Jump to content

Kahles Helia RF


Mastodon

Recommended Posts

Nå har jeg testet RFen litt og lest testen i Vapentidningen.

(Dumt de ikke tok med Meopta sin MeoRange i testen)

 

Å stille inn fokus av display og dioptri på kikkerten var raskt og enkelt, ikke like safe som Swaro sin løsning da det er lett å få dreiet på fokushjulene på hvert okular uten å være klar over det. Så jeg kommer nok til å gjøre denne øvelsen når jeg setter meg på post i blandt... 

Jeg var ikke klar over at okularet med avstandsmåler i hadde en prisme(?) for å filtrere vekk laserstrålen som kommer i retur. Dette gjør at jeg ser forskjell på høyre og venstre okkular. De er like skarpe, men det høyre har en kaldere fargegjengivelse enn det venstre. Litt blåskjær. Men ellers skarp og fin nesten helt ut til kanten. 

(Jeg må nesten legge til at jeg ikke er noen optikk ekspert, kun forbruker som ønsker avstandsmåler i kikkerten til en overkommelig penge)

Jeg får gjentatte målinger på opptil 14-1500 meter i vegetasjon. Målingen kan ta 1 til 2 sekunder å få opp, men jeg er imponert over hvor mange forskjellige bakgrunner den måler på. Jeg har målt på frihånd på hvite hus nede i dalen og fikk gjentatte målinger på 15- til nesten 1800 meter. Det lengste var 1799meter... 

 

Den er ikke like bra optisk som min svogers Victory RF 10x56 som også måler raskere enn Helia RF, men Helia RF måler lengre.

Men for 15-20000 kroner mindre enn de tre store er jeg strålende fornøyd!

 

Skal du ha den beste kikkerten med flest funksjoner og Avstandsmåler kjøp Leica, den skal jeg ha en gang i livet...

Har du 13000,- kjøp Helia RF!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 25.7.2018 den 20.08, Mastodon skrev:

- Å stille inn fokus av display og dioptri på kikkerten var raskt og enkelt, ikke like safe som Swaro sin løsning da det er lett å få dreiet på fokushjulene på hvert okular uten å være klar over det. Så jeg kommer nok til å gjøre denne øvelsen når jeg setter meg på post i blandt... 

 

- Litt blåskjær. Men ellers skarp og fin nesten helt ut til kanten. 

 

- Har du 13000,- kjøp Helia RF!

Etter å ha hatt den i 3 dager, der to første ble tilbrakt i reinsfjellet har jeg samme erfaringer. Sålangt tilfreds. 

 

Blåskjær på høyre øye, venstre er bedre. Merket det nå som jeg ble klar over det. 

 

Er også tilfreds med bærereim og "vademels" linsebeskyttelsen. 

 

Såklart er en zeiss/swaro RF til over dobbel pris bedre, men for 13000,- må jeg si at Kahles absolutt leverer. 

Edited by FreeSkier
La merke til blåskjær på høyre øye, nå jeg ble gjort oppmerksom på det.
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

@Mastodon

 

Interessant lesning. Nå har du jo hatt denne i flere måneder. Like fornøyd?

 

Fikk denne å hånda i dag og sprang ut av butikken for å teste den i snøbygene rundt Tromsø sentrum. Ble imponert over både optikk og evne til nøyaltige målinger på jevne mørke flater.

 

Nå er jo dette en kikkert til halve prisen av en fette ny EL Range eller Zeiss for den del og da får man vel hva man betaler for. Men de to store spørsmålet er :

1) Vil opplevelsen av å ha en Kahles i hånda være så betydelig jævlig at man går å funderer på dette og ergrer seg over at man ikke har en swaro, når man er på toppjakta og står ved ei større myr med kikkerten i hånda og spaner etter tiuren? 

2) Vil en brukt 5-6 år gammel Zeiss RF 8x42 være et bedre kjøp sammenligna med en ny K-RF?

 

Sjøl har jeg jaktet lenge med en liten jævel Kowa 8x32 og en Leica Rangefinder. Helt grei løsning som ikke tar altfor mye plass, men ser klare fordeler med å ha alt i ett. Så jeg skal ha en ny en med RF. Spørsmålet er bare hvilken og til hvilken pris. Synes vel egentlig at 15k er max hva jeg har lyst å legge i potten men spørsmålet er om man skal kjøpe en pent brukt Zeiss eller en ny K-RF.

 

Noen som har ei vettig løsning?

Link to comment
Share on other sites

Buy once, cry once. Så slipper du tanken på «hva om»/hvordan ville det vært med en Swaro/leica/zeiss i stedet (i pri. rekkefølge). For du merker forskjell på premium og kahlesen. Så klart koster det, men til gjengjeld koster det bare en gang dersom du kjøper en av de beste med engang. 

Link to comment
Share on other sites

Har sett flere på FINN seneste tiden - men spørsmålet gjenstår ubesvart......

 

 Vil en brukt 5-6 år gammel Zeiss RF 8x42 være et bedre kjøp sammenligna med en ny K-RF?

 

Snakka med i bransjen som har en Zeiss og kombinerer dette med en vanlig avstandsmåler. De hadde sammenlignet optikken med Kahlesen og de kunne ikke se de store forskjellene.....så jeg mistenker at kvaliteten på Kahlesen er så bra at man aldri vil reflektere over dette når man først er ute i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke akkurat flisespikkeri men 5-6 år gammel zeiss RF 8X42  eksisterer ikke. RF 8X42 er en helt annen kikkert enn RF 8x45.

Den gamle er RF 8x45. Har selv hatt RF 8X45 . For mørk i bildet  vs zeiss SF 8X42 og yter ikke like mye på lange hold optisk. Nye RF 8X42 har jeg fått noen til å sammenligne  vs SF 8x42 og den duger like bra som SF.  Hvis noen da har sammenlignet med RF 8x45 og funnet like god er den for dårlig for mitt bruk. Er den derimot sammenlignet med ny RF lover det bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, NomadIsaksen skrev:

Kahlesen ble sammenligna med nye RF 8x42 og tilbakemeldingen var at den var så absolutt på samme nivå som Zeissen.

Samme nivå må være optimistisk. Har sammenlignet min Kahles 10x42RF med Zeiss SF 10x42. Zeissen er litt skarpere i kantene, og har vel noe større synsfelt. Fargegjengivelsen er vel også lik på begge øyne på Zeiss 10x42 RF? Høyre øye på Kahles har et lite blåskjær, visstnok pga. et filter pga. laseren. 

 

Zeissen er noen hakk kvassere optisk, det er ikke til å komme unna. Men om det er verdt det dobbelte i pris får du nok ulike svar på. Jeg er tilfreds med min Kahles, og TROR ikke jeg kommer til å bytte den i en Zeiss 10x42RF med det første.

 

Men, buy once, cry once. osv

Link to comment
Share on other sites

@FreeSkier

 

Takker for interessant tilbakemelding. 

 

For egen del er det vel samme sak som når man står og skal velge hvilken ny Tv man skal ha. Du har lyst til å gå for den ultra høyoppløselige 8K skjermen til 80K men når du så har fått opp den nye 4 K´ern til kun 10K så er du rimelig happy med den og erger deg sjelden over ikke å kunne studere nesehårene til Erna når NRK sender fra Stortinget....

 

Så det blir nok en Kahles på meg. Tror nok man får mange gleder av å bruke denne på spaning etter toppfugl i årene som kommer....

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, NomadIsaksen skrev:

@FreeSkier

 

Forresten - du har ikke lykkes finne noen seriøse linselokk til RF`en da? Den der bikinitaska som de leveres med ser litt spinkel ut......

Har ikke prøvd, har blitt litt glad i "bikinitaska" etterhvert. Så funker bra for meg enn så lenge. Har sikkert 35-40 jaktturer med den nå. Strikken ryker nok etter 30-40 til, så får se hva jeg evt. gjør da. Tipper jeg bare bytter strikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 years later...

Noen som har erfaring med Kahles sin gamle mot nye? Gjerne også opp mot gamle modellen til Zeiss? Vurderer handel i løpet av vinteren. Eneste som prismessig kan er aktuelt nytt er Kahles. Men vurderer også brukt Zeiss RF 10x45, evt første Kalesen brukt, dersom de blir veldig mye billigere enn å kjøpe ippgradert ny.

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke den nye var kommet enda? Skulle kommet i juli, men forsinkelser. Jeg var sugen på en slik en og trodde det var en østerisk kikkert med avstandsmåler jeg ventet på. Etter at jeg fikk høre at den var satt sammen i Kina droppet jeg den og sultet meg til en Swarovski (modellen før den nyeste som kom nå) til en «god» pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
Dreyer92 skrev (På 10.11.2021 den 16.12):

Da har Kahlesen min i 10x42 tatt kveld, merket at informasjonen i målingene ble svakere og svakere. Var kun firkanten (siktepunktet) som syntes til slutt, på maks styrke. Noen som har opplevd lignende? 

 

Ja. Jeg returnerte mitt apparat til Jaktdepotet nå nylig etter å ha korrespondert med dem via e-post. Her er et utdrag av hva jeg skrev til dem i min første e-post:
 

Jeg kjøpte en Kahles Helia RF 10x42 fra dere i september 2019, og displayet og målingene har begynt å svikte. Displayet lyser svakt selv om jeg skrur lysstyrken (brightness level) opp til høyeste nivå (L5), og apparatet klarer ofte ikke å måle avstander lenger. Jeg har forsøkt å sette inn splitternytt batteri flere ganger, og dette hjelper ikke.

 

Apparatet kostet for fire år siden 13.495 kroner hos dere, og det har vært i bruk ca én uke vinterstid og én uke hver høst. Ellers vært oppbevart innendørs i tørre omgivelser i romtemperatur. Med tanke på prisen hadde jeg forventet bedre holdbarhet på dette apparatet.

 

Jeg har googlet problemet, og ser at en som kaller seg Dreyer92 på Kammeret.no meldte om tilsynelatende samme feil i november 2021. Dreyer92 hevder at selgeren, som er ukjent for meg, er kjent med at dette har skjedd før med denne Kahles-modellen. I Dreyer92s tilfelle ble visst apparatet sendt til Østerrike for reparasjon (...). Det er ukjent for meg når Dreyer92 kjøpte apparatet.

 

Til info har jeg vært svært fornøyd med apparatet frem til og med vinteren 2023, for det var sist det fungerte slik det skal. Jeg oppdaget feilen nå når jeg tok apparatet i brukt nå for par dager siden når høstens jakt startet.

I postforsendelsen la jeg ved et skriv hvor jeg skrev:

Jeg legger til grunn at avstandsmåleren er ment å skulle vare minst fem år jf. reklamasjonsrettighetene, og at jeg dermed kan forvente kostnadsfri reparasjon eller ny vare innen rimelig tid.

 

Dersom reparasjon eller utstedelse av ny, identisk vare ikke er mulig fra deres side, er jeg villig til å motta tilbud fra dere på nyere utgave av samme modell, eller tilbud på avstandsmåler i annet merke som løser samme behov.

Så nå er det bare å vente på hva utfallet blir, altså hva Jaktdepotet konkluderer med.

Og, som jeg også skriver til Jaktdepotet, jeg har vært meget fornøyd med apparatet frem til det sviktet nå i høst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
sleskham skrev (På 31.10.2023 den 22.45):

 

Ja. Jeg returnerte mitt apparat til Jaktdepotet nå nylig etter å ha korrespondert med dem via e-post. Her er et utdrag av hva jeg skrev til dem i min første e-post:
 

Jeg kjøpte en Kahles Helia RF 10x42 fra dere i september 2019, og displayet og målingene har begynt å svikte. Displayet lyser svakt selv om jeg skrur lysstyrken (brightness level) opp til høyeste nivå (L5), og apparatet klarer ofte ikke å måle avstander lenger. Jeg har forsøkt å sette inn splitternytt batteri flere ganger, og dette hjelper ikke.

 

Apparatet kostet for fire år siden 13.495 kroner hos dere, og det har vært i bruk ca én uke vinterstid og én uke hver høst. Ellers vært oppbevart innendørs i tørre omgivelser i romtemperatur. Med tanke på prisen hadde jeg forventet bedre holdbarhet på dette apparatet.

 

Jeg har googlet problemet, og ser at en som kaller seg Dreyer92 på Kammeret.no meldte om tilsynelatende samme feil i november 2021. Dreyer92 hevder at selgeren, som er ukjent for meg, er kjent med at dette har skjedd før med denne Kahles-modellen. I Dreyer92s tilfelle ble visst apparatet sendt til Østerrike for reparasjon (...). Det er ukjent for meg når Dreyer92 kjøpte apparatet.

 

Til info har jeg vært svært fornøyd med apparatet frem til og med vinteren 2023, for det var sist det fungerte slik det skal. Jeg oppdaget feilen nå når jeg tok apparatet i brukt nå for par dager siden når høstens jakt startet.

I postforsendelsen la jeg ved et skriv hvor jeg skrev:

Jeg legger til grunn at avstandsmåleren er ment å skulle vare minst fem år jf. reklamasjonsrettighetene, og at jeg dermed kan forvente kostnadsfri reparasjon eller ny vare innen rimelig tid.

 

Dersom reparasjon eller utstedelse av ny, identisk vare ikke er mulig fra deres side, er jeg villig til å motta tilbud fra dere på nyere utgave av samme modell, eller tilbud på avstandsmåler i annet merke som løser samme behov.

Så nå er det bare å vente på hva utfallet blir, altså hva Jaktdepotet konkluderer med.

Og, som jeg også skriver til Jaktdepotet, jeg har vært meget fornøyd med apparatet frem til det sviktet nå i høst.


Hvordan gikk det? Er selv på Kahles nummer 3, da jeg mistet en stor del av focus "specteret" på enheten jeg fikk som erstatning. Og nå har jeg plutselig en Kahles Helia RF 10x42 i gen. 2. 


Kjøpte uansett en Leica mens Kahlesen var inne på rep for tredje gang for å berge rypejakta i februar.


 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...