Jump to content
ko-stens

Billig pick up med 4x4?

Recommended Posts

Ting tyder på at min S(kr)uzuki Vitara cab etter hvert må avlives, dessverre, om jeg ikke får skiftet girkasse og fikset en luggende motor uten kraft ganske kjapt. Med litt flaks sitter jeg igjen med kanskje ti lapper etter delesalg og vrakpant. Fruen er ikke helt med på at jeg trenger ny jaktbil, men om den koster lite, så kanskje. Siden Vitara cab er knøttliten, litt vel liten (men fikk pussig nok plass til et rådyr på tvers baki der med baksetene nedslått og all bagasje i framsetet før i høst), lurer jeg veldig på en pick up, selv om jeg tidligere har sagt jeg ikke vil ha fiskebil (et par kompiser hevder så...).

Utvalget er ikke så himla stort, da jeg nok må ned på 1990-talls eller tidlig 2000-talls. Har egentlig ikke tenkt særlig på budsjett ennå, men under 40 000,- er i hvert fall mest aktuelt, helst en god del under det og. Problemet er at en fort må koste på en del når det gjelder de billigste. Med andre ord kan det være verdt å ta i litt og.

Har plukket frem noen eksempler på gamle arbeidshester til en noenlunde høvelig penge og som har to dører (liker de best), 4x4, diesel og som har mulighet for små bakseter, som ikke har fått halvert karosseriet av rust.

Toyota Hi Lux må jo tas i betraktning, og "alle" sier at denne er den eneste jeg må tenke på. Imidlertid er de aller fleste aldeles ihjelrustet, og de har gått herfra til månen med tanke på kilometerstand. Er en stygg og stusselig Hi lux 1990-modell med 400 000 på telleren virkelig mer verdt enn en ti år nyere L200 som har gått 150 000 mindre!?

Uansett, jeg ser nå på alternativene, og på Finn.no er det jo en del å se på og hoppe over, men jeg lurer jo på om noen har erfaring med de fire (pr i dag er det bare fire merker på Finn.no inntil 40 000,-) ulike:

Hi Lux - trenger ikke tips om disse. Vet de ruster noe inn i helsike og at motoren er skuddsikker. Pr i dag er det ingen aktuelle for min del, på Finn.no.

L200 - vet litt om disse, at ramma gjerne blir knekkebrød og at mange sier at toppen på de eldre er laget av smør. Dårlig vedlikehold? Hvorfor går noen 100 000 før toppen ryker mens andre holder 400 000? L200 1993 er den eneste som ser grei ut på Finn.no pr nå, men den er jo gammel nok da. Nyere med to dører (virker som om de aller, aller fleste har det), virker vanskelig å finne. En som ser grei ut, men er et usikkert kjøp er denne: L200 2003

Nissan King Cab eller Navara (denne siste har jo litt utstyr også) - ruster livlig disse også, særlig planet, og jeg hører motoren er den store svakheten. Disse er også billige selv om de er godt innpå 2000-tallet, men det er kanskje motoren sin feil? King Cab 1999, Er motorene virkelig så dårlige at en bare må styre unna?

Mazda B2500 - samme bil som Ford Ranger. Er det en Ford med Mazdamerke eller er det en ekte Mazda? Er det Mazda føles det umiddelbart mer ut som et trygt kjøp. Vet veldig lite om disse, men vet jo at Mazda er skuddsikkert ellers. Står en enslig en (B2500 Freestyle) på Finn.no til 23 000,-. Den ser faktisk ikke så skrekkelig fæl ut heller. Må da være mye for penga? Her er den eneste pr i dag: B2500 Freestyle 1997

Skulle jeg hatt bil kjapt i dag, spørs det om denne hadde vært mest aktuell.

Blir det en pick up etter hvert, blir det sannsynligvis en med to dører og helst med bakseter. Vet det blir trangt for stakkarene baki der, men mulig en kan klemme fast bikkja der når en skal på jakt! Ser det praktiske i å ha fire dører, men gudhjelpemegsåstygtagitt. Dessuten blir jo planet ganske kort.

Noen styrker og svakheter ellers med disse bilene? Går ut i fra at det er stort sett det samme når det gjelder 4x4-system? 2h - 4h og 4l. Hadde jo vært kjekt med sperre bak, men det må en jo strengt tatt ikke ha heller. Har ingen planer om offroadkjøring akkurat.

Vet at det gjerne påløper noen kostnader når bilene blir så gamle og godt brukte, og ikke minst gjerne helt forferdelig dårlig vedlikeholdte/veldig oppbrukte, men med litt flaks og tålmodighet, kan en jo komme over en brukbar en.

Nå har jeg også glant litt på nyere biler, da særlig Navara fra 2007 og oppover. Noen av disse er ganske lavt priset, og om jeg vrenger lommeboka mi, stjeler fra unga og raner en nærbutikk, så kanskje. Hvordan er disse bilene? Det geniale med denne (og andre) er at den har små bakdører som gir god tilgang til de små baksetene. Det ser også ut til at den har plass til hundebur.

Eksempel på en slik: Navara 2007 til 68 000,-. Hvordan er disse med tanke på kvalitet? Mye, mye, mye mer bil enn de andre, gamle rottene, men tanken er jo å gjøre det billigst mulig. Det skal bare være en nr 3-bil det ikke er så farlig med, en arbeidsbil og bil for jakt og fiske. Problemet er at jeg hater rust, og jeg orker ikke skru for mye.

mazda b2500 er mazda, har en ranger og ford måtte sende den til mazda for at noen kompetente skulle klare å skru på den, tok seg betalt for frakta gjorde de og. Har riktig nok en med bakhjulsdrift, er noe som går istykker ed gjevne mellomrom eller etter man har fikset noe, kjørekomfort er på høyde med en middels god traktor, men den har alltid startet og fått meg fra a til b, selv om det kommer noen urovekkende lyder her og der.

Om jeg hadde vært I markedet for en slik gammel bil med tilhørende høy kilometerstand, ville jeg sett på amerikansk, gjerne med bensinmotor. Javisst må en regne med høyt drivstofforbruk, men den ulempen kunne jeg levd med når det er snakk om begrenset kjørelengde pr år. I og med at dette er kjøretøy som krever mer vedlikehold og utskifting av slitte komponenter er den største fordelen er at det som regel er god deletilgang til overkommelige priser (nærmest latterlige priser om en sammenligner med hva mange deler til asiaproduktene koster), samt at de som regel er rimelig greie å reparere. Ulempen for den som ikke er vant til tommer, er at en får kjøpe inn noe ekstra vertøy og sette seg inn I andre boltdimensjoner.

10 timer siden, G.Larson skrev:

L200 har en svingradius hinsides enhver fornuft. Trenger enorme områder for å komme rundt.

Har dere di gamle L200erne på jobb enda? Modellen fra 2007(?) blir levert med ratt og mulighet til å svinge normalt ;-)  - men da må han nok opp til det dobbelte av budsjett. Modellene uten mulighet til å svinge er kort sagt ubrukbar. Helt enig der.

• Like 1

11 timer siden, G.Larson skrev:

L200 har en svingradius hinsides enhver fornuft. Trenger enorme områder for å komme rundt.

Tja, har kjørt to L200'er til de mer eller mindre døde, en -91 og en -01. Sistnevnte ble solgt for et halvår siden, ser den ligger ut for salg igjen nå for bud over 10.000,- Med motoren demontert på platten... 

De har i allefall nogenlunde bra firehjulstrekk, og de jeg hadde var heller ikke ødelagt av all verdens nymoderne dubbedingser som skal ta over min råderett over fartøyet. 

Har forsåvidt lite vondt å si om disse jeg da. Ut over at jeg føler meg totalt ferdig med konseptet pickup. Dvs en trang bil med lagringsplassen utendørs, slik at du enten ender opp med en førerkupe med en søppelfylling bak, eller en førerkupe med alt utstyret ditt liggende i snø, sludd og slaps. For min del innså jeg at jeg burde ha en annen løsning når grevlingen som av en eller annen grunn ble lagt under presenningen på platten 21.august begynte å forlate lokalet rett før elgjakta. 

Men skulle jeg hatt pickup igjen er det liten tvil om hva jeg ville valgt. Toseter dobbelcabin er ikke helt  hjelpesløst. Men fy og fysj så mye mer plass og comfort man får i en litt moderne kassebil (kjører Transporter nå, jaggu ikke bare godt å si om den plastkassen heller men...) 

2 timer siden, Jibrag skrev:

......................... Ut over at jeg føler meg totalt ferdig med konseptet pickup. Dvs en trang bil med lagringsplassen utendørs, slik at du enten ender opp med en førerkupe med en søppelfylling bak,.... Men fy og fysj så mye mer plass og comfort man får i en litt moderne kassebil....

Tungt å innrømme det, men byttet nettopp ut min gamle L300  kombi til en 2010 L200.. L200en er en behagelig kraftmaskin, men den kassabilen med lavgear var uten tvil en mye mer anvendelig og praktisk bil...  :?  Men blei til slutt så lei av den at jeg bare måtte bytte.... den ramlet jo aldri i stykker.

Hadde nok vært mer opptatt av lav km og lite rust, enn merke og modell. Dobbelcab og 2 seter, er fin som jaktbil. Hvis du ikke har glassfibertopp.

Jeg bruker planet mye og har ikke lyst til å sette på toppen. Måtte desverre sette inn bakseter, slik at jeg kunne kjøre og hente ungene. Er en 2005 L200 jeg har, heldigvis med lav km. Hadde en 1997 mod L200 som hadde runda 370000, blei rimelig lei en bil som måtte skrus på kontinuerlig. Noen deler er også usaklig dyre. Ellers har jeg kjørt mye en 2003 Hilux som vi hadde som gårdsbil, den er mye stivere og gammeldags den. Men går sikkert evig.

Hadde for mange år siden også en 1987 hilux. Imponerende framkommelighet i terrenget, men den hadde kort hytte. Det var håpløst. Vil anbefale så stor hytte som mulig og helst 4 dører for tigjenglighet.

Men billig japansk pickup, blir fort høye driftskostnader. Må du ha tre biler? Du kan oppgradere bil nr2 ganske mye for å også kunne brukes på jakt, for det den 3. Bilen koster å anskaffe og drifte.

Et billig alternativ hvis du ikke liker rust og å skru er en Volvo felt med glassfibertopp. Har hatt en slik også. Super jaktbil på mange måter, er faktisk plass til en elgokse eller halve jaktlaget baki. Ruster nesten ikke og er enkel og grei å skru på. Trang ikke så mye skruing egentlig. Men den bruker litt suppe. Fordelen er at det er veteranbil, så den er billig å ha og forsikre. Rå i terrenget, men hold for all del tomlene vekk fra eikene på rattet.

Jeg har skrevet det før her inne, og jeg skriver det gjerne igjen:winke1: En må ikke finne på å kjøpe Volvofelt som jaktbil, med mindre jaktterrenget begynner på kjøkkentrappa. Og selv da vil jeg påstå at en i de fleste tilfeller vil være bedre tjent med en ordentlig traktorxD

12 timer siden, 8X68S skrev:

Men billig japansk pickup, blir fort høye driftskostnader. Må du ha tre biler? Du kan oppgradere bil nr2 ganske mye for å også kunne brukes på jakt, for det den 3. Bilen koster å anskaffe og drifte.

Bil nr 1: BMW X3 2011: Familiebilen. Lyst skinninteriør og lyse tepper. Ikke bygget for skogsbilveier og snedige parkeringer, ikke bygget for møkkete klær og gjørmete støvler eller blodige dyr i bagasjerommet. 4x4 og plass, men slike biler er nok mer for snøete vintervei til hytta fremfor skogsveiene.

Bil nr 2: BMW 1 cabriolet 2008: Sommerbil. Senket sportsunderstell, 18-toms hjul med 35 profil dekk. Impulskjøpt i vår. Må ha en morsom bil før jeg blir for gammel. Livet er for kort til å kjøre blir av type Golf, Mondeo, Avensis og slikt. Får ikke engang lov til å tenke på å selge denne igjen av fruen. Dette er bilen hun bruker på jobb når det er sol, mens jeg må bruke den når det er overskyet! I grunn er det dumt å beholde cabrioleten, men samtidig er det en seriøst artig bil å kjøre. Har alltid hatt bildilla og har hatt opp mot tredve biler av ymse slag. Dette er absolutt den morsomste. Har ikke hjerte til å selge denne ennå, i hvert fall, selv om jeg skulle fått lov av fruen. Tror ikke at en pick up er heeeelt i nærheten med tanke på kjøreglede!

Bil nr 3: Ja, jeg må nesten ha det. :-)

Årsaken til at jeg startet tråden var i grunn at jeg ikke er så kjent med Pick up. Hi Lux vet jeg jo hva er. Den er laget av bitcoins eller noe slik, og Taliban og IS hadde ikke eksistert uten. Men de andre hadde vært artig og visst litt mer om, spesielt KingCab/Navara, om rust, motor, drivverk med mer. Mazda er sjeldnere å se, men det dukker vel opp en og annen i blant. Det er kjekt å vite hva jeg skal spørre selger om, den dagen jeg ringer på en bil. Rust er nå ganske greit, men det er vanskelig å se andre ting. Jeg har nemlig gått på ræva før når det gjelder bilkjøp. Vitaraen er verdens beste eksempel. Den har kostet meg mer enn 2007-Navaraen jeg har linket til her... Om jeg ikke klarer å finne motorfeilen, er det nok rett på Finn.no som delebil før den ender sine dager hos høggern. Vemodig, for så vidt, men det er på tide å gjøre det snart. Den var jo døende da jeg kjøpte den for tre år siden. Føler litt at jeg driver med respiratorvirksomhet nå. Stadig vekk et eller annet som må fikses. Nå er det motor, foringer i forstillinga og en girkasse som er mildt sagt usikker.

Edited by ko-stens

Står ei ganske lang rekke på huggeriet her med navara'r her,alle med rust problem i ramme.var visst en årgang hvor rammene ble produsert av en annen leverandør enn vanlig.disse ble kjøpt opp av Nissan forhandler å levert til opphugging. 

Har akkurat samme bil (X3), men siden fruen ikke var med på at det var behov for en egen jaktbil får hun tåle at den blir brukt til jakt :) 

Men skal ærlig innrømme, det er ikke særlig morsomt når man hører skraping på utsiden av bilen, selv om det som regel bare er noe kvist.

God løsning for sånne biler er en stor presenning som tilpasses bagasjerommet med baksetene slått ned; med et par stropper og kroker danner denne et perfekt "basseng" baki helt adskilt fra resten av bilen. Bare å dra ut og spyle etter bruk.

Men som jaktbil må jeg si jeg har fått sansen for kassebiler, ofte mye bedre å kjøre på vei, varme baki til hund og henge opp tøy, og i verste fall kan man rigge til en seng.

Er du heldig, finner man en med skuffer montert fra før, så har man plutselig våpenoppbevaring innebygd. 

Problemet blir antall seter, men kan alltids lime fast en hagestol ;)

Hvorfor ikke fleske til med en eldre Grand Cherokee? 5,2l V8 og et par saftige all terrain dekk som tåler lavt lufttrykk uten og ødelegges gjør susen om du skal harve deg frem i ulendt terreng. Kanskje et lite lift kitt også om du skal ha ekstra store hjul og mulighet for de virkelig store humpene. 

Hjul er en undervurdert faktor når man skal kjøre i terreng, og bakkeklaring får man bare av store hjul, og store hjul krever jo ekstra stor motor og ekstra lavt gir. 

Inventaret bak forsetene river man ut og sprayer med bedliner etter at man har laget strategiske dreneringshull med en passe stor drill. Da der man good to go:D

• Like 1

"Hva du enn gjør, ikke kjøp navara. Fransk bil med spansk motor(eller så var det motsatt) med ett påklistra japansk navn". Er vel ikke bare dette merket som driver med produksjon utenlands. Er ikke mange Mercedeser som produseres i Tyskland heller, for å si det sånn. Alle merker har sine "issues". Vitara, slik jeg har, ble produsert i Japan, USA, Canada og Spania, feks. Min er spanjol. MB M-klasse var amerikaner. Er amerikansk så bra da? Hadde ikke Jeep Cherokee en 2,1-liters Fiatmotor? Eller var det Renaultmotor? Volvo er ikke engang svensk... Volvo S90 burde hete Geely S90.

Etter min mening er de fleste bilene bra så lenge de får behandlingen de fortjener. Det dumme med Pick-Up'er og arbeids-suv'er er at de ofte ikke får det. De er gjerne eiet av et firma og går som anleggsbiler. Vedlikehold i form av vask og rustbehandling er vel så som så. Er ikke så nøye med en bulk eller tre heller, for det er jo ikke den som bulker den som eier den. Dette er også biler som byttes ofte, så at de fleste har noen skavanker er mer vanlig enn ikke. For min del blir det å lete opp en som ser bra ut. En bil av denne typen som ser bra ut, er ofte også bra tatt vare på. 

Uansett, Vitaraen blir bare vanskeligere og vanskeligere å få i gang. Starter ikke i det hele tatt nå, selv med ny coil/fordeler/fordelerlokk/rotor og pluggledninger, nytt bensinfilter, renset luftfilter, nye plugger, pluss, pluss. Alt er i orden, bare at det er noe galt. Tålmodigheten med denne, sannsynligvis tidenes største drittbil, er fullstendig på bristepunktet. Skal ta en runde eller to til med feilsjekk, så får en kanskje la den dø i fred. Den kommer ikke til å bli savnet. Ikke i det hele tatt. Ekstreme kostnader til tross, det dukker opp noe nytt hele tiden. Hvem skulle trodd bilen knapt har rundet 200 000 km? Skulle tro den hadde gått 1 200 000 km ettersom ALT må skiftes på bilen. Skremmende ræva kvalitet. Motoren er forresten byttet en gang før... Girkassa er mer eller mindre havarert (har en ekstra liggende). Ting tyder på at dette faktisk er en genuin drittbil fra helvete.

Da kan jeg likegodt se etter en med tilsvarende rykte... Jeg må dessverre innrømme, etter å ha sett hvor mye drit som ligger på Finn.no, at Navara faktisk ligner på en kurant bil. Å kjøpe ferdig vraket HiLux med rusthull, bulker og fire hundre tusen km på telleren og med mopedmotor (80 - 90 hester!? Wow...) til prisen av en Bugatti, skabbete flerfargede L200'er som ser ut som noe IS har brukt i Syria og fått direkte treff av en amerikansk laserstyrt bombe, eller symaskinmotorerte Rangere (77 hester? Moped-ATV'en til frøkna er jo rene fartsmonsteret i forhold), synes jeg faktisk at en kurant vedlikeholdt Navara som ikke ser ut som en bil med design både utvendig og innvendig fra 1914 (og som faktisk var med i krigen som startet da) kan se ut som et greit kjøp. Ser at mange har byttet motor eller fått overhalt den, med nye rådelagere. Hva er egentlig problemet da? Jeg tåler småfeil som kan fikses i garasjen, bare det ikke blir et helt årsverk ut av det, og ikke minst en årslønn, slik som med driten jeg har nå. 

Hva annet er det som er så elendig med Navara D22? Det går jo en god del av dem, og de fleste går tydeligvis ganske langt også? Jeg tenker at så lenge bilen ser bra ut og har papir på vedlikehold, og ikke minst papir på at motoren er i orden/fikset/byttet, så må det da være noe som kan rusle 8 - 10 000 km i året et par, tre år?

Uansett blir det litt mer banning i garasjen, så får en se om stygge ord kan hjelpe med å få rotta i gang igjen. Ellers, høvdingen så faktisk opp noen sekunder fra Candy Crush'en på iPad'en da jeg viste bilde av en pick-up på Finn.no for en halvtime siden. Det tolker jeg som et klart og entydig JA til å bytte... Selvsagt... 

Navara type billigpåfinn, sjekk j......ig nøye for rust i ramme. 5x mer nøye enn grundig.

Nissan har også hatt mye styr med motoren de brukte i disse.

Billig bil er uansett sjansespill og om en ikke kan skru selv-vurder om ikke bussen er et ok alternativ...

• Like 1

Sitat

Hva annet er det som er så elendig med Navara D22? Det går jo en god del av dem, og de fleste går tydeligvis ganske langt også? Jeg tenker at så lenge bilen ser bra ut og har papir på vedlikehold, og ikke minst papir på at motoren er i orden/fikset/byttet, så må det da være noe som kan rusle 8 - 10 000 km i året et par, tre år?

D22 hadde en issue med toppakninga, og de ruster enda verre enn D40. Jeg har en D40, og det har vært en god bil synes jeg, perfekt familiebil. Den er ikke vedlikeholdsfri, men min har gått langt, så det er vel ikke uten grunn at slitedeler er, vel, slitt... Man kan finne 2007 modeller (som er den første D40 om jeg husker rett) for 100 000-ish i grei stand, og de fins i god stand til nesten helt strøkne oppi de tørre dalene. De er nok litt dyrere.

K

Edited by M67
  • Like 1

XL 7 2002  V6 er mitt tips, har hatt 1, en kompis har sin på 8 året, nesten ikke noe tull så jeg hadde tatt den bilen igjen med sammme årsmodell hvis Pajo`n hadde knela.

Mvh

Jonas Lunde

Her er en 2006 Navara D40 som jeg tok eu kontroll på nylig. Pen bil som har ruslet ca 100 000km i innlandsklima. Ikke så pen i ramma, den var på tur til å knekke..

Ikke den første eller værste jeg har sett heller.

20180116_140337.jpg

20180116_140310.jpg

Ikke spesielt artig det der, nei... Har inntrykk av at det ikke er mange rammebiler som har unngått problemer med rust. Det viktigste med å se på slike gamle "rammetravere" er å huske på å ta med hammer når en skal se på og vurdere kjøp! 

Innlandsklima spiller liten rolle. Den største fordelen her i innlandet er mindre salt i lufta. På bakken, derimot... En kjører stort sett rundt i saltsørpe på alle hovedveier hele vinteren, i hvert fall her omkring (Hamar).

D40 (fra 2006-2008 tror jeg) har hatt masse problemer med rust og at ramma knakk. Google Navara rust og se selv. Nissan gjorde noen grep og det ha vært vesentlig bedre på senere modeller

De kjøpte tilbake biler og hugd opp pga rust. Skikkelig Fiatstål. Naboens Navarra knakk ramma på.

D22-motoren har også hatt en solid porsjon havari pga rammelager som snurrer rundt.

Og det er serier med disse motoren som havarer pga feil kvalitet på veivlagerbolter.

Det triste er at Nissan hadde en virkelig sliter av en dieselmotor i td25 og td27, td27 brukes i londondrosjer og 1milion km anses som helt normal levetid på motor.

Edited by Chiefen.v-2

Nå er det jo to varianter av D22. Den tidlige med 103 hk og den siste med 133 hk. Vet at den siste jo er problemmotoren, men hva med den gamle? Disse to er vel i praksis den samme bilen, bare med annet design ellers. Er det 103-hesteren som har denne td25-saken?

Jeg har maken til denne, men et år nyere:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112322381

Det er vel Ford Ranger den heter i dag. Kjenner ikke Ford, men min har vært en sann svir å eie. Den får ca null stell og ser ut til å ikke bry seg om det. 

Disse er relativt lavt priset, muligens fordi det er solgt få i Norge. 

Veldig fornøyd med min, som jeg har hatt i tre år. Bakdørene kan åpnes og det kan settes inn baksete. Baksetet er for trangt til lengre turer, men til korte turer i jaktterrenget fungerer det. 

Det der hadde virkelig vært noe, ja. Liker at det er en form for bakdører på dem. Lett å få inn boffen da, og det er plass til et bur bak setene. Og Mazda rusler greit. MEN, jeg tror nok jeg må en del ned i pris, og da blir det vel deretter...  Skal ha en måneds permisjon uten lønn etter hvert, og det merkes nok ganske kraftig, for å si det pent.

Har kommet over denne: Nissan King Cab 1999 . Den ser ikke så halvgærn ut, og den har heller ikke gått altfor langt. Kunne nok tenkt meg bil av type liten kupè med mulighet for bakseter, som Mazdaen, men det kryr ikke av dem. HiLux har det, feks, men hjelpes så skranglete mange av dem ser ut, med rust, bulker og høy kmstand. Denne King Cab'en har den gamle 2,5-literen på103 hk og er ikke den samme som har hatt så mye trøbbel. Mulig disse også ruster som h...vete, men vis meg en annen av samme type som ikke gjør det. 

Skulle jeg sett på bil de nærmeste dagene, hadde jeg i hvert fall reist og sett på den, med lommelykt og hammer i bagasjen!

Men først må jeg i garasjen og se på stakkaren som står der. Har fått masse hjelp på FB-gruppa for Suzuki 4x4, og noen av dem "truer" med å komme og hjelpe, så for skams skyld får jeg drive på litt til! Har fått oversendt diverse reparasjonsmanualer og forslag til hva som kan være galt, blant annet. Greit for en amatørmekker!

Men jeg følger med på Finn.no hver dag... :-) 

På 26.12.2017 den 23.54, ko-stens skrev:

L200 - vet litt om disse, at ramma gjerne blir knekkebrød og at mange sier at toppen på de eldre er laget av smør. Dårlig vedlikehold? Hvorfor går noen 100 000 før toppen ryker mens andre holder 400 000?

Mitsubishi har av en eller annen merkelig grunn valgt å sette termostaten på innløpet på vannpumpen på motoren som brukes på disse (4d56, og forgjengeren 4d55). Om eier/bruker da dytter gassen i bunnen med kald motor skjer det mye rart og toppen rykker til slutt. 

Ryktebørsen forteller at vannet sirkulerer feil vei på disse motorene, det er sprøyt og avslører kun at den en akkurat kastet bort flere sekunder på å høre på ikke har den fjerneste anelse om hva han prater om.

Det som skjer er at termostat er stengt, belastningen øker, kjlevannet i blokka og toppen varmes opp. Termostaten er fremdeles stengt fordi vannet inn på termostat kommer fra radiatoren, det tar litt tid å få varmen ned dit.. Er belastningen plutselig og hard koker vannet i toppen. Termostaten åpnet og slipper kaldere vann i i blokka. Gjenta x antall ganger og kjøp ny topp.

De sprekker mellom ventilene på sylinder 1.

Hvorfor Mitsubishi ikke har gjort noe med konstruksjonen i løpet av de 30årene de har lagert den er et av verdens store mysterier.

Løsningen er genialt enkel, flytt termostaten dit den skal være, på utløpet fra motor. Et aluminiums hus fra Summit racing, 2 slangeklemmer og termostat for volvo 440 er alt en trenger. Som bonus får en bil med varmeaparat som gir varmluft.

• Like 1

Har abstinenser her...

Vitaraen holdt på å ende sitt liv da et rådelager førte til motorhavari sånn fort og gæli. Stempelet må ha løsnet i sylinderen og slo rett oppi toppen. Annonserte den som delebil på FB-gruppa, men en der ville gjerne prøve å bytte motor, så han fikk med seg bilen for vrakpant pluss fem lapper for hjulene. Vemodig å selge den, men jeg vet ny eier kommer til å gjøre mye for å få den på veien igjen. Han kjøpte til og med motor før han hentet bilen! Håper den overlever, i det minste.

Nå spørs det muligens om jeg kommer til å gå for pick up likevel. Ser litt på tekniske data, og jeg synes de blir veldig store alle sammen. Fem meter tar plass. Jeg har ikke verdens største gårdsplass, så en mer kompakt bil hadde nok vært å foretrekke. Ser litt på kort Pajero, feks. Dette er jo en bil jeg har kjennskap til. Denne er ca fire meter lang. Litt liten, kanskje, men likevel nok til å få med fangsten min, i hvert fall. 

MEN, så fant jeg noe "rart" på Finn.no...

Subaru pick up ! Denne hadde jeg helt glemt eksisterte. Denne er bare 436 cm lang, og da blir den jo ikke så dominerende på gårdsplassen heller. Men et par utfordringer er det jo her også, selvsagt. Dt er ingen muligheter for å få med noen baki, og jeg ser det kan bli en case med å få med bikkja en kald vintermorgen uten at han fryser ihjel i buret, men dette ting kan en kanskje få til en løsning på. Har alltid likt denne sære bilen, og i og med at det er veteranbil, koster den jo ikke mye verken å forsikre eller i årsavgift/trafikkavgift. Tredve lapper er nok for en så gammel bil, men Subaru har jo et bra 4x4-system, og denne har også manuelt system, noe jeg synes er best selv. Mangler litt bakkeklaring, men det kan en kanskje gjøre noe med.

Blir nok uansett ikke denne, for jeg må nok bestikke fruen med et eller annet over lengre tid først... Muligens ny konebil (BMW X3 eller X4) først, så dyr ferie, så en måned med permisjon uten lønn... Tja... Galskap å kjøpe en bil til, kanskje... 

Hvis du skal ha Subaru plokk-opp, så sjekk for rust,. Sjekk for rust en gang til. Sjekk deretter for rust, Før du til sist sjekker den grundig for rust:/ Skulle det , mot formodning, være bra, så er det vel ikke så mye som kan gå galt vil jeg tro. Men det begynner jo å bli fryktelig gammel bil da. Bakkeklaringa ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig for.  Den er bedre enn den ser ut til. Og du kommer fram alle plasser du har lov til å kjøre, og mange plasser du ikke har lovB|

• Like 1

Jaja, denne tråden ble visst ikke særlig aktuell i år, ser det ut til... Hadde service og EU-kontroll på BMW cab'en i dag, og der må bremser og dempere byttes. Fjorten tusen i tillegg til service og EU blir til sammen tjue tusen. 

Og når fruen har byttet ut X3'en med en X4, er det enda mer uaktuelt å bruke hennes til jakt og fiske også. Med andre ord spøker det veldig med tanke på den slags aktiviteter i år.  Kan jo hende jeg kan få skyss et par turer, så helt dødt blir det kanskje ikke. 

Ting skjer...

Nå har jeg faktisk jaktbil til høsten. :-) 

Etter en noe depressiv sommer uten en eneste fisketur til fjells, mente fruen at jeg burde se etter bil for å få opp humøret!

Ga imidlertid opp prosjektet med å finne en bra og billig pickup. Det fantes ganske enkelt ikke noen jeg ville ha... Endte i stedet med en 2004-modell Suzuki Grand Vitara til en lav pris, godt under budsjett. Den bør holde til mitt bruk, tenker jeg. Så nå er letingen over. Må nok fikse litt før EU-kontroll på senhøsten, som bremser og dempere, men den var rimeligere enn forventet, så har litt å gå på. Enkel og grei bil å skru på også. Er mye jeg kjenner igjen fra gamletassen, så det forenkler litt.

Forhåpentligvis blir det en bil som holder et par år. 

20180818_112451.jpg

Har fulgt trådene om din forrige jaktbil med skrekkblandet fryd, og må si jeg er rimelig imponert over at du tør å ta i en ny vitara 😲.

Krysser fingre på dine vegne, og ønsker både deg å bilen all mulig hell og lykke på ferden 😁

• Haha 1

3 timer siden, Bronx skrev:

...tør å ta i en ny vitara ...

Det er vel stor sjanse for at den gamle, og den her ikke er spesielt sammenlignbare. Jeg sitter med at klart inntrykk av at denne generasjonen er av god kvalitet.

Gratulerer med fornuftig(?) bilkjøp. Dette er jeg sikker på at det er mulig å få til å virke over tid. Hva slags motor er det?

• Thanks 1

10 timer siden, Jeffery skrev:

Det er vel stor sjanse for at den gamle, og den her ikke er spesielt sammenlignbare. Jeg sitter med at klart inntrykk av at denne generasjonen er av god kvalitet.

Gratulerer med fornuftig(?) bilkjøp. Dette er jeg sikker på at det er mulig å få til å virke over tid. Hva slags motor er det?

Fornuftig bilkjøp er det neppe! Gammel og billig er sjelden forenlig med bra! Det fornuftige hadde vært og solgt BMW cab'en og kjøpt en passende bil til 150 000,- og ikke 25 000,-... Men fornuftig er vel ikke et særlig beskrivende ord for meg... Klarer liksom ikke kvitte meg med BMW'en. Steike god å kjøre, og denne sommeren har vært en drøm for bil uten tak! Blir nok i mitt eie en stund til, den. 

Men jeg håper da inderlig denne og den gamle ikke er sammenlignbare... Den er i hvert fall ikke så rustete som den forrige. Teknisk virker den grei, selv om jeg nok kommer til å skifte ut noen slitedeler, som frambremser og bakdempere. Så får EU-kontrollen avsløre andre feil. Bestiller time så fort jeg har gjort det. Motoren er 2-liter bensin, 128 hk, og har gått 186 000 km. Den motoren skal visstnok være ganske bra om det er tatt jevnlig oljeskift på den. Den går nå pent og pyntelig foreløpig, men jeg skal nok la den få ny olje, diverse nye filtere og tennplugger før vinteren.

Satser på at den blir litt mer driftssikker enn den forrige, i hvert fall, selv om man aldri kan gardere seg helt mot uforutsette ting. 

Liker ellers at det er skinnseter i den. Kjekt med tanke på bløte og møkkete klær etter en tur i skogen (kunne sagt blodige klær og, men det er mildt sagt et luksusproblem for meg, så lar det ligge...). 

Hei

Hvilken del/delnummer er dette hos Summit racing er dette.

sningen er genialt enkel, flytt termostaten dit den skal være, på utløpet fra motor. Et aluminiums hus fra Summit racing, 2 slangeklemmer og termostat for volvo 440 er alt en trenger. Som bonus får en bil med varmeaparat som gir varmluft.

På 21.8.2018 den 20.16, ko-stens skrev:

Satser på at den blir litt mer driftssikker enn den forrige, i hvert fall, selv om man aldri kan gardere seg helt mot uforutsette ting. 

Men skulle du bli utsatt for et-eller-annet, som setter Skruzukien ut av drift en periode, blir det et framifrå terrengkjøretøy til salgs i Nordland/Troms snart. Den greier visst ikke blautmyr så godt, men ellers er den visst godt egnet til det meste, også å kjøre fra innpåslitne folk. Eieren har, pga. visse viderverdigheter, ikke anledning til å kjøre den på en god stund:  :mrgreen:

https://www.nrk.no/troms/her-ender-traktorsjaforens-promilletur-i-myra-1.14183775

• Haha 1

På 21.8.2018 den 22.34, svehella skrev:

Hei

Hvilken del/delnummer er dette hos Summit racing er dette.

sningen er genialt enkel, flytt termostaten dit den skal være, på utløpet fra motor. Et aluminiums hus fra Summit racing, 2 slangeklemmer og termostat for volvo 440 er alt en trenger. Som bonus får en bil med varmeaparat som gir varmluft.

Så ikke denne før nå gitt.

MEZ-WN0072 (eller 0071, husker ikke lengere slangedimensjon på 4d56, konvertert og frelst av LandRover...).