Jump to content

Kjøpe antikk rifle el. muskett


Gathenhielm

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en total nybegynner hva det gjelder å samle på antikke gevær. Jeg har jegerprøven og våpenkort på rifle.

 

Men dette er ikke til bruk. Tenkte egentlig å bare kjøpe en gammel muskett for å henge på veggen hjemme fordi, ja, det er kult. Hva er egentlig lovverket rundt kjøp av gamle våpen? Må de registreres?

 

Takk for konstruktive svar. Jeg er klar over at emnet kan sikkert finnes besvart på andre steder, men jeg tenkte jeg skulle spørre dere, da lovverket rundt svartkrutt ser ut til å endre seg hele tiden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

så lenge våpnet er fra før 1890 og konstruert for svartkrutt er dette omtrent like regulert som en softgun.
Mao fritt salg (18års grense? usikker på dette med alder men ser de fleste som selger antikke våpen krever dette) 
Du kan selvfølgelig ikke vifte rundt på torget med den, men ingen krav til oppbevaring i våpenskap osv. 
Bare pass på at det er faktisk pre 1890, og ikke en kopi da kopier ikke er ok uten regg.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på Kammeret Gathenhielm:)

18 årsgrensen praktiseres som oftest for å sikre seg i forhold til myndighetsalder. Det er ikke noe som er lovpålagt. Ønsker deg til lykke med kjøp av muskett. Det ligger endel på Finn men som oftest er de godt overpriset. Foreslår at du setter inn en kjøpsannonse på Svartkrutt.net. Der opereres det med mer edruelig prising:winke1:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...