Jump to content

Fg godkjent nøkkelboks


hikkas

Recommended Posts

Vi hadde/har slike nøkkelbokser til våpenskapene i innendørsbanene til de to siste skytterlagene jeg har vært medlem i. Og disse boksene har ikke nøkkel, men en 4-sifret tallkode. De er ganske solide, det kreves nok litt innsats med vinkelsliperen for å får tak i nøklene. Jeg kjenner ikke til om dette er "godkjent oppbevaring" eller ikke. Men boksene er plassert litt "skjult", ukjente må gjøre en liten "huus-inquisisjon" for å komme til dem.

Link to comment
Share on other sites

Spurte mitt lokale våpenkontor om dette for en stund tilbake da sønnen min og jeg deler våpenskap.

Nøkler skal oppbevares forsvarlig og nøkkelboksen med kode er helt innenfor og sikkert mye bedre en gjennomsnittet i Norge var svaret jeg fikk. Ikke krav til FG godkjenning av nøkkelboksen. 

Har også hørt med forsikringsselskapet ( via Mail) da jeg satte opp tilsvarende utenfor inngangsdøren til huset og de hadde heller ikke noen innvendinger.

Har brukt denne.

https://www.komplett.no/product/856500#

 

Steinar 

Link to comment
Share on other sites

Det man bør tenke over er at det er minst like viktig at folk ikke kan vite hvor nøkkelen er så en slik boks bør eventuelt plasseres skjult.

Vi bruker ikke boks men nøkkelen er godt gjemt etter nåla i høystakken prinsippet og den henger selvfølgelig ikke i nøkkelskapet.:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at et nøkkelåpnet skap ikke uten videre vil bevise bortenfor enhver rimelig tvil at nøkkelen stod i låsen eller på annet vis var altfor lett tilgjengelig. Dersom den som går inn ikke har rørt noe annet i huset vil det jo være mistenkelig, men om huset er endevendt så vil det jo være plausibelt at tyven var ute etter andre varer men fant nøkkelen ved en tilfeldighet.

Jeg tror også at det vil være i overkant å kreve at nøkkelen til skapet skal oppbevares på kropp. Slik jeg ser det burde det være tilstrekkelig at den ble oppbevart slik at et eventuelt søk med stor sannsynlighet ville ta minst like lang tid som kravet til innbruddsmotstand i skapet, er det ti eller tredve minutter?

 

Om jeg ville ønske å være den som fikk testet hypotesen min i en rettssal? Helst ikke.

 

Men der har da blitt begått innbrudd i våpenskap før, så det burde vel eksistere litt empiri på hvor lista ligger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...