Jump to content

Adventsquizen 2017


Vaquero

Recommended Posts

7,62x39 er korrekt. Kortbane, nei.

Viktig å holde tunga beint i munnen når det kommer til finsk og svensk ammunisjon. Ettersom ingen av dem er NATO-medlemmer, og Finland heller aldri rotet seg bort i Warszawapakten, kan du ikke tenke i standard fargekoding.

Hvitt er lett kule på tsjekkoslovakisk ammunisjon, men det dreier seg da om en hul mantel uten kjerne. Hvitt er lett kule, turkis over hvitt er lett kule med sporlys. Hva kan da hvitt være i svensk og finsk ammunisjon?

 

4 og 7 er ikke drivpatroner, finnene brukte aldri geværgranater på Rk62/Rk95.

 

  1. 7,62x54R - hvilken type kule?
  2. 7,62x53R - hvilken type kule?
  3. 7,62x39 - hvilken type kule?
  4. 7,62x39 - helmantel, Sako
  5. 7,62x39- løspatron i tre, Lapua
  6. 7,62x39 - hvilken type kule?
  7. 7,62x39  - hvilken type kule?

 

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Her er jeg på meget tynn is men jeg har en tykk ringperm med tegninger av et hav med patrontyper av disse kaliber. Fant at # 3 er finsk sporlys (finnes også uten rød munningslakk). Antar da at # 1 og 2 er finske og sporlys, i hvert fall en av dem. Det tar fryktelig lang tid å lete i permen den er bygget opp på bunnmerkinger. Du burde jo lånt den permen Ei tohi v..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der treffer dere begge, godt jobbet. Den permen må bli kikket på nøye.

 

  1. 7,62x54R - sporlys, Carl Gustav, Sverige - til bruk i Kalasjnikov PKT-maskingeværer montert på østtyske panservogner kjøpt av Sverige. Panservognene ble skrotet og MGene lidde samme skjebne.
  2. 7,62x53R - sporlys,  VPT, Finland - synlig forskjellige dimensjoner fra forrige. De tidlige finske Mosin-geværene var kamret for kun 7,62x53R, som også brukte annen kuledim. enn original 54R. M39 ble lagd for å kunne bruke begge deler. Eldre rifler fikk nye piper som kunne passe begge og fikk stemplet "D" på pipen.
  3. 7,62x39 - sporlys, Sako, Finland
  4. 7,62x39 - helmantel, Sako, Finland
  5. 7,62x39 - løspatron i tre, Lapua, Finland - finnene bruker trepropp også i 7,62x54R
  6. 7,62x39 - løspatron formet fra 7,35 Carcano-hylse i Finland. Finnene hadde store mengder Carcano-karabiner som raskt ble lagt på lager. Mye av ammunisjonen ble omgjort til 7,62x39-hylser.
  7. 7,62x39  - løspatron i plast, med andenebbformen til norske Plamil, produsert hos Sako på lisens fra Plamil/BF.
Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

På 15.12.2017 den 12.22, Veidinn skrev:

Ser at der finnes en  .50-70 til med ca 1mm lengre hylse, begge randtent.

Er dere nå sikre på at disse er randtente, og ikke sentertent med "inside priming"?

 

Hylsene ser utvendig ut som randtent da du ikke ser noen tennhette i senter, men .50-70-450 govt i standard utførelse var da vitterlig sentertent likevel. Hylsebunnen er så tynn at tennstempelet kan bulke den inn slik at den treffer en innvendig tennhette. Denne hetta sitter fastkilt mot hylsebunn vha en tverrgående bit rektangulært jern, som oftest er krympet fast fra utsiden av hylsa med et par små bulker på hver side nær basen. 

 

I tidlig patronproduksjon var dette sikrere enn moderne utvendig tennhette med hull i hylsebunn, siden man fikk gasstett hylse uten problem med toleranser i produksjon av hylse og hette.

 

Er dette en original patron og ikke en kopi laget for samling, så skal det ved sentertenning altså sitte en liten jernbit inni nær bunn av hylsa. Prøv med et kompass om der er noe der!

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg vet hva jeg snakker om, kjenner godt til de fleste tidlige patenter. Legger ved at par scan av noen, (Lewis). Utlært blir man aldri men disse tidlige har lenge fasinert meg så jeg mener å ha rimelig kontroll. Jeg har en del bøker med randtenning og patentpatroner, bl.a. :

Hoyem (norskættet amerikaner).

Datig 4 bind,

John L Barber, rimfire

AJ's hefte over Randtente patroner (Biri'en)

Masse patron-auksjonskataloger

m.m.

 

Google holder ikke her.

Lewis.jpg

Lewis 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

@Veidinn, så det du sier er at du har en tidlig og sjelden randtent versjon? Randtendt .50-70 ble vel bare produsert i et års tid under utvikling av våpen og ammunisjon, rundt 1866. Den militært approberte versjonen var definitivt sentertent, alle militære våpen i kaliberet er sentertente. Der fantes flere patenter på innvendig sentertenning, noen av dem er utvendig til forveksling lik randtent.

 

Tviler ikke på at du kan sakene dine, men feil oppstår jo fra tid til annen i trykt litteratur også.. 

Link to comment
Share on other sites

Når man har nok litteratur fra anerkjente forfattere så får man tråden i dette. I Hoyem Vol II står der en del om alle disse ulike patentene. De vanligste og de som kan ligne randtenning er Bar og Benet, Bar har en jern-"stokk" på tvers i hylsebunnen som holder tennhetten i senter. Mens Benet har en kopp som går inni hylsen og bunnen holder hetten i senter. Begge har innkniping som holder innlegget på plass.

 

Jeg er en godt voksen mann som har satt meg godt inn i det jeg skriver noe om, det jeg ikke bryr meg om skriver jeg heller ikke om. Lengre oppe på denne tråden ser utdrag fra min ringe patronboksamling. Til sammen er der flere hylle-meter.

Link to comment
Share on other sites

Overhodet ikke meningen å rakke ned på deg eller tvile på din ekspertise. Poenget mitt var å få fram at selv om det finnes noen få randtente .50-70 der ute så er de fleste sentertente, i og med at det var den sentertente utgaven som ble standard i det amerikanske forsvaret. Dette syntes jeg ikke kom godt nok fram tidligere i tråden, det kunne leses dithen at all .50-70 govt var randtent.

 

Som et kuriosa kan nevnes at arkeologer har funnet noen ".45-70 idiot" på slagmarken ved Little Bighorn. Altså .45-70 avfyrt i  .50-70 kammer. Randdiameteren er lik, derfor smeller det  helt fint om man putter en (sentertent) .45-70 i kammeret på et (sentertent) .50-70 våpen. Presisjon blir det derimot ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det stoppet visst litt opp her.

 

Quiz 18/12:

Denne er enkel for også de som ikke har oppslagsverk av det helt store. En og annen kan være kinkig for de som ikke har betraktet patroner i detalj utover de litt uvanlige. 

Den første til venstre er en referansepatron, enkel nok til at jeg ikke nevner hvilken. Ikke noe spesielt tema i dag, men kulediameteren er i samme kategori pluss minus noen tiendedeler.

DSC00643.JPG

At noen kan være postet før så spiller det ingen rolle, dette er en  uhøytidelig quiz, ikke alle har lest og sett alle innlegg. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Ikke ille @Per-S , du får en liten minus for 8x61og 8x56, litt upresist (ikke 100%).

Her kommer fasiten med årstall når patronene ble introdusert. 

 

# 7,92x57IS (år 1905)

# .318 Rimless Nitro Express/ .318 Westley Richards. ( år 1908 ) Britisk.

# 8x68S  (år 1939)

# 7,65 x53 (år 1889) Belgisk Mauser (Argentinsk)

# 8x56R Kropatschek, Portugal (år 1900 - 10)

# 8x60S (år 1928)

# 8,15x46R (år 1893 - 99)

 

.318 Rimless Nitro Express:

Denne patronen her har ikke en .318" kule, men en kulediameter på .330". Nokså ukurant diameter, jeg ser at Hjemmelading .no selger denne diameteren fra Partizan. Denne kula står nevnt for 8x56R Hungarian.

8x60S:

Har sitt spesielle opphav ved at sivile i Tyskland ikke hadde lov til å bruke våpen/ammo for 7,92x57IS (militær patron). Dette var en del av kapitulasjonsavtalen/betingelser etter første verdenskrig. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

@Per-S Du er en råtass så langt. Jeg har noen forslag til dine også, men jeg drøyer'n.

 

Mens vi prater og kikker på patroner:

Patronen til venstre er denne .318" Rimless Nitro Express, for meg har denne noe typisk britisk ved seg, Kulekrymp/Crimp.

Se merking på bilde, deretter har jeg to .303 British og en .455" Webley. En ikke engelsk helt til høyre er en 7,5x55 Swiss. Sistenevnte den eneste jeg har lagt merke til som bruker den britiske måten å feste kula på. Har andre her sett noen andre patroner enn britiske og denne fra Sveits i samme gata?

DSC00657.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Korrekt til Vaquero til og med 257 Roberts, ingen korrekt for ivara.

 

Angående krymping så viser bildet av 7,65 belgisk at det er samme type krymp, men helt i hylsemunningen. Dette er FN produsert ammo. Det er sjelden å se denne typen krymp midt på halsen, jeg kommer ikke på andre enn britene som bruker den i stor grad.

IMG_2774.JPG

Link to comment
Share on other sites

Du får rett på det, men en liten skjønnhetsfeil/skrivefeil er at den heter 244 rem. Det er den til venstre som er 6 mm rem, det ser en på at kulen er lengre, den patronen er tilpasset tyngre kuler og har raskere riflestigning. Hylsen er en nedstrupt 257 Roberts. De har samme ytelse som 243 Win.

Da er det en tilbake, jeg trodde den skulle være lett.

Link to comment
Share on other sites

Mens vi er i gang med krymping og detaljer på patroner:

Her er noe spesielt med franske patroner, der er tennhettene krympet inn under hylsebunnen, eller hylsebunnen lagt litt over hetta. 

Her er noen 7,5x54 Fransk. To originale med en PPU/Partizan. Partizan-patronen er laget på ordinært vis. Den liggende hylsebunnen til høyre.

 

DSC00663.JPG

DSC00669.JPG

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Per-S skrev:

Du får rett på det, men en liten skjønnhetsfeil/skrivefeil er at den heter 244 rem. Det er den til venstre som er 6 mm rem, det ser en på at kulen er lengre, den patronen er tilpasset tyngre kuler og har raskere riflestigning. Hylsen er en nedstrupt 257 Roberts. De har samme ytelse som 243 Win.

Da er det en tilbake, jeg trodde den skulle være lett.

 

skulle selvfølgelig stå 244 ja. :$ 
Ser litt nærmere på den siste og ser den er "semi rimmed" , og da er det nok 220 Swift  ? 

Link to comment
Share on other sites

Siden dette har sklidd litt ut, så har jeg sjekket litt på de få gamle greiene jeg har her, 3 stk 6.5×55 med B prosjektil en RP fra 1902, nr 2 med noe som ser ut som en R og tre stjerner, og nr 3 er Blyspiss B prosjektil med bunnmerking SFM. Disse 3 er krympet med fire "kjørnemerker" som det ble nevnt over. 

Jeg har også noe svensk 8×58mm blyspiss til Remington RB i fra 1895, de har normal krymp slik som de 7.65 belgisk som Per-s viste bilde av over

Link to comment
Share on other sites

Litt tilbake til PerS og Norma patroner. Norma ladet en rekke eksotiske riflepatroner på 1960tallet og sikker før og etter. Engang fikk jeg i hus en hel rekke slike hylser som var beregnet på det første patronbrettet fra Norma, det i plast. Kanskje vi skulle lagt ut denne rekken oppdelt for å vise mangfoldet. Noen tar dem kanskje på strak arm ut ifra bildet?

Øverste rekk på bilde minus de to til høyre.

 

 

DSC03599.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...