Jump to content

Drivjakt i Polen


Raabjoern

Recommended Posts

Hei!

Noen her inne som har vært i Polen i år på drivjakt? Jeg har vært på en jaktreise, den var helt katastrofe dårlig med dyr!

Klubbene skylte på at mais og avlingene ikke var høstet inn pga dårlig vær.

Jeg har tenkt å ta en tur til for å få en bedre drivjakt opplevelse, men vil høre om det er fler som har opplevd det samme. 

Link to comment
Share on other sites

Var i Lebork området forrige uke, det var elendig det. 10 jegere fikk 9 villsvin på 3 dager. Den ene dagen  hadde vi ulv på post, ruslet rolig forbi to poster, mindre enn 10 meter fra jegere.

 

Var en del rådyr og rev, lite hjort og svin, reiser ikke der igjen.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Skal en tur bortover til Polen i Januar. Var der for mange år siden også på en helt grei tur mht antall felte vilt. Ble ingen gris på meg, men fikk flere rådyr og ei hjortehind.

Var en tur i Croatia i slutten av oktober. Var veldig mye maisåkre der som ikke var høsta ennå, noe som ga mindre gris enn forventet... litt rusk i arrangementet også, men dette ble tatt tak i. Fikk 4 gris selv. Var to jegere på gruppa som ikke fikk noe. Sånn er det på omtrent alle turer....

 

Dette er jakt, så man har faktisk ikke noen garanti... det kan være stang ut på akkurat den turen.

 

 Nå jaktes det færre drev i sør-Europa enn i Polen. Alt er veldig velsmurt i Polen, mange drev,  så man slipper en "dårlig" post halve dagen.... men i antall vilt er det ofte ikke dårligere men bedre uttelling i feks Tsjekkia og Croatia enn i Polen..

 

Man kan spørre seg om Polen klarer å skaffe til veie nok villsvin ift etterspørselen på slike jakter.. de slenger gjerne med et par store hjorter på slike jakter, men sjelden de faktisk blir felt... da kan jo hver og en gjøre seg opp noen tanker.

 

Min neste tur går til et annet land enn de tre jeg har jaktet is å langt, nemlig Tyrkia. Da må jeg vente noen år. Det er dyrere, og har akkurat fått meg dyr villreinjakt..... 

Link to comment
Share on other sites

Helt i sør. Landet i Wrocklaw og dro et par tiner sørover til Palac Brunów. Spesielt å bo på et jakt hotell som er et gammelt slott. Dro til ulike jaktklubber mellom 30 min og 1,5 times kjøring. Veldig forskjellig natur de ulike stedene! Fra posting på store jorder ved skogtriger til posting i tett kratt. 

Link to comment
Share on other sites

Tre dager nord for Poznan forrige uke. Forskuddsbetalt jakt, antydet ca 45 vilt før bestilling men fikk beskjed om "unlimited" på villsvin når vi kom. Alt inkl. unntatt hjort/dåhjort bukk. Rådyrbukk freda, noe som var litt krøbelt om en skulle ta hensyn til det - de kommer jaggu ikke tuslende som for drevern... De hadde fått høsta inn maisen uka før vi kom, stod igjen en åker. Endte opp ganske eksakt på det antall vilt som vi hadde fått antydet, 53 dyr inkl. rev (10 stk), ca 4 skudd i snitt/dyr. De tilpasser jo drevene etter hvor mye som skytes, de tjener jo ikke noe på at vi skyter mer enn det vi i praksis har betalt for. Vi var 12 som reiste, dukket opp to nederlendere som også var med for å "fylle opp", de var gira på å skyte trofebærende (hjort og dåhjort). Dag 1 var knall, mye vilt og mange fellinger. Dag 2 var litt mer begrenset, jakta mest terreng med bra med hjort så nederlenderne fikk brukt opp noe penger, siste dagen var totaldau før lunch, så dreiv de gjennom den siste stående maisåkeren der det stod 40-50 gris så det ble en bra kanonade. Sistedrevet var litt typisk "få brukt opp tida" drev. Kom vel 1 gris ut av det drevet, som vi fikk skremt litt.

 

De fleste fikk skutt bra med dyr, jeg var uheldig med postene og var vel en av de som så og skjøt minst (et rådyr og en dåhjort) samt en kar som hadde problemer med børsa både med klikk og innskyting, han hadde vel 40-50 vilt på seg før han fikk skutt inn. Og ingen etterpå... Han endte opp med å skyte 1 rev totalt. Har sett over en del filmer etter jakta, og tror nok dyretallet hadde økt noe med litt mer fokus på ettersøk - var mest om å komme i gang med neste drev. Men vi så veldig mye vilt, både gris, rådyr, hjort og dåhjort - og rev, selvsagt. Masse rev.

 

Veldig bra innkvartering og organisering, generelt veldig lite å klage på. Bortsett fra at de godt kunne ordne seg et annet system med fordeling av poster, de har jo en viss peil på hva som er bra og ikke, og hadde sikkert klart å sette de som hadde skutt minst første dagen på de beste postene dag 2 osv.

 

Link to comment
Share on other sites

Interessant å høre hvilke erfaringer som blir gjort på forskjellige steder. Kunne vært greit å få vite litt om prisnivå ift transport, kvaliteten på innkvartering, organisering av jakta og vilttetthet også. Svinepest er vel et problem flere steder etter hva jeg forstår, så situasjonen kan forandre seg fort. 

Edited by vavlo
Rettet skriveleif.
Link to comment
Share on other sites

Var først på 5 dagers (samme som skaubjønn bar 3 dager på)

Endte på 97 dyr , greit nok

Er videre nå på en 4 dagers.  De 2 første dagene har vært mye stang ut , fått 22 gris men er nok sett 250-300 Gris på disse dagene. Mye store flokker.

4. året jeg er i denne klubben og kan bare si at mere gris enn det der er nå har det aldri vært . Skal skytes 400 gris i denne klubben i år

2 dager igjen i 2 forskjellige klubber

Link to comment
Share on other sites

Her vi jakter påstår de at villsvinbestanden har doblet seg etter  de begynte å dyrke mais  . Også vektene på gris har skutt i været . En ettåring som før veide 25-30 kg veier nå 50 -55 kg 

De har hatt store problemer her med været i år mht innhøsting og egen jakt. Den klubben vi bar i der det mysset  meg gris skulle skyte 400 gris i år og hadde fått bare 200.

 

20171127_142653.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Me var i sydvestre Polen ved Luban med Ultimate Hunting iår. Jakta 4 dagar med 16 mann og skaut 52 dyr derav ein hjortebukk på 6,3 kg trur eg. Andre dagen var godt organisert med gode hundar og bra med dyr. 26 denne dagen men dei andre dagane var det mykje tomme drev . Me var heilt nede i 6 eine dagen. Me hadde med 5 hjortebukkar men såg knapt så mange. Unnskyldninga frå klubbane var mykje ulv som tyskerane hadde sett ut i grenseområda. Så Ultimate hunting er nok historie  for oss ,dette var for dårlig.

 

Link to comment
Share on other sites

Det var litt dårlig nytt. Dit drar vi i januar.... Vi får nå se hvordan det går. 

 

Et poeng er at Polen har hatt kommersiell jakt veldig lenge, og alltid slengt med en bukk eller 5 for å gjøre tilbudet mer attraktivt, enda det er sjelden de blir skutt. Polen kan være veldig variabelt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, G.Larson skrev:

Ja, har vært på 4 turer med Safarimax og godt fornøyd. Noen av de andre jeg reiste med har vært en 7-8 turer med han også og gode erfaringer.

Det er jo gode tilbakemeldinger. Jeg har fått et tilbud nå men foreløpig er det bare tyske jegere. Var litt skeptisk, området lå helt på grensen til Tyskland. 

Link to comment
Share on other sites

I fleire av klubbane me har vore har me hatt bukkar inne i prisen og skote mange.Me har hatt6 bukkar dei siste åra utanom i år og eine året skaut me 9.  Dei største har vore  12 taggar på 7,7 kg og ein ulik 16 taggar på 6,6 kg. På 13 år har me skote nesten 900 dyr. Dei første åra jakta me norsk og var forsiktige til polakkanes store fortvilelse. Me har brukt eit polsk selskap i alle år untatt to og det har vore best men til litt meir pengar. Safarimanagement og Ultimate Hunting vart eingongs hendelsar.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat samme lovnadene vi fikk om terreng og muligheter samt avtalt ett finere hotell. Etter alt var betalt endret han terreng og overnatting uten å si ifra. Grunnen til vi oppdaget at vi var en helt annen plass var innkvarteringa som nå var endret til ei gammel kaserne med felles dusj og dass og dårlige rom. Terrenget var det knapt gris i og hva vi kunnse skyte eller ikke endret seg fra drev til drev.

Da vi prøvde å få kontakt med han under turen så tok han ikke telefonen før noen ringte fra en jobbtelefon. Endte opp med sak hos pakkereisenemda for å få tilbake noen kroner. Etter dom var det mye om og men før pengane kom. Så aldri mer.

Link to comment
Share on other sites

Sjefen var med på jakta sjøl på like fot med oss. Skaut råbukk sjøl og fekk feia det under teppet mens me vart ilagt bot for dette. Me fekk kjeft for at sugge datt i eine drevet men ingenting når han sjøl skaut. Måtte låne ammo av oss og Div. med tips og betaling av buss tilbake til flyplass på heimreise . Alt i alt for sleipt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo legge til et godt rykte for et selskap jeg selv har reist med. Sånn til info for dere andre. Reiste på drivjakt i Poznan med Enjoyhunting i fjor. Det var veldig bra. Enjoyhunting kan anbefales 👍

Var de jeg egentlig skulle reist med nå i januar men turen ble avlyst pga usikkerhet rundt veterinær myndighetene og svinepest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg deltok på en drivjakt i Ungarn i desember i fjor, det var veldig gøy og flotte jaktkollegar med mye sosialt samvær på kveldene. Jeg fikk skutt tre griser, den ene er 22,5 cm. Jeg har undersøkt mulighetene til å jakte/arrangere en drivjakt i samme området, så  jeg reiste i høst en kjapp tur ned for å se på sakene og snakke med de som har jaktområdet. For å gjøre en lang historie kort; jeg slo hele prosjektet fra meg, Jaktområdet har bra med gris og hjort, men prisene er helt urealistiske -ikke bare med viltet, men med kjøring, mat etc..  Jeg har kontakt med en jaktagent i Ungarn som vi har brukt på rådyrjakt (hunndyr) i januar, her var ting helt på stell og jeg synes dette var billig ( vi betaler 3000.- kroner for 10 rådyr) husvære og mat tilkommer så totalen kommer vel på 11000.- inkl 20 kilo kjøtt hjem .  Denne agenten har jeg sett tilby drivjakter med fastpris, noe jeg setter som absolutt forutsetning,  Spørsmålet om pris er sikkert forskjellig, men i min verden ligger 3 dagers jakt på mellom 1400 og 1800 euro, hva er Deres mening om pris på slik jakt ?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i dag meldt på drivjakt i forbindelse med den årlige rådyrjakta, det blir en dag med drivjakt. 250 euro, pr. jeger for jakt pr. dag og kjøring, hundførere  og 260 euro pr. gris uansett størrelse, og her så vi virkelig store griser i fjor. Skulle mene dette er ganske gunstig jakt..orker ikke slik millimetermålinger på hva man skal betale..

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

jeg skriver litt sent, den beste tiden for "safari" opplevelser utløper akkurat nå - store drivjakter i Polen pga urealiserte fellingsplaner - hind, rågeit:

https://sites.google.com/site/boguszjelinski/home/jakt-i-polen (se PDF, jeg må sjekke i helga hvis det ikke har forandret seg i 2017)

Ærlig talt - det er umulig å få dårlig jakt i Polen :) når du holder på fagfolk og jeg anbefaler fagfolk fra statskog. Da 30 personer drev dyr mot meg gjennom skogen kunne jeg ikke bestemme hva jeg skulle sikte på. Jibrag nevnte Poznan (mitt fødested :) ) - på Murowana Goslina i nærheten av Poznan pleier de også noe annet, ikke drivjakt - du får en assistent som vet hvor dyr befinner seg. Ikke så etisk - de mater dyr på de stedene, men ...

Det er 200k+ villsvin i Polen, 0.6/km2 hvis jeg teller bra, du trenger ikke så mye flaks å møte en, de spaserer midt i byer, tigger mat på strender. Jeg har vært kanskje på 30-40 drivjakter i Polen. Det var mange som ikke fikk skutt noe, ja. Men det var moro likevel. Men du må spørre om detaljer - å sitte på en jaktbu og vente ikke alltid er så effektivt. Selv om det er noe som jeg fortrekker.

Jeg skal prøve å ha en titt her oftere, hvis noen trenger hjelp med Polen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vi var på reise med Safari Mangement. Det var en veldig dårlig tur, vi så vel totalt syv ulv (!). Jeg så ikke hjort i det hele tatt og veldig begrenset med gris... Vi skulle bli kompensert for dette, ble tilbudt penger og takket ja til det. De skulle komme på konto i juni, men det har fortsatt ikke skjedd. 

Jeg har lyst til å reise til Polen på nytt, men vegrer meg litt mtp på svinepest samt mye ulv. Noen som vet hvilke områder som har mindre ulv og hvor man burde reise i Polen? Eventuelt hvilke selskap man burde reise med? Vurderer også Ungarn, men det virker så ekstremt dyrt. Noen som har kommet over gode pakkepriser i Ungarn i gode områder?

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, drivjeger1 skrev:

Vi var på reise med Safari Mangement. Det var en veldig dårlig tur, vi så vel totalt syv ulv (!). Jeg så ikke hjort i det hele tatt og veldig begrenset med gris... Vi skulle bli kompensert for dette, ble tilbudt penger og takket ja til det. De skulle komme på konto i juni, men det har fortsatt ikke skjedd. 

 

Så alt er ved det samme gamle med SMG. :S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...