Jump to content

Strihåret vorsteh tar ikke stand


Anders1

Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk min første hund for litt over ett år siden, en strihåret vorsteh tispe som nå er ett år og sju mnd. Vi har prøvd å jakte en del og hun viser stor interesse for fugl, problemet er at hun søker ganske stort og jakter på egenhånd. Hun holder heller ikke stand lenge nok til at jeg har mulighet til å komme innpå. Jeg har vel vært for dårlig med grunndressur og trening, men jeg håper det ikke er for sent å rette opp de "feilene" jeg har gjort. Ikke så lett når en er helt nybegynner innen jakt med fuglehund

 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få henne til å fungere brukbart i jakt?

Hjelp mottas med stor takk!

IMG_0648.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor du bor men jeg ville tatt kontakt med din nærmeste fuglehundklubb, enten en avdeling av vorsteh-klubben eller en regional klubb. Mange klubber arrangerer treningssamlinger med instruktør på vinteren der man kan få god hjelp. Eventuelt kan du spørre oppdretter om han/hun har noen gode råd.

 

Andre alternativer er å 'trene inn' beherskelse i fugl på tamfugl. Mange driver uformell duetrening, men det jeg tror er den mest effektive varianten er trening på feltfugl (rapphøns og fasan). Det finnes steder østpå og i Sverige der en kan trene slikt og få instruksjon, men det koster selvsagt penger. Likevel kan det være en god investering bare for å få satt ting litt fast i hundehodet (og eierens hode for den saks skyld :)).  En dag på feltfugl sammen med noen med god erfaring kan gi like mye læring i din situasjon som en hel sesong med banning og sverting på egenhånd. Hvis dette er din første fuglehund og du føler det går litt galt avsted ville jeg absolutt anbefalt å trene sammen med noen erfarne.

 

Unge hunder er ofte litt viltre. Ta gjerne hunden med på et helt vanlig dressurkurs eller apportkurs også. Mange hunder får et helt annet og bedre forhold til eieren sin etter slike kurs, spesielt apportkurs. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er (her også) lurt å være litt forsiktig med det man leser på nettet. Mye rart der ute. Det beste er ditt lokale fuglehundmiljø. Der finnes det garantert noen som kan hjelpe deg videre og kanskje se hva akkurat din hund trenger. Bli kjent med noen jegerkolleger, ta det stille og rolig, tren hunden steg for steg så er det gode sjanser for at neste høst blir bedre enn denne. Og tenk på det med fasan/rapphøns i kontrollerte omgivelser med veiledning hvis du har anledning til det. Der er det mye å hente.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Anders1 skrev:

Takk for gode svar! :-) Jeg har sikkert minst like mye utbytte av ett sånt kurs som hunden ja! Har prøvd å lese meg fram på nett, men det står veldig mye forskjellig har jeg funnet ut..

Umbo kom med noen greie råd. :) Jeg vil ikke forsøke komme med konkrete råd, utover at du bør søke hjelp, til å vurdere både deg, din hund, deres samarbeid,  eller manglende samarbeid. Men med vorsteh (som de fleste stårnde fuglehunder), er det alfa omega med grunndressur. Som et min. må hunden stoppe på signal (selv med løpende katte forran) og komme på innkalling. Da vil også hunden respektere deg.

 

Det finnes mange forskjellige hundesentere (for stårende fuglehunder) rundt om i landet, som kan hjelpe. Helst de med erfaring fra kontenitale hunder. Ellers har vorsteh klubben egen F.B. gruppe. Gruppen "Tuppen og Lillemor" har også dyktige hundefolk og instruktører. Ellers har jeg sansen for Anders Lundin, i Sverige. Han er dyktig, både med vorsteh og andre kontenitale hunder.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Umbo skrev:

Det er (her også) lurt å være litt forsiktig med det man leser på nettet. Mye rart der ute. .

Delvis enig med deg. :) Men vorsteh kan være så stridig og egenrådig, at hvilken som helst jeger/fuglejeger kan gjøre vondt værre. Bør søke råd hos de, som har bevist at de kan vorsteh, eller har andre resultater å vise til. :) Det finnes mange dyktige fuglehundfolk, som ikke har noe å vise til. Men da kommer usikkerheten, kan de nok?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Anders1 skrev:

 Jeg har sikkert minst like mye utbytte av ett sånt kurs som hunden ja!

Det er i første rekke eieren/føreren, som skal lære på et kurs! Kan ikke forvente at hunden har lært og endret seg vesentlig på grunn av et kort kurs.

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Geco5 skrev:

Umbo kom med noen greie råd. :) Jeg vil ikke forsøke komme med konkrete råd, utover at du bør søke hjelp, til å vurdere både deg, din hund, deres samarbeid,  eller manglende samarbeid. Men med vorsteh (som de fleste stårnde fuglehunder), er det alfa omega med grunndressur. Som et min. må hunden stoppe på signal (selv med løpende katte forran) og komme på innkalling. Da vil også hunden respektere deg.

 

Det finnes mange forskjellige hundesentere (for stårende fuglehunder) rundt om i landet, som kan hjelpe. Helst de med erfaring fra kontenitale hunder. Ellers har vorsteh klubben egen F.B. gruppe. Gruppen "Tuppen og Lillemor" har også dyktige hundefolk og instruktører. Ellers har jeg sansen for Anders Lundin, i Sverige. Han er dyktig, både med vorsteh og andre kontenitale hunder.

Da skal jeg undersøke hva som finnes av muligheter i nærområdet. Ser selv at jeg trenger litt hjelp for å få til det her. 😊

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler nesten å ikke se på Landin sine videoer, helt latterlig flink, setter ganske høye forventninger når man går på jakt med 4 vorstehere uten bånd og såvidt trenger å se bak seg for å sjekke om hundene er der :) 

 

Men som sagt over, fuglehund kursene er like mye for deg som med hunden, og vi følte ihvertfall at vi kom tilbake med en ny hund etter et par dager hos Fuglehundens verden, helt rått!

 

De kan virke noe dyre, men i forhold til hvor lenge du skal ha hunden og hvor mye glede du får fra det, ville jeg gledelig betalt dobbelt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den ultimate belønning for en jaktsugen fuglehund er når fuglen faller til bakken og er død,  som resultat av et smell, en reis, en stand, en finning (alt i motsatt rekkefølge).

Får du inn den sekvensen, blir det kun en repetisjon av dette gjennom hundelivet.

Begynn med et rypeterreng med tett med fugl, ellers går nå dagan til å lete.

Ta gjerne med en erfaren hund til å finne fuglen, som markerer dem.

Bruk langlinje for å bremse din hund om den ikke er stø i de første stander.

Stand-reis-skyt-felling. Noen flere ganger.

Aldri skyte fugl der hunden ikke er "med", la de fly. Unngå støkkjegere i selskapet, skaper trøbbel.

Etterhvert vil hunden stå i stand til du kommer frem, fordi det er kun slik den ultimate belønning oppstår, = "fugl i bakken".

My 2 cents.

 

Edited by balter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det høres jo veldig fornuftig ut. Eneste problemet er att jeg ikke har tilgang på noe bra rypeterreng i nærområdet hvor jeg bor. Har hørt litt angående kurs med bruk av tamfugl, tror jeg kommer til å melde meg på ett sånt kurs.👍🏻

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Anders1 skrev:

Det høres jo veldig fornuftig ut. Eneste problemet er att jeg ikke har tilgang på noe bra rypeterreng i nærområdet hvor jeg bor.

Synes ikke det er noen god ide. :( Og jeg har gitt mine råd. Da problemet trolig ligger på deg, eller dårlig sammarbeid. Er det ennå viktigere å få det vurdert av kyndige folk, før du roter mer på egenghånd. :) Ingen av oss her på forumet, vet hva som egentig er problemet, derfor mener jeg andre konkrete råd, bli bare tull og kan skaper mer problemer.

 

Det er da flere fuglehundsentere, som har tilgang til rypeterreng nå i vinter. Om du må reise litt, skal du ikke ta hensyn til. Personlig hadde jeg heller reist 7 - 9 timer (og lengere), for å få adekvat hjelp. Annbefaler deg det samme. På jakt reiser jeg alt fra 6 - 30 timer en vei. Så, hva er 7 - 9 timer for et helgekurs? En kan ikke forvente å finne alt utenfor sturdøra, hvis en skal jakte på ryper.

 

Og når en har funnet løsningen på problemet, er det mye trening som må til. Trolig både hjemme (grunndressur) og i fjellet, for å få hunden brukbar innen et år ellerr to. Selv det ville være bra, for en nuybegynner.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke slik at det du driver med sjøl, kontra å lite på "kyndige folk", er "å rote rundt på egen hånd".

I den daglige virkelighet har du feks. mye mer tid og mulighet til trening sammen med hunden, enn det du får på 1 stk kurs.

Spørsmålet er hvilke mål du har med hunden, og hvor viktig dette er for deg. Er det viktig nok vil du måtte legge en god plan og samle ressursene...

I gamle dager var det ikke tilbud om kurs, og hvordan de tenkte og gjorde da kan du lese om i boka til Thorleif Throndsen:

 

1.JPG

57.JPG

58.JPG

59.JPG

60.JPG

61.JPG

62.JPG

63.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

1 time siden, balter skrev:

Det er jo ikke slik at det du driver med sjøl, kontra å lite på "kyndige folk", er "å rote rundt på egen hånd".

 

Hva er det du ønsker å oppnå, med disse innleggene dine? Skape mer forvirring? :( At uerfarne skal fortsette å trene alene, selv om mye tyder på at problemet ligger hos eieren og ikke hunden! Har jeg rett i mine (også TS sine) anntagelser, forsterkes bare problemene. :( Nå har værken jeg eller du, sett samarbeidet dem i mellom, så jeg kan ta feil. Men å diskutere slikt, uten å ha sett samarbeidet mellom eier og hunden, så er det idiotisk å diskutedere dette videre!

 

Det er alt for mange som "roter" med dette aleine og i beste fall får en dårlig jakthund og i værste fall - ubrukelig jakthund! Har sett begge deler, tross eierenes selvskryt. De færreste uerfarne får til en stående fuglehund aleine, uten hjelp fra kyndige folk. Og vorsteh kan være en utfordring i seg selv.

 

Ser du ikke har forstått poenget med slike kurs! :( Det er ikke for å fjerne problemet hos hunden, eller samarbeidet med hunden - PÅ kurset! Men, å lære hvordan en skal trene for å løse problemene! Det er i virkeligheten - EIEREN som kurses, så han/hun vet hvordan en kan trene og samhandle med hunden. Så er det kompetene folk som vurderer samspillet, tar det normalt ikke lang tid å finne problemet. Selvfølgelig kan det senere komme frem flere problemområder, men da er det viktig med oppfølging, for å få korrigert dette. Kus og samarbeid med andre kompetente, løser dette oftest raskt med rett trening.

 

Det fornuftige folk gjorde før (og nå), når det ikke fantes kurs, var å lære av de eldre (med erfaring), enten det gjaldt en ene eller det andre. :) Også når det kommer til skyting, "friluftsliv", jakt og hundedressur. De "satt ikke for seg selv" og leste vilkårlige hundebøker om jakthunder, eller brukte hundretalls av timer på YouTube.

 

De "utklippene" du har lagt ut, har jeg ikke giddet å lese. De er for meg uvesentlige, da slike generelle veiledninger kan ikke analysere TS sitt problem. Det kan KUN, kompetente folk gjøre!

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jada Geco5, vi fixer nok ikke feltmessige problemer ved bare å bruke ord på et forum.

Men på et bil-forum foreksempel, kan en drodle mye om tenningsfeil og rustne Jeep kanaler, uten å bli henvendt direkte til et verksted.

Folk vil gjerne tukle litt selv, vi vet at det finnes utdannede bilmekanikere osv.

Spørsmålene om våpen innom her, husker det om "hylse fast i kammeret", = "gå til en børsemaker", eller les 50 underholdene innlegg om rare alternativer..

Forum veit du..   

 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Geco5 skrev:

Synes ikke det er noen god ide. :( Og jeg har gitt mine råd. Da problemet trolig ligger på deg, eller dårlig sammarbeid. Er det ennå viktigere å få det vurdert av kyndige folk, før du roter mer på egenghånd. :) Ingen av oss her på forumet, vet hva som egentig er problemet, derfor mener jeg andre konkrete råd, bli bare tull og kan skaper mer problemer.

 

Det er da flere fuglehundsentere, som har tilgang til rypeterreng nå i vinter. Om du må reise litt, skal du ikke ta hensyn til. Personlig hadde jeg heller reist 7 - 9 timer (og lengere), for å få adekvat hjelp. Annbefaler deg det samme. På jakt reiser jeg alt fra 6 - 30 timer en vei. Så, hva er 7 - 9 timer for et helgekurs? En kan ikke forvente å finne alt utenfor sturdøra, hvis en skal jakte på ryper.

 

Og når en har funnet løsningen på problemet, er det mye trening som må til. Trolig både hjemme (grunndressur) og i fjellet, for å få hunden brukbar innen et år ellerr to. Selv det ville være bra, for en nuybegynner.

 

 

Jeg er ganske klar over hvor problemet ligger, det er nettopp derfor jeg spør om noen råd her. Tanken med å melde meg på kurs er jo at jeg får litt veiledning i hvordan jeg bør gjøre ting for å få til en brukbar jakthund. 👍🏻

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 10. januar 2018 den 13.23, balter skrev:

Jada Geco5, vi fixer nok ikke feltmessige problemer ved bare å bruke ord på et forum.

Din sammenligning, er for meg bare dustete. :( Gå ikke ann å sammenligne mekaniske problem og hundepsykologi og treningsmetoder for et dyr, spessielt når problemet ikke er kjent. TS tror han vet problemet, men dette KAN være mer sammensatt, en en uerfaren TS forstår. Og det ville ikke være første gangen. Kan være mange grunner til at hunden ikke tar stand, men jeg ser ikke poenget mer å ranse opp mulige årsaker.

 

Fokuser heller litt på dyrevelferd og snø/iskladdene på din egen GS. :) Det finnes mange metoder for å unngå det, for folk med litt erfaring med hunder.

 

Ja det finnes nok folk, som får til stående fuglehunder selv (i alle fall i egene øyne), men uten hjelp er det nok ganske få. Og en kontenital fuglehund, er nok noe værre. Det er også en del forskjeller på engelske- og kontenitale hunder, når det kommer til egenskaper.

 

Mye kan løses på div. forum med tips. Men her tror jeg beste tipset er å søke hjelp av kyndige folk, som kan vurdere både eier og hund. Det er TS klar over.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...