Jump to content

Pågrepet for bæring av blokkfløyte


DoctoRoy

Recommended Posts

På 16.12.2017 den 0.59, Jegermeistern skrev:

 

Og hva tror du så om hardingfele og sekkepipe?

 

For noen år siden bodde jeg og samboeren en helg på Bakeriet Home Hotel i Trondheim (Norges egentlige hovedstad), litt av fredagen gikk med til tur bort til en kjeller og butikken Rekyl for å hente en 1911.

Natt til søndag vurderte jeg sterkt å ta denne i bruk i forbindelse med at en fyr vaset rundt i kvartalet, iført sko og boxershorts og spillte sekkepipe.

I ettertid ser jeg humoren, sekkespilleren lekte katt og mus med polis og vektere i nesten to timer, men der og da var jeg sterk tilhenger av standrett....

 

Hva slags sinnslidelse oppfinneren av sekkepipe led av aner jeg ikke men lukket avdeling på Reitgjerdet hadde ikke vært trygt nok...

 

Og når jeg først er igang og allikevel må vente på at loffen blir ferdig stekt (40-70 reker, fersk loff, hvitvin-fin kveld😎). På et fergested sør for oss har de mye stormannsgalsksp (feks statue av byens store sønn, en statsminister, fyren er høyst levende og statuen flyttet fordi det var upassende at måker dreit på hans høyhet krigshisserpresten. Nok om det). De arrangerer noe som kalles Jazzfestival, som egentlig er rare konserter ingen orker gå på og et sentrum fyllt med selgere av skrot og panfløytespillende indianere fra Rumenia. Noen av disse indianerene slo seg til under kontorvinduet til ei berte jeg kjener, stor fan av jazzfestivalen og fergestedet. Etter tre dager var interessen for jazz, panfløyter og festival redusert til null og erstattet av et intenst ønske om tilgang til vannkanon..

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

På 31.8.2018 den 12.26, Jegermeistern skrev:

 - og omattatt og omattatt -

 

"En bevæpnet man skal være observert I SKOGEN - i dag, den 31. august.

.............. 

.......... 

.... 

De virkelighetsfjerne kan jo bare fortsette å lese om USA-ianske skolemassakre, og pleie sin paranoiditet. Det er sikkert plass til enda mer politi, HV, Telemarksbataljonen og de fleste ambulandene i Sør-Norge i Skien.

 

 

Med tanke på utseendet på airsoftbørsa og at han dreiv å sikta rundt med den....... Så vet jeg ikke hvem som er mest paranoid og virkelighetsfjern-du eller de. 🙄

 

http://touch.varden.no/nyheter/vapenmannen-siktet-dette-utstyret-gikk-han-rundt-med-i-fritidsparken-1.2481505

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, G.Larson skrev:

Med tanke på utseendet på airsoftbørsa -

 

Nåja, en på nabojaktlaget, ("bassistwis" her inne) går rundt på jakt med en diger Steyr i 338 LM, med et leamikk-skjefte som er ganske lik denne airsoft-remedien. Den er riktignok gul-beige, men med litt kreativ bruk av duracote kan den sikkert bli "skummel" så det holder.

 

Det er ikke uten grunn at vi (hvor mange er det igjen av oss, som fortsatt er aktive her inne?) som startet opp dette nettstedet, ikke ville ha stoff om "airsoft", "paintball" og lignende remedier/aktiviteter inne blant stoff om normal bruk av alminnelige skytevåpen.

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Hva er poenget ditt? Mener du at politiet skal slutte å respondere på meldinger om bevæpnede personer i boligstrøk i tilfelle det ikke er ekte våpen, eller tenker du at det er for mange våpenkopier og idioter som håndterer disse?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan du tro. Det er par dager sidden da politi fant ut det var for langt å kjøre til Nuvsvåg når en mann knuste vinduer på huset der og plaget folk. https://www.nrk.no/finnmark/politiet-rykket-ikke-ut-da-jorund-fryktet-for-livet-sitt-1.14193513

Det måte en telefon fra ordfører til for å få dem gjøre jobben sin. Artikkel ble ikke lenge ute i media, men dem som bor i distriktet kjenner slike historier godt. Da blir det mye risting på hodet av massekontroller av kniver i Tromsø sentrum.

Edited by Pava
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Cruiser skrev:

Mener du at politiet skal slutte å respondere på meldinger om bevæpnede personer i boligstrøk i tilfelle det ikke er ekte våpen, eller tenker du at det er for mange penkopier og idioter som håndterer disse?

Nå finnes det faktisk andre muligheter for tiltak her. Politiet har nok ikke andre valg enn å rykke ut når folk først har ringt... men:

 

Vi var faktisk enige om, etter 22 Juli, at vi IKKE skulle la en gal manns handlinger få endre på måten vi lever våre liv i ett «fritt» samfunn. Og der tror jeg du og jeg kan være enige om at vi, som ett folk, ikke har innfridd vårt eget løfte.

 

Det er flott at Politiet har fått gode rutiner på rask og effektiv utrykning. Men det er ikke bra at «mannen i gata» har blitt en overnervøs tulling, som får panikk hver gang noen mister en knappenål på gulvet.

 

Så det første politiet kan starte med (selv om slike utrykninger er god trening for dem), er å slutte å rose folk som har vært litt i overkant ivrige med å ringe dem. Og i neste omgang, kanskje gå offentlig ut og be folk om prøve å roe litt ned på panikk-faktoren.

 

Lekevåpen som ser ekte ut har vi hatt i 50 år. Men først i det siste har det skapt mange «pinlige situasjoner».

Edited by 32-40 Win.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 32-40 Win. skrev:

Vi var faktisk enige om, etter 22 Juli, at vi IKKE skulle la en gal manns handlinger få endre på måten vi lever våre liv i ett «fritt» samfunn. Og der tror jeg du og jeg kan være enige om at vi, som ett folk, ikke har innfridd vårt eget løfte.

 

Jeg er ikke heelt sikker på at "vi" i denne sammenhengen innbeffatter alle..

 

Men ja, folk er blitt hystetiske. Alt er farlig og skummelt, mann med gevær overalt, 8åringen som bruker 5,76min for lang tid hjem fra skolen er garantert kidnappet eller ihvertfall påkjørt av en galning med forurensende bil, miljøet er ødelagt og naboens kamp-hamster er livsfarlig og burde vært forbudt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@32-40 Win. Jeg er stort sett enig i det du skriver. Jeg ser allikevel for meg hylekoret dersom politiet går ut i media og sier at man må roe ned panikk-faktoren 😬. Selv om mange her inne klarer å se om et våpen er falskt eller ekte, gjør kanskje ikke øvrig befolkning det. Det er faktisk jævlig vanskelig noen ganger, og det er ikke alltid man kan studere våpenet i egne hender i god belysning før man ringer politiet. En trend nå er forresten å modde startpistoler til å kunne skyte reell ammo.. 

Link to comment
Share on other sites

Det hadde likevel vært forfriskende og folkeoppdragende om politiet hadde sagt noe slikt. Jeg tror mange, generelt sett, er enige i at den vanlige borger ofte kan roe ned litt og selv analysere hva de egentlig ser før de ringer til politiet. Jeg tror de fleste synes det er for dumt å overreagere på småunger med kruttlapp-pistoler. 15-åringer med softgun i by-gatene er selvsagt en litt annen sak...

 

Men greia er at det virker som samfunnet er på vei i en retning hvor Folk Flest(tm) synes alt blir fryktelig farlig og hvor alt egenansvar for å vurdere hva vi egentlig ser pulveriseres. Det ropes alarm og man ringer til politiet. Selv for det minste trigger-synsinntrykk som burde vært analysert og avskrevet som ufarlig i løpet av sekunder. Som skudd i skogen i september, rådyrjegere på post, fuglejegere på vei hjem, guttunger med lekepistoler eller byvandrere med litt for  lang paraply...
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Umbo skrev:

Men greia er at det virker som samfunnet er på vei i en retning hvor Folk Flest(tm) synes alt blir fryktelig farlig og hvor alt egenansvar for å vurdere hva vi egentlig ser pulveriseres.

Jeg leste i avisa i dag at Nrk ikke fant noen kjendiser som ville stå fram på fjernsynet med å ha slakta et lam de skulle spise, fordi de var redde for folks reaksjoner på dette.

 

Kanskje en sak på sida av denne, men det sier en del om "folk flest".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 7.9.2018 den 9.11, Umbo skrev:

Men greia er at det virker som samfunnet er på vei i en retning hvor Folk Flest(tm) synes alt blir fryktelig farlig og hvor alt egenansvar for å vurdere hva vi egentlig ser pulveriseres.

 

Det er ikke bare blokkfløyter og fotostativ som forårsaker terror-telefoner til politiet. Et vanlig julebord (nåja, av og til er det kanskje på sin plass???!!) gjør at folk griper telefonen, og politiet rykker ut:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/innbrudd-viste-seg-a-vaere-julebord---var-nok-en-overraskelse/70520488

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
På 7.9.2018 den 0.34, Cruiser skrev:

Mener du at politiet skal slutte å respondere på meldinger om bevæpnede personer i boligstrøk i tilfelle det ikke er ekte våpen,  - - - ?

 

Kanskje politiet skal begynne med å spørre alarmistene om de vet forskjell på et væpna angrep og et oljeskift?

 

Ludvig og vi andre kan slå fast at "fastnøkler, det er fali' det!".

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ole-johannes-oljeskift-utloste-vaepnet-politiaksjon/71555109

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Kanskje politiet skal begynne med å spørre alarmistene om de vet forskjell på et væpna angrep og et oljeskift?

 

Ludvig og vi andre kan slå fast at "fastnøkler, det er fali' det!".

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ole-johannes-oljeskift-utloste-vaepnet-politiaksjon/71555109

 

Skulle gått til specsavers :roll:

 

Hadde en diskusjon med en eldre kar om dette hysteriet i dag (han som tok det opp, jeg jatta gledelig med), og vi var skjønt enige i at det er noe forferdelig galt med verden. Jeg brukte å gå med lommekniv, da det er et forferdelig nyttig verktøy jeg stort sett fikk bruk for hver dag, men nå tørr jeg rett og slett ikke. Boten er jo én ting, men å potensielt bli fratatt våpenkortene er ikke noe jeg ønsker.

Nå er det heldigvis sjelden jeg går rundt med noe som kan ligne på våpen (ikke at en fastnøkkel ser ut som en pistol uansett hvor mye man myser), og gjør jeg det så er det gjerne en pistol. Skulle noen ringe politiet på meg når jeg skyter i skauen hjemme så skal betjentene heller få være med å skyte litt om de først har tatt seg bryet med å rykke ut! :D De må jo få prøve noe annet enn det skrotet de har som tjenestepistol :cool:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi kommer til å oppleve flere hysteriske situasjoner. Jeg er skremt over hvordan samfunnet/folk utvikler seg. Jeg kjenner til en arbeidsplass med 60 - 70 ansatte. Alle suller rundt i et HMS-regime hvor alt er skummelt. Ingen har opplevd noe som helst utenfor A4-ramma. De er sulteforet på begivenheter, det skjer ingen ting. Skulle noe dukke opp hos en som ikke kan analysere en situasjon, ringer de fort onkel blå. De er som pyromaner, starter et blålyssirkus eller en stor debatt. Så sitter de rolig og ser på oppstyret. Ofte stolte av at det var meg som satte i gang. Mange av dem gir seg ikke til kjenne i mediasirkuset. Jeg kan forstå dem, når hele omgangskretsen er lei av historien om at vaffeljernet deres har stekt likt på begge sider i 20 år. 

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Politiet må ha en noe spesiell krets av "kjenninger":

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=38764

 

I denne tråden har vi fått slått ettertrykkelig fast at man kan vente seg bevæpnet utrykning når man bærer en blokkfløyte, eller et fotostativ, når man skifter olje på bilen, eller når det blir arrangert julebord i vanlige selskapslokaler. Dette kommer i tillegg til at vi må holde huset åpent, nårsomhelst, dersom politiet ønsker å se hvordan "edruelige og pålitelige" personer oppbevarer det de måtte ha av våpen.

 

"Kjenninger av politet", derimot, slipper væpnede utrykninger og annen unødvendig inngripen i privatsfæren. De får beholde sine våpen, slik at de kan skyte litt på hverandre, i ren vennskapelighet.

 

Hva må til, tro, for å komme i den priviligerte kategorien "kjenning av politiet"?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

I 1990 kjøpte jeg min første hagle. Siden jeg hadde våpen fra før tok det ca 5 minutter å ordne kjøpetilatelsen på politikammeret. Jeg viste bare fram våpenkortet og betjenten bak skranken sjekket at jeg ikke hadde gjort noe dumt siden sist, så ruslet jeg rett ltil den lokale børseforhandlern, og reiv ut en Star Bajkal 27 med singel trigger og ejector og greier (kompisen hadde bare en enkletløper :-D), så dette var jo bra saker!
Tok ut ei reim og et par pakker Nitedals spesial og rusla tilbake til skolen (jeg gikk på Videregående) hvor jeg plasserte hagla under pulten resten av skoledagen, og tok p bussen hjem med den etterpå. Ingen reagerte. Bussjåføren spurte om jeg skulle på jakt :-D

Nå vet jeg ikke om jeg tør å la naboen se meg legge børsa i bilen når jeg skal på jakt.



 

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern Nå vet jeg ikke helt hva det innlegget ditt har med denne tråden å gjøre, men jeg skal spille ball. Politiet har ofte mange 'kjenninger' som de er i kontakt med ofte. På bakgrunn av deres erfaring med vedkommende kan de kjapt gjøre seg opp en formening om de mener personen er til fare for andre f.eks. Personer i rusmiljøet som et eksempel er overraskende åpne om problemene sine og sjelden til fare for andre enn seg selv, eventuelt den eller de de måtte ha problemer med. Jeg har ganske grei kjennskap til rusmiljøet i bygda mi f.eks og jeg vet hvem som er harmløse og ikke, samt hvem som gjør hvilke forbrytelser. Dette er informasjon politiet også sitter på. Vi lovlydige borgere får sjelden tatt en prat med konstabelen som vandrer rundt i gatene lenger, derfor kjenner vi sjelden til politiet og visa versa, men de gjengangskriminelle kjenner politiet og politiet kjenner de.

 

Jeg støtter forøvrig fullt og helt bevæpnet utrykning når det gjelder blokkfløyter, det er et verktøy for terrorister som vil terroriserer sine foreldre, sine lærere eller andre bekjente. Ta de med rota før IS tar dem.

Jeg skjønner dog ikke hva som får deg til å tro at kjenninger av politiet får beholde sine våpen? Har man blitt kjenning av politiet er det stor sjans for at man ikke lenger har sine våpen, i det minste ikke de som er lovlige.

Jeg vet ikke hvor mange skyteepisoder av kriminell art som gjennomføres med lovlig registrerte våpen av våpeneier selv her i landet, men ser for meg at det er forsvinnende få.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror naturligvis ikke at politiets "kjenninger", eller "gjengangere", har registrerte skytevåpen.

 

Trådens tema er egentlig overrekasjoner, der noen tror de ser "våpen", og "massemordere/terrorister", ved helt dagligdagse aktiviteter.

 

Men jeg mener man må se alle disse politiutrykningene, og alt arbeidet som legges ned i registrering og kontroll av vanlige våpen til lovlydige borgere (hvor mange ganger har man foreslått etterregistrering av alminnelige hagler?), i sammenheng med at de førnevnte "kjenningene" tilsynelatende har våpen tilgjengelig til omtrent enhver tid.

 

Hva med en (enda?) større innsats mot de som har flere titalls dommer for vold, ran, omsetning av narkotika etc., og som aldri har tjent ei krone på ærlig vis?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, vass skrev:

@Jegermeistern. Vi lovlydige borgere får sjelden tatt en prat med konstabelen som vandrer rundt i gatene lenger,

 

 

Patrulje til fots er ikke observert i min hjemby siden sist på 80tallet.... Og 18 måneder i Stavanger med jobb og bolig midt i byen har heller ikke ført til observasjon av konstabel til fots.

 

Politiets kjenninger har det greit, skal de fratas noe må det papirer og greier til, når straffen utmåles er det rabatter å få og det med den uregistrerte revolveren bare en bisetning. Ola Elgjeger avvæpnes med et forvaltningsvedtak, vil onkel kikke i skapet er det bare å rydde huset og motta besøk, og de 2 blyspisspatronene i jakkelomme gjøres det mye ut av..

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 7.9.2018 den 9.11, Umbo skrev:

"...Jeg tror mange, generelt sett, er enige i at den vanlige borger ofte kan roe ned litt og selv analysere hva de egentlig ser før de ringer til politiet. Jeg tror de fleste synes det er for dumt å overreagere på småunger med kruttlapp-pistoler. 15-åringer med softgun i by-gatene er selvsagt en litt annen sak. Men greia er at det virker som samfunnet er på vei i en retning hvor Folk Flest(tm) synes alt blir fryktelig farlig og hvor alt egenansvar for å vurdere hva vi egentlig ser pulveriseres. Det ropes alarm og man ringer til politiet. Selv for det minste trigger-synsinntrykk som burde vært analysert og avskrevet som ufarlig i løpet av sekunder..."

Litt gammel tråd, men høyst aktuelt tema som berøres. Alltid interessant å lese eldre innlegg herinne. Enig i det som antydes. Som borgere har vi et ansvar for å «ta ned» situasjoner, og ikke "hause opp". Var på martnashandel i forgårs, leiter etter ny ryggsekk. Kom i prat med en bestefar og pjokken på seks-sju år ved raden av sekker. Pjokken skulle ha seg sekk han også, cowboyhatt hadde han. Plutselig trakk han opp en (ganske naturtro) kruttlappistol. Var sheriff, sa han. Bestefaren og jeg ble fort enige om at det var like greitt å legge den tilbake i lomma igjen. «Men jeg er jo snill sheriff», kom det fra pjokken… Litt skuffa, men putta kruttlappistolen i lomma si lell.

 

Null stress, ingen fare. Men om noen med høg stressfaktor, redsel for skytevåpen og «fredsaktivist» på sin hals hadde sette dette, og skreket opp, tilkalt politi og hele pakka… Fordi jeg har litt kjennskap til skytevåpen, bestefaren likeså, ble dette ingen sak. Vi humra heller litt begge to, vi har jo alle vært små sheriffer…

 

Skriver dette bare for å understreke at vi som borgere faktisk har et stort ansvar for å ikke eskalere situasjoner unødig, men heller «ta ned» situasjoner. Kunne fort blitt et helvetes styr dette, enkelte synes å ha en genuin interesse av å lage bråk, redde som man er for "alt". Men gutten vinka «ha det» i døra han, med venstrehanda. Høgerhanda hadde han i lomma...hvor kruttlappistolen befant seg...Mulig panikk unngått, full lov og orden opprettholdt! Det er faktisk et økende samfunnsproblem at folk ringer politi (og sløser bort deres tid) for høg musikk hos naboen, noen som peker på andre med skohorn osb. Vi bli bevisste på vårt ansvar som samfunnsborgere, ikke lage unødig styr.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Igrunnen utrolig at kruttlappistoler i det hele tatt finnes enda...

Hehe…alt som ikke er skarpt er egentlig «kruttlappistoler» for meg. Var en revolverkopi pjokken hadde, leketøy. Men jeg har faktisk et par originale som gikk på slike ruller liggende…kan finne dem fram så får du fyrt av ved anledning – gjenoppfriske gamle kunster, sant? Har noen røde ruller med krutt også...Men de er ølgamle, blanke og nokså fake...👌

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 30.7.2020 den 14.19, Chiefen.v-2 skrev:

Patrulje til fots er ikke observert i min hjemby siden sist på 80tallet.... Og 18 måneder i Stavanger med jobb og bolig midt i byen har heller ikke ført til observasjon av konstabel til fots.

 

Men på Notodden skjer det!

 

Ei politipatrulje fotfulgte en halstarrig korona-turist de 3 kilometrene heim til der han bodde!

 

"Mannen ble også pålagt å spasere de tre kilometerne hjem til huset sitt, tett fulgt av politipatruljen bak".

 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/brot-karanteneplikten---anmeldt-av-politiet-1.15120453

 

(NB: Det går ikke direkte fram at politiet gikk, kanskje kjørte de like bak vedkommende med svartemarja).

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

På 15.12.2017 den 17.11, Couger79 skrev:

Blokkfløyter burde vært forbudt. Har fortsatt mareritt om blokkfløytespilling fra barneskolen. 

 

På 15.12.2017 den 17.56, DoctoRoy skrev:

@EirikRaude: Han hadde nok en aktverdig grunn for bæring av blokkfløyte :D

 

På 15.12.2017 den 18.00, psAico skrev:

@DoctoRoy, finnes det aktverdig grunn? Trudde blokkfløyte var regulert av terrorparagrafen jeg?

 

På 15.12.2017 den 19.51, M67 skrev:

Prosedyren for plombering av blokkfløyter -  -  -

"Skarpe" må de ikke tas med ut av barneskolens musikkrom.

 

På 15.12.2017 den 19.54, Olesøn skrev:

Eller inn i.

 

Ei gledelig melding til alle blokkfløyte-hatere: Dette livsfarlige terror-redskapet blir nå forbudt:

 

https://www.dagbladet.no/kultur/forbyr-dette/72750435

 

Man må riktignok reise til "down under", for å oppleve et blokkfløytefritt paradis, men man kan jo ha et berettiget håp om at et slikt forbud blir gjeldende her i landet også.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, psAico skrev:

Både blokkfløyte og korps kan ryke og reise for min del, men kunne aldri ha falt meg inn å bo i ett land som spesifikt forbyr det.

Hvis vi skal se det hele i en risikokontekst, tenker jeg vi bør starte med et forbud mot buekorps. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det virker som at ordensmakten ikke klarer å vurdere risiko i det hele tatt lengre: 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/2021/11/22/mannen-som-leverte-gjenstandene-var-ikke-truende/?fbclid=IwAR1zFXvtIywmkUKbE5vH0Vh6KZAz94rGP58SaJHqlKGdhVfNLYE1BRzkzAo

Jeg tenker at dette er grei framgangsmåte for å sikre at folk gjemmer unna ting som det faktisk hadde vært bedre ble innlevert.

Link to comment
Share on other sites

Ratel skrev (20 minutter siden):

Det virker som at ordensmakten ikke klarer å vurdere risiko i det hele tatt lengre: 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/2021/11/22/mannen-som-leverte-gjenstandene-var-ikke-truende/?fbclid=IwAR1zFXvtIywmkUKbE5vH0Vh6KZAz94rGP58SaJHqlKGdhVfNLYE1BRzkzAo

Jeg tenker at dette er grei framgangsmåte for å sikre at folk gjemmer unna ting som det faktisk hadde vært bedre ble innlevert.

Det er jo lov å bruke huet for oss vanlige mennesker også, ikke bare politiet. Hadde jeg vært i mannens situasjon hadde jeg tatt det som en selvfølge at å gå inn på en politistasjon med eksplosiver hadde fremprovosert en reaksjon fra politiets side, uavhengig av hvor rolig og stille jeg hadde gjort det. Hadde de ikke reagert så hadde de jo heller ikke gjort jobben sin helt rett tenker nå jeg i mitt enkle sinn.

 

Riktig fremgangsmåte her, for enhver med litt forstand, bør alltid være å kontakte politiet FØR man møter på døra med bagger fulle av håndgranater og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hadde sikkert vært lurt med en avtale i forkant. Så vidt jeg kan forstå så var intensjonen her god, men valg av fremgangsmåte heller dum.

Så da blir jo spørsmålet, var det gjenstandene eller fremgangsmåten som fremprovoserte ransakelse av mannens bil og eiendom?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg leser av saken er at personen hadde noe han ikke ville ha hjemme, han ønsket å bli kvitt det ved å levere det til politiet. Noe som førte til at hus ble ransaket og mannen siktet. 
I stedenfor å takke mannen for å levere fra seg ting han ikke ville ha hjemme... 
I sånne tilfeller er jeg litt bekymret for at dette kan føre til at noen andre vil kunne finne på å avhende slike ting på alternativer måter som ikke involverer politiet. 

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ludoben said:

Hadde de ikke reagert så hadde de jo heller ikke gjort jobben sin helt rett tenker nå jeg i mitt enkle sinn.

 

Riktig fremgangsmåte her, for enhver med litt forstand, bør alltid være å kontakte politiet FØR man møter på døra med bagger fulle av håndgranater og ammunisjon.

Selfølgelig burde det vært fremgangsmåten. 

 

Men hvorfor mener du at dette var riktig reaksjonsforme av politiet?

 

Det er mulig jeg begynner å bli gammel, men det var da helt vanlig å vite hvordan man håndterer mmunisjon og granater av politi med gjennomført verneplikt før...

 

Denne reaksjonsformen virker helst fundamentert i en irrasjonell frykt. Typisk det man ser fra folk som ikke har tatt i et våpen, og ikke det jeg forveter av en yrkesgruppe som endog skal bevæpnet blant oss...

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ludoben skrev (7 timer siden):

   -   å gå inn på en politistasjon med eksplosiver - - -

   -   å kontakte politiet FØR man møter på døra med bagger fulle av håndgranater og ammunisjon.

 

Og hvordan vet du at det var "eksplosiver, håndgranater, ammunisjon"?

 

Sitat

Politiet har ikke grunn til å tro at gjenstandene kan være sprengfarlige,  - -

Vi mistenker ikke at det er noe veldig farlig, - -

 

 Men noen av oss har en ganske begrunnet "mistanke" om at dette er en gedigen overreaksjon, forårsaket, som @Ratel skriver, av en irrasjonell frykt, pga. manglende kunnskap om "fagfeltet" (som var "almennkunnskap" blant politiets tidligere hovedrekrutteringsgruppe, folk som hadde gått befalsskolen).

 

Sitat

Mannen er siktet for brudd på brann- og eksplosjonsvernloven.

 

 - og fikk boligen endevendt, og bilen undersøkt av bombehund. Vi blir oppfordret til å levere gammel ammo etc. til politiet, men det vet vi altså nå at vi IKKE skal gjøre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ratel said:

Selfølgelig burde det vært fremgangsmåten. 

 

Men hvorfor mener du at dette var riktig reaksjonsforme av politiet?

 

Det er mulig jeg begynner å bli gammel, men det var da helt vanlig å vite hvordan man håndterer mmunisjon og granater av politi med gjennomført verneplikt før...

 

Denne reaksjonsformen virker helst fundamentert i en irrasjonell frykt. Typisk det man ser fra folk som ikke har tatt i et våpen, og ikke det jeg forveter av en yrkesgruppe som endog skal bevæpnet blant oss...

Det kommer litt an på hva slags gjenstander det er snakk om da. Er det gamle, rustne granater, svett dynamitt eller noe annet som ligner på noe som kan være ustabilt så skal man vel helst la det ligge i ro og la ekte fagfolk ordne det. At noen har frakta det landet rundt uten at det har gått i lufta er ingen garanti for at det vil fortsette slik, og den sjansen har jeg respekt for at ikke alle vil ta. Ser ikke konkret hva slags gjenstander det var snakk om i denne saken, men det er for meg åpenbart at det er snakk om mulige eksplosiver, og ikke bare vanlig ammunisjon.

 

Om det er rett avgjørlese å ransake hjemme hos mannen har jeg ingen formening om, ettersom jeg ikke kjenner saken. Men i utgangspunktet er jeg enig i at det bør være spesielle forhold som gjør at politiet velger den fremgangsmåten. Og det kan det jo godt være her, uten at vi vet noe om det.

 

Er det bare vanlig ammunisjon som skal leveres, så føler jeg meg trygg på at en hvilken som helst politistasjon i landet er i stand til å ta i mot det uten videre seremoni. Men det er fortsatt en god ide å gjøre en avtale på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Ratel skrev (2 timer siden):

Selfølgelig burde det vært fremgangsmåten. 

 

Men hvorfor mener du at dette var riktig reaksjonsforme av politiet?

 

Det er mulig jeg begynner å bli gammel, men det var da helt vanlig å vite hvordan man håndterer mmunisjon og granater av politi med gjennomført verneplikt før...

 

Denne reaksjonsformen virker helst fundamentert i en irrasjonell frykt. Typisk det man ser fra folk som ikke har tatt i et våpen, og ikke det jeg forveter av en yrkesgruppe som endog skal bevæpnet blant oss...

Nå må man ta hensyn til flere ting:

1- politiets samfunnsoppdrag er å holde alle oss trygge ved blant annet å forebygge kriminalitet, og forhindre/begrense/stoppe det dersom det skjer

2- vi kan anta med ganske stor sikkerhet at politiet ikke kjenner personen som kommer inn på politistasjonen med eksplosiver. Hva er motivet til vedkommende? Hva mer er i baggene? Skal politiet helt naivt (typisk norsk) anta at han helt sikkert ikke har noen onde hensikter?

3- skal politiet la vær å reagere på at mennesker kommer vandrende med eksplosiver? Med tanke på nnyere tids historie er det veldig forståelig, og veldig forventet (iallfall fra meg) at politiet på en eller annen måte reagerer på dette

4- kompetansen til den gjennomsnittlige tjenestemann og kvinne kan sikkert være varierende. Men da må vi gå tilbake til hva de er trent til og hva de har som oppdrag. Veldig lett for oss som sitter her å har håndtert denne typen våpen før og kritisere politet for å overreagere - de visste sannsybnligvis for lite om både gjerningsmann, gjenstandene i baggen og hvordan de eventuelt/kanskje/kunne vært(?) manipulert og/eller fungerer.

 

Jegermeistern skrev (15 minutter siden):

 

Og hvordan vet du at det var "eksplosiver, håndgranater, ammunisjon"?

 

 

 Men noen av oss har en ganske begrunnet "mistanke" om at dette er en gedigen overreaksjon, forårsaket, som @Ratel skriver, av en irrasjonell frykt, pga. manglende kunnskap om "fagfeltet" (som var "almennkunnskap" blant politiets tidligere hovedrekrutteringsgruppe, folk som hadde gått befalsskolen).

 

 

 - og fikk boligen endevendt, og bilen undersøkt av bombehund. Vi blir oppfordret til å levere gammel ammo etc. til politiet, men det vet vi altså nå at vi IKKE skal gjøre.

 

 

Det vet jeg fordi det står i artikkelen. Frykten politiet har kan begrunnes med både det de er trent til og har som samfunnsoppdrag, de stadig mer alvorlige hendelsene de håndterer (feks. Kongsberg, Oslo++) hvor eksplosiver og ordet "terror" er gjengangere. PLIVO er sterkt etablert i hele politietaten, og hva med denne hendelsen tilsa at det ikke kunne eksalere til å bli en PLIVO hendelse? Ukjent mannsperson kommer gående med ammunisjon og håndgranater av ukjent opprinnelse med ukjent funksjon... Så mange ukjente risikofaktorer må håndteres uansett hvor mye vi mener om ditt og datt :)

Link to comment
Share on other sites

Må også legge til at vi heller ikke kjenner til alle omstendighetene her, vi vet for eksempel ikke hva som ble sagt og gjort av hvem og hvilke vurderinger som er gjort av politiet som medførte deres reaksjoner.

Hvis denne mannspersonen hadde håndgranater, hvor sannsynlig eller usannsynlig er det at han har mer hjemme hos seg?

 

Jeg sier ikke at politiet alltid har rett, og dere som følger med vet godt hva jeg syntes om politiet i enkelte saker, men dere er fryktelig sikre i deres sak her hva angår kritikken mot politiet. Det er forsåvidt jeg også i andre enden, men akkurat her mener jeg det er for tidlig å kritisere politiet ut fra det som står i artikkelen.

Link to comment
Share on other sites

Om det faktisk dreide seg om gjenstander av en slik karakter at private på noe tidspunkt ikke skulle vært i besittelse av slike, virker det som temmelig hjerneløst å dra til lensmannen med disse. Da har man kompromittert seg selv, og det synes ikke urimelig at ordensmakten vil "ta en nærmere titt på vedkommende". Om man ikke bor så langt ute i periferien at slikt kan "desarmeres" uten at noen bryr seg bør Djuprenna ute i fjorden eller Bunnlausmyrhølet kanskje være siste adresse for slikt om en ikke ønsker ubehageligheter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ludoben skrev (6 minutter siden):

   -   personen som kommer inn på politistasjonen med eksplosiver.

   -    mennesker kommer vandrende med eksplosiver?

 

Jeg spurte om hvordan du visste at det var "eksplosiver". Til det svarte du:

 

Ludoben skrev (8 minutter siden):

Det vet jeg fordi det står i artikkelen.

 

Og hva står i artikkelen? Jo, en påstand fra Stavanger Aftenblad:

 

Sitat

Ifølge Aftenbladet inneholdt bagene som ble plassert utenfor politihuset granater og ammunisjon.

 

Hva Aftenbladet bygget disse påstandene på, vet ikke jeg, det ligger bak betalingsmur. Men artikkelen fra Dagsavisen sier altså at det IKKE var "sprengfarlige", og at de ikke var "veldig farlige".

 

Til mitt forrige innlegg kan jeg tilføye at vi også hadde helt svarte versjoner av "bomber og granater", de hadde en tendens til å "reise" fra leiren, de også. Dette var ekserser-versjoner, som ikke hadde såpass som mulighet til markeringsladning. Rent skrapjern, altså. Men kanskje nok til å få bombegruppa på vingene?

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 minutt siden):

 

Jeg spurte om hvordan du visste at det var "eksplosiver". Til det svarte du:

 

 

Og hva står i artikkelen? Jo, en påstand fra Stavanger Aftenblad:

 

 

Hva Aftenbladet bygget disse påstandene på, vet ikke jeg, det ligger bak betalingsmur. Men artikkelen fra Dagsavisen sier altså at det IKKE var "sprengfarlige", og at de ikke var "veldig farlige".

 

 

Hehe, ja det blir også litt prikete i mine øyne. Poenget i hele svaret mitt står :)  @vavloer jo inne på det vesentligste her.

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern, du pleier da ellers å være fornuftig men her roter du deg om ikke helt utpå jordet så i alle fall litt ut i grøftekanten.

 

At folk leverer fra seg ammunisjon til politiet er helt dagligdags og pleier å gå problemfritt- bare de ringer først så vi kan ha en liten prat om hva de egentlig har for noe. 

 

Dessverre er det også helt dagligdags at konklusjonen på den praten er "De gjenstandene må du ikke røre, lås av rommet de ligger i. Vi kontakter Forsvaret, så ringer de deg for å avtale tidspunkt for henting". Det ligger utrolig mye rustne etterlatenskaper fra krig og kald krig rundt om fremdeles, og noe av det er i en slik forfatning at vi ikke skal ha det inn på en politistasjon. Ofte er det tryggeste å la det ligge dønn i ro inntil EOD-personell kan ta hånd om det. Tilsvarende med sivilt sprengstoff, gammel svett dynamitt osv, dette håndteres av sprengstoffleverandører og enkelte andre firma med kompetanse på området.

 

Politiet har ikke godkjent sprengstofflager på de fleste tjenestesteder, vi kan oppbevare vanlig ammunisjon men ikke sprengstoff. 

 

Det vi IKKE vil ha er uanmeldte "leveranser" av svartkrutt, svett dynamitt, løse fenghetter i istykkerrustne bokser, håndgranater i alle farger, røykgranater, fosfor og tåregass alt løst sammenblandet i en bag slengt inn på skranken. Og det skjer også, om ikke dagligdags så ofte nok. Og den som må håndtere det i første instans er en stakkars sivilt ansatt i pass-kiosken.

 

Blå granater var øvings og ufarlig i utgangspunktet, men er latterlig enkle å gjøre om til skarp fordi de tar vanlig tennmekanisme som kan utstyres med fenghette og der er et hull man kan stappe dynamitt inn i. Så vidt jeg kan erindre har det skjedd dødsfall i Norge pga en slik blå håndgranat som en idiot hadde gjort skarp men ikke malt grønn, selvsagt var det da noen andre som dro ut splinten på den "ufarlige" granaten. Derfor håndteres blå granater som skarpe inntil man har sett inn i hullet at det er tomt.

 

Den aktuelle hendelsen vet jeg ingen ting om, men det jeg vet er at av de flere hundre oppdragene jeg har vært på så er INGEN korrekt og fullstendig omtalt i avisen. Det er alltid ett eller annet som blir upresist eller mangelfullt gjengitt, ofte pga politiets taushetsplikt som gjør at en ikke kan gi media den hele og fulle sannhet mens en sak er under etterforskning. Dermed ser ting ofte litt merkelig ut.

 

Gjør vi feil noen ganger? Sikkert. Men det kan være bedre å være i overkant forsiktig enn å ta sjansen på at en blå granat er ufarlig. Og om noen oppfører seg litt merkelig og kommer drassende med en sekk full av det som tilsynelatende er eksplosiver uten å ha ringt på forhånd? Da må han påregne at responsen blir deretter.

 

Alt går bra hvis du bare ringer først, og ikke rører mulige eksplosiver du ikke vet hva er. Folk finner håndgranater, stenguns og avsagde hagler etter sin avdøde grandonkel uten at det blir noe ståhei, bare de tar den telefonen først og ikke tropper opp med det uanmeldt 

  • Like 9
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (12 timer siden):

   -   og så konkluderer du deretter nærmest selv med at du sitter med fasiten og at dette er snakk om blågranater?

 

Jeg skrev at "blågranater" har dukket opp som "livsfarlig" ammo i bilder fra diverse beslag de siste årene. Jeg venter ikke at dagens journalister skal ha greie på slikt, men politifolk, og innkalte "eksperter" fra Forsvaret, burde vel betont at ikke alt er "HE".

 

Forresten er det kanskje ikke bare folk på førstegangstjeneste som har hatt lange fingre borti øvingsammunisjon:

 

https://www.nrk.no/trondelag/523-gjenstander-forsvunnet-fra-militaert-museum-ved-rinnleiret-i-levanger-1.15737089

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...