Jump to content

Maskinpistoler i Norge før 1940?


ashton93

Recommended Posts

Hei! 

 

Usikker på om jeg laget denne tråden i riktig del-forum, men det virker som at dette var det mest passende stedet. Jeg har flere historie-sentrerte spørsmål angående bruk av maskinpistol i det norske forsvaret og politiet før krigen kom i 1940. De fleste kilder jeg har sett angående dette temaet nevner at maskinpistoler ikke var en våpenklasse som det norske militæret en gang hadde vurdert å ta i bruk i mellomkrigstiden, og at disse våpnene rett og slett ikke passet inn i den norske infanteri-doktrinen på denne tiden. Betyr dette at forsvaret ikke engang tok inn maskinpistoler til diverse tester i mellomkrigstiden, og hvis de gjorde det, hvilke våpen ble utprøvd? En gang for lenge siden leste jeg at forsvaret visstnok hadde utprøvd Suomi KP-31 maskinpistoler etter å ha sett effekten av de i den Finske Vinterkrigen. Noen sikre kilder på dette har jeg derimot ikke klart å finne frem til igjen.  

 

I "Forsvarsmuseets skrifter nr. 13" fra 2014 står det nevnt at det Norske politiet b.l.a hadde kjøpt inn både Vollmer MP og MP35 maskinpistoler i et mindre antall på 30-tallet, men det er lite dokumentasjon rundt bruken av disse våpnene. Er det noen her som muligens vet noe mer om politiets bruk av disse? I samme kilde står det også at "Samfundsvernet" på 30-tallet hadde klart å skaffe Bergmann maskinpistoler men at disse til slutt ble konfiskert av forsvaret. Er det mulig at disse senere ble brukt av infanteri-avdelinger?

 

Det er også svært lite eller ingen dokumentasjon angående norsk bruk av maskinpistoler under felttoget i 1940, men i noen av illustrasjonene til Andreas Hauge i "Kampene i Norge"-bøkene kan man se norske soldater som har erobret MP-38/40 maskinpistoler fra Tyskerne og bruker de i kamp. Var dette noe som skjedde relativt ofte eller bare i sjeldne tilfeller?

Link to comment
Share on other sites

tviler sterkt på at noen engang ble testet eller vurdert, aldri sett bevis på det self ihvertfall. Om noen ble konfiskert er det lite sansynlighet for at de ville blitt gjenbrukt. som du sier, doktrine i norge i mellomkrigstida involverte Krag, Madsen og Colt.

 

Vedsiden av STEN og MP38/40, ser du også KP31 i fleng blant Milorg mot slutten av krigen. KP31 ble også brukt av norske polititropper trent i Sverige, der Svenskene selv produserte og brukte disse. Leser at KP31 var i HV-mølla fram til 80-tallet. selv aldri sett noen.

 

Å ta over tyske våpen var kritisk i starten, som det er i all motstandskrig. våpen fra England var ikke noe selvfølge selv langt inn i okkupasjonen.

 

65101320.jpg.f050b6d5df6a4faed058432675b8039d.jpg

 

032wa1FoZW9t.jpg

 

Denne rotta ble nå fulgt til døden av Suomien.

Edited by bjoerkeng
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det fantes MPer hos private før krigen. Er bla nevnt såvidt i "Med Alta bataljon mot tyskerene" at noen maskinpistoler ble skaffet fra sivile ved mobiliseringen.

Har også blitt fortalt at et par karer meldte seg på Setnesmoen ved mobiliseringen medbringende hver sin mp.

 

Samme bok nevner forresten også at produksjon av håndgranater ble satt igang mens kampene pågikk.

 

Masse små detaljer en skulle visst mye mer om. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, ashton93 skrev:

I "Forsvarsmuseets skrifter nr. 13" fra 2014 står det nevnt at det Norske politiet b.l.a hadde kjøpt inn både Vollmer MP og MP35 maskinpistoler i et mindre antall på 30-tallet, men det er lite dokumentasjon rundt bruken av disse våpnene. Er det noen her som muligens vet noe mer om politiets bruk av disse? I samme kilde står det også at "Samfundsvernet" på 30-tallet hadde klart å skaffe Bergmann maskinpistoler men at disse til slutt ble konfiskert av forsvaret. Er det mulig at disse senere ble brukt av infanteri-avdelinger?

 

Vollmer maskinpistolene ble nok kjøpt inn til "Statspolitiet" en gang etter 1932 da de ble opprettet. "Samfundsvernets" Bergmanner ble gitt til etterfølgeren "Utrykningspolitiet" i 1937. Da skal visstnok Forsvardepartementet ha omtalt dem som et "utpreget politivåben". Se spesielt s. 115-116 her: https://www.nb.no/nbsok/nb/7e7d860b0acfb79c9cd8f5764fa0e0a9?lang=no#117

 

 Norske militære  den gangen romantiserte kanskje strid på lang avstand i norske skoger og fjell og så ikke noe rom for maskinpistolen der?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 4.1.2018 den 7.49, Chiefen.v-2 skrev:

Det fantes MPer hos private før krigen. Er bla nevnt såvidt i "Med Alta bataljon mot tyskerene" at noen maskinpistoler ble skaffet fra sivile ved mobiliseringen.

 

I Arnfinn Hagas "Alta bataljon 1940" står det at bataljonssjefen like før krigsutbruddet var i Hammerfest og holdt foredrag for forsvarssaken. En av tilhørerne skal ha gjort oppmerksom på at det fantes en maskinpistol i byen, den ble fremskaffet og tatt med til Alta. Så ble den tatt med i krigen som "den eneste i sitt slag." 

 

S. 42 her: https://www.nb.no/nbsok/nb/9cc98724d175cbeba7709f86c413f466?lang=no#41

 

En maskinpistol i Hammerfest i 1940 må vel enten ha blitt kjøpt inn av en velstående våpennerd, av det lokale politiet (politiet var kommunalt til 1937 og bevæpning var opp til politimesteren) en polititjenestemann (egeninnkjøpte tjenestevåpen var ikke helt uvanlige i mellomkrigstida) eller av en av de politiske paramilitære organisasjonene fra 20-30-tallet. I så fall sannsynligvis "Samfundsvernet" eller en lokal avart på høyresiden. Jeg tror ikke en eventuelt "rød" maskinpistol ville dukket opp på et møte for forsvarssaken. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

@Obivan vekket nysgjerrigheten min. Jeg lånte boken "Politiets Våpen", og klarte ikke løsrive meg fra boka  en hel helg.  Et vell av informasjon for blant annet våpennerder.  Ikke bare det, men historieinteresserte får også mye informasjon. Politiet har hatt tilgang til, og brukt et utall våpen. Boka anbefales både til historieintersserte, og våpennerder. Jeg blir nok å kjøpe den. Den hører naturlig hjemme i min samling av våpen/samlerlitteratur.

https://nphs.no/politiets-tjenestevapen-2/politivapen/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei igjen, tenkte jeg kunne oppdatere denne tråden etter å gravd en hel del i forskjellige bøker og kilder. 

 

Det viser seg at mesteparten av maskinpistolene som fantes  i Norge under mellomkrigstiden har en veldig kronglete og noe rotete historie bak seg. Ifølge boka "Politiets Våpen" som ble anbefalt litt tidligere i tråden, så hadde den paramilitære gruppen "Samfundsvernet" på egen regning kjøpt inn hele 26 Bergmann maskinpistoler i 1923/24. Dette var en gruppe som var rimelig høyrevridd og "kontrarevolusjonær" og som organiserte borgervern, samtidig som den var tett knyttet til høytstående offiserer i det norske forsvaret. P.g.a de dette båndene til forsvaret og en veldig gunstig økonomi fikk denne gruppen tak i materiale som var hypermoderne og utilgjengelig for det norske forsvaret på denne tiden. Blant annet ble det på Østlandet drevet øvinger med maskingevær, gassgranater, bombekastere og andre våpen, inkludert maskinpistoler. Som nevnt ble 26 maskinpistoler kjøpt inn tidlig på 20-tallet av noen av lederne i gruppen, og  p.g.a Samfundvernets tette bånd til det norske militæret ble disse maskinpistolene faktisk lagret på Akershus festning under generalfelttøymesterens oppsyn. Disse maskinpistolene ble lånt ut for bruk av gruppa minst én gang på 30-tallet, basert på en Våpenutlånsprotokoll som finnes i arkivene til Akershus festning. 

 

I 1936 ble det kjent for Justis/Forsvarsdepartementet at Samfundsvernet drev øvinger med militærets materiale, og en ny lov ble vedtatt hvor slike paramilitære grupper ble forbudt på landsbasis. Det som nå skjedde var at materialet som var kjøpt inn privat av lederne i Samfundsvernet ble solgt videre til Justisdepartementet i 1937. Det var ikke lenger noe poeng for lederne av Samfundsvernet å eie slikt materiell, siden hele organisasjonen var oppløst. I løpet av 1937 ble alle de 26 Bergmann maskinpistolene kjøpt opp av både Justis og Forsvarsdepartementet, og de ble tatt i bruk av Utrykningspolitiet som var spredt rundt i landet. Noen av maskinpistolene ble også lagret på Oslo politikammer. Detaljer rundt bruken av disse maskinpistolene er ukjent, og det er ikke sikkert at de noen gang ble brukt "i kamp", men det er dokumentert at en prøveskyting fant sted i 1936 med statspolitiet som arrangør før det ble bestemt at våpnene skulle bli kjøpt opp. Ifølge Jonas Lie (som var pådriveren for denne prøveskytingen) var Bergmann maskinpistolene mye bedre enn Vollmer maskinpistolene som Utrykningspolitiet allerede hadde et antall av. 

 

vollmer.jpg.2e287bbc5c1de85149debab28318e189.jpg

En Vollmer MP1930, utrykningspolitiet kjøpte inn et lite antall av disse i 1932.

 

Nå, hva slags maskinpistol var det egentlig Samfundsvernet hadde kjøpt inn? De fleste kilder referer til de 26 maskinpistolene som "Bergmann MP", noe som kan bety en hel drøss av forskjellige modeller fra mellomkrigstida. I "Forsvarsmuseets skrifter nr. 13" står det nevnt at disse maskinpistolene var av modellen BMP1932, noe som mest sannsynlig ikke stemmer. Disse maskinpistolene ble laget i meget lite antall, og de få eksemplene som er eid av Forsvarsmuseet er mest sannsynlig importert fra Sverige/Danmark som prøvevåpen testet ved siden av politiets Vollmer MP maskinpistoler i 1932. Det finnes derimot en rapport fra generalfelttøymesteren til Forsvarsdepartementet i 1936 som gir et klart svar på hvilken modell disse MP'ene faktisk var:

 

"Den omhandlede Bergmannpistol er et helautomatisk våben. Utstyrt med magasin for 50 skudd, kaliber 7.65mm..."

 

bergmann.png.daa53beb4256aa3f6ffd5cb57c157345.png

 

Den eneste maskinpistolen som passer denne beskrivelsen er modellen "SIG Brevet Bergmann 1920" (bildet over). Dette var en Sveitsisk kopi av den kjente MP-18 maskinpistolen som ble brukt av tyske stormsoldater under den første verdenskrigen. Våpenet var blitt bygget om til å støtte et 50-skudds boksmagasin, og et mer moderne sikteoppsett var blitt montert. Dette våpenet ble produsert i forskjellige kaliber, og 7.65x22 versjonen ble eksportert til Finland, og tydeligvis også til Samfundsvernet her i Norge.

 

Etter at våpnene ble kjøpt opp i 1937 finnes det ikke noe mer dokumentasjon om de. De er registrert i noen våpenopptellinger både under og etter krigen hos diverse politiavdelinger rundt om i landet, men det virker som mesteparten av disse maskinpistolene ikke overlevde krigen. I dag er det såvidt jeg vet bare én slik maskinpistol fra originalbeholdningen i 1937 som fortsatt eksisterer, og den er eid av KRIPOS. 

 

Edited by ashton93
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De var utlevert/brukt av Statspolitiet og Grensepolitiet under krigen. Jeg har sett utleveringsedler hvor det er kvittert for Bergmann MP og Vollmer til ansatte i Statspolitiet (kilde riksarkivet). Det sto i tillegg angitt hvor mye ammunisjon og hvilket kaliber som var utlevert. Jeg har også sett kvitteringer for Sten-Gun men dette var sikkert våpen som var beslaglagt.Når det gjelder våpen ellers i Statspolitiet virker det som det gikk mye i Colt pistoler og Krag for de menige og ymse slag av 6,35 og 7,65 pistoler for andre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte å gjenopplive denne tråden etter å ha snublet over et veldig interessant sitat i en av bøkene til Karl Egil Hanevik (Norske militærgeværer etter 1867). I et avsnitt om halvautomatiske geværer som ble testet i Forsvaret i mellomkrigstida står dette:

 

"Det bør nevnes at det pågikk prøver med forskjellige typer halvautomatiske geværer i 1939-40, parallelt med arbeidet med Brøndbys geværer. Det var da anskaffet geværer av forskjellige typer. Både Johnsons automatgevær, Garand-geværet, det finske Pelo-geværet samt enkelte maskinpistoler (Thompson og Schmeisser) er funnet omtalt fra det siste året før krigen brøt ut i Norge"

 

Direkte link: https://www.nb.no/nbsok/nb/e6ab9b57bcbf30a73fca081860091149?lang=no#335

 

Noen som kan kaste mer lys over dette, eller om det finnes noe tilgjengelig dokumentasjon i det hele tatt rundt disse prøvene?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Om det kom våpen hjem fra Finland etter Vinterkrigen kjenner jeg ikke til...i så fall antakelig mest håndvåpen..som er lette å skjule..

 

I Finnmark ble det igjen russiske våpen som PPSH MP, Tokarev pistoler og Nagant revolvere. Dette er vel for det meste våpen partisanene fikk fra Sovjet. Har selv en Nagant som kom fra Finnmark....velbrukt og i et slaskete svinelærshylster..

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vekker denne tråden til live igjen i tilfelle det er andre her som har like stor interesse for obskur våpenhistorie som meg :)  Har i det siste klart å grave frem noen eksempler på eie/bruk av maskinpistoler i Norge i mellomkrigstiden og under felttoget i 1940. 

 

MAGNUS UGLEM - ROYAL MASKINPISTOL

For litt siden snublet jeg over noen bilder av en Norsk soldat som tjenestegjorde under felttoget med navn Magnus Uglem. Uglem deltok i kampene rundt Selbu og Hegra fort i April-Mai 1940, og han havnet visstnok i en trefning under minst et tilfelle når han foretok et dristig forsyningstokt for å hjelpe de beleirede nordmennene på fortet.  På to bilder knipset under felttoget blir han sett bærende på noe som likner en Mauser C96 eller en kopi av dette våpenet. Min første tanke var at dette kunne være et krigsbytte etter en trefning, men jeg lurte også på om dette kunne ha vært et privateid våpen. Etter å ha spurt andre historieinteresserte på en Facebook-gruppe ble det lagt frem en teori om at våpenet Uglem bærer på er en "Royal MM31", en maskinpistol som ble kjøpt inn av Samfundsvernet (også nevnt tidligere i denne tråden) i mellomkrigstiden i et relativt stort antall. Om Uglem hadde en fortid i denne organisasjonen er ukjent, men for meg gir det mer mening å dra meg seg dette privateide våpenet og tilhørende ammunisjon i krigen fremfor å bruke et fiendtlig våpen og satse på at man vil finne nok ammunisjon i tillegg.

 

Det er verdt å nevne at Forsvarsmuseet eier en hel haug av disse maskinpistolene i samlingen sin, noe som kan tyde på at de var rimelig populære blant Samfundsvernet før krigen og at disse også ble bortgjemt under okkupasjonen siden de eksisterer den dag i dag.

 

uglem1.png.0f02ffdbf192b308e853f77c15f0ca30.png

Bilde av Uglem fotografert i April/Mai nær Selbu

 

62a94b7f7cba8f0b777e7e2bbe8b5999.png

 

En Royal MM31 (Model 1) fra Forsvarsmuseets samling. Omstilleren for helautomatisk ild kan ses mellom avtrekkeren og pistolgrepet.

 

GARBERG BRU 1940

I Facebook-diskusjonen nevnt tidligere ble det funnet ut av bildene av Uglem stammer fra boka "Kampene ved Garberg Bru 1940" skrevet av Odd Rygg. Boka tar for seg nettopp denne kampen under felttoget og personene som var involvert. Spesielt blir innsatsen til de frivillige svenskene og finnene fremhevet, og personen som ledet nordmennene i kampen var den svenske Åke Sjøgren. Sjøgren blir nevnt flere ganger gjennom boka, og i et avsnitt som handler om forberedelsene før kampen blir det nevnt at han reiste veien om Røros og fikk tak i ganske spesielt krigsmateriell:

bok1.png.05971ac2d825f9c9db4aead1908fdfb2.png

 

Hva slags våpen dette dreier seg om er det umulig å være helt sikker på, men det er en sjanse for at det igjen er en Royal maskinpistol det er snakk om. 

 

PRIVAT VOLLMER

Under et nettsøk kom jeg helt tilfeldig over et medlemsblad for "Scandinavian Ammunition Research Association" fra 2005 kalt Bulletin hvor et medlem sendte inn et veldig interessant leserbrev:

 

e9e07baf3997e0f21f16a54945cab414.png.76380e7c6d77dba13aac6d7fd0193d51.png

 

Vollmer-maskinpistolen er av samme modell som politiet kjøpte inn et lite antall av i 1932. Bildet av denne kan ses tidligere i denne tråden. Når det gjelder de spanske C96-kopiene er det mye grunn til å tro at det igjen er snakk om Royal maskinpistoler. Det er tydelig at privateide maskinpistoler ikke var et helt ukjent fenomen i mellomkrigstiden, noe som mest sannsynlig er på grunn av organisasjoner som Samfundsvernet og Leidangen. 

 

 

Hvis noen har enda mer informasjon rundt dette temaet vil jeg gjerne høre mer :) 

 

Edited by ashton93
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det finnes nedtegnelser på forsvarsmuseet om at det ble tatt inn en Tompson m1921, på 30 tallet . En gang i 60-70 åra kom det en kar inn på museet med en Tompson m 1921 , som han lurte på om de ville ha . Det viste seg senere at den sannsynlig var den de tokk inn til prøver på 30 tallet .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om noen er interessert i historikken til maskinpistoler har jeg standard bokverket til salgs
The worlds machine pistols and ssubmacine guns. Vol I og II. T.B. Nelson et al.

Disse bøkene er svært vanskelige å få tak i, og kaan av og til dukke opp på Ebay.  Jeg kjøpte mine (måtte lete lenge for å finne Vol II) for godt 10 år siden, for over £100.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er et spennende tema som har fått lite dekning. Jeg kom ved en tilfeldighet over noen dokumenter når jeg lette etter noe helt annet i arkivene.  Dokumentene det er snakk om er salgsframstøt mot hæren vedrørende maskinpistoler. 

 

Det ene dokumentet er fra 1928 fra et firma som kalles "AS Haandvåben" og gjelder maskinpistoler av merket Vollmer (modell 1926). Dokumentet, som er sendt til generalfelttøymesteren, inkluderer en liste over kaliber-opsjoner (mm 7.63, 7.65, 9 og kal. 0.45) i tillegg til priser. Som et pris eksempel, et prøve-eksemplar i 9mm er priset til 350. For innkjøp av 100-200 stk vil prisen bli 338 kr pr maskinpistol. Den andre korrespondansen er sendt direkte til Forsvarsdepartementet i 1935 fra våpenfabrikken Theodor Bergmann & Co og gjelder en tilsendt brosjyre som dekker firmaets maskinpistol 1934. Firmaet viser til at både Sverige og Danmark er i gang med prøver av modellen for både hæren og politiet. 

 

Jeg har ikke fått fulgt oppe temaet enda men vurderer å "følge tråden" for å finne ut mer. Det finnes sannsynligvis tilsvar og kanskje til og med dokumentasjon om innkjøp og testing? Ikke vet jeg. Men maskinpistoler var tydeligvis i alle fall et (lite) tema i hæren da de omtalte dokumentene har blitt distribuert med forespørsel om kommentarer. 

Edited by panserjager
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Ashton,

 

Du etterlyste informasjon om maskinpistoler i hæren før krigen. Jeg har forsøkt å finne dokumentasjon i arkivverket samtidig med et annet skriveprosjekt jeg holder på med. Noe har jeg funnet. Jeg har også lest litt om "Samfunnsvernet" og blir litt forvirret når jeg sammenligner informasjon i tilgjengelig litteratur med Samfunnsvernets eget arkivmateriale. Blant annet blir det skrevet i diverse litteratur at Samfunnsvernet hadde 26 maskinpistoler. I dets egen oversikt så lister de 25 maskinpistoler mht bevæpning. Men nok om det nå.

 

I perioden rundt 1938-1940 så ble det, som nevnt tidligere i tråden, vurdert anskaffelser av både selvladergeværer men også maskinpistoler. Her er et interessant dokument fra generalstaben til generalinspektøren for infanteriet som bekrefter at man skal utføre prøver med 4 modeller maskinpistoler på Terningmoen. Modellene er Thompson, Schmeisser, Suomi og "Parabellum". Merk datoen på dokumentet; 6. april 1940. Dato for prøver var forøvrig fastsatt til 22. april 1940. 

 

Jeg har flere detaljer rundt spesielt Thompson maskinpistolen som ble anskaffet samt øvrig korrespondanse fra 1939-1940. Det får bli en annen gang. 

1940, 6. april - Prøver med maskinpistoler.jpg

Edited by panserjager
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja ikke sant Ashton? Det finnes mye interessant i arkivene. Man må ofte kryss-sjekke og dette kan ta tid men har man anledning så gir kildene mange svar. Og så slipper man antakelser og spekulasjoner!

 

Det var ikke før i slutten av 30-årene at hæren innså at maskinpistoler var noe man burde anskaffe, også i Norge. Her er et dokument fra januar 1940 fra generalinspektøren for infanteriet til kommanderende general hvor  det anmodes om at prøver iverksettes så fort som mulig. Det virker som finnenes erfaringer veide tungt (ref din tidligere kommentar Ashton). Formuleringen rundt bruk i skogstrakter virker litt snodig  i dag men det er tydelig at det har gått opp en lys for infanteriinspektøren!

 

Andre dokumenter fra perioden viser helt klart at høyere offiserer har innsett et behov og at prøver og anskaffelser bør skje fortest mulig. Nå ble det jo full stopp for hærens del i 1940 men det er interessant å se hvordan man tar opp tråden etter 1945! Med flere av de samme våpentypene🙂

 

Håper at at dokumentet er leselig. Det henvises ofte til kilder i våpenlitteratur men dette er jo selve kildematerialet som har blitt benyttet i utgangspunktet!

1940, 26. januar - fra gen.insp. for inf til komm. gen., maskinpistoler - 1.jpg

1940, 26. januar - fra gen.insp. for inf til komm. gen., maskinpistoler - 2.jpg

1940, 26. januar - fra gen.insp. for inf til komm. gen., maskinpistoler - 3.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...
On 1/29/2021 at 5:54 PM, s e dahl said:

Det finnes nedtegnelser på forsvarsmuseet om at det ble tatt inn en Tompson m1921, på 30 tallet . En gang i 60-70 åra kom det en kar inn på museet med en Tompson m 1921 , som han lurte på om de ville ha . Det viste seg senere at den sannsynlig var den de tokk inn til prøver på 30 tallet .

 

Jeg syntes det var spennende å lese informasjonen om at en M1921 Thompson trolig ble tatt inn til prøver på tretti-tallet. Ved et lykketreff så fant jeg faktisk informasjonen rundt forsøk i mellomkrigstiden, i alle fall deler av korrespondansen. Det viser seg at en stk M1921 Thompson Submachine gun med mye utstyr ble importert allerede i 1921 og testet av 4. divisjons infanteri-underoffisersskole før den ble videresendt til Hovedarsenalet, deretter til Kongsberg Våpenfabrikk og tilbake til Bergen. Rapporten som jeg har en kopi av er positiv og forteller at man ikke bare benyttet importert amerikansk ammunisjon men også vanlige patroner beregnet for Kongsberg-Colten. Begge typene magasiner ble benyttet og skytingen med både enkeltskudd og automat gikk helt problemfritt. Ved en serie på sju skudd mot en skive på 200 meter oppnådde man 4 treere, 2 toere og 1 ener med Raufoss-patronene. Dette er den tidligste dokumentasjonen jeg har funnet på bruk av maskinpistol i Norge. Kanskje dette var en av de aller første eller er det noen som kjenner til tidligere forsøk/import?

 

Edited by panserjager
Typo moten skulle ha vært mot en
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
On 3/22/2021 at 10:27 PM, panserjager said:

Hei Ashton,

 

Du etterlyste informasjon om maskinpistoler i hæren før krigen. Jeg har forsøkt å finne dokumentasjon i arkivverket samtidig med et annet skriveprosjekt jeg holder på med. Noe har jeg funnet. Jeg har også lest litt om "Samfunnsvernet" og blir litt forvirret når jeg sammenligner informasjon i tilgjengelig litteratur med Samfunnsvernets eget arkivmateriale. Blant annet blir det skrevet i diverse litteratur at Samfunnsvernet hadde 26 maskinpistoler. I dets egen oversikt så lister de 25 maskinpistoler mht bevæpning. Men nok om det nå.

 

I perioden rundt 1938-1940 så ble det, som nevnt tidligere i tråden, vurdert anskaffelser av både selvladergeværer men også maskinpistoler. Her er et interessant dokument fra generalstaben til generalinspektøren for infanteriet som bekrefter at man skal utføre prøver med 4 modeller maskinpistoler på Terningmoen. Modellene er Thompson, Schmeisser, Suomi og "Parabellum". Merk datoen på dokumentet; 6. april 1940. Dato for prøver var forøvrig fastsatt til 22. april 1940. 

 

Jeg har flere detaljer rundt spesielt Thompson maskinpistolen som ble anskaffet samt øvrig korrespondanse fra 1939-1940. Det får bli en annen gang. 

1940, 6. april - Prøver med maskinpistoler.jpg

Parabellum maskinpistol

Belgia på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet var en av verdens mest anerkjente produsenter og eksportører av håndvåpen, hovedsakelig på grunn av innsatsen til det berømte firmaet Fabrique Nationale i Liege. FNs serie med rifler og pistoler var alltid populært, men selskapet hadde store vanskeligheter med å ta seg inn i det fremvoksende maskingeværmarkedet i mellomkrigstiden; Til å begynne med tok de opp designet til en Karl Heinemann, en tysk ingeniør, men dette klarte ikke å tiltrekke seg noen kjøpere. https://www.reddit.com/r/ForgottenWeapons/comments/f3ayf8/fns_first_submachine_gun_the_toggleaction/

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...