Jump to content

Beste montasje S&B 5-25 på Blaser R8


pelsjager

Recommended Posts

Det er noen montasjer å velge mellom så du kan tenke på om du ønsker skinne eller sadel, hurtigkobling eller skrue, tilt eller ikke. 

 

Om du ikke har behov for tilt på montasjen så er det vel likegreit å gå for en velprøvd org blasermontasje. Med 56 objektiv så klarer du deg nok med en lav montasje, gitt at justeringstårnet ikke bygger for mye under kikkertrøret. Fordelen med denne løsningen er at det gir laveste totale bygghøyden, samt at den garantert fungerer ellers ift repeterbarhet osv. 

 

Har du behov for tilt har du noen andre muligheter.

 

Innomount 20 moa sadelmontasje. Her må du nok gå opp på 17mm høyde for å gå klar under justeringstårnet (burde kontrollmåles). Denne montasjen vil da bygge høyere enn en org Blaser. Denne er også noe rimeligere.  Virker som den er like god som Blaser org på repeterbarhet, men jeg har bare brukt denne i ca 1 år så kan foreløbig ikke si så mye hvordan den funker over tid. 

 

Flere leverandører har picatinnyskinner med tilt både med og  uten hurtigkobling.  Her kan du bruke hva som helst  av ringer som måtte passe. Bruker du en hel Sphur montasje oppå skinna så kan du legge på enda mer tilt der, men hele pakka bygger da endel i høyden. Prismessing havner du på den øvre siden, værtfall med Sphur ringer. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei 

 

Og takk for svar.  For neste mann som skal montere dette sikte på blasermontasje. Lav 34mm ringer fungerer ikke, høy fungerer ikke. Justeringstårnet dunker nedig montasjen. Har nå bestilt høydeskiver som skal legges mellom for å øke distansen ned til montasjen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 20.12.2017 den 21.32, pelsjager skrev:

Hei 

 

Og takk for svar.  For neste mann som skal montere dette sikte på blasermontasje. Lav 34mm ringer fungerer ikke, høy fungerer ikke. Justeringstårnet dunker nedig montasjen. Har nå bestilt høydeskiver som skal legges mellom for å øke distansen ned til montasjen. 

 

 

Heisann. 

Jeg sitter med akkurat samme problemet som deg. 

Skal montere en PMII 5-25x56 på en R8. 

Hva mener du med at justeringstårnet dunker i montasjen? 

Jeg har ikke bestilt montasje ennå. 

Har sett på disse ringene, men usikker på om det passer. 

https://vertebrae.no/no/blaser-tac-rings-34mm

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ringene på Blasemontasjen står altfor tett. Overhenget på lange kikkerter blir for stort og kikkertene blir veldig utsatt for skader i felt. Kahlesen på bildet burde vært montert på ei lang picrailskinne, som går frem over løpet, slik at fremre ring kunne vært montert på røret 2mm bak overgangen til objektivklokka. Det samme gjelder overheng bakover. Det hadde ikke skadet om skinna gikk lenger bakover for å redusere overhenget.

 

Prinsippielt er gamle tyske montasjer med ring rundt objektivet mest solid. Du kan sette et 10kg lodd på objektivet uten problemer.  Prøv det på Kahlesen i bildet..

Link to comment
Share on other sites

Contessa har ei lang picrailskinne til Blaser som løser problemet med at ringene står for tett sammen. Med riktige ringer får man da også montert kikkerten lavest mulig.

 

Spuhr har også lange montasjer men slike skinnemontasjer øker jo bare monteringshøyden og vekta på feks Contessaskinna.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei,

Jeg er litt i samme leia (K624i dog), men jeg leter etter ringer til orginal montasje og R93. Titter på Tier-One sine 34mm ringer, men disse er oppgitt å være til R8. Dette er muligens et litt opplagt spørsmål, siden etter alle solemerker ser det ut for meg som at det finnes "bare én type blaser montasje", men vet noen om det er noe forskjell mellom disse? Vil jeg kunne bruker ringer til R8 på skinna mi som fulgte med R93'en? Har sendt spørsmål til Vertabrae men venter på svar, så tenkte å høre om noen av dere kanskje viste råd :)

Edited by Alphaj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...