette, men da er du uansett langt over alt som heter fornuftig budsjett). Biltema har helt greie mikrometer til en helt grei pris.

 

Når det gjelder utstyr fra Lee er det vel ingen som gir så mye for penga som de, og løsningene er tidvis geniale. Noe av de mer avanserte pressene kan være litt fiklete, men en turret eller enstasjoner derfra bør være et helt trygt valg. Den nye Classic Cast-serien (hvorfor de kaller nye produkter for "Classic" aner jeg ikke) har høstet mye ros og ville vært mitt førstevalg i dag.

 

En turret gir mange fordeler fremfor en enstasjoner, du kan lade en og en patron ferdig for mindre rot og halvferdig ammo strødd på benken, den er også noe raskere siden en ikke trenger å ta hylsa inn og ut gjentatte ganger. Man slipper også å skru diene inn og ut hele tiden, de står ferdig justerte i turreten. Bytter du kaliber er det bare ut med en topp og inn med en annen. Pressa er også mer enn sterk nok til riflekaliber.

Link to comment
Share on other sites

Lader kun på Lee. Har to LoadMastere og en Classic Cast. Funker supert.

At noen sier du trenger hjemmelagde deler skjønner ikke jeg, alle pressene jeg har fungerer uten noe dill. Har i løpet av 10000 patroner kun byttet en liten plastdings som henter ny tennhette. Den kosta 2$.

 

Til lading av riflepatroner bruker jeg Classic Casten. Etter hvert som du får inn gode rutiner og er kjent med verktøyet så kan du lade raskt med en ensstasjonspresse. Lenge siden jeg har ladet rifleammo nå, men du kan nok forventevente å lade opp 100 riflepatroner i timen på en enstasjonspresse.

 

Bruker Lee Perfect Powder Measure som står montert fast ved siden av pressa. Hylsa får krutt, så rett i pressa for å sette i kule. Da trenger jeg ikke sette fra meg hylser med krutt i, og jeg er 99.999% sikker på at alle patronene har krutt om kula sitter i. Liker ikke å sette fra meg hylser med krutt i, for så å sjekke. Tror sjansen for feil blir større da.

 

Lade du på en progressiv presse bør du etter lading inspisere all ammo før de pakkes ned i esker. Ved bruk av en enstasjonspresse blir kontrollen gjort mens du lader. Du får derfor mer kontroll og føling med den enkelte patron.

Husk at det viktigste med å lade selv er ikke å produsere 80, 100 eller 200 patroner i timen. Litt kvalitetstid med ammoen er koselig og et hyggelig avbrekk fra hverdagen :)

Det skal tross alt være kos å sitte ved ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...