Jump to content

Demper på 22 WMR Erfaringer?


peders

Recommended Posts

Ny reverigg er på tapetet etter at vi tok over gård og driver med sau. Det er bra med rev rundt her hele tiden, og vi ser de ofte på dagtid også. Spekulerte lenge på å få bygd meg rigg i et litt udda kaliber, men enklere enn 22 Magnum kan det vel ikke bli.

Det er lite nære naboer her, men det finnes noen hus rundt om. Valg av kaliber tufter litt på at jeg ikke ønsker noe hyperraskt, noe med ekstrem rikosjettfare, eller et kaliber som skremmer fanden selv. Dette skal foregå i stillhet der sikkerhet er i høysetet.

Jeg ser for meg at 22 mag med 33 grs V-max vil gi lite gjennomskyting, men med god effekt.

 

Spørsmål:

Er det noen med erfaring med kaliberet med demper som kan fortelle meg litt om hva som venter? Jeg kjøper gjerne inn en kvalitetsdemper av litt størrelse.

Diskusjon rundt valg av kaliber ønskes ikke. Her blir det hold på 50-100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CZ 455 med .22wmr løp og demper, det som er montert på børsa på bildet her. Jeg bruker det løpet på revejakt av akkurat samme grunn som deg. Lyddemperen er en eldre a-tec, vet ikke model men den er egentlig beregnet for max 8mm. Men den demper smell å rekyl veldig, ingen problem å skyte rev uten at noen hører smellen i lyse nord-norske nattetimer. Til sammenligning har di to andre løpene hausken md128 og a-tec cmm-4. Synes den store demperen på .22wmr demper bedre en di små gjør på .17hmr men den er en del tyngre.

20171128_154605.jpg.dc44b11aba2642a39f401d34e2b616aa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker.

Da har jeg litt mer kjøtt på beina.

Tenkte å få satt på en medium stor demper tiltenkt raskere 22 kalibre, men kanskje det egentlig ikke er nødvendig.

Da får jeg bare lete meg opp ei passende børse:) En eldre Krico i 22 WMR er høyt på listen, men ikke hyllevare

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, peders skrev:

 

Tenkte å få satt på en medium stor demper tiltenkt raskere 22 kalibre, men kanskje det egentlig ikke er nødvendig

Ikke nødvendig, men en potensiell fordel kan være hvis du senere kjøper en sentertent. 22 av noe slag, kan den større demperen evt betjene begge våpnene. Hvis det er noe poeng for deg. 

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden testet vi BR-reflex T12, Hausken std, ALMs 22lr, A-tec cmm6 med 12 moduler og SAK 22lr på en 22wmr.

Testen ble utført uten måleutstyr, altså en ren subjektiv test vurdert av oss 3-4 som var tilstede.

Den som virket desidert mest stille for det blotte øret var SAK, noe som var meget overraskende da volumet er bare en brøkdel av f.eks Hausken og BR-reflex!

Dette var på en CZ 455 med 45cm langt løp.

 

Edit: For ordens skyld kan jeg legge til at alle dempere i "testen" hadde senterhull beregnet for 5,56mm (maks 6mm)

Edited by Slitern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...