Jump to content

Adventsquizen 2017


Vaquero

Recommended Posts

Savner noe patronquiz som vi hadde før:

Hva om noen legger ut en eller to patroner hver dag frem til 24/12?

Helst ikke for vanskelige, men noe som de fleste kan tenke litt på, helst litt utenfor de vanligste.

Jeg kan prøve å starte 1/12:

Den jeg vil frem til er den siste til høyre, Fra venstre for sammenligning #.308 Win. #.308 Norma Magnum. # .300 Dakota    # ?????

 

.300.JPG

Edited by Ei tohi varjata
La til 2017 i tittelen. - Ei tohi
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi bør vel ikke ha andre regler enn at "Villkattpatroner" ikke legges ut, kun patroner som har vært i produksjon.

Andre enn meg kan jo legge ut, hvis ikke har jeg nok på lager. Patronene bør ikke være helt håpløse å gjette. Det er utrolig mange her som er treffsikre på hva en patron er, mange med godt blikk og mye kunnskap:winke1:

 

Mulig patronen #4 i 1/12 spørsmålet er litt vrien?

Litt drahjelp:

Jeg fikk tomhylsen i går, satte i en Hornady A-Max for å se litt hvordan den tok seg ut. En Norma Oryx ville passet bedre. Den er ikke helt vanlig, det som slo meg var hvor nær lik den var .300 DAKOTA. Det største avviket i målene her var ca.0,50mm. Eller 0,20 - 0,30mm her og der. Det hadde mulig fungert som en #???? Idiot i .300 DAKOTA kammeret. Ser ikke bort fra at man kunne formskyte disse hylsene til Dakota.

 

En enkel en for denne dagen 2/12:

De to første skulle gå lett for de fleste, så kan det "lugge" litt med nr. 3 ut til høyre.

 

Quiz 2.12.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Kan være lyset som lurer meg litt,.. men den kulen på bildet i .30-30 kan det være en god gammel SiverTip fra Winchester?

(ikke å forveksle med de nye Ballistic Silvertip eller Silverblixt fra Norma)

 

Dette var av den første type ammo som jeg brukte både i min Win 70 i .30-06 og i Mod.94 .30-30

"Tøff" og pålitelig kule som jeg savner. - Winchester har jo fortsatt sin Powerpoint og denne (150grs) lader jeg for i .30-30.

 

Har noen få 180 grain SilverTip kuler stående som evt blir ladet i 06'en og brukt i noe "høytidelig" tilfelle,.. hva nå det skulle være B|.

 

Sorry med litt OT fra kaliber til kuler.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Vaquero skrev:

Mulig patronen #4 i 1/12 spørsmålet er litt vrien?

Litt drahjelp:

Jeg fikk tomhylsen i går, satte i en Hornady A-Max for å se litt hvordan den tok seg ut. En Norma Oryx ville passet bedre. Den er ikke helt vanlig, det som slo meg var hvor nær lik den var .300 DAKOTA. Det største avviket i målene her var ca.0,50mm. Eller 0,20 - 0,30mm her og der. Det hadde mulig fungert som en #???? Idiot i .300 DAKOTA kammeret. Ser ikke bort fra at man kunne formskyte disse hylsene til Dakota.

 

såvidt jeg skjønner er begge basert på 404 Jeffery hylsa  -  kan det være at dakotaen er litt "improved"  ...?   

Edited by ivara
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, ivara skrev:

 

såvidt jeg skjønner er begge basert på 40 Jeffery hylsa  -  kan det være at dakotaen er litt "improved"  ...?   

 

Disse hylsene må da ha nærmest en identisk hylsevolym og likeledes prestanda.

Blaser-utgaven er vel også en senere kreasjon enn Dakotaen skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

OT? Nei.

@bobby som svar:

Patroner kan fort bli knusktørt. At folk skriver inn annen info og egne minner med erfaringer er bare fint, etter min mening. Jeg også savner Winchester Silver Tip. Den jeg la ut stammer fra mitt siste parti jeg ladet i 1997. Jeg kvier meg litt for å bruke dem opp9_9

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, Winchester regnet .50-110 Express som et annet kaliber enn de andre med lik hylse fordi riflestigningen er forskjellig. Noe med at ulike kulevekter ikke fungerte like bra i samme våpen, hvis jeg husker rett har express-merkede rifler 1:20 mens de for tyngre kuler hadde brattere riflestigning. Alle går dog om hverandre i samme kammer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det likner veldig Veidinn , for det er en  405 Win. ☺  

Bunnstempelet sier : W.R.A.Co  405 W.C.F.  Den har også en W for Winchester, stemplet inn på siden av kula. 

Gratulerer Vargen og Veidinn, dere tok dagens. Da er jeg spent på hva som dukker opp i morgen 4/12. 

 

20171203_111343.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da prøver jeg meg igjen med tre "enkle":

Disse skulle gå greit for enkelte av dere, disse er sjelden omtalt og nesten aldri å se i bruk. På skytebanen glimrer de med sitt fravær. 

Som jeg pleier så er en .308 Winchester plassert til venstre som en referanse.

Quiz 4-12.JPG

La inn litt julestemning i motivet9_9

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Thanks-pokal til bobby, han har helt rett :winke1:

Dere andre som tippet var ikke helt på bærtur, form/design kan ligne mye. Jeg vil vel legge til at det ikke er enkelt for mange å tippe på hva som er hva. For de av oss som samler patroner og har disse for hånden blir det en annen lek. Enkelte av oss har også litteratur som er lett å sjekke ut litt. Vi som samler er vel også nerder over snittet interessert i denne jungelen av galskap, på sikt finner de ut en diagnose for flere av oss :lol: (Vi får nok ikke samlingen med oss til lukket avdeling den dagen vi blir hentet.) Håper noen andre trår til i morgen, hvis ikke kommer jeg med noe etter kl.16:00, er tross alt på jobb innimellom.

 

Edit: Patronsamling er gøy og lærerikt, men noe sjekketriks hos damene er det ikke: Vil du bli med hjem og se på patronsamlingen min? :D

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Nå e ikke jeg samler, men ja, interessen er nok litt over middels for kuler/patroner og at en hel del litteratur om emnet har samlet seg gjennom årene kan ikke fornektes 9_9

 

For å si litt om patronene over, - .300 Savage, dette var i sin tid en populær patron, designet for Savages Mod 99 Lever action, tanken var å oppnå prestanda opp mot og ganske lik .30-06, men i en kortere kasse. - Som vi vet blev den kampen tapt da dens banemann og  overlegne .308 Win døk opp på markedet.

Patronen blev kamret i en rekke våpen bl.annet i Remingtons Mod 81 halvauto og Mod 760 pumpaktion

 

.303 Savage,- fødd i 1895 og "påtenkt" til militært bruk, men siden blev også denne lansert i Savages meget populære 1899 modell.- Den hadde godt rykte som "busk-rydder" ladet med 190 grs kuler i moderat fart, men gjorde vel egentlig ingenting som den mer populære .30-30 Win.gjorde like bra og den er idag en "døende" patron da ingen rifler i kaliberet lenger produseres.

 

.30 Remington, en "rimless" versjon av .30-30 Win, - den er i samme "klasse" og bruksområde som denne og dens ev fortrinn (om noe), er at den kan lades med spisskuler og dermed noe økt prestanda på litt lengre hold.

Remington brukte den både i sin Auto Mod 8 og 81.

 

 

 

 

Edited by bobby
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bobby skrev:

30 Remington, en "rimless" versjon av .30-30 Win, - den er i samme "klasse" og bruksområde som denne og dens ev fortrinn (om noe), er at den kan lades med spisskuler og dermed noe økt prestanda på litt lengre hold.

Remington brukte den både i sin Auto Mod 8 og 81.

Det er helt riktig @bobby når du først nevner dette så gjelder det flere patroner:

Illustrasjonen under viser fra venstre:

.30-30 Winchester intr.1895, SAA nr.2865 m/krave

.30 Remington intr. 1906,       SAA nr.2860 "rimless"

.356 Winchester intr. 1982,    SAA nr.5680 m/krave

.358 Winchester intr. 1955,    SAA nr.5860 "rimless"

 

Ikke illustrert hvor samme forhold er tilfelle:

.32 Winchester Special intr. 1902,    SAA nr. 4155 m/krave. Denne patronen har jeg

.32 Remington intr. 1906, "rimless", SAA nr. 4145. Denne patronen mangler jeg, dessverre.

.32 patronene over har samme design med lang hylsehals som .30-30 Win. og .30 Rem. 

SAA nr. er katalognummeret som brukes i boken til SARA.

 

eksempel.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder av fine patroner Vaquero :-D.

 

Ja det er litt rart og interessant det der med at noen patronkreasjoner forsvinner/dør og noen forblir og faktisk øker i popularitet,.. samt at noen, på god vei ned i forglemmelse og død, plutselig opplever en ny "era" og popularitet - tenker da spesielt på gode gamle .45-70 Gov., men også 9,3x63, 9,3x57 og 8x57

 

Winchester's  "Big Bore" utgave av Mod 94 i .356 Win (bildet over) og .375 Win. blev heller ingen langvarig suksess, det til trass for at begge disse er flotte patroner. - Jeg har selv skutt med begge av de og lader fortsatt .375'en til en kompis.Tomhylser begynner også bli mangelvare for begge.

358 Win har jo en stor og trofast beundrerskare, - og med rette, - med 250grs kule er dette en ypperlig patron for all Nordisk jakt,.. har alltid ønsket meg en helt siden salige Elmer Keith skrev positivt om den.- Dens litt "kraftigere"- (men bare marginalt) - broder .350 Rem Mag er også på vei ut i forglemmelsens mørke.

 

Ja, ja- bare noen tanker og betraktninger i en litt sen kveld.:)

 

 

Link to comment
Share on other sites

mange ting som påvirker her , utbredelse/kritisk masse er en ting.  En annen at vi påvirkes av våpenjournalistene - de beste av de har nok stor påvirkning på hva vi "ønsker oss"  - som du feks er inne på nedenfor. 

 

Sitat

har alltid ønsket meg en helt siden salige Elmer Keith skrev positivt om den.- Dens litt "kraftigere"- (men bare marginalt) - broder .350 Rem Mag er også på vei ut i forglemmelsens mørke.

 

 

Link to comment
Share on other sites

En umenneskelig hard nøtt, jeg knakk nesten hele skallen:

Nr.2 = 9mm. Bergmann nr.6

Nr.3 = 8mm. kromar Steyr.

Nr.4 = 7,63mm. Mannlicher

Nr.5 = 7,8mm. Bergmann no.5  

Nr.6 = 8mm ,Bergmann no.4

Sikkert mye feil, kjenner jeg deg rett så lurte jeg litt på noe norsk som Sunngård. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Veidinn skrev:

De resterende må være : .401WSL, .351WSL, .32WSL og .35WSL

Veidinn kom med fasiten her. Den satt vel ikke så langt inne, du fant ut av det uten å bruke "blåboka" vil jeg tro, dersom du fikk hjelp av nabobikkja er det juks. Vi andre som sleit oss gjennom din Quiz med blåboka kan bli tatt i doping? Det ble mye kladdeføre og oppoverbakke i den oppgaven. (Mulig at for mange falt av lasset?)

 

Jeg nevnte at det går en rød tråd i denne oppstillingen:

Tidlig på 1900 tallet utviklet Winchester Semi-Auto rifler (Self-Loading), de var veldig i siget med flere modeller.

1905 kom Winchester med sin SL Carbine mod.05. Kaliberet var.35 Win. SL.

1905 -06 kom de igjen med et annet kaliber til 05 rifla, .32 Win. SL.

1907 kom de igjen med en 07 modell i kaliber Win. 351 SL.

1910 var de til slutt kommet i mål med  Winchester mod 10, kaliber var .401 Win. SL.

.30 US M1 Carbine ble utarbeidet i 1941 - 42, .30 US ble introdusert i 1942, prototypen til .30 US patronen var .32 Win. SL.

En vesentlig forskjell på .30US patronen var at den var Rimless, de andre sivile patronene har semirim, en liten antydning til krave. 

 

Tema:

Den røde tråden jeg nevnte er Winchesters utvikling av patroner for halvauto i første halvdel av 1900 tallet. 

 

Edit: merk at .32 WSL. har samme W-stempel i kula som Bunkeren viser på sitt bilde av .405 Win. lenger opp i tråden.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra 2/12, så har dette stort sett vært litt over og utenfor min patronkompetanse.

Det har ikke så mye å si for underholdningsverdien, for det er alltid gøy å følge med når nerder (i ordets beste mening) deler sin kunnskap!

 

Håper det finnes nok rariteter i diverse skuffer og skap til å holde kalenderen gående helt til jul!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...