Jump to content

hva burde man ha av utstyr?


fluefiskern

Recommended Posts

7 timer siden, fluefiskern skrev:

En liten avsporing, men hvor lenge kan jeg ha ett slakta rådyr hengene i viltpose ute om høsten ? Tenker da på flere dagers tur med lavvu

 

40+ døgngrader er greit på rådyr. 40 døgngrader betyr at viltet skal henge et døgn i 40 grader, fire døgn i 10 grader osv..

Voksen hjort og elg henger jeg gjerne i 65 døgngrader..

Link to comment
Share on other sites

anbefaler virkelig å modne kjøtt i vaukumposer i 7 grader kjøleskap, rådyr tåler fint 60-80 døgngrader. Du blir også ferdig med all skjæring med en gang og. Skal du ikke vakumere det med en gang bør du skjære av ribba før du henger det opp, den har en tendens til å tørke ut litt

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å si noe om hvor lenge et rådyr, eller hvilket som helst storvilt egentlig, kan henge. Etter min erfaring så er luftsirkulasjon og luftfuktighet langt mer kritisk enn temperatur. Er forholdene gode tåler det mye mer enn 40 døgngrader. Egentlig, gitt bra forhold, så holder jeg 40 som minimum. Det er viktig å følge med på utviklingen. Hinne, lukt, utseende.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, fluefiskern skrev:

En liten avsporing, men hvor lenge kan jeg ha ett slakta rådyr hengene i viltpose ute om høsten ? Tenker da på flere dagers tur med lavvu

 

Helt avhengig av været. Er det fuktig og varmt kan det være vanskelig å få hinne på kjøttet og da bør det fortest mulig fraktes til et egnet sted for opphenging.

40 døgngrader er jo en fin regel, men kan være vanskelig å ha kontroll på ved varierende temperatur, da det ofte er stor forskjell på temperatur dag/natt.

Finnnes ingen fasitsvar på dette annet enn å bruke nesa og sunn fornuft. 

Hvis kjøttet blir ødelagt lukter du det når du steker eller koker det - viss ikke så merker kroppen det ganske fort. 

Link to comment
Share on other sites

Så det er ikke noe problem og la ett rådyr man skyter på fredag henge i skauen frem til søndag, hvis værgudene spiller litt på lag. 

 

Men når det er kuldegrader så blir det vel litt værre ? Har lest at kjøttet ikke burde bli kaldere enn 7-8grader under mørning

 

Hvordan er det evt og spise det før mørning ? Skyt på fredag og spis hele helga 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Må jo si at det frister med rådyrlår rulla inn i alufolie med smør og litt krydder, gravd ned i bålet. Poteterbåter, gulerøtter, løk og litt smør innbakt i alufolie som ligger og freser i utkanten av bålet, og da trenger man kun 1 kjele/stor stekepanne til sausen/soppstuinga man har vedsina

 

Rart ingen har nevnt dette, hvis det går å tilberede dyrene man får på tur, under turen

 

Trenger jo bare en sånn som dette, for å lage noen knall gode viltgryter på tur

 

https://www.arctic-fritid.no/produkt/friluftsliv/mat-og-drikke/kokeutstyr/kokeapparater/eagle-products-balstativ/

 

http://www.trigonor.no/sport/friluftsliv/kokeredskap/bålgryte-emaljert-15-l-8245-p0000014232

 

Det burde bli toppstemning i lavvuen hele helga med sånne måltider

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Du kan vel relatere det å bli ferdig utlært jeger til det å være fluefisker? Blir man ferdig utlært fluefisker? Kommer man på et nivå der man ikke kan kaste bedre, binde bedre fluer, bevege seg mer fornuftig i forhold til hvor fisken står, lese elva, velge riktig utstyr (jeg kan ikke så mye om fluefiske) osv? Hvis man legger ambisjonsnivået tilstrekkelig lavt er det kanskje mulig å bli utlært..

For meg er det å jakte en pågående utviklingsprosess. Jeg har vært aktiv jeger i 25 år, og lærer noe nytt hele tiden. 

Link to comment
Share on other sites

For og si det sånn da, når man har blitt såpass god at man har blitt instruktør, så er man rimelig god. 

 

Men jo bedre man blir, desto mer skjønner man at man kan lære. Det er ikke uten grunn at jeg som instruktør, fortsatt bruker instruktører engang eller to i året. Hver eneste instruktør kan lære meg noe nytt eller påvise en feil, som igjen gjør meg enda bedre

 

Så den dagen jeg ikke kan bli noe bedre, så er jeg som individ utlært. Men som du sier så kommer det ann på ambisjonsnivået. Jeg har som mål og bli like god jeger som jeg er med fiskestanga. Etter 30år med aktivt fiske som hobby og jobb, så er det fortsatt mye og lære 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, fluefiskern skrev:

 

 

Så den dagen jeg ikke kan bli noe bedre, så er jeg som individ utlært. 

Den dagen kommer ikke:S

Jeg har over 50 år med fiske som hobby, mange år som jobb, guide og instruktør fluefiske, men er langt fra utlært og vil aldri bli det;)

Har over 40 år som jeger og vil vel heller aldri bli utlært der heller:$ (heldigvis)

MAN LÆRER SÅ LENGE EN LEVER!!!:D

Link to comment
Share on other sites

Sertifisering ja, da har man en kasteprøve der man tar 3 av hvert kast også teller de poeng. Overhode, spey, dobbelt spey, rullekast, snakeroll, snap t, circle c, åpene og trange bukter, lengekast med dobbeltrekk, lengdekast uten dobbelttrekk, presisjon, skal legge ankerpunktene på forskjellige plasser, også må man kunne feilkast som griserumpe (krøll på snøret i lufta), legge for raske/seine ankerpunkter. Med høyre og venstre hånd

 

Man må rett og slett demonstrere for 2stk mastercaster instruktører at man er god nok til og bli en instruktør

 

Totalt sett så er det under 100 som faktisk er sertifiserte instruktører her i landet, men det er svært mange hobbyinstruktører son ikke har giddi og sertifisert seg, selv om de har kunnskapen til det

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Er vel litt sånn med fluefiske som med jakt. Du kan Være en jævel til å kaste/skyte, men en elendig fisker/jeger. Jeg kan iallefall garantere deg at du ikke er utlært jeger selv om du blir skytterkonge og å har alle sertifiserter og instruktørbevis du kan grave frem. Foreslår mer tid igjen skogen å litt mindre tid på kammeret. ☺

Edited by Andreasv
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, fluefiskern skrev:

...................................... Er du også sertifisert imellom fff?

Nei..........jeg har bare bestått Syrstad Flyfishing/Loop Tackle Design sitt instruktørkurs.

 

 

Er vel derfor bare en hobbyinstruktør:$

8 timer siden, fluefiskern skrev:

 

 

Totalt sett så er det under 100 som faktisk er sertifiserte instruktører her i landet, men det er svært mange hobbyinstruktører son ikke har giddi og sertifisert seg, selv om de har kunnskapen til det

 

Link to comment
Share on other sites

Men da er du jo sertfisert, Trond er nøye, der var broren også når han levde. Begge to er vel faktisk fff mastercaster instruktører. Bare en liten detalj, det heter ikke loop tackle design hvis en av Syrstad gutta er med, da er det loop team Syrstad. Men noen reiser til Danmark for og sertifisere seg, andre reiser til trøndelag

 

@Andreasv joda det kan man være. Bruker endel tid på kammeret nå, leser meg opp innen jakt før jeg får tatt jegerprøva, etter det så fløtter jeg inn i skauen. men hvis man er kongen av elva/skytterstevne, så har man jo bedre sjangs når muligheten dukker opp. Jeg vil heller være en dårlig jeger som skyter meget bra, enn en knallgod jeger som har litt skadeskyting på samvittigheten. Det er ikke antall dyr i magen som teller, men opplevelsene i skauen/fjellet/på sjøen

Edited by fluefiskern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, fluefiskern skrev:

............. Bare en liten detalj, det heter ikke loop tackle design ....................

Det står Syrstad Flyfishing/Loop Tackle Design på diplomen underskrevet av både Trond og Knut, men du vet kanskje bedre.:$

 

Link to comment
Share on other sites

Okey, da er det noen år siden da. For lts/loop team Syrstad skilte seg jo ut fra loop tackle design for noen år siden og blei ett eget merke. I starten var det mest for og bygge konkurranse stenger, men nå bygger de jo meget gode fiskestenger også. Lts across 10" #7/8 er favoritten når man er i småelver eller skal leke/trene litt. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, fluefiskern skrev:

Okey, da er det noen år siden da. ...............

Stemmer nok det jaaaa;)

2 timer siden, fluefiskern skrev:

Lts across 10" #7/8 er favoritten når man er i småelver eller skal leke/trene litt. 

Foretrekker #3 enhånds og #5 tohånds i småelver jeg:)

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, fluefiskern skrev:

...............hvis man er kongen av elva/skytterstevne, så har man jo bedre sjangs når muligheten dukker opp. Jeg vil heller være en dårlig jeger som skyter meget bra, ................

Å være kongen på skytebanen er ikke ensbetydende med å skyte godt i skauen!!!:!:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Å være kongen på skytebanen er ikke ensbetydende med å skyte godt i skauen!!!:!:

Min erfaring er at de som skyter godt på banen skyter godt i skogen, og motsatt. Men å skyte godt er langt ifra ensbetydende med å være hverken god eller effektiv jeger. Og motsatt. Skyting og jakt er to vidt forskjellige ting - fluekasting og -fisking er akkurat likens. Men som fluefiskern sier, å være god i kasting kan gi deg muligheter i elva, og det samme gjelder i skogen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

men har sett knallgode baneskyttere som slettes ikke er like treffsikre når det blir levende blinker

Det stemmer helt sikkert. Alle har sett knallgode baneskyttere skyte som nybegynnere når TV-kamera fokuserer på dem, så det er det liten tvil om. Men har du sett folk som ikke kan skyte bli kjempegode når dyret står der? Eller fluefiskere som plutselig blir mesterkastere når ørreten står under ei rot inni ei trang vik, og det er kratt rett opp bak dem?

 

K

Link to comment
Share on other sites

#3 til ørret og #5 større ørret og smålaks er fint, men i Orkla for eks går jeg med 10" #7/8.

 

Men vi får håpe jeg blir en passe god jeger og en god nok skytter til at jeg slipper unna mareritt som skadeskyting. Men nå har jeg fått kjøpt inn mye av det jeg trenger, så da blir det mindre utgifter når jegerprøva er bestått og våpen skal kjøpes, så da svir det ikke fullt sååå mye akuratt da

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, fluefiskern skrev:

#3 til ørret og #5 større ørret og smålaks er fint, men i Orkla for eks går jeg med 10" #7/8.

  #3 til smålaks er topp og tohånds #5 til større laks i sommerelv er kjempe;)

Har faktisk tatt smålaks på #0:D

 

 

1 minutt siden, fluefiskern skrev:

slipper unna mareritt som skadeskyting. 

Før eller senere vil du nok komme ut for det du også. Ikke mange som med hånda på hjertet kan si de aldri har skadeskutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Smålaks på #0 må være sinnsykt!! Har en sage txl-f #000 som jeg smådrømmer om smålaks på. Det hadde vært sinnsykt. Men favorittene til ørret er sage txl 7"6' #3 og scott g 8"8' #3 (den gode gamle)

 

Men åssen #5 tohånds er der du har? Letteste tohåndsen min er en orvis helios switch 11" #7

 

Man kommer vel ikke utenom skadeskyting en eller annen gang i livet som jeger, men det er mitt værste mareritt. Kjenner jeg meg selv rett så beholder jeg heller skuddet i kammeret enn og slippe det løs, hvis det bare er en liten sjanse for skadeskyting. Det er trossalt levende dyr jeg skal skyte på. Men jeg kommer vel til og oppleve det også som alle andre

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, fluefiskern skrev:

Smålaks på #0 må være sinnsykt!! 

Det ersinnsykt. Der er ikke noe en gjør til vanlig men måtte bare prøve. 0,5 kubikk vannføring og gikk å spottet. Tatt på selvbundet tørrflue:D

 

11 timer siden, fluefiskern skrev:

Men åssen #5 tohånds er der du har? Letteste tohåndsen min er en orvis helios switch 11" #7

Det var en Sage Graphite III men har byttet den i en jaktbue.

Har planer om å enten kjøpe den tilbake eller kjøpe en ny Sage #5

Er vel bare Sage som har så lett tohånds.

Link to comment
Share on other sites

Der er du inne på noe vesentlig. Nemlig hvor en fisker. Drar sef. ikke til Gaula med en nuller, eller en treer for den del.;)

Tohånds femmer tilsvarer enhånds åtter så det ville være en super stang på lita sommerelv i Gaula.

Min erfaring er at jeg mister mindre laks når en bruker lett utstyr. Grunnen er at utstyret tar bedre av for rykk og plutselige utras.

Man kan kjøre fisk forbausende hardt med lett utstyr, uten å miste fisk. Dette forutsetter sef at utstyret ikke ryker og at en kjenner utstyret:wink:

Jeg fisker stort sett i små smålakselver og derfor lett utstyr.:idea: Du er sikkert enig i at det er lite gøy å stå å vinsje inn smålaks med 14fot #9-10 :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...