Jump to content

For oss med kikkertsikte med avstandsmåler


vsmeen

Recommended Posts

Tenkte lage en tråd for oss med kikkertsikte med avstandsmåler. 

 

Legg gjerne ut bilder av smellkjepp med optikk, Burris, Nikon, Swarovski og Zeiss er de jeg veit som leverer slikt.  Ett nokså sært valg og bruksområde, hva er ditt?

 

Først vil jeg si at grunnen til anskaffelsen ikke er «wannabesniper2000, rådyr på 400meter og gåsejakt på 600 meter med 223R»

 

Ønsket mitt var ett kikkertsikte spesialisert for jakt på rev, bever og rådyr.  Etter mange revefellinger fra åtejakt og endel turer på lokkjakt oppdaget jeg at enkelte situasjoner gav utfordringer med tanke på raske skudd. Det å bedømme avstand til rev på nyslåtte enger, store flater, over daler ute i hogstfelt, på islagte vann mm gav meg noen aha-opplevelser med den lille utålmodig røde karen Mikkel..

 

Kjøpte en pent brukt 3-12x56 Diarange ret 60 med ettermontert ASV+ på høyderatt.

Ettermonterte selv tårn på sidejusteringsratt..(havesyken) 

 

Sikkerhet:

Leser det  hevdes at slikt sikte oppfordrer til farlige situasjoner der jeger sikter på alskens med pipa i farlig retning..Vel.. håndkikkert er for slikt!

 

Jakt i skumringen: 

Har selv investert i en god håndkikkert for nattjakta, kikkertsiktet skal vist ha dårligere egenskaper i mørket en tilsvarende uten måler Ihht Google, men ved måneskinnsjakt eller åtejakt med lys er dette ingen problem. Ved lokkjakt er det ofte lys nok til langt rimeligere optikk. Oppdages rev/vilt i sikker retning, våpen opp-sikte-måle-avsikre-skyt. 

 

 

31703562-44EE-4700-A47C-F196FA30AC46.jpeg

F76A6CD6-BB60-4011-815D-5B3977A7667A.jpeg

Edited by vsmeen
Endret bilde
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vil vel tro de fleste har noen form for avstandsmåler. Selv har jeg hatt en del forskjellige opp gjennom årene. Nå har jeg en vanlig håndkikkert fra Leika 8x42 med avstandsmåler og et kikkertsikte Swarovski DS montert på en 22 lr som jeg skyter kråke med. Begge fungerer utmerket.

Om jeg nå kjøper med en ny småviltrifle i 223/300 blackout blir det sikkert en til Swarovski DS.

1504668385_22sauer.jpg.a70ed020e0c1a1d4a23b737507086320.jpg

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har prioritert en skikkelig 56 håndkikkert uten avstandsmåler, samt ett reint 56 sikte til den mest krevende mørkejakta. Disse 2 fra Swarovski koster mindre ett DS sikte fra samme produsent🙈 Diarangen er fortsatt i tjeneste på bukk, lokkjakt på rev, bever og åtejakta. I overkant av hva jeg trenger.. men skaden har skjedd😂

4C44C007-B808-4229-8915-B379A560803D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...