Jump to content

Sende våpen med bring og posten, ikke lov lenger?


smevik

Recommended Posts

Satt og bladde gjennom reglene på posten.no. Det virker som om de har oppdatert vilkårene sine i november. 

På https://www.posten.no/sende/klargjoring/forbudt-innhold står det: 

 

Dette kan ikke sendes i posten:

  • våpen og ammunisjon

 

På https://www.bring.no/radgivning/sende-noe/farlig-gods/forbudt-innhold-i-postsendinger står det: 

Forbudt innhold i postsendinger:

  • Våpen og ammunisjon. Dette regnes som våpen:
  • Som våpen regnes alle varer som er definert/klassifisert i tolltariffen som våpen. Alle skytevåpen, armbrøst, stikkvåpen med knivblad på mer enn 12 cm, springkniver, dolker, stikke- og borevåpen, slåsshansker, politikøller og klubber, og andre lignende artikler. Dette inkluderer også ”softgun” og andre luft- eller gassdrevne våpen, samt våpendeler. Med våpendeler i dette forbud menes deler, som utelukkende er ment for påmontering /sammenkobling til et fullverdig våpen for eksempel lyddempere, samt deler som er av betydning for hvorvidt våpenet kan benyttes til skyting, stikking etc.

 

Er dette noe posten har funnet på nylig? Har selv sendt våpen flere ganger, da selvfølgelig delt i flere deler. Ser for meg at det blir problematisk fremover hvis posten ikke godtar våpenforsendelser. Man kan jo si at det "er bare å sende, posten merker det ikke", men tror ikke det er en god løsning på sikt..

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk av Posten da jeg spurte om det samme:

 

"Du vil ikke finne spesifikk informasjon om dette på posten.no.

Om du skal sende våpen, må du bruke Norgespakken og vital del må sendes for seg selv.

Du kan sende fabrikk ammunisjon, opp til 5 kilo i en pakke og pakken må merkes med UN-skilt og UN-nummer.

Tillatte UN-nummer er: UN0012, UN0014 og UN0055."

Som en oppfølging spurte jeg angående det som står på Postens egne sider. Svaret står nedenfor her:

"Dette gjelder alle andre sendinger enn Norgespakken. Det vil si brev, ekspress og pakker til utlandet. 
Vi kan kun frakte dette med transport på land og i begrenset mengde, da det ellers trengs ADR bevis."
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...