Jump to content

Hei! mulig nybegynner (pistol)


Forsete

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kan presentere meg og skyte noen pistolspørsmål her før jeg spammer hele forumet, håper det er greit? :)

Jeg er en ca. 30 år gammal franskmann bosatt i Bergen. Jeg har bodd i Norge en god stund, og driver med mye forskjellig. Jobber, studerer, og driver med kartlegging og gransking på fjellet.

 

Anyways. Jeg har skutt en del bak fjøset da jeg var barn, som mange andre snottagutter verden rundt. Mange år senere har jeg nå en god venn som har hivet seg på skyting ved siden av jobben (han er politi), så jeg fikk være med på bane i heimlandet en del ganger og ble skikkelig hekta. .22 ble meget kjedelig etter 3 clips. 9mm glock var spennende fram til jeg fikk en MR73 og senere en .44 mag og en 1911 i hånden. Skyter bedre med .44 enn med para. Så ja. Jeg må nok hoppe i dette selv og finne meg en klubb i nærheten av Bergen. Det jeg lurer foreløpig på... Jeg har søkt på flere forum og på nettsidene til skytterlagene. Hjelper ikke mye, jeg skjønner ikke helt, og kjenner ingen i Norge som er sportsskyter.

 

- Det ser ut som i Bergen drives det bare med presisjonsskyting på 25m og 50m bane. Ingen 10m bane til skyting med grove kalibre? Skyter men som regel på 25m?

- Må alt skyting som foregår med grov kaliber følge pistolregler til NFS (avtrekksvekt osv?). Med andre ord kan man ikke stå og skyte papirsilhuetter? Ikke justere sin avtrekksvekt selv?

- Jeg er utenlandsk statsborger. Selvsagt lovlig opphold og plettfri vandel. Kan jeg eie våpen i Norge?

- Er klar over at man må ta kurs og søknadsgreiene, og at man ofte må begynne med .22. Greit. Men er ikke interessert i 25m+ konkurranser, i hvert fall ikke i begynnelsen

- Et helt annet spørsmål: Der jeg kommer fra kan man ikke kjøpe mer enn 2000 patroner i året (uansett om man har 1 eller 12 våpen). Men lager man de selv er det ingen grense. Finnes det noe slik regler i Norge også? Var ganske spennende å lade egen ammunisjon selv etter turen på banen, men det kreves den del utstyr og rom i hjemmet...

 

Tar gjerne imot tips eller linker :) takk!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen, 

 

fant denne på nett, vil tro revolverfelt er en disiplin du kunne trives med...?  
http://bergenpistolklubb.no/skytedisipliner/

 

Kjenner flere utlendinger som eier pistol, så burde ikke være noe problem.  

 

angående 22:  det er jo muligens "kjedeligere" å skyte med enn heftigere kalibre, men uansett verdifull trening som gjør at du får terpet grunnteknikkene og treffer bedre når det skytes med grovt

Link to comment
Share on other sites

@Forsete Du kan lovlig oppbevare max 15000 patroner i boligen din. Det gjelder både hjemmeladde og kjøpte.

 

Litt fra Rundskriv 2009/009:

3.4.4 Ervervssøknad fra utlending med bopel/opphold i Norge
Dersom en utenlandsk søker ikke kan gi tilfredsstillende dokumentasjon på at
vedkommende tilfredsstiller kravene til edruelighet og pålitelighet, er norske myndigheter
avhengig av den kunnskap norsk politi har om vedkommende. Det er derfor avgjørende at
vedkommende har hatt lovlig opphold her over lengre tid, slik at man har grunnlag for å
vurdere vedkommendes skikkethet.
Følgende kriterier bør legges til grunn for at utenlandske statsborgere som ikke kan gi
tilfredsstillende dokumentasjon på sin vandel skal kunne innvilges ervervstillatelse på våpen:
Vedkommende må ha fast bopel i Norge. Vedkommende må ha hatt lovlig
sammenhengende opphold i landet i flere år, og vise at han i denne tiden har hatt
tilfredsstillende vandel.
Vedkommende må fylle de vanligvanlige vilkår til personlige egenskaper og dokumentere
behovet for det omsøkte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...