Jump to content

Mauser M18


hunter boy

Recommended Posts

Kult konsept med lanseringa, men hadde forventet et "større" produkt når de dunka på med så mye marketing bak. 
Skjønner ikke helt hvorfor mauser legg seg inn på budsjettfronten, det må jo være et helvette å konkurere i det sjiktet der, og ut ifra det lille jeg så ble jeg ikke veldig imponert. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Jibrag skrev:

 

Sikker? Finner ikke noe sted der dette står, i tilfelle er dette noe som skiller den fra Sauer 100... (og ellers er det som sagt lite som tyder på at disse ikke er laget i samme maskin, bare med skifte av logo...)

 

 

Helt sikkert at løpet er presset inn ja. Våpenselgeren sa det også.

 

Kan forsåvidt ikke se noe stort problem med dette, på en rifle til 10 tusen. 

 

Edit: Mulig jeg må moderere meg litt her. Det ble sagt at det ikke var byttbart løp på denne, og da antok jeg at det var presset som Sauer 101 / Mauser M12, men kanskje selgeren mente hurtigbytte? Ble litt i tvil.

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

Man får vel anta at eierne av Mauser som også eier Sauer, Blaser og Swiss Arms, har gjort noen strategiske vurderinger.

Til slutt dreier det seg vel om markedsandel og bunnlinje. Den største kaka finnes vel i dette prissjiktet og alle vil ha en størst mulig bit av den.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, mig16 skrev:

Det ble sagt at det ikke var byttbart løp på denne, og da antok jeg at det var presset som Sauer 101 / Mauser M12, men kanskje selgeren mente hurtigbytte? Ble litt i tvil.

 

Ettersom resten av konstruksjonen er såpass lik Sauer 100 synes jeg kanskje det er rart at man har "gått tilbake til" løsningen med heatlock på M18. Jeg ville tippe at det er brukt samme løsning, dvs en gjenget pipe. Men som du og flere har påpekt, så er det nok rimelig få våpen i denne prisklassen som vil bli påkostet et pipebytte når pipa er utskutt. I allefall om man kjøper standard jaktkaliber, til jaktbruk. Skal mye til før pipa blir pensjonert før eieren... 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

De fleste våpen solgt er med syntstokk, tre begynner å bli en kuriositet.

 

Er nok litt "kulturforskjeller" også. Samme tendens her oppe i Trøndelag, men vi fikk i allefall høre at vi hadde betydelig mer salg av trestokker på min gamle arbeidsplass, enn hos de fleste andre forhandlere av samme merke. Problemet for vår del var at etterspørselen var større enn tilbudet (fordi importør ikke prioriterte treverk). Dette var Sauer 100. Som i mine øyne var et penere våpen med bedre kvalitetsfølelse så fort en fikk på den en trestokk. I tillegg hjalp det å få montert på en kikkert, fikk en bedre vektfordeling og "feeling" på våpenet da (både på trestokk og plaststokk). 

 

Så der er et tips til dere som skal selge disse - få på en kikkert på demobørsene... :D

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Syns at den virka som et helt kurant våpen til den prisen, og at de kommer med en modell hakket under m12 som nå ligger rundt 19 laken i classic med trestokk. Hvor stort marked har ikke feks. Tikka T3 lite i forhold til resten av produsentene? Mitt inntrykk mens jeg jobbet i bransjen var at folk hadde en tendens til å dra seg mot europeiske "billigrifler" kontra Remington, Weatherby vanguard osv. Ikke minst mange som ikke har behov for å tømme sparegrisen for ei rifle de skal bruke noen få dager i året med :) 
Har trua på at dette blir en suksess for Mauser!
Men når sant skal sies så gav den langt i fra det samme robuste intrykket som feks M12 så personlig syns jeg den ble litt i enkleste laget, med en billig sikring..

Link to comment
Share on other sites

Fikk med meg lansering, og kikka godt på denne børsa. Ja, det er snakk om ei billig rifle, men den virka ikke billigere enn en hvilken som helst plast-tikka.! og Tikka operere med langt høyere priser på sine playmo-modeller, ivertfall noen av de.

Litt "skrapelyd" i sluttstykke/låsekasse ved repetering, men det går seg vel til med litt bruk og olje.

 

Dette er ei perfekt rifle for førstegangskjøperen mtp pris kontra kvalitet. Det er fortsatt en mauser, selv om den er billig, og regner med det er null problemer å reklamere om det skulle oppstå problemer.

Her kan man få ei komplett fiks ferdig jaktrifle med kurant kikkert og demper til rett under 15 lapper. Vurderer faktisk denne til min sønn, som er førstegangsjeger i år.

 

Eller om man vil ha ei lett rifle for hjort/villreinjakt, som man ikke trenger å bekymre seg for å gi litt røff behandling (Mye gåing i ulendt terreng) 

Som nevnt lengre opp: Skam-kapp ei i 308 og monter en nett liten kikkert og demper. Da bærer man seg ikke ihjel oppe i steinura, ivertfall. Snerten sak!

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Såg på den i dag og den ser faktisk bra ut etter prisen . Bra avtrekk og ok boltgange. Kryssmating i magasinet og antiskli på stokken. Kor mange lagar  kryssmating på ei børse til 10.000 kr. i dag ?  Fungerer alt dette som det skal  meinar eg denne  gjev mest for pengane blandt billigriflene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at de har dytta inn (krympa) låseklakkene for deretter å ha skrudd inn et løp, men jeg vet egentlig ikke 9_9

Skal jeg være helt objektiv, så var stokken god å holde i og fin fasong. Låsekasse, løp med gjengemoffe i stål og sluttstykke så ordentlig og solid ut. Var jo litt Tikka plast på sluttstykket da, men men o.O

Det som kanskje er verre er avtrekket. Plast, plast, plast som ingen ende tar? Lurer på om delen inni også er plast? Om det er bra eller ikke, hvem vet. Tiden vil vel vise? Også hadde den pinglete magasin holder med mystiske løsninger :shock:??

Sammenlignet med Tikka og de andre i segmentet er den sikkert verd hver krone. 

Ville jeg hatt en? Jeg har lyst på trekassa :lol: .... , og hadde valgt en Sauer 200 STR hver gang for 4 lapper eller noe sånn mere  B|

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...