Jump to content

Mosin Nagant


NordicM

Recommended Posts

Noe av det morsomste med M44 er at den er laget for å siktes inn med utslått foldebajonett. En omstendelig prosedyre som inkluderer bekledning med polstring er beskrevet i den røde hærs våpenmanual. Det er uthevet at det er strengt forbudt å demontere bajonetten og at det vil bli strengt straffet. 

 

Jeg liker disse riflene selv om ergonomien er elendig og det mekaniske og siktemidlene er geriatriske sammenliknet med f.eks. Springfield 03, Lee-Enfield og MAS-36 fra 2VK. Selv japanske Arisaka rifler fra denne perioden er mer moderne.

 

Gamle 91/30 er egentlig favoritten min av Mosin familien. Lang som en staur og med montert bajonett er den omtrent like lang som meg selv. Disse er en garantert måte å komme i snakk med folk på skytebane på.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

https://www.gunbroker.com/item/795684023

Nå er ikke dette en kjøp og salgside, men jeg tror det er realistisk å starte på kr.8.000,- uansett tror jeg det ikke hadde stoppet der. I et slikt "nisjemarked" hadde et slikt eksemplar godt for over kr.10.000,- 

Det jeg mener er at det er et  marked for gode eksemplarer av Mosin-Nagant i Norge. Det er bare det at tilgangen har tørket ut. Kommer noen over et overskuddslager for en billig penge vil tilgangen presse prisene ned. Jeg tror at en importør  hadde blitt kvitt 20 - 30 pene eksemplarer ganske greit. Det er utrolig morsomt se slike i aksjon på banen :D

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Thor skrev:

$900 er høyt priset. Jeg kan skaffe en PU fra importør under $700 når som helst.

I USA, ja. Nå skal ikke jeg utrope meg som takstmann her, her er noen summer jeg har sett og som er greie etter mitt syn, vil man ha noe spesielt  må man betale mer enn en HV-MÆUSER i 7,62x63:

Her i Norge er det for tiden godt uttørket på fine eksemplarer. Prisene er ofte hauset opp etter min mening. Gamle vrak av noen Mosin-Naganter er priset til det skammelige. Jeg ser i Canada tilbys det mye bra eldre  infanteririfler til  kanadiske dollar $250 - $950. Fortiden er det en forhandler i Hønefoss som tilbyr en ganske strøken Lee Enfield No.4 til kr. 8.000,- Jeg synes prisen er stiv, en tilsvarende rifle helt ubrukt ble tilbudt for kr.5.000,- for to år siden, (fra forhandler.) Gode gamle boltrifler i Norge fra WW2 ligger som oftest et sted mellom  kr.3 -5000,- avhengig  av våpentype og tilstand. Det ser ut som Canada ligger noenlunde likt som her. En strøken Mosin-Nagant PU 91/30 kan nok her i Norge gå for pluss/minus 10.000,- Mer enn dette er kjøperen litt ivrig i overkant. Jeg har observert greie eksemplarer av vanlige M/91 modeller og M/44 som er kjøpt for ca. kr.2.000,- til 3.000,- 

Jeg har noen eksempler fra min egen handel, tiden har gått fort......

For min Mosin-Nagant (Polsk prod.år 1954) året 1997 betalte jeg kr.1.000,- USKUTT tilstand. For min MAS-36 betalte jeg med frakt og alle avgifter ca. Kr.2.500,- Jeg fikk importtillatelse fra Tyskland. Rifla ble levert i uskutt stand i lagringsfett. En venn av meg kjøpte i året 2001 en Schmidt-Rubin K31, helt strøken for ca.kr.3.500,-  

 

bajonett.JPG

Skulle jeg solgt disse to i dag hadde jeg nok fått mer enn det jeg ga for disse, det er pr. dato ikke aktuelt, tar dem med meg i graven....:D

 

.303 Brit.c – Kopi.JPG

Dette er en grei pris for en OK-tilstand for en Enfield. En bekjent kjøpte denne for ca. 2 år siden.

 

r7129,-mauser-k98-russ-sni-4.png

Denne sniper-utgaven 98K er nylig solgt fra forhandler i Danmark for kr.12.500,- DK. Kaliber 8x57IS

 

Enfield no.4a.JPG

En annen bekjent av meg kjøpte disse to for ca.18 år siden. Mosin-Naganten her er typisk tilstand for "grei" sammenlignet med ofte verre tilstander, ca. Kr.1.500,-

Enfield ble kjøpt for ca.3.000,- den gangen. Enfielden ble betraktet som stiv pris, også Mosin-Naganten. 

 

Jeg er ingen takstmann, men her var en liten prisguide....En kan ha mye glede av en slik veteran hvis man har plass i garderoben, alt må ikke være så innmari seriøst bestandig. En må ta seg litt tid til koseskyting også. 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Som jeg har sagt mange ganger er det tilbud og etterspørsel som rår.

 

Det lønner seg som regel å ha en kontantreserve for de gangene en batch av en «ny» importvare treffer markedet. Da kan man snappe opp noe før alle skal ha det. F.eks. sveitsiske K31 har femdoblet seg i pris over 15 år i USA. Ingen dårlig investering. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte et helt dusin når de gikk for $100-$150.

 

En annen kjekk greie med å være først ute er at man som regel klarer å sope med seg tilgjengelig ekstrautstyr for en billig penge før de jævla militariasamlerene suger det opp. Et par perverse eksempler er bajonetten til jungelkarabin som koster et par-tre ganger så mye som rifla og kikkertsiktet til MAS 49/56 som ligger på 2x strøken rifle med alt annet av utstyr. 

 

Kjøper man våpen i eksotiske kamringer lønner det seg å handle inn plenty av den anmoen som blir importert samtidig også. Denne forsvinner som regel kjapt og etterpå må man enten vente på at ammunisjons- og ladeprodusentene får ut fingeren eller så må man bite i det sure eplet og bestille inn spesialkomponenter, herje med hylseforming osv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Thor skrev:

Et par perverse eksempler er bajonetten til jungelkarabin som koster et par-tre ganger så mye som rifla og kikkertsiktet til MAS 49/56 som ligger på 2x strøken rifle med alt annet av utstyr. 

Har man en kr.5.000,- - kr.10.000,- i bakhånd klart og en sannsynlig innvilgelse på lur så finnes det en del "SURPLUS-SNADDER".

En pen Mosin-Nagant burde gå for kr.3.000,- 4.000,- Maks. Det var ikke mange årene siden en forhandler mobbet meg med en Arisaka type 38, i 6,5 Jap. Pent eksemplar i originalstand kr.1.500,- Jeg hadde søvnløse netter og umotiverte spasmer i flere dager. For et par år siden sto det en tipp topp original Springfield Krag i US 30-40, med reim. Den landet på kr.5.000,- hos samme forhandler. 

Blir det 8-våpen i jaktgarderoben kommer det to nye surplus-rifler inn i min garderobe, ingen Blaser i standard kaliber.

En strøken Enfield No.4 står høyt på lista, ellers alt annet. Hvorfor ikke en nydelig Krag-Jørgensen karabin. En Krag burde være et standard-inventar  hos en ekte nordmann med pent møblemang - innlagt vannklosset og flygel og seterdalsbunad med lærlapp over ræva. Kragen hører vel nesten med til drakten i festlige anledninger. Det er fortsatt en del Krag på lur i original stand for en overkommelig pris, pass på ! Tyskerne har allerede drevet med diverse oppkjøp her i landet av både det ene å det andre. Kragen må vi prøve å holde innenfor kongeriket. DFS har heldigvis ikke vandalisert alle.

 

Denne har jeg ikke sett ute for salg, men jeg kunne tenkt meg en slik. GIAT er levert i både 7,5x54 og 7,62x51. Sikkert ikke under kr.10.000,- :mrgreen:

DSC02150.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg endelig sluttført målingene med 7,62x54R Barnaul 185 grain. Dia.310"

Jeg ble litt forundret over hvor stor forskjell det ble med min M44 og en bekjent sin New England Westinghouse M91. Forskjellene jeg henviser til er hvor store hastighetsforskjeller/variasjoner på utgangshastigheter det var med Barnaul og hjemmeladet ammunisjon. På begge riflene var hjemmeladet stabilt med små avvik. Barnaul ga store avvik i fart, fra laveste til høyeste v/0 668m/s til 795m/s. i Westinghouse (80cm.løp). Snittfart blir 731m/s. 

 

Polsk  M44 med 51,4cm. løp:

Barnaul ga meget jevn utgangshastighet på en serie. Laveste til høyeste måling var 720m/s. til 723m/s. Snitt ble 721m/s. Presisjonen var ikke imponerende med ca.10cm. samling på 60 meter mot hjemmeladet ca.3cm. Konklusjonen videre, jeg kjøper ikke Barnaul en gang til, derimot kunne det vært interessant å prøvd PPU Partizan. Jeg er på ingen måte avhengig av fabrikkpatroner, men likevel kunne det vært gøy å prøvd Partizan. 

Barnaul 185grn..JPG

For de som lurer på å lade om disse Barnaul-hylsene, glem det. Kjøp nye hylser med standard hetter. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...