Jump to content

hva burde man ha av utstyr?


fluefiskern

Recommended Posts

holder på med litt innkjøp av utstyr for tiden, men hva er det egentli man trenger?

 

hvis man er en godt utstyrt fisker som er vant til og tusle rundt i fjellet, så har man i utgangspunktet det meste man trenger.

 

men hva annet må man ha? spesialkniver til slakt? avstandsmåler? osv osv osv

 

bedre og spørre engang for mye, enn at man mangler utstyr når man står der og skal på sin første jakttur (og nå er det jo snart jul, så må være litt tideligt ute med ønskelista)

Link to comment
Share on other sites

Nå spørs det litt hvor du skal og hvor lenge. Nå syns jeg stash er en del av morra, og har kanskje litt ekstra have behov. 

 

Men én egen kniv til felt slakt kan aldri bli feil. Felt pussesett til både våpen og optikk er veldig kjekt. Vortex og svarro har fine. Jeg syns biltema sitt felt pussesett er konge. Får også kjøpt patronesker for å skudd i på jakt. Neverlost og en del andre selger dette.

Skytestokk eller tofot. Skikkelig rifle rein. Jervenduk til skjul / varme på post. Finnes også en del vester og såler med varme på markedet. Kompass eller gps enhet. Jaktradio. Formstøpte ørepropper og filter. 

Link to comment
Share on other sites

jeg er rimelig utstyrs freak selv :P det er jo kjekkt og ha :P hahaha

 

da vet jeg litt hva jeg trenger, dette er på må ha lista: feltkniv til slakt, pussesett til våpen/optik, tofot, riflereim, jaktradio, formstøpte ørepropper m filter, såler med varme (fryse på beina er noe av det værste som finnes) avstandsmåler, vindmåler, patroneske. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, fluefiskern skrev:

men det er kjekkt og ha hvis man vil lære seg vindavdrift på kulene for og bli en bedre skytter? eller er det KUN langhold som det brukes til ?

Helt klart kjekt, men det skal blåse mye før det trengs å klikke eller holde på vanlige hold. Til langhold blir det noe annet. Jeg har en vindmåler selv, men n ikke noe du trenger å ha i sekken til normal jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Et våpen med passende sikte middel, ammo, hånd kikkert, kniv med bryne, en passelig tau stump, enkeltmanns pakke, noe å tenne bålet med, en kjele eller lignende, drikkeflaske, hode lykt, sitte underlag og jervenduk. Så er du klar for det meste, bruk de klærne du har. Men jeg liker å ha en lue/caps med signal farge hvis jeg jakter i nærheten av andre.

 

Ikke gå amokk med utstyret, blir fort dyrt og mye å bære. 

 

God tur :)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger to kniver .... (minst ;) )

En til slakting i felt, og her er det lite som slår svenske Fallkniven H1 i VG10 stål til 1699.- hos G-MAX.
Dette er en ren jaktkniv som er ypperlig til både å åpne viltet og løsne hinner og ting og tang inne i dyret, pluss flåing.
I tillegg trenger du en tolleknivvariant av noe slag for spikking av tennfliser, brød, og alt annet en kniv kan brukes til.
Jeg har også en stor 8 toms samekniv i sekken til  grovere arbeid om behovet oppstår. 
Pluss hodelykt og god lommelykt om det ikke er nevnt allerede, og dasspapir!

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt et lite rødt flagg som jeg fester til lokket av ryggsekken hvis jeg skal legge den fra meg i terrenget. Grønn ryggsekk er vanskelig å se i skog og hei, så dette gjør det lettere å finne den igjen.
Skal du på posteringsjakt så er en liten øks til å knerte tyristubber kjekt å ha... men den er ekstra vekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jeg har svært mye greier, har mye forskjellige klær (vanelige turklær(ull og skallplagg), hvit og grønn kamo) gode fjellsko (bever grip+) 1manns og 4 mannstelt, lavvu, 85L tursekk, 158L tursekk, noen forskjellige kniver, håndholdt gps, øks, machete (fin å rydde med hvis det er noen nybegynner fluefiskere). tamponger/tennstål/førstehjelpsskrin/dasspapir ligger i topplokket på begge sekkene, hodelykter, jervenduk extreme, lettvekts kjelesett, gassbrenner, alpacka packraft, sitteunderlag, liggeunderlag, 3 sesongs sovepose, vinterpose. og sikkert endel som jeg har glemt. 

 

så det er vel egentlig ikke så mye jeg trenger, bortsett fra akuratt det som er spesialisert til jakt

Edited by fluefiskern
la til litt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tikka 512 skrev:

Hva har du tenkt å jakte? Har du klær, sko, ryggsekk og kart og kompass trenger ikke mye. Skulle jeg begynt på skrætsj hadde jeg først kjøpt ei hagle i kaliber 12, så et aktivt hørselvern, og så, kanskje, en avstandsmåler.

 

i førsteomgang så blir det vel rådyr, rev, div fugl både på land og vann. 

Link to comment
Share on other sites

Sett begge beina i bakken, ta deg noen dyppe magedrag og skaff deg litt erfaring. Forhør deg med noen som jakter det du ønsker å jakte, og forsøk å være med på jakt. Hør hva de mener er hensiktsmessig å ha av utstyr. Skal du jakte rådyr, kan hagle være mest hensiktsmessig dersom dere jakter med hund og det er trange poster. Skal du smyge på bukken, passer kanskje rifla best? Eller vil et kombinasjonsvåpen dekke begge behov? Dette finner du ikke ut av før du får litt erfaring, og kunnskap om hvor du skal jakte, hva du skal jakte og hvor lenge du skal jakte. Når du har kontroll på dette, forstår du hva slags utstyr du trenger..

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, fluefiskern skrev:

holder på med litt innkjøp av utstyr for tiden, men hva er det egentli man trenger?

hvis man er en godt utstyrt fisker som er vant til og tusle rundt i fjellet, så har man i utgangspunktet det meste man trenger.

 

Du trenger et skytevåpen og erfaring, erfaring.......

Link to comment
Share on other sites

Dæven her var det mye rart! Man trenger da vel ikke avstandsmåler, vindmåler og pussesett beregnet for felt pga litt rådyr og revejakt!! Bruk det du har på deg på en fisketur på fjellet, du har sikkert en kniv også. Putt patronene i lomma og lær deg noen enkle teknikker for å beregne avstand( en fotballbane er ca 100 meter lang). Vær trygg med ditt eget våpen og hvordan dette går. Skal man jakte med andre er jaktradio det første man trenger. Øreklokker/propper er kjekt for å skåne hørsel, men de trenger i første omgang ikke å være aktive. Gjør som flere her sier, jakt litt og så finner du selv ut hva du trenger. Lykke til✌️️

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, St1 skrev:

Dæven her var det mye rart! Man trenger da vel ikke avstandsmåler, vindmåler og pussesett beregnet for felt pga litt rådyr og revejakt!! 

 

men til fuglejakt med 22lr og demper så er det kjekkt med avstandsmåler? syns jeg leser støtt og stadigt at folk bruker det på rypejakt på fjellet 

 

nå har jeg i allefall fått en grei pekepinn på hva jeg faktisk trenger her inne da. 

 

det absolutt første er og få fullført jegerprøva, så børsene, så litt erfaring, etter det så har man blitt såpass bitt av basillen at man "bare MÅ ha ditten og datten" (utstyrs freak med 15 fluestenger og sneller, kjekkt med noe som passer til etthvert forhold) 

Edited by fluefiskern
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er artig med utstyr og det er utrolig hva en kan overbevise seg selv om at en trenger.

Men så kommer en etter noen år og mye prøving og feiling. Og etter å ha drasse på kilosvis med "bråta" til et punkt, der en går andre veien. 

Jeg tar ikke med meg mer enn jeg absolutt må på jakt. Liker ikke å gå med sekk og må jeg det så skal den være så liten som mulig.

 

 Du har jo det du trenger av klær, sko og kunnskap om å klare deg utendørs fra fiskinga. Kjøp deg ei hagle og ei rifle.  Bruk tid og penger på ammo, skytetrening og jaktkort. Skyt og jakt det får du absolutt mest igjen for. 

Link to comment
Share on other sites

Hva du trenger av utstyr? 

 

Ett relevant spørsmål hvis du skulle på ukes tur alene i fjellheimen. På dagsturer trenger du: 

 

 

Ett våpen og riktig ammunisjon. 

en kniv - det har du sikkert, siden du er ivrig fisker. 

Skal du jakte rådyr sammen med andre med hund er det kjekt å ha en jaktradio og en astro 320/alpha.

 

Utstyrsfriker er kjempekjekt for oss som fokuserer på selve jakta, de går iallefall ikke i veien for oss, de er mest opptatt av å få smartappen til å samarbeide med vindmåleren, avstandsmåleren, bbark, satelittforhold, kamera, drone, actionkamera osv osv.. 

 

Litt på siden, men allikevell litt relevant; Sunndal er nok en av de mest utfordrende villreinterrengene vi har, en jeg kjenner har kort der hvert år og skyter dyret sitt også hvert år her er utstyret han drar på: 

-En gammel vadmelsdress fra ca 1979 

-Noen ullgensere og div ull 

-Noen meter rundballeplast, brukes i tilfelle regn og som telt. 

 

En spesial dette med mange morsomme historier, men han demonstrerer tydelig at erfaring og kunnskap betyr mye mere enn alskens utstyr.  

 

 

 

Så mitt tips blir minst mulig utstyr og bruk energien på å lære deg å jakte, det vil du få mye mere utbytte for i det lange løp, så kan utstyret komme etterhvert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, ladebenken skrev:

utstyret han drar på: 

-En gammel vadmelsdress fra ca 1979 

-Noen ullgensere og div ull 

-Noen meter rundballeplast, brukes i tilfelle regn og som telt.  

Tipper han har med mer en dette 😉 muligens kniv, våpen, kikkert, en tau stump, sekk og noe å fyre med.

Men er helt enig at minst mulig "kjekt" å ha er greiest, men er lov å kose seg ha det komfortabelt også. 

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har tydeligvis litt penger mtp lettvektsutsyret og mange fiskestenger. Vi lever jo i et forbrukersamfund hvor de fleste ønsker å kjøpe seg noe fint. Nå er jo jula rundt hjørnet og han trenger tipsø til gaver.

 

For mange av oss er det knapt med tid og tilgang på jakt. Penger er det mer av. Man føler man holder hobbyen igang ved å oppdatere og handle stash som et substitutt for den faktiske jakta. Når det er snakk om egne penger må dette være helt greit, selv om noen sikkert ikke forstår logikken. 

 

At noen kjenner noen som jakter med vadmel fra krigens tider er vel ikke så nyttig for ts. 

 

Han ønsker rett og slett på  innspill hva han og familien kan bruke pengene sine på. 

 

Edit ; noen liker å sitte på post og studere naturen, noen surfer på Facebook, noen spikker pølsepinnne, noen leker med den nye kestrel 4500 andre reflekterer over hvorfor ekskona gjorde det slutt for 4 år siden. Vi er forskjellige men det bør være lov til hver enkelte å bestemme over egne penger og prioriteringer. 

 

 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på hva man TRENgER og hva som kan være kjekt å ha, jeg har nok mere kroner i utstyr enn de aller fleste, men skrotet ligger stort sett hjemme.  Hva f skal jeg med vindmåler på jakt? Eller feltpussesett? 

 

 

fyren med jaktdress fra 79 er ett ytterpunkt, men hos meg høster han iallefall mye mere respekt enn alle som prøver å kjøpe seg suksess på sportsbutikken.  

 

Jaja, noen jakter to helger i året, andre jakter 100 dager, interessen er forskjellig, slik er det vel med alt, men jeg mener alle nybegynnere vil ha mye mer utbytte av å bruke tid å penger på å faktisk komme seg på jakt. 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

jeg er såpass heldig at jeg driver for meg selv og er sesongarbeider, så utenom sesong (ca 7mnd i året) så kan jeg bedrive hobbyene mine på fulltid. og jeg er også såpass heldig at fiske/friluftsutstyr er momsfritt, så da blir prisene gode :) og i tilegg får jeg utgiftsført det :)

 

jeg har ett par kamerater som er i samme situasjon som meg, så vi er ett trekløver som har alt for mye fritid som vi bruker på fiske, men nå vil utvide horisonten litt.

 

ladebenken: det du sier der ang kjøpe seg respekt i sportsbutikken er jeg helt enig om. du aner ikke hvor mange kunder jeg har innen fiske som absolutt ikke kan bruke utstyret sitt, men alikavel har med seg 2-5sett stenger/sneller i 10-15000kr klassen pr sett. hadde de vært gode nok til og kjenne forskjell på en 1500 og 8000kr stang, så hadde det vært en ting, men de gjør ikke det engang.

 

jeg er litt sånn at jeg kjøper det jeg trur jeg trenger og som kan hjelpe meg og utvikle meg innen hobbyen.

 

sånn som nå, så kjøper jeg fiskeutstyr som har blitt "legendarisk" pga kvaliteten. favoritt stanga mi er faktisk 84mod (samme som meg)

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Kanskje TS skulle kjøpe seg noe vadmelstøy i anledning jakten? Nå kjenner ikke jeg til hvilken bekledning fluefiskere bruker - men til jakt er vadmel bankers:)

 

vi fluefiskere er glade i vann og vindtette klær som i tilegg er varme :)

 

ull og skallplagg er en sikker vinner enten det er på hardangervidda eller børgefjell

Link to comment
Share on other sites

For å svare litt mer på hva TS spør om, så kan jeg skrive litt om noe jaktutstyr jeg ikke har lyst til å klare meg uten.

 

En god jaktkniv, jo mindre jo bedre. Utstyr til å sette opp denne. Slipesett eks Lansky,  Rudolfstropp eller en Worksharp sliper.

 

Håndkikkert av god kvalitet, type europeisk toppoptikk. En liten feks 8x25 som "altid" er med i lomma, kan muligens byttes ut med en avstandsmåler av god kvalitet. (Spekulerer litt på om jeg skal bytte ut den lille Zeissen  med en Leica avstandsmåler.) For mye speiding og jakt i dårlig lys så stor kikkert som du gidder å gå med og så god kvalitet som mulig. En kikkertsele kan være fin å ha til denne.

 

GPS med kart med eiendomsgrenser, ev en peiler som Garmin astro/alpha med denne funksjonen hvis du jakter med bikkje.

 

Et slaktesett og et godt slipestål. Vacumpakker og en god kjøttkvern. Kroker og taljer til å henge opp slaktet.

 

Varme klær og sko til posteringsjakt om vintern. Feks Veidemann Fimbul dress og Muckboots vinterstøvler.

 

Truger feks Tubbs Military.

 

Et sterkt 5meter snøre.

 

Synes også at en hundeførervest er praktisk ved bevegelig jakt.

 

Har også alltid med meg utstyr til å tenne bål.

 

Jaktradio ip54 eller ip67. Ja, jeg har tatt livet av noen.

 

Aktivt hørselvern eller propper til jakt. 

 

Sikkert noe mer som jeg har glømt.

 

Ville også brukt mye tid og penger på å lære å skyte. Få tilpassa hagla av noen som kan det og tren på leirduebanen. Få hjelp av skyteinstruktør på rifle og hagle spesielt i starten. Skytekinoer og simulatorer kan være både moro og nyttig. 22lr er et "must" for mengdetrening. Å kjøpe og skyte opp noen kasser med ammo blir aldri feil.

Link to comment
Share on other sites

instruktører er gull verdt, selv om jeg er sertifisert fluekasteinstruktør så spanderer jeg ett par kastekurs på meg selv i året. det jeg har erfart er at alle instruktører kan lære meg noe nytt og gjør meg enda bedre til å kaste. man lærer seg å kaste 25m med flue iløpet av en dag, men det tar flere år for å lære forskjellige teknikker, spesialkast og feilkast. 

 

så skyteinstruktører er noe jeg kommer til og bruke frem til jeg er utlært.

 

så det er igrunn ikke så veldig mye utstyr jeg egentli trenger den første tiden, når jeg er såpass godt utstyrt ifra før

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Zippaznip skrev:

andre reflekterer over hvorfor ekskona gjorde det slutt for 4 år siden. Vi er forskjellige men det bør være lov til hver enkelte å bestemme over egne penger og prioriteringer. 

 

 

Dro på smilet da jeg leste denne :-D

Kjenner dessverre mange og vet av flere der ekteskapet og kjærligheten har tatt slutt,.. grunnen er i mange tilfeller (mistenker jeg) at jaktinteressen og tiden som brukes til dette og tid til sammen med sin bedre halvdel har mistet alle proporsjoner.

Når kona synes det er litt godt å bli kvitt deg en stund er alt ok B|,.. blir hun til en stadighet  oversett  og blir sittende alene mer og mer i lange perioder, da bør man tenke seg litt om.

 

Jakt kan bli en sykdom,.. balanse mine herrer - nøkkelen er balanse :D.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ladebenken skrev:

 

Hvordan er det relevant? 😄 

 

har ett par hundre dager fri, resten tilbringes i styrhuset på en båt.

Hehe, ikke sånn døds relevant men ofte så preger egen livsituasjon synspunktene våre. Da har jo du noen dager i året du kan bruke på jakt, og sekken star kanskje alltid klar i gangen når du er hjemme. 

For en del andre av oss som bor i storbyen og har jobber med lite fleksibilitet blir det mindre dager på jakt, og bosituasjon gjør det enda mindre tilgjengelig. For min egen del jobber jeg som selger i et varehus hvor vi jobber 26 lørdager i året, og 1/3 av arbeidsdagene iløpet av året er vakter som går til 20 eller 22 på kvelden. Da blir det mindre tid til kjerring og unger på hverdagene og snøballen ruller.

For min del da blir løsninga og holde hobbyen i live med å se filmer, lese om utstyr og tråle forum. Ofte slår havesyken til og da blir det handling, selv om jeg sikkert hadde klart meg uten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg og min bror disponerer et bra rådyrterreng. Terrenget ligge inntil et bebygd område vi begge bor i, og sånn sett er vi i jaktterrenget når vi går ut av døra. Posteringsjakt med hund er primær jaktform og et drev tar sjeldent mer tid enn 1-2,5 timer. (Ganske genialt med tanke på tidsklemma) Vi har opp gjennom årene hatt med oss flere gjestejegere, og de fleste som er med får bli med flere ganger. Felles for de uerfarene, er at de møter opp med en mellomstor ryggsekk det åpenbart er mye utstyr i. Jeg har aldri lagt meg borti hva de bærer med seg, men heller latt de erfare hva de trenger etterhvert. Etterhvert blir ryggsekkene lettere, mindre eller de blir borte. For denne jaktformen, utover klær, har jeg med meg følgende:

• astro 320 - for å følge med på bikkja og forutse hvor rådyret kommer (ikke noe man må ha, men det gjør jakten mer spennende)

• hagle med fire patroner

• Kniv - EKA swingblade, eneste kniven jeg bruker på jakt. Billig kniv med bukåpner. (På hjortejakt har jeg alltid med to kniver, en for bruk utenpå, og en inne i dyret når jeg skyter bukk) 

• jaktradio

• 4-5 meter tau - for å kunne koble bikkja, samt å binde beina på dyret sammen for utbæring.

 

Spise gjør jeg før jaktstart, og vann drikkes fra bekker ved behov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er min variant for jakt i Norge.

Basis utrustning for all jakt:

Våpen, ammo, hørselvern, påkrevd dokumentasjon, riktig fottøy, riktig bekledning, kniv, paracord, fyrtøy og dorull, kompass, snyltekopp, liten ryggsekk. 

Kanskje kjedelig, men dette er alt jeg har med på en formiddagsøkt for småvilt i kjent terreng (dropper kompass om det er duejakt på et jorde). Riktig bekledning varierer naturligvis med værmelding og årstid. 

 

Tilleggsutstyr basert på type jakt og terreng:

Kikkert, avstandsmåler, kart,  jaktradio, mobil/gps, ekstra kniv, viltnett, signalbekledning, packraft (båt), kajakk, tørrdrakt, redningsvest, fjellduk, lokkeutstyr, lokkefugl, blinds, truger, ski, stol, viltpulk/tau/sele, elgtrekk, vannflaske. 

 

Tilleggsutstyr basert på varighet:

Mat, kaffe, snacks, kokemulighet, ekstra bekledning, eventuelt utstyr for overnatting/camp.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cruiser er en fornuftig mann. Mye av den jakta som bedrives rundtomkring er "byjakt" eller så befinner man seg ett kvarter fra bilen. Rådyr, f eks holder seg som kjent nær bebyggelse, jorder og mennesker. Som oftest er det kun det mest nødvendige som trengs.

Skal jeg f eks sitte 3-4 timer på en rådyr- hjorte- eller villsvinpost bærer jeg med meg minst mulig. Jo mindre jeg kan bråke med, jo bedre. På en slik post skal man heller ikke sitte og spise, lage lyd og markere at man er der. Kommer ikke dyret lister jeg meg ut igjen, for å kunne prøve på nytt senere.

Men jeg støtter å ha med sikkerhetsutstyr om en skal på langtur. Er du to timer fra veien, og det blir dårlig vær, er det sikkerhet å ha med Jervenpose, mat og bålsaker.

En ting jeg alltid har med, i tillegg til kniv og patroner, er førstehjelpsutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått handla litt. Det blei en hunter f1 jaktradio med ørepropp og mic, slaktesett, "kleshengere" til og henge dyr på, poser til og henge rundt dyrene, lokkeduer, kammonett, ett par forskjellige lokkefløyter, vacumpakker og kjøttkvern.

 

Så da mangler jeg vel i bunn og grunn bare papirer og våpen, så er man klar for jakt

 

Edit: glemte jo noe av det viktigste, det er en smoker. Så nå skal det kald og varmrøykes til den store gullmedalje 

Edited by fluefiskern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fluefiskern, du er handelsstandens våte drøm 😄

 

Siden du er så glad i utstyr, kopierer jeg inn pakkelista jeg bruker på storviltjakt (elg og hjort) 1 uke +

Vi har base på en hytte, så alt utstyr medbringes ikke ut i skogen samtidig.


Rifle 
Lyddemper 
Ammo 
Reim 
Pussesaker 
Verktøy 

Kikkert 
Avstandsmåler 
Skytestøtte 

Jaktkniv x 2 + slipestål
Slaktekniver + slipestål
Gummihansker 
Øks 
Sag 

Jaktradio + lader
GPS 
Hodelykt liten 
Hodelykt stor 
Batterier 

Førstehjelp 
Smertestillende 
Plaster 
Tape
Dopapir
Fyrstikker
Tannkrem
Tannbørste
Barbersaker
Såpe
Håndkle

Matboks
Termos
Kopp
Kniv og gaffel

Primus

Gass

ATV
Pakksekk med utstyr (tau+stropp+talje)
Nøkler
Bensinkanner
Regntrekk

Tynt tau (fallskjermsnor)

Telefon
Lader

Stolsekk
Sitteunderlag
Liggeunderlag
Jervenduk 
Sovepose

Gore-tex camojakke (Beretta)
2 x jaktbukse (Norrøna+Harkila)
Tykk fleece jakke (Swazi)
Tykk fleece bukse (Trango)
Dungenser (Klattermusen)

4 x ullfrote skjorte (Aclima)
4 x ullfrote longs (Aclima)
8 x sokker
8 x underbukser
4 x t-skjorter

2 x luer
Cap

Votter (tykke fôra)
Hansker 
Buff

Chrispi hunter x 2
Muckboots
Skopussesaker
Søppelsekker

 

Link to comment
Share on other sites

Kompass har jeg med meg på reinsjakt. I terrengene jeg jakter elg, hjort, skogsfugl og rådyr, er jeg så godt kjent at behovet ikke er der. Tidligere hadde jeg det med, men etter hvert fant jeg ut at det aldri ble brukt. Altså ut av sekken. Er jo kompass på både telefonen og gps`en også, dersom det hadde vært et behov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...