Jump to content

Beste lettvekt lyddemper til 9,3mm?


Kiwi

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av ei 9,3x74R pipe til min Blaser K95.

Den er nok i overkant frisk i ei så lett børse, og har behov for å temme den litt. Tenker lyddemper, siden jeg også har jakt nær tettbebyggelse. Så får den åttekanta pipa i 6,5x57R sørge for det estetiske....

 

Hvilken lyddemper vil kammeret anbefale? Har en forkjærlighet for Hausken.

 

Pga vekt kan kanskje TI Titan være et godt alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Hva mente du med stålnettfyll om det bråker..?

Heller vel mot TE Titan pga vekta. 250 gram er veldig fint på ei så lett børse. Mest ute etter å temme litt rekyl, og få ned støyen litt. Bruker formstøpte ørepropper, og de tar greit unna det som er igjen vil jeg tro, selv om det er himmelvid forskjell i dempping på 21 kontra 31dB. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt te titan til 9.3x62, jeg bruker samme demper på 9.3x62 og 6.5x55.

Havesyken rev og slet vilt og en Svemko ble handlet inn. Sistnevnte ser bedre ut, man kan bytte kaliber selv om jeg ikke bryr meg om akkurat den funksjonen. Jeg synes ikke forskjellen på de to demperne var veldig store, hverken i følt vekt fremst på børsa eller i smell. Faktisk med 6.5x55 løpet jeg synes forskjellen var størst.

 

Begge demperne får helt klart tommel opp!

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Kiwi skrev:

Hva mente du med stålnettfyll om det bråker..?

Heller vel mot TE Titan pga vekta. 250 gram er veldig fint på ei så lett børse. Mest ute etter å temme litt rekyl, og få ned støyen litt. Bruker formstøpte ørepropper, og de tar greit unna det som er igjen vil jeg tro, selv om det er himmelvid forskjell i dempping på 21 kontra 31dB. 

Om du synes den hausken demperen du velger smeller for mye så kan du kjøpe xtrem stålnettfyll, så demper den bedre. Jeg har 184 med nett på en kjempekort 9,3..

Link to comment
Share on other sites

@plugg69

 

Hvilke ulemper har et slikt stålnettfyll....? "Brenner" det opp ved bruk...? Krever det at man åpner og rengjør oftere? Hva slags vekt og diameter er det på den med fyll? Hausken er skikkelig kvalitet, så den er absolutt på lista om en blir i nærheten av lett nok. 
Det er nesten helligbrøde å sette lyddemper på en kipp, men skal man det må den være lett, ellers fungerer det dårlig.. 

Link to comment
Share on other sites

Billigere ja, men bedre demping? Tja, neppe og by the way. Jeg har hatt jd 184 også på en 9,3 så dette er ikke synsing men egen erfaring med begge demperne. Jd 184 er en god demper, bevares, men Svemko short er fremdeles 10% lettere og etter min mening hakket vassere med tanke på demping. Nå er jo dette med demping nokså subjektivt siden de færreste stiller med pålitelige måleapparater til privat bruk, men man får en følelse og den kan man velge å stole på, eller ignorere og stole blindt på reklamen.....:winke1:

Når vi snakker om pris, er jeg ikke sikker på hvor viktig og utslagsgivende det burde være når det er snakk om en Blaser K95, som vel ikke akkurat regnes for å være børse for jegeren som vil betale minst mulig for å komme seg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hellet i starten mot TE-Titan fordi den har minst diameter og er lettest, samt mest sannsynlig mest holdbar.. Ingenting som kan løsne, gå fra hverandre etc.. 

Svemko ligger godt an mht vekt i alle fall.

Et par lapper til og fra på akkurat en demper er ikke det som velter jakta... er det ikke sånn man tenker når man kjøper altfor dyre børser? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
På 29.11.2017 den 12.28, Kiwi skrev:

@plugg69

 

Hvilke ulemper har et slikt stålnettfyll....? "Brenner" det opp ved bruk...? Krever det at man åpner og rengjør oftere? Hva slags vekt og diameter er det på den med fyll? Hausken er skikkelig kvalitet, så den er absolutt på lista om en blir i nærheten av lett nok. 
Det er nesten helligbrøde å sette lyddemper på en kipp, men skal man det må den være lett, ellers fungerer det dårlig.. 

Kikka på dette hos R&K i førresfjorden for eit drøyt år sidan. Fyllet brenner nok ikkje opp, men blir sjølvsagt litt tyngre demper. Du åpner bare ein std. Hauskendemper og legger inn fyll, enkelt å ta ut for vask er det også. Feks. JD 151 med fyll demper  omlag likt som 184 uten, tyngda blir også omlag lik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...