Jump to content

Stokk for Sauer 200 STR?


Bartemannen

Recommended Posts

Nå er det sånn at jeg har på hånd en Sauer 200STR jeg kommer til å kjøpe i løpet av kort tid.

 

Det vil si, det er en komplett låsekasse. Altså uten stokk.

Har fått en veldig grei pris, og samtidig gir det meg muligheten til å velge akkurat den stokken som kan være mest fornuftig for mitt bruk. Og velger jeg å bare kjøpe en original STR stokk så har jeg fortsatt gjort et godt kjøp :-)

 

Bruksområde i prioritert rekkefølge:

  1. Hovedbruk vil være DFS Felt i jegerklassen
  2. Hvis jeg noen gang får fingeren ut har jeg veldig lyst til å skyte PRS.
  3. Og kanskje skyte ut til enda litt lengre hold.
  4. DFS bane. Igjen i jegerklassen.

 

Altså konkurranse og trening. Den vil ikke bli brukt til jakt. Det har jeg andre ting jeg bruker.

 

Siden jeg skyter jegerklasse så sier det seg selv at det skal på en picatinnyrail  og kikkert. Det er også noe enn får ta med i beregningen hvis det har noe å si for stokkvalg.

Hvis jeg noen gang får fingeren ut til å skyte litt PRS så bør det jo være mulighet for å kunne montere på en tofot, men det kan man sikkert på alle aktuelle stokker.

 

Man kan også notere seg bak øret at jeg vektlegger tacticool utseende ekstremt lite (kanskje ingenting). Det jeg vektlegger er at stokken er velegnet for mitt bruk, og at den er av god kvalitet. Det bør være justeringsmuligheter.

 

Det er fullt mulig jeg har oversett noen åpenlyse alternativer, men for meg så koker det litt ned til:

  • Original STR stokk. Det er vel absolutt et alternativ å kjøpe en helt original STR stokk. Noen ganger ser jeg de brukt på Finn, men også ny fra Landrø så er det jo ikke gal pris der heller. Har lest noe om noe problemer med sluttstykke/kolbeforhøyer når man skal vise tomt våpen i DFS sammenheng, men jeg har ikke helt skjønt problemstillingen. Er det ikke plass for å få bolten ut hvis man har justert kolbeforhøyeren opp? Hvis ja, så er det kanskje samme problemstilling med alle de andre alternativene jeg ser på?
  • KKC. Ikke så mye å si om de vel? Hva er det amerikanerne sier? "tried and battle tested"
  • GRS: I utgangspunktet i mine øyne ganske likt KKC. Noen forskjeller er det jo, men ganske likt. Men jeg har hørt/lest at folk har hatt problemer med disse. Spesielt på STR rifler. Både at de sprekker og presisjon.
  • McMillan: Endel dyrere, men jeg ser de brukes endel så det må jo bety at de fungerer bra. Gir denne noe mer enn f.eks KKC?

 

Er det noen av disse stokkene man bør bedde?

 

Kan avslutningsvis legge til at jeg har prøvd alle de 4 nevnte ovenfor, og har ingen spesiell magefølelse for at den ene eller andre pekte seg ut i mer positiv eller negativ regning enn de andre. Men jeg har aldri eid noen av de før så jeg har ingen lantidserfaringen med noen av de som gjør at jeg heller har noen spesielle preferanser om at jeg absolutt vil ha A eller B fordi jeg har det fra før.

Står med helt blank ark her og kan velge akkurat det jeg vil :-)

Edited by Bartemannen
Rettet liten skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Du kan få Bredvold til å lage skjefte på mål med beddeblokk. Det er billigere enn McMillan og mye bedre å skyte med enn KKC/GRS. Spesielt tommelposisjonen er bedre.

Han lager jo skjefter til skiskytterne og skjeftejobbene til Stenvaag så kvaliteten er det ikke noe å si på.

 

Orginalskjeftet til STR er undervurdert og hvis du ikke har veldig store hender er det ikke dumt å bruke JR-skjeftet som er slankere og lettere.

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det negative med den originale, er at kinnstykket blir unødig høyt med kikkert på våpenet.

GRS ville jeg styrt unna. Ikke helt optimalt med skjev bakre skjefteskrue også er det vel mange GRS som har sprukket bak da låsekassen er kileformet.

 

bredvoldstokken er god, og om Bredvold kan lage stokk etter mål, så hadde valget vært enkelt for meg i alle fall.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bredvold custom er ikke det samme som stokkene de selger hos Skytterlinken. Skytterlinkens er designet av Bredvold. Bredvold har mange forskjellige mønstertyper på pistolgrep, drop, justerbart kinnstykke, vekt, etc.

 

Det beste er å ta seg en tur til Flisa. Når Bjørndalen og Stenvaag kan bør de fleste kunne :-)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Har en nokså lav montasje, så da går det kanskje. Skulle kanskje byttet ut det ene originalskjeftet? Hmmmm 😄

Da er det bare å senke kinnstøtta, for å få ut sluttstykke. Hadde vært greit. 

Hvis noen har et slikt skjefte for salg, gi en lyd 👍😄

Er det Landrø som har nye skjefter? Skytterkontoret selger vel bare hele børser?

Edited by .204 Ruger
Link to comment
Share on other sites

Om du har tid til å vente så kommer JET-01 chassiset forhåpentligvis i salg om ikke så alt for lenge.

Norsk forhandler:

https://www.langhold.no/products/jet-01-sauer-200str-chassis-system

 

Hjemmeside med blogg som viser fremgangen:

http://longrangedesign.com/hem/products/jet-01 chassis system.html

 

Chassiset utvikles med tanke på PRS og det er litt lettere enn de fleste langholds chassis/skjefter. Jeg venter på dette og tror jeg skal greie å få dette ned i underkant av 5 kg med 620/18 mm pipe, og et lett leupold Leupold FX-3 12x40mm på toppen med aluminiumsmontasje slik at det kan brukes til jaktfelt også. Chassiset er jo litt "tacticool" med innfellbar kolbe, men jeg tenker det er flott med en presis og kompakt rifle jeg kan ha med på kajakken til å skyte sjøfugl fra skjær :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Mr.Nuclear skrev:

Jøss, er den priset til over 20.000?

Sist jeg hørte noe om pris var det snakk om omtrent samme som GRS Bolthorn, og jeg syntes at rundt 13-14.000 var i meste laget. Om det blir over 20.000 så blir det ikke noe chassis på meg...

Fikk oppgitt 20-22.000,-  Og da tipper jeg det blir nærmere 22 enn 20 😄

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, msteiro skrev:

Ser frem til den dagen noen bygger et chassis rundt en helt normal firkantprofil av karbon :) 

Det kan vel så og si alle få til med enkle verktøy og teknikker :D Har du lyst er det bare å sette i gang. Du trenger ikke vente på at noen skal gjøre det for deg ^_^ Det er enklere enn du tror!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

De første hadde en elendig hengsel på foldestokkene. Det er senere rettet,og jeg tror de siste (versjon 3) er gode. Ellers er vel de negative tilbakemeldingene basert på "jeg liker det ikke" (og jeg liker det ikke ;) )

Vi bruker ikke utstyret vårt likt, og det er et par detaljer på Bolthorn som vil være ulemper slik jeg bruker en riflestokk. Hodedsakelig er det lengden av framstokken, den er alt for kort (skal jeg ha ny stokk skal den være lang foran) det er picatinnyskinner der den skal skli i baggen bak, og der picatinnyskine der jeg skal holde i fortreet. Så for meg gir den ingen fordeler over en McMillan. Andre har andre vaner, og bruker ting forskjellig, og mange er veldig fornøyde med dem.

Jeg tror ikke det er noen "problemer" med dem, nå når hengslene er byttet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Brownells burde vite bedre...men med Amerikansk selskap i ryggen vil de vel dekke bakenden sin/deres.

Foldekolbe er helt greit så lenge totallengden på våpenet er over 84 cm i "nedfoldet" posisjon, det er opp til eier av våpenet å sørge for at løpet er langt nok til å gå over dette.

 

Ironisk når Brownells.no er det stedet i Norge med størst utvalg i foldekolbe deler...bla til våpen som så godt som garantert blir ulovlig med foldekolbe (AR etc.)

 

Disclaimer: Usikker på om AR til dynamisk har krev på minimumslengde 84 cm.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
På 15.12.2017 den 10.53, Fysikeren skrev:

Om du har tid til å vente så kommer JET-01 chassiset forhåpentligvis i salg om ikke så alt for lenge.

Norsk forhandler:

https://www.langhold.no/products/jet-01-sauer-200str-chassis-system

 

Hjemmeside med blogg som viser fremgangen:

http://longrangedesign.com/hem/products/jet-01 chassis system.html

 

Chassiset utvikles med tanke på PRS og det er litt lettere enn de fleste langholds chassis/skjefter. Jeg venter på dette og tror jeg skal greie å få dette ned i underkant av 5 kg med 620/18 mm pipe, og et lett leupold Leupold FX-3 12x40mm på toppen med aluminiumsmontasje slik at det kan brukes til jaktfelt også. Chassiset er jo litt "tacticool" med innfellbar kolbe, men jeg tenker det er flott med en presis og kompakt rifle jeg kan ha med på kajakken til å skyte sjøfugl fra skjær :)

 

 

Lurer på om TS venter på jet enda... 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Skriver heller her enn å lage ny tråd.

 

Nå har jeg prøvd både GRS Bifrost og GRS Sporter til Sauer STR. Og begge har en adapter på bakre låskasseskrue pga utformingen av pistolgrepet.

Har KKC og Brevold stokken det også, eller går originalskruen rett i kassa her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...