Jump to content

Hvordan importere halvauto rifle fra USA til godkjenning


Sku

Recommended Posts

Er det "rett fram for hvem som helst" å sende inn rifle til politiet for godkjenning ? 

ARX100 "fisken" koster under $1000 i USA på salg. Er det bare å få reloading international til å fikse eksporttillatelse og adressere rifla til rett instans i politiet  + skrive et forklarende brev?

Eller må man være leverandør for at Reloading International kan få eksporttillatelse ?

 

Er klar over at dette tar år...men det har jeg jo masse av siden nettopp har begynt karantene tid. 

Link to comment
Share on other sites

Bare vær klar over kostnaden. Eksporten er ikke billig. US state dept tar $250 pluss pengene til eksportør. Fort 200+ til dem også. Så kommer frakt og der er det mindre å velge da den vanlige ikke vil ha våpen.

Ville ikke bli overrasket om det ble nærmere $800-1000 på å få den hjem i tillegg til riflen.

Jeg ville kontaktet norsk Beretta importør. Tar du feks den økonomiske risikoen ved kjøp av riflen, kan kanskje de ta det rent praktiske? Og få den med på en av deres forsendelser for å få ned kostnaden

 

Ang STG44, tenker du på den originale eller en av kopiene?

Er nok ingen som har gidda å forsøke, da det nok ikke er verdt det økonomisk. for lite marked

Link to comment
Share on other sites

Er det anna pris for eksportlisens for hele våpen enn for våpendeler ?  Reloading International tar bare 10% over listeprisen til meg, og jeg bruker å betale $70 for frakt for våpendeler(men skjønner at hele våpen koster mer).

 

Når det gjelder StG44, så er både originalen og den nye kopien til HMG Reproduction interessante. Har ikke sjekka prisen til den siste, men antar at selv om den er dyr så er den mye billigere enn ekte vare som er i skytbar stand.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Ja. US State tar 250 per søknad.

tror kanskje ladekomponenter bare går til Dept of Commerce og da er billigere.

 

Ekte STG kan du nok glemme da den har fullauto. Og selv med ombygging er den nok usannsynlig.

 Og da etterspørsel nok er heller liten tror ikke jeg noen butikker gidder å prøve på å ta den inn. Spesielt siden ett par av de mest aktuelle forhandlere sliter med å få godkjent en AR15 hver. Tipper de heller vil bruke krefter på å få dem godkjent.

Link to comment
Share on other sites

For å være kjedelig og gretten, er det virkelig noe vits i å kjøpe en HMG-STG eller Beretta ARX når man kan kjøpe X forskjellige AR, AK (Saiga/Arsenal, Valmet, Galil), AUG, og Sig 550? Jeg kjenner senebetennelsen kommer krypende når jeg ser på bilder av ARX.. den ser ut som at det ville vært ubehagelig å holde den. M1A, PTR91 og PTR93 (ev. tyrkisk sivil G3 og HK33), eller sivil FN FAL ville sikkert hatt et mye større markedspotensiale..

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

For å være kjedelig og gretten, er det virkelig noe vits i å kjøpe en HMG-STG eller Beretta ARX når man kan kjøpe X forskjellige AR, AK (Saiga/Arsenal, Valmet, Galil), AUG, og Sig 550? Jeg kjenner senebetennelsen kommer krypende når jeg ser på bilder av ARX.. den ser ut som at det ville vært ubehagelig å holde den. M1A, PTR91 og PTR93 (ev. tyrkisk sivil G3 og HK33), eller sivil FN FAL ville sikkert hatt et mye større markedspotensiale..

Blir mer moro når man lager det sjøl, det er vel den enkle svaret.

Har egentlig mye mer lyst på en F90  Atrax, men ARX koster ikke mer enn at jeg kan svi av penger på godkjenning sjøl.

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Cardinal skrev:

Ja. US State tar 250 per søknad.

tror kanskje ladekomponenter bare går til Dept of Commerce og da er billigere.

 

Ekte STG kan du nok glemme da den har fullauto. Og selv med ombygging er den nok usannsynlig.

 Og da etterspørsel nok er heller liten tror ikke jeg noen butikker gidder å prøve på å ta den inn. Spesielt siden ett par av de mest aktuelle forhandlere sliter med å få godkjent en AR15 hver. Tipper de heller vil bruke krefter på å få dem godkjent.

Var som  våpensamler jeg tenkte på ekte StG44. *venter på at noen godkjent våpensamler I Trondheim skal sende meg en PM og invitere meg på møter *

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Du kan bygge en utmerket AR15 til DSSN-bruk for rundt 15.000 (inkl. avtrekk i toppklasse). Det gjelder bare å spørre fint om rabatter når en kjøper flere dyre deler samtidig.

F90 tror jeg du kan glemme først som sist (sammen med Tavor og Desert Tech MDR). AUG ser allerede skummel og kort nok ut.

 

Hva angår skarp helauto StG44 til samling (NVS/KVF) er nok det toget gått..

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

"Det gjelder bare å spørre fint om rabatter når en kjøper flere dyre deler samtidig."  OI, er det noen som gir slike rabatter ? Hvem ?

Hadde tenkt å kjøpe deler fra Brownells når det er Black Friday salg, men hvis det er noen som gir rabatt akkurat når karantenetida mi går ut så er jo det mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte fint hos Brownells og fikk en veldig real pris på AR-deler.. men det har kanskje noe med at jeg hadde nådd et femsifret beløp svidd av hos dem lenge før jeg kjøpte de delene.

 

ARX funker sikkert bra for italienerne og amerikanske mall ninjas men faktumet er jo som aps sier at det er AR/MR som vinner konkurransene i Norge (og ellers i verden, selv om det av og til hender at en russer med turbomoddet Saiga med rekyldemping på steroider hevder seg)

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Reloading er i utgangspunktet positiv til å fikse eksporttillatellse, de skrev "As for the Beretta, we can probably get one of these to you.  We will need all of the paperwork that you need on your end and then we can prepare the paperwork on this end."

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, LynxCAT skrev:

Reloading er i utgangspunktet positiv til å fikse eksporttillatellse, de skrev "As for the Beretta, we can probably get one of these to you.  We will need all of the paperwork that you need on your end and then we can prepare the paperwork on this end."

 

 

Husk å spørre om kostnader.

 

Så tar du evt en telefon til POD i morgen og får avklart det praktiske.

Kunne tippe at du kanskje fyller ut en vanlig søknad på vanlig vis, men under merknader skriver noe ala: "Våpen ønskes importert for typegodkjenning i Norge. Det vil bli sendt direkte til Kripos og ikke overlevert til søker før det evt blir godkjent."

 

men vet ikke om det er mulig før karantenetiden er over?

Link to comment
Share on other sites

Reloading International er ikke så dyre, de sier "The export license fees are 10% or $250 whichever is less.  This applies to both complete firearms and firearms parts that are regulated under ITAR.  The shipping is completely separate and can go by air...we ship complete firearms by air freight all the time. "

Link to comment
Share on other sites

Winge Våpen prøvde seg på en slik, M&P 15 Sport:

Den ble importert for å få den godkjent som andre tilsvarende/samme kategori rifler. Butikken hadde den selv inne en stund, den ble før eller etter sendt inn til Direktoratet for godkjenning, det ble den til slutt ikke. Den havnet til slutt hos det lokale våpenkontor for videre skjebne. Den lokale myndighetsperson fikk et innfall om at stålet ville passe fint til spiker eller et nytt vaffeljern, snipp snapp snute så var den borte. Dette til tross for at våpenet fortsatt var butikkens eiendom. Butikken hadde selv rett til å avgjøre om plombering eller eksport. Saken fikk et etterspill om erstatning. 

M&P 15 Sport.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan komme tilbake til det:

Det var en variant i 223 kaliber. Vi snakker om, mulig tre år siden. Rifla ble destruert, videre resultat om tvisten kjenner jeg ikke til. Jeg kan finne ut av det, jeg har stadig kontakt med Winge selv. Han er forresten ute bransjen, dagens personale er neppe kjent med saken. 

Link to comment
Share on other sites

Synes godkjenningsgreiene er merkelige. M&P15 er den "mil spec" eller har den proprietære ting som gjør at det er lettere å bygge om den til full auto enn mil spec AR rifler ?

Jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag myndighetene kan la være å godkjenne ei mil-spec AR rifle som er lang nok, når andre rifler er blitt godkjent før. 

Ellers bruker presedens å ha betydning, men ikke når det gjelder våpen tydeligvis.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Campin Carl skrev:

Men har ikke ARXen foldekolbe som gjør den under 84cm i sammenslått tilstand som standard? Og jeg tror ikke det er en non-folding variant av den heller.

Ja det var spikeren i kista for det tankeeksperimentet. Morsomt så lenge det varte.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Vaquero skrev:

Winge Våpen prøvde seg på en slik, M&P 15 Sport:

Den ble importert for å få den godkjent som andre tilsvarende/samme kategori rifler. Butikken hadde den selv inne en stund, den ble før eller etter sendt inn til Direktoratet for godkjenning, det ble den til slutt ikke. Den havnet til slutt hos det lokale våpenkontor for videre skjebne. Den lokale myndighetsperson fikk et innfall om at stålet ville passe fint til spiker eller et nytt vaffeljern, snipp snapp snute så var den borte. Dette til tross for at våpenet fortsatt var butikkens eiendom. Butikken hadde selv rett til å avgjøre om plombering eller eksport. Saken fikk et etterspill om erstatning. 

 

Hva er det du prater om? M&P 15 har vært på godkjent-lista siden 2013? https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-04-18-407

3 timer siden, LynxCAT skrev:

Var det en M&P15-22  (22LR) Winge forsøkte å få godkjent eller den vanlige rifla ?  Oslo Skytesenter selger både M&P 15 og M&P 15-22 nå, hva har skjedd i ettertid ?

Begge. 15-22 ble etter sigende ikke godkjent siden det visstnok var for få program hvor den ville være aktuell for bruk. Kun NROF miniatyr akkurat da, i ettertid har IPSC Mini-rifle kommet inn i bilde, når Oslo Skytesenter tok over S&W agenturet, [SPEKULERING OG RYKTER HERIFRA] så solgte de den i god tro om at godkjenningen visstnok bare gjaldt jaktsvåpen i .22lr, ettersom det visstnok har vært andre AR-våpen solgt her i landet som har vært utenfor lista (visstnok standard AR-lowere med .22lr kit)
Så viser det seg at kravet til godkjenning gjelder ALLE halv-automat rifler, så OSS har blitt nødt til å kjøpe tilbake/trekke tilbake alle 15-22ene de har solgt, de har nå 15-22 Performance Center (den eneste som er over 84cm som standard fra fabrikk) utgaven inne til godkjenning, med håp om å få den godkjent litt fortere, siden det er flere personer med godkjente søknader og folk som har eid denne børsa nå.

 

3 timer siden, LynxCAT skrev:

Synes godkjenningsgreiene er merkelige. M&P15 er den "mil spec" eller har den proprietære ting som gjør at det er lettere å bygge om den til full auto enn mil spec AR rifler ?

Jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag myndighetene kan la være å godkjenne ei mil-spec AR rifle som er lang nok, når andre rifler er blitt godkjent før. 

Ellers bruker presedens å ha betydning, men ikke når det gjelder våpen tydeligvis.

M&P15 er lov, 15-22 derimot er enda forbudt. Lower og upper, på disse passer ikke om hverandre, slik at man kan ikke sette en .223 upper på en 15-22, eller motsatt.
 

31 minutter siden, hipshot skrev:

 

Sivil FN FAL, hva er det for et dyr? Aldri hørt om..

DSA selger moderne produserte FAL til det sivile markedet i USA.

Edited by Campin Carl
La til hvilket år M&P15 kom på godkjent-lista
Link to comment
Share on other sites

Skyt noen riflestevner, se hva som er konkurransedyktig, amerikanere flest er bedre på gule gadgets og tacticool, enn faktisk performance, nevner du jp så nikker dog alle annerkjennende f.eks. ;) "ohhhh highend" 

 

Jeg skjøt riflestevner, inkludert nm i flere år før jeg kjøpte egen, utrolig god økonomi i snylterifle må sies :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 M&P 15 @Campin Carl Ser at lovdata godkjente rifla i april 2013.

Det kan være at jeg tar feil om 3 år siden (tiden går fort). Det kan tyde på at dette er lenger tilbake i tid. Enkelt forklart, Winge importerte en slik for godkjenning. Den gikk inn til POD og ble returnert,  om den ble returnert til importøren eller til lokalt våpenkontor vet jeg ikke helt. Den var en stund i butikken, dog ikke for salg av påvente til godkjenning. Til sist havnet den hos lokalt våpenkontor hvor den ble sendt til destruksjon. Mulig at en slik rifle ble godkjent på annet grunnlag og med en annen importør litt senere?

Som sagt kan jeg finne ut av det med den involverte importøren om hva som gikk galt. Jeg husker det godt om at dette ble en tvist. (Husker jeg rett var det mye frem og tilbake og at POD ikke forlangte destruksjon der og da). 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, hipshot skrev:

 

Sivil FN FAL, hva er det for et dyr? Aldri hørt om..

6 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Vet ikke i hvilken retning sarkasmen går, men DSA er en av flere som produserer sivile FN FAL nå i dag.

 

 

Jeg visste rett og slett  ikke at det fantes noen sivil FAL.

- er det sarkatisk?

Det får være måte på.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hipshot skrev:

Jeg visste rett og slett  ikke at det fantes noen sivil FAL.

- er det sarkatisk?

Det får være måte på.

 

Var ikke ment som et surt oppstøt, jeg tolket det bare feil. Se forøvrig her;

https://www.dsarms.com/c-828-rifles.aspx
FN USA produserte også sivile FAL noen år tilbake. Både FN og DS Arms' modeller er metriske.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg avklart litt mer rundt denne M&P 15 rifla som ikke ble godkjent:

Traff den involverte importøren i dag, jeg må krype til korset og innrømme en feil her. Jeg sitter i en fastlåst fosterstilling i skam :ph34r:og må rette til M&P 15-22 som han ikke fikk godkjent. Den ble ikke nøyere sjekket av POD siden den gikk under minimums lengde, det var noe snakk om en innskyvbar kolbe. Rifla var lenge i butikken før den ble sendt inn for godkjenning. Den fikk ikke selges, lokalt våpenkontor mottok rifla til sist og nektet å utlevere den til importøren som tross alt hadde eiendomsretten. Han kunne i prinsipp eksportere den eller plombere den. Lokalt våpenkontor nektet å utlevere uansett og sendte den til destruksjon. Det ble en tvist om sluttfasen, importøren ga opp konflikten uten å kreve erstatning. POD forlangte ikke destruksjon, den innsendte modellen fikk bare ikke selges i Norge. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Campin Carl skrev "nå er 15-22 Performance Center utgaven inne til godkjenning". Hvis den blir godkjent, og Mini rifle  nå er eget program, blir det da fritt fram for erverv av S&W M&P15-22 etter dynamisk kurs, dvs samme regler som  for erverv av pistol ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 1.12.2017 den 17.51, Vaquero skrev:

Da har jeg avklart litt mer rundt denne M&P 15 rifla som ikke ble godkjent:

Traff den involverte importøren i dag, jeg må krype til korset og innrømme en feil her. Jeg sitter i en fastlåst fosterstilling i skam :ph34r:og må rette til M&P 15-22 som han ikke fikk godkjent. Den ble ikke nøyere sjekket av POD siden den gikk under minimums lengde, det var noe snakk om en innskyvbar kolbe. Rifla var lenge i butikken før den ble sendt inn for godkjenning. Den fikk ikke selges, lokalt våpenkontor mottok rifla til sist og nektet å utlevere den til importøren som tross alt hadde eiendomsretten. Han kunne i prinsipp eksportere den eller plombere den. Lokalt våpenkontor nektet å utlevere uansett og sendte den til destruksjon. Det ble en tvist om sluttfasen, importøren ga opp konflikten uten å kreve erstatning. POD forlangte ikke destruksjon, den innsendte modellen fikk bare ikke selges i Norge. 

Jeg henger litt etter. Er dette godkjenningen nå med OSS eller første forsøket med Winge?

Link to comment
Share on other sites

Den Winge importerte for godkjenning ble avvist for salg i Norge av POD, lokalt våpenkontor har ikke returnert rifla til importøren. Den er etter det Winge fortalte meg destruert. Hva som er status i dag aner jeg ikke. Har registrert at det er litt sirkus rundt M&P 15-22 ? Første forsøk fra Winge falt ikke i god jord. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...