Jump to content

Dillon 650


1983

Recommended Posts

Kanskje det går å lage en liten samletråd med problemer, løsninger og enkle mod.

 

Jeg har nettopp kjøpt og montert en 650, jeg polerte kruttmålet innvendig, avsetter alle deler som har med krutt å gjøre. En test på 20 hylsefyllinger gav et avvik på 0.3gr noe som er helt innafor, det var med et kruttmål som var noe statisk, men tror ikke det blir stort bedre uansett.

 

Så til et spm, om man justerer inn kruttdia med en hylse som er trimmet, også skal lade hylser som er skutt mange ganger og aldri trimmet (jeg trimmer aldri 6.5x55 hylser) vil man da kunne style hylsa litt sammen? Eller flekser det hele såpass mye at dette bare blir teoretisk? 

 

Så til tennhetter, er det tennhetter man bør styre unna?

 

Pressa virker jo å være både kraftig og solid. Det jeg kan tenke meg nå er hylsemater, men man har kanskje ikke bruk for det?

Link to comment
Share on other sites

Veie, lade, veie vil aldri gi riktig resultat, dillon 650, 1050, 550 er avhengig av jevnt tempo og fart for å kaste helt nøyaktig, husk også å etterfylle hetter med hodet sammenklemt, de 3-4 første og siste man lager går også i "trenings" haugen. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

aps, har du noen erfaring med om nøyaktigheten varierer med hvor langt ned du stiller kruttdia?

 

K

Den må ikke bånne ut og makse, du kan ha bittelitt slark i den for å tolerere hylse variasjon og ymse, uten ta det påvirker negativt. 

Link to comment
Share on other sites

Prøvde med en strikk rundt kruttmålet, men det var i tillegg til den originale returen, fikk faktisk større avvik da. Om det er strikken eller tilfeldigheter vites ikke. Prøvde på 20 fyllinger. Veldig jevne bortsett fra tre utskudd Og de var ikke etter hverandre, så det skyldes ikke at det hang krutt igjen i dia.

 

Det er mulig det er bedre om man fjerner den originale returen.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lada noen patroner nå, har veid krutt på første patron og første patron etter påfyll av krutt osv. Såpass små avvik at det fortsatt skal holde til innertier om skytter gjør jobben.

 

tok tida på 100 patroner, brukte 10min 20sec, så regner med ca 500 patroner i timen da. Det går jo litt tid for å fylle hetter, fylle krutt og tømme den lille kassen ferdige patroner faller ned i.

 

Uansett, 500 patroner i timer, det skulle redusere tiden jeg bruker på å øde patroner betraktelig sammenlignet med enstasjonspresse som jeg har brukt tidligere. (Ganske lei av å lade, sånn egentlig)

 

Jeg lader uten hylsemater, slipper håndtaket på pressa når den er på topp og legge i en ny hylse. Fungere greit. Da får jeg også sjekket den manuelle kruttdia fra RCBS. Det er ofte dyrt å kjøpe billig først, men denne fungere fint, i alle fall så lenge jeg ikke bruker hylsemater.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser behovet for hylsemater, men jeg lader litt 9.3x62 også. Da blir jeg å bruke pressa som en enstasjonspresse og for å slippe å demontere hylsemateren da, så tenkte jeg å bare droppe å kjøpe inn hylsemater. Jeg regner med at hylsemateren ikke virker på 9.3x62 hylser, eller tar jeg feil ?

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ikke prøvd, men burde ikke det gå? Åpningen i LR hylseplate er over 70mm, så matingen  ned i røret vil fungere. Men hvordan det fungerer når hylsa skal videre fra røret må nesten noen andre svare på 😄

Uansett tar det 5 sekund å demontere hylsemater. Du løsner litt på ei umbrakoskrue, og løfter den rett av. 

Link to comment
Share on other sites

ref fjær rundt kan skape endel andre bieffekter, og er vel ikke bevist mer nøyaktig, de gikk jo bort fra designet 

 

@SKO1338 ser bra ut, fått bra flyt på den nå!

Jeg skal til usa en tur denne mnd, mark7 har jo endel nytt som kommer, blir spennende å se, er litt klar for en revolution også... :o 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å gjøre ren hylsemateren? Tenker da på om jeg skulle helpresse. Bruker Dillon sin spray når jeg helpresser. Sikkert ikke nødvendig å gjøre den ren, men jeg liker å lade tørre patroner uten fett.

 

Når det kommer til helpressing, så kommer jeg til å helpresse, tromle hylsene for så å lade dem, men det ville vært greit å bare kjøre dem gjennom pressa, går jo mye raskere enn å mate en og en hylse

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da var hylsemateren montert. Eneste er at jeg ikke har flere hylser å lade, nesten så jeg vurderer å helpresse hylser bare for å nyte pressa i funksjon nå som den er ferdig oppsatt!

Har jo en del hylser liggende som må helpresses 😄

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg pleier å blåse gjennom tennhettemagasinet med trykkluft etter noen påfyllinger, har ikke satt av noen hetter enda. Har hatt noen som har blitt presset inn på tvers, før jeg lærte å bruke jevn bevegelse på ladearmen. Disse har heller ikke gått av, tross deformeringen. 

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har lada mange hundre tusen på dillon kruttmål, på 10 forskjellige presser,15-20? kruttmål og kruttmål har aldri justert seg

 

COL vil heller ikke endre seg om dier er skrudd fast, og det ikke er hurtigjustering av COL på die, da kan de skru seg selv ut f.eks. le 9mm die. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...