Jump to content

Spørsmål om våpenskap


Østlandsguten

Recommended Posts

Hei. 


Jeg har store planer om å ta jegerprøven nå til våren. Gleder meg mye, tror det skal bli svært så interessant og gøy, alltid ønsket å skyte med skikkelig skudd. 

 

Når det er sagt. 

Hvordan gjøres våpenskap hvis du bor i en leilighet i en blokk? Jeg bor bare sammen med kjæresten, intet kollektiv, men det bor mange andre i blokken da. Har mulighet til å ha våpenskapet på soverommet (i et hjørne). Spørsmålet er derimot om dette er lovlig. Det er samtidig også .. Ikke så innmari lett å få boltet 4 skruer der riktignok.. Ser ut som det er noe mur-greier, men er ikke så god på slik. Ser jo lite lekkert ut med 4 hull etter boltene i veggen når du skal selge boligen om noen år .. 

Alternativet er i stua, noe dama hadde sikkert blitt VELDIG glad for. Der er det nå hvertfall tre lagt over der, så noe lettere å få skruer inn i hvertfall. 

 

Så litt på denna frekkasen

https://www.raufoss.no/no/vapenskap/item/167-raufoss-safehouse#

 

Men hagla er jo delt i 3 deler.. Får én av de plass i det knøttlille skapet der? Kunne vært en mulighet. 

 

Det andre er, hvordan gjør man det når man skal ut på tur? Har en hytte på fjellet hvor én kan jakte ulik type fugl, men det har jeg jo hvertfall ikke noe våpenskap? Hvordan gjør man det..?

 

Det er ikke noe poeng i å ta jegerprøven med mindre jeg får dette i orden og hadde satt stor pris på om dere kunne hjulpet med det. 

 

Riktig godt nyttår!

Tusen takk. 

Edited by Østlandsguten
Link to comment
Share on other sites

150 kg er ikke mer enn vekta på en stk velfødd herre.

Og et skap fordeler vekta på langt større flate. Du skal ha et ganske skrøpelig gulv før det er problematisk med tunge skap.

Det eneste som er noe dritt er at det er tungt å få  inn i boligen. Heldigvis kan døra vanligvis løftes av ganske enkelt for transport, slik at du får et skap på 100kg + en dør på 50kg. Det hjelper en del.

Link to comment
Share on other sites

Våpenskap på over 150 kilo trenger ikke å boltes fast.

150 kilo er en hel del skap, men det er innafor å fylle det med vekt til det blir over 150. Jeg vet at PSSO tilbyr å montere på 20-kilos vektplater (formodentlig med bolter som festes på innsiden av skapet) for å gjøre skapene tyngre.

Et lite tips på veien er vel å ikke kjøpe for lite våpenskap - Et skap som er avertert til å romme fem våpen blir rimelig tett med fem våpen i, og så vil du kanskje lagre ammunisjon i det, og så skal du på ferie og da hadde det vært greit å kunne låse inn smykker og sølvtøy og harddisker og alskens annet piss og lort...

Et lite skap av typen du linker til må nødvendigvis boltes fast, men den vitale delen på en hagle (enkel- eller toløps) er forskjeftet - La oss si 30x5x10 cm for å ha god sikkerhetsmargin. Om du låser inn dette, trenger du bare å legge hagla i en låsbar koffert under senga eller noe lignende - Utilgjengelig for uvedkommende, heter det vel.

3 minutter siden, Østlandsguten skrev:

Føler det kommer til å gå gjennom gulvet da haha 

Det finnes rikelig med folk på 150+ kilo som bor i blokk, og som nødvendigvis må fordele denne vekta på mindre overflateområde enn et våpenskap. Gulv er solide saker, og i disse tider tror jeg noen hadde skreket opp hvis det ble diktert at folk på 150+ kilo måtte gå med truger inne hvis de skulle bo høyere enn første etasje.

Sett likevel skapet på en liten bit teppe hvis du er redd for å skjemme gulvet, så tar du ingen sjanser.

Link to comment
Share on other sites

Nei, 150 kg er ingenting. Det går helt sikker bra med gulvet. 

 

Jeg anbefaler også at du like godt kjøper deg et stort skap, det blir fort fullt inni. Jeg har 5 stk våpenskap, der et er under 150 kg, resten mye større. Det lille fulge med julegaven min fra nissen som jeg fikk for et år siden, og er fullt med 3 våpen inni. 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Østlandsguten skrev:

@JohanPaaSnippen 

Jeg ser den, men vil ikke 150 kg tyngde over lengre tid kunne være for mye for gulvet? Tenkte å høre med vaktmesteren vår.. Greit å være sikker. 

 

Gulvet tåler dette. Husk at du får vaskemaskiner på 100kg. En full 400L fryser veier også en del...

 

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/WMV960/miele-prestige-vaskemaskin-wmv960

Link to comment
Share on other sites

Gulv er solide saker. Vi har en kakkelovn i stua som veier 1 000 kilo. Da er du på grensen hvis du har et skrøpelig gulv. Et 150-kilos våpenskap kan absolutt alle gulv klare. Garantert. 

 

Ellers ville jeg anbefalt å måle opp plassen på soverommet, og finne et så stort skap som mulig. Kan være lurt å kutte til en papp-bit/papir for å se faktisk størrelse på gulvet. 

Link to comment
Share on other sites

For mange(selvfølgelig ikke alle) holder det en god stund med ett våpenskap som rommer 5 våpen. Dette er også forholdsvis overkommelig å bære opp trappene i en leilighet. Dersom du eier leiligheten selv hadde jeg ikke hatt så store betenkeligheter med å skru det fast til veggen. å Sparkle pusse og male over dette er ingen stor jobb, med mindre dere planlegger å flytte ila kort tid.  Det vegghengte skapet du linket til er ett flott skap. Min mor har dette og har to forskjefter og 3 sluttstykker i det. Det er imidlertid ganske tungt. Det er derfor mer styr å henge opp og skrufast dette på veggen, enn ett gulvstående som bare skal festes til veggen og ikke henge på veggen.    

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @eivkie, og skulle du trenge større etter hvert så går det alltids an å selge det på Finn. Veggene ser ikke perfekte ut for alltid uansett, og det er ikke noe spesielt stress å sparkle igjen når dere flytter. Eller overlate det til nestemann som flytter inn, ikke usannsynlig at de som kjøper leiligheten av dere ønsker å male før de flytter inn.. Hos oss skrur vi opp det vi vil på veggene, det er jo tross alt vår leilighet og vi som skal bo der. Våpenskapet mitt har 5 plasser, holder fint foreløpig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fra "Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv.":

 

Quote

Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn.

 

"Ovennevnte regler" er avsnittet om FG-godkjent våpenskap. Det vil si at du kan oppbevare det ulåst, men gjem det vekk slik at det ikke er lett synlig (også utenfra). Usikker på om du er nødt til å ta med deg vital våpendel om ingen er hjemme. 

Link to comment
Share on other sites

"Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt ... skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn"

 

Du kan altså ta med rifla på hytta til svigers uten å oppbevare den i et våpenskap om du skal jakte eller konkurrere. Men skal være under forsvarlig tilsyn. Og dersom du bruker hytta til svigers som fast jakthytte er det ikke lengre midlertidig...

 

Pass på at ammo må oppbevares nedlåst (og forsvarlig og bla bla bla). Her slipper du ikke unna med forsvarlig tilsyn (ref advokaten som ble dømt i Nordland for noen år siden...)

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Wintel skrev:

Pass på at ammo må oppbevares nedlåst (og forsvarlig og bla bla bla). Her slipper du ikke unna med forsvarlig tilsyn (ref advokaten som ble dømt i Nordland for noen år siden...)

 

Det er endret, i våpenforskriften §80 finner du nå:

"Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Østlandsguten skrev:

Jeg ser den, men vil ikke 150 kg tyngde over lengre tid kunne være for mye for gulvet? Tenkte å høre med vaktmesteren vår..

150 kg, intill en vegg og i en blokk er ikke noe fare. :) Men, hva skal du med det?

 

Har du planer om å kjøpe mange våpen i løpet av få år, så er det ikke noe å lur på. Men flertellet av jegere har vel 1 - 3 våpen og ikke flere ti-talls, som det anntydes her. :(  Som det er nevnt, så er det da greit å selge et lite skap, eller bare kjøpe et til når behovet kommer.

 

Det er en kurrant sak å reparere noe skruehull i en vegg, enten veggen er malt, tappesert, eller panelt. Og har en ti tommeltotter, så er det til og med billigere å benytte proff hjelp, en prisdiferansen til et stort våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, espenandre skrev:

Gulv er solide saker. Vi har en kakkelovn i stua som veier 1 000 kilo. Da er du på grensen hvis du har et skrøpelig gulv.

Alle gulv, er ikke solide saker! :( I dette tilfelle (i blokk), er nok ikke vekten et problem. :) Men mange gulv i trehus (les: med bjelkellag av tre), kan gulvet være dimensjoneert for KUN 150 kg/m2. (Men det er også forskjell på "permanent last", punktlast, eller "jevnt fordelt last". )

 

Å montere inn tunge ovner/peiser, boblebadekar, o.l., uten å sjekke om gulvet har tilstrekkelig bæreevne, er å ta store sjanser. Og gulv har kolapset og vil kolapse, hvis ikke folk følger bruker hodet. Og en får da problemer med å få dekket skadene av forsikringsselskapet, da en bryter med vilkårene. Så før tunge ting innstalleres, må om nødvendig gulvet forsterkes.

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Neida, ville ikke satt inn en kakkelovn på 1000 kilo uten å sjekke først. Men et våpenskap i en leilighet/hus hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med, selv om det veier 150 kilo. 

Men igjen, alt blir slitt, også vegger. Man lever bare én gang, så kjør på med hull i veggen spør du meg! 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Geco5 skrev:

Det er en kurrant sak å reparere noe skruehull i en vegg,

 

Heilt rett, men det er ikkje alltid det er så kurant å bolte fast eit skap viss det ikkje skulle vere spikerslag der skapet nødvendigvis må stå... Kjøp eit skap på 150kg+, det er ikkje så stort. Mitt langvåpenskap er eit Duun SGS-17 (https://www.raufoss.no/no/vapenskap/item/4-duun-sgs17), det skal romme inntil 17 våpen men i praksis går det seks-sju. Det har ei grunnflate på 54x40 cm, og det er ikkje allverden sjølv i ei lita leilegheit... Høgda er ikkje meir enn den må vere for å få inn ei pumpehagle og ein Krag.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man har et skikkelig tungt skap (f.eks 300-450 kg netto) på et fryktelig skrøpelig gulv (av typen som ikke ville tålt at en mann på 100 kg hadde hoppet rett opp og ned med samlede ben), eller bare synes ting er litt skummelt og ønsker å være på den ekstra sikre siden; sett skapet på en plate eller noe annet som fordeler vekta over en større flate.

 

Da er du så sikker som du kan bli.

 

For å sette ting i perspektiv ble vaskemaskiner på over 100 kilo nevnt tidligere i tråden. Husk at slike gjerne har en 50-60 kilos tørketrommel på toppen i tillegg, og all vekta fordeles på bare fire små punkter på gulvet. Og dette ødelegger ikke engang fliser på folks badegulv.

 

Sammenlignet med dette vil et 150kilos våpenskap med flat bunn være null problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå flere ganger hatt over 20 gjester hjemme i stua, og dette utgjør da ca 1500 kg hvis man regner 75 kg pr person. Nå står vi riktignok ikke så tett sammen, men når kona har fest, så samles de ofte tett sammen for å ta bilder, og det er ikke noe problem med gulvet. Det er jo også vanlig med senger som står på små føtter, og da blir det ganske heftig punktbelastning hvis eierne er godt over gjennomsnittsvekt, og samtidig driver "litt sengegymnastikk". Så hvis et gulv ikke tåler et våpenskap på 150 kg, bør rommet sperres til det er ordnet opp. 

6 timer siden, Geco5 skrev:

Alle gulv, er ikke solide saker! :( I dette tilfelle (i blokk), er nok ikke vekten et problem. :) Men mange gulv i trehus (les: med bjelkellag av tre), kan gulvet være dimensjoneert for KUN 150 kg/m2. (Men det er også forskjell på "permanent last", punktlast, eller "jevnt fordelt last". )

 

Å montere inn tunge ovner/peiser, boblebadekar, o.l., uten å sjekke om gulvet har tilstrekkelig bæreevne, er å ta store sjanser. Og gulv har kolapset og vil kolapse, hvis ikke folk følger bruker hodet. Og en får da problemer med å få dekket skadene av forsikringsselskapet, da en bryter med vilkårene. Så før tunge ting innstalleres, må om nødvendig gulvet forsterkes.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 3. januar 2018 den 20.51, psg-1 skrev:

Jeg har nå flere ganger hatt over 20 gjester hjemme i stua, og dette utgjør da ca 1500 kg hvis man regner 75 kg pr person.

Har jeg ytret noe om, at det ikke finnes gulv som tåler 150 kg punktlast? At du kommer med et eksempel på 20 personer, uten å nevne noe om antall m2 som de var på, forteller også litt om din manglende forståelse for vekt/m2 (kg/m2). Forsøk å dele vekten på antall m2. :)

 

Ellers tror jeg ikke dette er noe fare for TS. Jeg reagerte litt på utsagnet om at alle gulv "tåler" stor vekt. Når det er nevnt, så er det også forskjell på våre min. krav til dimensjonering og hva materialene egentlig tåler.

Link to comment
Share on other sites

På 3. januar 2018 den 21.00, Sakoen75 skrev:

Nesten rart vi ikke hører om flere tunge (100kg+) personer som trår gjennom parketten eller badekar som havner i kjelleren

Ja, det er vel parketten som bærer gulvet da: :) Ironi.

 

Tror ikke folk er så ivrige til å fortelle om slike dustete tabber. Men både bransjen og forsikrings selskapene vet om tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

Ja, det er vel parketten som bærer gulvet da: :) Ironi.

 

Tror ikke folk er så ivrige til å fortelle om slike dustete tabber. Men både bransjen og forsikrings selskapene vet om tilfeller.

Parketten må være en viktig del av bæringa hvis du mener at 150kg fordelt på mindre en 1m2 er farlig. Ta din egen vekt og sko størrelse og se hvordan mark trykket blir, la oss si du er 75kg så er nesten på farlig grunn hvis du ikke har noen ekstremt store føtter som dekker 0,5m2 og da står du stille og ikke tramper rundt.

Men kan det være de 150kg er tenkt slik at et rom på 10m2 med kun bæring på ytre vegger må tåle 1500kg totalt jevnt fordelt? Kan du henvise til standarden som viser din tankegang er riktig? Skal ikke si du har feil men tviler sterkt på at det er riktig uten å kalle deg for idiot.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Geco5 skrev:

Har jeg ytret noe om, at det ikke finnes gulv som tåler 150 kg punktlast? At du kommer med et eksempel på 20 personer, uten å nevne noe om antall m2 som de var på, forteller også litt om din manglende forståelse for vekt/m2 (kg/m2). Forsøk å dele vekten på antall m2. :)

 

Ellers tror jeg ikke dette er noe fare for TS. Jeg reagerte litt på utsagnet om at alle gulv "tåler" stor vekt. Når det er nevnt, så er det også forskjell på våre min. krav til dimensjonering og hva materialene egentlig tåler.

 

Nei, men jeg tolket ditt tidligere svar som at man burde sjekke om gulvet tålte vekten av et skap på 150 kg, og det mener jeg blir bare tull. Jeg har full forståelse av vekt pr m2, kanskje jeg bare formulerte meg litt dårlig. Men jeg står fast på det at dersom et gulv ikke tåler et våpenskap på 150 kg, så bør rommet sperres for all ferdsel til det er fikset opp. Må da evt ta forbehold om hva som evt står der fra før. ( kakkelovner, 1000 l akvarium osv. ) 

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det blir jeg som må være djevelenes advokat.

 

 

Har raufoss safehouse 20 i hjemmet, bor i leilighet og hadde lite lyst på et stygt og grått våpenskap som tok mye plass. Damen var heller ikke stor fan av noe sånt.

 

Raufoss sitt safehouse 20 ble løsningen. Den rommer mer enn det ser ut som og kommer med en liten bag som jeg bruker til å oppbevare enkle ting som jeg tar med på bane og jakt som f.eks. sluttstykke; boresnake, klikkpatron, jaktammo, liten microfiberklut til sikte og noen enkle ørepropper i tilfelle jeg har behov for en enkel hørselbeskyttelse.

 

 

Har hengt mitt opp i garderoben bak diverse skjorter og dresser og skrudd det fast i betongvegg. Anbefaler å montere det slik at døren går ned, da den er fjærbelastet og kan være litt tung å åpne sidelengs eller oppover, selv om skapet også kan monteres slik. 

 

Man ser ikke skapet og finner det heller ikke med mindre man leter. Det er fint å se på og til og med damen har begynt å oppbevare verdisaker der når vi er på reise (hun jobber med bank/forsikring). 

 

Har pr. I dag en halvautomatisk hagle og en jaktrifle. Har vital del (sluttstykke el.l) i våpenskapet. Har våpen liggende i en stor våpenkoffert under sengen, men er i kontakt med politiet for å finne ut om jeg kan oppbevare de i bod som ikke er direkte tilknyttet leiligheten (er i kjelleren). De er litt mugne, men har 2 ståldører som bare jeg har nøkkel til for å komme inn i bod, så de regnet med det ville gå helt fint. Venter svar ila januar angående det. Isåfall er planen å oppbevare våpen (uten vital del,  ammo og ladeutstyr i et låsbart skap i boden som igjen er sikret med en sikker dør.

 

 

Kan trygt anbefale dette våpenskapet med mindre du planlegger kjøp av våpen som ikke har en liten vital del som kan brukes eller om du planlegger å kjøpe 7 o/u hagler og bruke forskjeftet som vital del i våpenskap. 

 

Men dette våpenskapet får enkelt plass til 7 sluttstykker eller mindre vitale deler pluss litt småpakk og ammo.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvis du blir bitt av jaktbasillen, så kommer du til å ende opp med MINST 3 våpen. Mitt tips da er å finne et skap som blir romslig nok til MINST disse 3, pluss ammo og evt annet rask som er lett omsettelig for tjupakk. Det er ikke mange ting som er mere frustrerende enn et lite skap når man må flytte på alt for å få ut den man skal bruke. I fysiske mål så er breddeforskjellen bare 15- 20 cm,og dybden kanskje 5, fra et lite trangt drittskap, til et vesentlig mere plassmessig komfortabelt skap. Småskap til vitale deler mener jeg imho er en nødløsning for de som bor i kott, da resten av våpnene alikevell må opbevares et sted. Hull i veggen antar jeg du har mætti fra før, bilder og lamper osv, så det problemet hadde jeg ikke brydd meg noe om.

Tvitvi, og lykke til med prøven 😀

Mvh 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Galt: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...