Jump to content

Stek av elgnakke


Klondyke Bill

Recommended Posts

Vanligvis pleier jeg å hive det meste av nakken i kverna, men i år beina jeg ut et stort nakkestykke (ca 3kg) og tenkte det var mulig å lage en stor steik av det.

Den så relativt trevlete å seig ut, men tanken var å surre den sammen og langtidssteike den.

Er det noen som har gjort dette, og blir det spisendes eller blir det tyggegummi?

Link to comment
Share on other sites

Steking i leirgryte eller tjælknøl, er det jeg pleier å gjøre med kjøtt med sener og div i. Sous vide fungerer og veldig bra, men ikke gjort det på elg enda.

Leirgryte er det beste jeg har prøvd på elg så langt, mye bedre enn pose. Hinner og sener løser seg opp med lav temperatur over tid.

Men har aldri prøvd nakke i leirgryte, bestandig laget sodd av den, med løksaus til. Da med ben, stykket opp i biter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgnakke er det beste grytekjøttet og blir mørt og fint bare det får nok tid. Har aldri prøvd det som stek men ville i så fall satset på sous vide eller leirgryte som allerede nevnt. Tipper en 10-12 timers varmebehandling på riktig temperatur vil gjøre underverker. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Klondyke Bill skrev:

Hmm, jeg gjør et forsøk på å steike den i leirgryte en gang jeg har noen dårlige venner på besøk, svigermor kanskje :lol:

Jeg får passe på å ha noe Grandis i bakhånd ;)

70 grader i 15 timer, høres det greit ut?

 

Til vilt synes jeg 70 grader er altfor høyt, prøv heller ned mot 60. Litt av problemet med elg i sousvide er at det fort får en grøtete konsistens, type leverpostei. Det var et uhell med et lårstykke, så kan være nakken tåler mer, men ville vært litt forsiktig med varmen. 

 

Synes heller ikke at senene i en elg kan måle seg med en okse, så burde klare seg med mindre varme enn man ville gjort med oksekjaker etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...