Jump to content

Adventsquizen 2017


Vaquero

Recommended Posts

Prøver meg på et par av disse...  #2  Likner veldig på en .32 ACP Exp. rimless og en blykule med 'hette' (side 139 i Hr.Datig sin bok C.F.C vol1)

#3  .28 Browning    #4 .26 Browning Exp.  #5  6,35mm Grand Puissance  #6  7,65mm Borchardt.

Men Veidinn... hvis disse er fra ei rotekasse.... Hvordan i allverden skal vi andre klare å gjette tingene dine når det nærmer seg jul,

og du har begynt å fiske i 'godskuffen'?  :D  Gleder meg til jul nå,  patronnerd som jeg er.. :D

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

QUIZ 8/12

 

En litt enklere en for de som som fant noen litt for vanskelige.

 

Dette er igjen et historisk tema, jeg vil frem til en spesiell rifle konstruksjon som bærer navnet/navnene til konstruktørene.

Hvilke patroner har vi her som alle er kammret for våpenet vi skal frem til, og hvilken tre nasjoner snakker vi om her?

 

Den siste patronen til høyre har vi hatt fremme før, en 45-90 Winchester.

Hvilken historisk kjent person hadde en rifle i dette kaliberet, samme rifle konstruksjon? 

 

Denne skulle gjøre svar og send tastaturet mer tilgjengelig for flere:D

Quiz 8 -12.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Riktig fra både Jeffery og Veidinn:

Veidinn satte sluttstrek for Quizen  innen lunsj i dag.

Rett svar er sikkert kjent hos mange spesielt interesserte fra før, men her er en liten historisk oppfriskning.

# 6,5x55:

Den ble tidlig utviklet gjennom en svensk/norsk patronkommisjon tidlig på 1890 tallet, og patronen ble valgt av begge nasjoner. Norge valgte den i 1894 for Krag-Jørgensen som ble approbert.

# 7,92x57:

Den ble utviklet for Mauser geværer i Tyskland så tidlig som 1888 hvor den først kom for Mauser mod.88. Den hadde da en annen kuledesign og diameter .318". I 1905 etter nye skytetester fikk patronen en ny spiss kule og diameter .323", derav 7,92x57 IS Mauser 8x57JS. I Krag-Jørgensen Elgrifler M/48 ble denne patronen brukt i standard trykk, i følge boken til K.E.Hanevik ble det ikke frem til 1958 rapportert inn tegn til overbelastede M/48 rifler. Likevel kom Norma med en 8x57 Moderat i 1958. 

# 8x54 Krag - Jørgensen (8x55):

Denne ble utviklet i årene ca.1910 - 15, etter det jeg leser var det flere børsemakere som bygde slike rifler for "elgjakt". Det er ut fra min tilgjengelige litteratur vanskelig å finne dekkende opplysninger om disse riflene, i boken til K.E.Hanevik står det faktisk lite om 8x54. Husker jeg rett ble det også produsert ammunisjon etter krigen (1948- 54??)

# .30-40 Krag / .30 U.S. Service:

Denne ble approbert som den første .30 kaliberen til USA i 1892, det var Springfield som produserte Krag-Jørgensen på lisens, våpenet og patronen ble senere avløst av en ny "Mauser-patent" Springfield mod.1903, som igjen med en annen historie ble endret med 30-06 i 1906.

# 8x58R Dansk:

Danmark approberte Krag-Jørgensen i 1889 til denne patronen. Danskene lisensproduserte Krag-Jørgensen i flere modeller og hadde riflen og patronen i tjeneste frem til 1940.

# .45-90 Winchester:

Denne patronen kom først som en svartkruttpatron i 1881. Den ble populær i flere ladninger til våpen som Winchester mod.1886 og Marlin mod 1895. Den var også brukt i forskjellige enkeltskuddsrifler.

Patronen kom først med røyksvakt krutt i 1895.

 

(Noen i den eldre garden her husker sikkert Krag-Jørgensen som enkeltskuddsrifle i kaliber .22LR i skyttervesenet.)

 

Fridtjof Nansen sin Krag-Jørgensen i kaliber .45-90 Win:

Denne er godt omtalt i boken til K.E.Hanevik, historien om gjenoppdagelsen av denne var at Svein Solli kom over rifla da en privat eier trengte hjelp til å bestemme kaliberet til børsa. Svein Solli tok denne med seg til K.E.Hanevik som da arbeidet med boka om Norske Militærgeværer etter 1867. Kort forklart, Fridtjof Nansen hadde denne med seg i  Fram-ekspedisjonen 1893 - 96. På Fram-skuta hadde de 8mm. Dansk og .45-90 Win. i K-J riflene. 45-90 var etter deres undersøkelser ladet med svartkrutt. Svein Solli beskrev dette i Våpenjournalen i utgaven Nr.6 i 1994. Denne riflen var bygget på dansk låskassedesign, som vi ser på bilde under så er hylsebunnen rimelig nære hverandre med tanke på dansk sluttstykkebunn, den danske er 14,60 mm. og .45-90 har hylsebunn 15,40mm.

DSC00547.JPG

Framekspedisjonen hadde kun Krag i 8x58R Dansk og en .45-90 Winchester.

 

DSC00541.JPG

Denne kjendisen her er utstyrt med en Springfield-Krag i kaliber .30 U.S. Service. 

 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, blaff skrev:

Finnes det en bok hvor man kan finne denne informasjonen?:D

Når det gjelder Nansens Krag-Jørgensen og Fram-ekspedisjonen så har ikke jeg andre kilder enn boken til K.E.Hanevik med noen tilleggsopplysninger fra Svein Solli i Våpenjournalens utgave nr.6 fra 1994. 1994 er heller ikke et tilfeldig årstall, da hadde vi 100 års jubileum for Krag-Jørgensen. Svein-Solli og K.E.Hanevik forsket i gamle dokumenter og brever hos etterlatte m.m. De konkluderte med at riflen nr.105 (.45-90W.C.F.) var med på Fram. Når det gjelder opplysninger om patroner generelt er det mye litteratur å få kjøpt. Lite eller nesten ingenting på norsk. Jeg har litt forskjellig. Oppslagskatalogen/boken til Trond Strømstad og Vidar Andresen, ganske omfattende, men knusktørr informasjon- mål og årstall osv. Så finnes det flere utgaver av Cartridges of the world, den liker ofte jeg, den er ikke så tørr, mye info om våpentyper og historie. Jeg trenger forresten en nyere utgave av sistnevnte. Ellers har jo internett tatt over mye hvis man vet hva man søker etter. 

 

Det oppgis oftest betegnelser på patroner, kaliber, mål, mulig årstall. Dett var dett. Jeg savner ofte historien rundt patroner: hvem - hvor - hvordan - når - til hva?

Mye informasjon og historie gjør opplysningen mindre "syntetisk". 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på hva som dukker opp fra "helst andre" i dag:

Håper noen andre sitter på noe som er litt utenfor de vanligste, men ikke verre enn at flere tilbakeholdne kommer på banen. Jeg skal ikke kåre meg selv til ekspert, det er jeg ikke, det er de som kan bedre om disse tingene enn meg. Skulle det komme en Quiz jeg tar på strak arm vil jeg forbli "taus", med mindre ingen svarer mot midnatt. Den som legger ut fortjener engasjement fra flere av oss. 

Det beste er om tråden her får en større bredde av forumbrukere på ulike nivåer og erfaringer :winke1:

 

Har du en spennende patron? legg den ut her. Ikke tenk at den er for lett. Det er mange kunnskapsrike på Kammeret utenom vi som går igjen i tråden her, og som kan overraske med nye detaljer. 

 

Edit: Skulle beskjedenhet fra andre trekke ut så har @Ei tohi varjata og @Bunkeren, @Veidinn, og ellers de jeg har glemt noe som skulle passe på et nivå midt på treet?

Bunkeren har også noen morsomme patroner som han har splittet/gjennomskåret. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Vaquero skrev:

Riktig fra både Jeffery og Veidinn:

Veidinn satte sluttstrek for Quizen  innen lunsj i dag.

Rett svar er sikkert kjent hos mange spesielt interesserte fra før, men her er en liten historisk oppfriskning.

# 6,5x55:

Den ble tidlig utviklet gjennom en svensk/norsk patronkommisjon tidlig på 1890 tallet, og patronen ble valgt av begge nasjoner. Norge valgte den i 1894 for Krag-Jørgensen som ble approbert.

# 7,92x57:

Den ble utviklet for Mauser geværer i Tyskland så tidlig som 1888 hvor den først kom for Mauser mod.88. Den hadde da en annen kuledesign og diameter .318". I 1905 etter nye skytetester fikk patronen en ny spiss kule og diameter .323", derav 7,92x57 IS Mauser 8x57JS. I Krag-Jørgensen Elgrifler M/48 ble denne patronen brukt i standard trykk, i følge boken til K.E.Hanevik ble det ikke frem til 1958 rapportert inn tegn til overbelastede M/48 rifler. Likevel kom Norma med en 8x57 Moderat i 1958. 

# 8x54 Krag - Jørgensen (8x55):

Denne ble utviklet i årene ca.1910 - 15, etter det jeg leser var det flere børsemakere som bygde slike rifler for "elgjakt". Det er ut fra min tilgjengelige litteratur vanskelig å finne dekkende opplysninger om disse riflene, i boken til K.E.Hanevik står det faktisk lite om 8x54. Husker jeg rett ble det også produsert ammunisjon etter krigen (1948- 54??)

# .30-40 Krag / .30 U.S. Service:

Denne ble approbert som den første .30 kaliberen til USA i 1892, det var Springfield som produserte Krag-Jørgensen på lisens, våpenet og patronen ble senere avløst av en ny "Mauser-patent" Springfield mod.1903, som igjen med en annen historie ble endret med 30-06 i 1906.

# 8x58R Dansk:

Danmark approberte Krag-Jørgensen i 1889 til denne patronen. Danskene lisensproduserte Krag-Jørgensen i flere modeller og hadde riflen og patronen i tjeneste frem til 1940.

# .45-90 Winchester:

Denne patronen kom først som en svartkruttpatron i 1881. Den ble populær i flere ladninger til våpen som Winchester mod.1886 og Marlin mod 1895. Den var også brukt i forskjellige enkeltskuddsrifler.

Patronen kom først med røyksvakt krutt i 1895.

 

(Noen i den eldre garden her husker sikkert Krag-Jørgensen som enkeltskuddsrifle i kaliber .22LR i skyttervesenet.)

 

Fridtjof Nansen sin Krag-Jørgensen i kaliber .45-90 Win:

Denne er godt omtalt i boken til K.E.Hanevik, historien om gjenoppdagelsen av denne var at Svein Solli kom over rifla da en privat eier trengte hjelp til å bestemme kaliberet til børsa. Svein Solli tok denne med seg til K.E.Hanevik som da arbeidet med boka om Norske Militærgeværer etter 1867. Kort forklart, Fridtjof Nansen hadde denne med seg i  Fram-ekspedisjonen 1893 - 96. På Fram-skuta hadde de 8mm. Dansk og .45-90 Win. i K-J riflene. 45-90 var etter deres undersøkelser ladet med svartkrutt. Svein Solli beskrev dette i Våpenjournalen i utgaven Nr.6 i 1994. Denne riflen var bygget på dansk låskassedesign, som vi ser på bilde under så er hylsebunnen rimelig nære hverandre med tanke på dansk sluttstykkebunn, den danske er 14,60 mm. og .45-90 har hylsebunn 15,40mm.

DSC00547.JPG

Framekspedisjonen hadde kun Krag i 8x58R Dansk og en .45-90 Winchester.

 

DSC00541.JPG

Denne kjendisen her er utstyrt med en Springfield-Krag i kaliber .30 U.S. Service. 

 

Takk for en morsom og informativ post. Jeg har ikke stort å bidra med i quizen, men jeg leser med stor interesse, særlig når det kommer utfyllende info som her. :)

Link to comment
Share on other sites

lwPiX1U.jpg

 

Kan jo være noen vil prøve seg på disse. Full oppløsning her: imgur.com

 

Jeg har for det meste variasjoner av noen spesifikke kalibre i tillegg til mer spesielle og eksotiske patroner, så er ikke så veldig mye jeg kan legge ut i quizer her lengre. Vet ikke om det er takhøyde for gjetting av patrontype i kalibre som er ellers enkle å identifisere. Disse patronene skal i alle fall ikke være de letteste, fellesnevner er at ingen ble brukt i mer enn et par år før de ble erstattet av andre patroner. Enkelte ble aldri tatt i bruk i det hele.

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pistolpatronene mine var visst litt vanskeligo.O, de vi mangler er:

# 2  .32S&W

# 6  7,65 Glisenti

# 7  7,65 SFM Beaux Exp.

# 8  3,9x12,5 Crottet mini (halv-skala 7,63 Mauser)

 

Kan trøste Bunkeren med at disse ligger i safen sammen med noen flere i samme klasse. Denne lille ansamlingen som er et stykke til side for det jeg egentlig samler på men for meg er det et minne om han som først introduserte meg for patronsamling. Han startet å samle rundt 1960 og på slutten var det kun pistolpatroner i samlingen hans. Samlingen ble solgt til USA ca 1983-84, flere år før jeg begynte med patronsamling. Min venn gikk dessverre bort for noen år siden.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Angående Nansen så hadde han også med seg 4? Nagantrevolvere på Framferden. Patronen under her antas å ha vært ladet for det formålet. Den har nikkel-mantlet kule som står nedi hylsa, tuppen er synlig. Slike patroner er funnet etter Nansen på Polarhøyden og på Nitedals Krudtværk, det kan indikere at de er ladet på Nitedal? Veldig like de russiske 7,5mm Nagant

P6190001 - Kopi.JPG

Edited by Veidinn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper på hva det kan ligne her, jeg er på tynn is...

Den siste fikk jeg til å ligne på 4,6 x 36 Cetme/H&K. Jeg ser at psg-1 fikk rett, men snakker vi om samme patron? SAA 0105?

Nr.6 ser ut til å være basert på en 7,62x39 hylse?Er det en finsk exp.5,7x39? SAA 0545.

Nr. 4 har en hylse som ligner mye på en 6,5 Carcano, i så fall er kula litt spesiell ?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det er 4,6x36 HK, brukt i HK36, forgjengeren til HK G36. Tilnavnet Löffelspitz kommer fra formen på kulen og effekten den har i bløtvev...! SAA 0105 er korekt.

 

Nr.6 er 5,7x39, jeg er usikker på hvilket land den egentlig er fra/for. Hylsa er produsert hos Sako - men jeg finner også info som sier det var et svensk forsøk på finkalibret riflekaliber.

 

Nr. 4 er også amerikansk; smalere over baken enn 1 og 2

Link to comment
Share on other sites

1. 27 Homologous (6,8x51)

2. .25 Homologous (6,35x51)

3. 6,45x48 GP-80, sveitsisk forsøk på å erstatte 7,5x55 GP-11 (5,6x45 GP-90 ble antatt i SG 550)

4. 6,35x53 FAT-116E1 fra Salvo-prosjektet

5. .224 Winchester E2 (brukt i en nedskalert M14-kasse)

6. 5,7x39 finsk (?)

7. 4,6x36 HK for HK36

 

Ser det ble litt vel vanskelig. På tide med neste?

Link to comment
Share on other sites

Litt drahjelp her:

Først @Ei tohi varjata du har rett på to patroner her. Du nevner 8x22 Nambu, du beviser ditt skarpe blikk og kompetanse når det gjelder militærpatroner, du jobbet litt med formen på denne.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å vise flere .32 kaliber (8mm.) varianter for håndvåpen. Jeg tenkte at 8mm. Nambu kunne bli en urettferdig nøtt, derfor plasserte jeg en japansk offiserfigur i motivet, dette for å lede til et svar (rettferdig). Jeg har rekonstruert denne patronen med en Bertram hylse og en 7,62 kule fra en 7,62 Tokarev pistolpatron. 

At du observerte dette på et vis beviser ditt blikk og kunnskap om militærpatroner som berettiget gir deg en honnør9_9 Både du og Veidinn er spesielle tungvektere i patronsamlings-tråden. 

8mm. Nambu er rekonstruert så nærme det lar seg gjøre, og det er tett oppunder fasiten. 

Fransk 8 mm. Fransk Lebel er også riktig. Motivet i Quizen er på sett og vis et tema. Den har en Off-topic patron, men i samme "kalibergata". 

Jeg har laget en ny oppsetting av kaliber-området:

Fra venstre: # 32 acp. # ? #?  #.32 S&W Long. # S?W Long WC.

De fleste pistolskyttere kjenner til S&W Long, men som regel i WC-versjon, ikke i full C.O.L. som revolverpatron, her er den som nummer 4;)

 

Jeg skrev en gang en liten "særoppgave" om japanske patroner i 2015, mange bilder er borte, men mye av materialet er intakt. For de som er interessert.

 

 

DSC00566.JPG

Litt lys og julestemning bør vi ha? 

 

@Veidinn Du har ikke munnkurv, nå må du komme ut av bokhylla og patronskuffene dine:lol:

Jeg er ingen alfahanne som skal styre denne tråden...Folk bør sende inn bilder og la tråden leve sitt eget liv, snart kommer nissen9_9

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjata har rett @Bunkeren har rett @bobby har rett:D Litt hver dere.

Bilde i Quizen viser fra venstre:

# 8mm. Nambu ved en fransk soldat,  (feil plassering.)

# .32 Harrington & Richardson and Federal .32 H&R Magnum (som nissen holder) den kom i 1982. Jeg husker en i min klubb  en som kjøpte en Smith & Wesson revolver i dette kaliberet. 

# 8mm. Mle. Fransk Revolver (1892).

# 7,65 mm. Mas, denne kom i 1935 for en Fransk pistol 1935 og en maskinpistol  Mas 1938. Min patron som @Bunkeren påpeker er produsert under okkupasjonstiden i 1942, stålhylse. 

Strategien i Quizen var rett patron ved rett soldat fra rett land. Nissen holdt patronen fra en helt annen tidsepoke. Militærpatronene sto ikke ved rett soldat.

Hvis jeg legger ut flere patroner kan det hende at patroner skal plasseres ved rett figur. Jeg har en del fine figurer fra ulike nasjoner med passende patroner. Dette med patronquiz bør ikke bli for tørt.

 

De tre som svarte rett får en pokal hver :D

 

mas38-01.jpg

DSC00572.JPG

Link to comment
Share on other sites

Morsom sak det der psg-1:

Jeg har sett det før (bilde), det lå langt bak i minne og kunne ikke komme på hva det var. Jeg har et par hylseløse patroner, ikke helt det samme. Har brukt dem i patronsamlertema før, her er en kort reprise. 

De passer nok til småvilt, videre tekst skulle være unødig siden det står tydelig på hver patron.

Dette er ikke dagens Quiz :D

 

Her er de flankert av .222 Remington og en 9x19mm.

 

DSC00575.JPG

DSC00584.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...