Jump to content

Pågrepet for bæring av blokkfløyte


DoctoRoy

Recommended Posts

Prosedyren for plombering av blokkfløyter er at de støpes igjen med epoksy, og at herdede stålbolter settes igjennom i 4 retninger ved munnstykket. Da kan de lovlig føres på offentlig sted.

"Skarpe" må de ikke tas med ut av barneskolens musikkrom.

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal det gå med dette landet?

Det var faktisk bedre før...

Når jeg var guttunge hadde broderen med seg hagle på skolen, for kompisgjengen skulle på jakt etter skoletid, ingen hevet ett øyebryn for det. Nå kan ikke en stakkar bevege seg utendørs med ei j.... blokkfløyte en gang, selv om de skulle vært forbudt med lov

 

Og jeg har såvidt passert 30, så dette var vel en sterk søknad til GGG...:$

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis en stor motvilje mot blokkfløyter og -spilling her på forumet, kanskje ikke så ulikt "menigmanns" holdning til våpen og kniver?

 

Michala Petri holder seg derfor i heimlandet, og spiller en variasjon på ei kjent dansk folkevise, de fleste av dere kan lukke ørene:

 

 

Her får hun passe straff for å bære blokkfløyte på offentlig sted:

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 1937M98 skrev:

Hvordan skal det gå med dette landet?

Det var faktisk bedre før...

Når jeg var guttunge hadde broderen med seg hagle på skolen, for kompisgjengen skulle på jakt etter skoletid, ingen hevet ett øyebryn for det. Nå kan ikke en stakkar bevege seg utendørs med ei j.... blokkfløyte en gang, selv om de skulle vært forbudt med lov

 

Og jeg har såvidt passert 30, så dette var vel en sterk søknad til GGG...:$

Jeg leder med noe over ti år på deg men kan fortsatt huske slike tider. Det å flise rundt på mopeden med hagle i sekken til og fra jakt var dagligdags fra august til jul. I dag ville vel både barnevern og antiterrorpoliti blitt dradd inn om en vanlig lensmannsdreng fant ut av slikt. Våpenkortene til Høvdingen ville nok garantert hengt i en tromsømodelltynn tråd. 

 

På videregående skulle hele skolen på fjelltur en gang. Opp på det lokale høydepunktet. Jeg bodde på den andre siden av det fjellet så jeg fant ut sammen med en kompis at dette var en glimrende anledning til å jakte seg ned på den andre siden. Alle visste at vi hadde hagle i sekken, lærere og elever. Ingen løftet et øyenbryn. Vi arrangerte til og med natursti på veien opp, der noen av oppgavene var å kjenne igjen tørkede vinger av fugl vi hadde skutt. Stokkender, kvinender, silender, rugder og orrfugl. Jeg ser for meg reaksjonen til dagens foreldre (ironisk nok de elevene vi var på tur med) dersom deres Håpefulle fortalte slik en historie i dag. 

 

På vei hjem på perm tok jeg en gang forsvarets tilbud om de berømte sjansebilletter. Det var bare en hake. Jeg skulle ha med hagle og ammunisjon, dette var i jakta. Men hvilken hake? Det var jo ikke kontroll så den som pent la fra seg sideliggeren og 3 pakker med Nitedals Spesial no5 i hattehylla var denne lille grønnkledde karen i Forsvarets fineste permuniform anno nittennittitre. I dag ville slikt garantert gitt meg minst en forside i riksdekkende media.

 

Nei, mye var bedre før. Og siden jeg har passert 45 sier jeg at du fortsatt bare er en GGGu ;-) Men du har potensiale til å bli en av oss gretne gamle gubber. Det skal du ta til deg med stolthet :).

Edited by Umbo
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Umbo Jo takk skal du ha, men jeg har vel vært klar over det lenge at jeg kom til å bli en GGG på sikt. Jakter med gammal ombygd HV mauser, og gammal engelsk Sideligger, synes bøylerifler er tøft, og Krag Jørgensen står i skapet, slikt er gode poeng på søknaden, dessuten så er det jo som Far som Sønn på toppen....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Det er håp da, Norge Rundt (vi oldinger ser på sånt på fjernsynet.) idag, ungdomskoleelever som deltok i slakting av sau. Toppers!!

 

Men generellt var alt bedre før, mokkabønner er godt og trekk farlig!!

På den andre siden av fjorden jeg vokste opp ved, der alle skiskytterene kommer fra, vet jeg de har en tradisjon for slikt. Arrangert av en av de jeg faktisk gikk på gymnas sammen med :) Så alt håp for de kommende generasjoner er ikke tapt.

 

Men om jeg skulle foreslått noe slikt i FAU på skolen til mine barn, i det som nok er ett av Bergens mer oljeluktende forsteder så ville nok reaksjonene vært til å ta og føle på. Dessverre.
 

Edited by Umbo
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Couger79 skrev:

 Har fortsatt mareritt om blokkfløytespilling fra barneskolen. 

 

blokkfløyta klarte iallefall å drepe all min interesse for å spille etellerannet instrument ganske så effektivt.  Og det syns jeg er litt synd.   

 

.. Men det er jo ikke like fælt å høre på noen som faktisk kan spille, som hun hun i videoene over. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, 1937M98 skrev:

gammal engelsk Sideligger,

Misunnelig! Jeg har spansk, russisk og italiensk sideligger (og en japansk o/u O.o). Spanjakken skal skrapes for en drilling ved første anledning  men russeren er så kul  (Gammel flammeblånert Star fra før de ble dårlige) at jeg må beholde den. Italieneren er en Silver Hawk som skal gå i arv i familien. Jeg skal ha en engelsk børse en gang. Drømmen er en engelsk koffert med en sideligger og en highland stalker type rifle.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Er du sikker på at du er i rett tråd?

Går ut fra at denne var rettet mot meg og mitt litt uheldige sideliggerprat. Mitt inntrykk av kammeret er at tråder har en viss fleksibilitet hvor kommentarer som spinner litt ut til siden aksepteres og anerkjennes fordi de setter litt fart i den generelle meningsutvekslingen, som ikke akkurat er på facebook-nivå hva responstid og frekvens angår. Og hva skal skyttere og jegere egentlig mene om politi og mennesker med blokkfløyter, som ikke har blitt sagt 1000 ganger før?

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Umbo skrev:

Går ut fra at denne var rettet mot meg og mitt litt uheldige sideliggerprat. Mitt inntrykk av kammeret er at tråder har en viss fleksibilitet hvor kommentarer som spinner litt ut til siden aksepteres og anerkjennes fordi de setter litt fart i den generelle meningsutvekslingen, som ikke akkurat er på facebook-nivå hva responstid og frekvens angår. Og hva skal skyttere og jegere egentlig mene om politi og mennesker med blokkfløyter, som ikke har blitt sagt 1000 ganger før?

 

På åttitallet var det en kar som het Steinar Ofsdal som brukte alle slags rørgjenstander som fløyte. Flere av oss har nok brukt tomhylser som enkel fløyte for å påkalle oppmerksomhet og det skal ikke forundre meg om det også skal la seg gjøre å lage tverrfløyte av hagleløp:) 

Søkte opp "blokkfløyte" her på forumet og det har ikke vært diskutert før.  

Link to comment
Share on other sites

Til orientering: Steinar Ofsdal har brukt alle mulige fløyter, og underviser i det på musikkhøyskolen. Sammen med Geir Egil Larsen har han vært den fremste eksponenten for "tussefløyte"-tradisjonen, etter at Egil Storbekken la ned fløyta. I fjor fikk han "Hilmar"-prisen på festivalen for sin innsats med fløyta.

 

Men han har visst aldri blitt arrestert for å bære fløyte, så vidt jeg vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Min klasses nivå var kun imponerende når det kom til decibel. En gang sprang musikklæreren gråtende ut av klasserommet. 

 

Når det gjelder temaet hvordan tidene forandres så tok jeg og en av klassekameratene hagla eller salongen med på morgenbussen og ettermiddagsbussen tilbake. Eneste spørsmålet var om vi fikk noe.

Link to comment
Share on other sites

Frå bt.no i dag.

Når vart våpen og leikevåpen det samme? Det står dei er pågripne med våpen, men det er jo direkte feil. Står også våpen i fronttittelen på forsida.

 

To menn i 50-årene pågrepet i Teaterparken med våpen
i dag kl 15:56av Linnea Skare Oskarsen

15.15 fikk Vest politidistrikt en melding om at to personer gikk med ett våpen under jakken fra Vågsbunnen og mot Teaterparken.

De to mennene i 50-årene skal være kjenninger av politiet og ble pågrepet i Teaterparken 15.33.

– Mennene er tatt med til stasjonen for avhør, sier Hans-Eirik Thue, operasjonsleder i Vest politidistrikt. 

Klokken 15.45 meldte politiet at våpenet var et lekevåpen

Litt over klokken 18 melder politiet at de to mennene fremdeles sitter i arresten i påvente av avhør.

– Avhøret vil avdekke om det er noe straffbart som har skjedd, om noen for eksempel har følt seg truet eller krenket, sier Hans-Eirik Thue, operasjonsleder i Vest politidistrikt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

 - og omattatt og omattatt -

 

"En bevæpnet man skal være observert I SKOGEN - i dag, den 31. august.

 

For ikke å snakke om alle de bevæpnede menn og kvinner som blir observert i skogen, eller på fjellet, den 10. september. Og den 25. september. Grøss og gru! Beredskapstroppen må jobbe på høygir! Hvor er arbeidsmiljøloven og overtidsbestemmelsene?

 

Det er bare å jage alle skoleelever inn, og låse dørene. Politiet (som visstnok er overarbeidet nok fra før) får i oppgave å geleide alle tilfeldige personer vekk fra parker, grøntområder, veier og stier.

 

 - (joda, det er jo totalt utenkelig at rektorer, politifolk eller andre skulle finne på å google ordet "JAKTTID"!)

 

- - - - - - - -  og hvis noen av dere tror at det ikke går an å bli enda mer uvitende og virkelighetsfjerne, så - - - - - -

 

https://www.nrk.no/telemark/bevaepnet-mann-i-skien-1.14189216

 

 

Edit. 1300: "5 (rettelse: det er 7 ambulanser på bildet!)  ambulanser på stedet - sykehuset satt i alarmberedskap - vakt ved alle innganger til sykehuset, og ved sykehusets barnehage - beredskapstroppen på vei - to helikoptre henger lavt over området - ".

 

Med så mye bråk i området, finner vel jegeren ut at det ikke er særlig sannsynlig at det kommer noe vilt, og så pakker han ned våpenet, og kjører heim - .

 

De virkelighetsfjerne kan jo bare fortsette å lese om USA-ianske skolemassakre, og pleie sin paranoiditet. Det er sikkert plass til enda mer politi, HV, Telemarksbataljonen og de fleste ambulandene i Sør-Norge i Skien.

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Politiet melder at elevene ved den videregående skolen skal være i trygghet, og at det ikke skal ha vært fremsatt trusler eller avfyrt skudd.

Sykehuset i kriseberedskap

Sykehuset Telemark er satt i beredskap, opplyser kommunikasjonssjef Lars Kittilsen.

– Vi sørger for å ha ressurser tilgjengelig og har blant annet avlyst planlagte operasjoner, sier Kittilsen.

 

 

Tror jeg hadde blitt litt sur hvis jeg hadde basert meg på å bli operert i dag, og det blir utsatt til over helgen fordi noen har sett en rådyrjeger i skogen...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Herregud - jeg håper det bare er en eller annen litt smånervös jeger, som sikkert er redd for å bli "sett" og innrapportert, og lusket over veien fra bilen til jaktområdet. Forhåpentligvis (men sikkert ikke..) blir folk litt flaue når de skjönner at å sende hele Delta ut på tur for å fakke jeger er litt teit..

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Eldhannas skrev:

... tok politiet selvkritikk......?

😆😆😂...den var morsom du....  Men faktisk.... enda viktigere enn selvkritikk...: Politiet må snart få ut fingeren og gå offentlig ut å be folk om å tenke seg litt nøyere om, før de hiver seg over telefonen, hver gang de hører ett smell eller ser en fyr med ett gevær.

 

Alle kan klare å forstå at det kan være helt naturlige, og ufarlige årsaker til slike observasjoner. Men da må de klare å trekke pusten og være villige til å la hjernen få jobbe i ett par sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Når det er snakk om en eller annen gubbe i 'kamuflasjeuniform' med 'automatvåpen' i nærheten av en skole, så kan jeg bare tenke meg at dette er en av samfunnets store tapere som har funnet ut at han skal kle seg ut i sitt gromme airsoft-utstyr og møte opp for å.. ja.. det er nok bare han selv og vår herre som kan svare på hva hensikten var.

 

Dette er mitt skudd i halvblinde i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, klabbogbabb skrev:

så kan jeg bare tenke meg at dette er en av samfunnets store tapere som har funnet ut at han skal kle seg ut i sitt gromme airsoft-utstyr og møte opp for å.. ja..

 

Eit kjapt søk viser at Grenland Paintballklubb har adresse i samme område. Det er vel ikkje heilt usannsynleg at det er ein samanheng.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja....da var det heldigvis ikke "Maskingevær" denne gangen heller.
Så langt er samlinga (etter det jeg husker), blokkfløyte, paraply og fotostativ, og nå airsoft gun.
Men jeg har full forståelse om å være føre var.
Utøya henger nok som en tung og mørk sky over etaten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...