Jump to content

Fire lapping


1983

Recommended Posts

Fikk et slikt sett av en kar, er det noen som har prøvd? Har det noen hensikt?

Tror ikke jeg gidder å prøve egentlig. Kunne jo vært moro å presse gjennom en slik blykule for å kjenne om motstanden er lik hele veien, eller om det er partier der det er trangere eller rommere. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan sikkert være en ide om pipa er veldig grov innvendig, må vel kalles skytepolering.

Er løpet glatt og fint i utgangspunktet risikerer du nok at det ikke blir bedre, men heller værre ja.

 

Skal du åpne trange områder er det nok håndlapping/kolving som gjelder, da kan du fokusere på de trange punktene. En del produsenter av bedre piper gjør jo dette som sluttbearbeiding av løpsoverflaten, så korrekt utført er ikke bruk av slipemidler i løp mishandling.

 

Har vært skrevet om disse tingene i både VT og VJ, men jeg har dessverre ikke tid og ork til å bla igjennom bladsamlingen for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo noen piper som mantler mer enn andre, men alle mine piper er kaldhamret (tror i alle fall mauser piper er kaldhamret siden Blaser kaldhamrer sine piper og de kommer vel fra samme plass)

Så dette er nok ikke noe for meg uansett. 

 

Men artig å høre erfaring fra de som har prøvd

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Firelapping kan faktisk være meget fornuftigt på mange piper.
Primært da det kan polere kugleskråningen, og efterlade piben med slibespor som går eksakt samme retning som kuglen.
Langsgående relativt groft polering, har en beviselig effekt med at nedsætte friktionen mellem kugle og pibe. Samtidig med at det kanfjerne ruheder og toppe af belægning.
Også hamrede piber, kan have en klar fordel af firelapping, da disse piber, reelt set ofte er så blanke, at man opnår en form for bondning mellem kappemateriale og pibe.

Det vil ikke være urealistisk, at en lapping kan reducere tryk i en given ladning, og samtidigt giver højere hastighed. Piber med langsgående relativt grove slibespor, har ofte en hastighed som er mellem 10 og 30m højere end ekstremt glatte piber.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sammenlign innsiden av pipen med en ski. For å få lav friksjon må det være en struktur i overflaten som man for ski får ved å bruke sandpapir på glideflaaten.

En helt blank og polert overflate har større friksjon og mer mantelavsetning en enn pipe med tydelig struktur i "fartsretningen".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er oppgitt ladedata for 139-154gr kuler, ladet med N-123, hastighet 440m/s. Ladet med N-200, hastighet 580m/s

 

Hva skjer om man bare skyter vanlig ammo med slipepastaen på kulene?

 

Hva om man bare bruker de medfølgende «tolkekulene» sammen med slipepasta? Altså bare dytte dem gjennom.

 

Regner med man skal skyte med moderat hastighet av en grunn, men spør allikevel 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...