Jump to content

Mosin Nagant


NordicM

Recommended Posts

Prøv å ring til: Arma Agora AS i Trondheim, de hadde for en tid tilbake.

Sikkert en kjedelig reprise på disse bildene, jeg har vist dem før i andre tråder. Jeg fant min mod.44 på et bakrom hos en våpenhandler. uskutt (helt ny). Det var i 1997, han ville ha kr.1.000,- Det ble ingen diskusjon fra min side.:D

Det burde være mulig å finne et parti på 10 -20 slike i strøken stand for en importør. Jeg er overbevist om at de hadde gått unna, det er litt morsommere enn HÆR-Mauseren. 

Det er stadig folk på utkikk etter en slik i en eller annen variant. 

M-44 a.JPG

M-44 (2).JPG

M-44.JPG

Sittende på denne ammokassa skyter jeg opp til storviltprøven hvert år, går som en drøm med hjemmelada9_9

 

Tool-kit.JPG

Verktøy sett er kjekt

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En ting å huske på er at det er stopp på Barnaul grunnet sanksjonene. Det er uvisst når de eventuelt løftes. Før det ville jeg skutt slike med andakt.

På Våpenhuset i Stavanger (en av de beste butikkene for samlevåpen; jeg lyser fred over dens minne) hadde de store esker (140? 160? skudd) ompakket østtysk 7,62x54R-overskuddsammo til jakt. Angrer noe vanvittig på at jeg ikke kjøpte en pakke :-x

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en pakke i sommer, hadde tenkt å kronografere dem:

Jeg får spare pent på dem, hylsene er ikke aktuelle å lade om. Kuler og hylser hugger seg fast i magneten. Det er Lapua hylser i 7,62x53R og N-140 bak en Sierra Pro-hunter 150 grain i .311" diameter som er uslåelig hva jeg nå enn prøver. 

 

Barnual.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne annonsen er vel 15 ++++år siden:

Jeg håper for din del at den du har for hånden er i fin stand, hva med Finland, der står det sikkert en i hver sauna? Der er de sikkert billigere og mye å velge i. Burde la seg importere?

Spør om han vet løpsdiameter.

SCAN0009.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev over er det stopp på import av Barnaul som er den mest vanlige 54R-ammoen her i landet. Det kan være du finner en eller annen som har ammunisjon fra andre produsenter, men slik det er nå er det vel liten sannsynlighet for at du får kjøpe nok ammo av gangen til å få kvantumsrabatter, for å si det på en fin måte..

Link to comment
Share on other sites

Selleri og gulrot produserer 7,62x54R. Jeg kjenner ikke til om noen har disse på lager/butikk. En kan ta en ringerunde. 

Partizan PPU produserer 7,62x54R. Det mulig å få en importør til å ta disse inn. Jeg fikk Magne Landrø til å importere 500 stk. 7,5x54 til Mas-36 rifla mi. Det tok noen mnd. før de kom. Prisen var ca.kr.7,80 pr. stk. Billig den gangen også, sikkert litt mer i dag. Hylsene er fine å lade om, bokser hetter, grei messingkvalitet. 

 

Edit: Når jeg tenker etter så hadde Arma Agora AS mye russisk ammo av diverse kalibere. En telefon dit kan være greit. 7,62x54R hadde han mye av, før i tiden.

 

Det er håp om få bestilt litt ukurant, dette er 7,5x54 French.

PPU.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dersom en skulle være på jakt etter en Mosin-Nagant i pen stand, så kan en muligens prøve å ta kontakt med to tyske forhandlere med eksporterfaring:

Hege-waffen og Frankonia-waffen, jeg og en bekjent handlet fra Hege i sin tid. Disse forhandlerne er tilbakeholdne med å vise våpen på nett, men prøv å ta kontakt. De var i sin tid svaret på det gamle Aaserud i Drammen drev på med her hjemme i Norge på 80 - 90 tallet. Disse to tyske her flommet over for en tid tilbake med depotvarer. Repetervåpen burde ikke by på de helt store restriksjonene. 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lurer på hvordan tilgangen på mosin nagant å ammo til disse er i Norge i dag.... tatt kontakt med forhandlere men ser ekstremt dårlig ut?!?!?!

 

Å er mest intressert i en finsk m39, hørt at dette skal vere den (beste) av mosin riflene, men hørt at den i utganspunktet var lagd for 7,62x53, men de markert med (D) kan også bruke 7,62x54..... men vil 7,62x54 funke like bra i de som de hadde villa i en russik 91/30?

Link to comment
Share on other sites

M39 er lagd for å brukes med både 7,62x53R og 7,62x54R. I tidligere modeller som M28, M28/30, M27 m.fl. bør man ikke skyte 7,62x54R med mindre pipen er stemplet D da både diameter på løpet og kammerets lengde og dybde ikke er nok for den lengre og tykkere 54R-hylsen. 53R har en annen vinkel på hylsenkropp og -hals, samt at kula fra 54R er opptil 0,1 mm større. Finske Mosiner var opprinnelig lagd for finsk ammo med kuledia. 7,82 mm (.308"), russiske rifler brukte 7,92 mm (.312"). 

 

Skitten drittammo type Barnaul ville jeg holdt meg unna om du skal ha god presisjon, selv om M39 er svært presise rifler vil du oppnå en helt annen presisjon med skikkelige kuler i skikkelige hylser med jevn kruttladning. Noe som ikke kan sies er tilfellet for Barnaul.. som uansett ikke er lett å få kjøpt i Norge i dag grunnet sanksjonene mot Russland.

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha noen mulighet til å finne 7,62x53R/54R i dag, så må man nok ha flaks og komme over det hos en eller annen liten lokal våpenhandler. Jaktdepotet var de siste som hadde, som jeg vet om, og det var Barnaul til 100,- pakka. Billig treningsammo, men med stålhylser. De er også tomme for lengst. Ellers vet jeg at Lapua lager 7,62x53R, men om det er noen her til lands som importerer den skal være meg usagt. (Børselars hadde noen få pakker for mange år siden....de ble kjøpt av meg B| )

Ellers har Trond Alvestad tomhylser i 7,62x54R fra både Lapua og Norma https://www.hjemmelading.no/categories/762x54r-russian

Die-sett er også lett å skaffe til helt normal pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at Prvi Partizan produserer 7,62x54R. Det er XXL og Magne Landrø AS som står som distributør i Norge. Jeg tenker å høre med Landrø om han kan ta inn. Om det er flere som ønsker å kaste seg på send meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker jeg kjøpte inn 7.62x54R i noen rare blikkbokser med 440 skudd som krevde en egen boksåpner. Etter at jeg begynte å skyte patronen i automater gikk jeg over til nyere kommersiell ammunisjon fra Brown Bear, Wolf, Tula og Barnaul  i stedet for korrosive overskuddsgreier. Blikkboksammoen fungerte utmerket i både M44, M38 og M91/30. Den var ikke omladbar så det er på alle måter greiere med kommersiell ammo med messinghylser og normale hetter.

 

Jeg fant jammen et eldgammelt bilde av en Izhevsk M44, som var en av de første riflene jeg kjøpte i USA. 

 

For ren underholdningsverdi anbefales den engelske oversettelsen av den røde hærs manual for Mosin-Nagant rifler. Den finnes på Amazon. Boken (ja det er en hel bok) er skrevet i beste kommunistiske pampe-ånd med en ovenfra og ned holdning som er direkte hysterisk morsom.

 

 

230138_5504386524_2330_n.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på kommunistammo til mengdeskyting:

Når jeg kjøpte min M/44 i 1997 var jeg i fyr og flamme, børsa var et uskutt kupp. Her skulle det lades og skytes, jeg kjøpte overskuddsammo hos Aaserud i Drammen for en billig penge, korrosiv dritt. Derimot tenkte jeg at hylsene kunne sikkert lades om et par ganger eller flere.  Hettene var/er ikke helt standard, selv dagens nye Barnaul har samme hetter. Hetten er Berdan og måler 6,45 mm. mot normal standard som er 5,50 mm. Siden jeg i andre tråder her er flink til å påpeke andres tabber og å påfunn over ei ladepresse så har jeg her et eget svin på skogen. Jeg fikk kjøpt noen Dynamit Nobel (RWS) i rett diameter, 6,45 mm. Det var bare å klemme i vei, jeg hadde berdanhette-fjerner. Patronen så litt snodig ut, hetta kom litt langt inn i hettelommen. Ok, det fikk stå sin prøve. Det ble med ett skudd, aldri mer. Når trykket kom i hettelomma skjøt hetta fart mot tennstempelet som punkterte hetta perfekt (her snakker vi om hettas friflukt mot sluttstykkebunnen), jeg kjente et lite blaff og fant raskt ut hvorfor. Tennstempelet fikk en liten ubetydelig erosjon. Hadde jeg skutt en hel serie på fem skudd frykter jeg at tennstempelet måtte byttes ut. Snipp snapp snute så var eventyret ute for dette eksperimentet. 

 

Bortsett fra min omladning av originale militærpatroner så er disse børsene kjempegøyale å skyte med. Dere som ikke har en slik børse bør melde dere inn i "PARTIET" :lol:

DSC01335.JPG

Berdanhetter i 6,45 mm. har jeg ennå, de blir nok aldri brukt for min del.

 

M.Nagant.jpg

Mosin (2).jpg

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hmmm...har begrenset meg til et par russiske (begge laget för 1917..)  Nagant revolvere...har faktisk endel pakker med sovjetisk mil. ammo fra -70 tallet...108 grain flatnesa styggedom..

 

Det er jo nesten ufattelig for oss i vesten men Naganten ble brukt helt opp på -90 tallet i Russland av fjerntliggende politiavdelinger og vakter på jernbanen..

Link to comment
Share on other sites

Naganten ble brukt til konkurranseskyting inntil nylig. Det finnes til og med spesielle konkurranseversjoner av den. Jeg angrer som en hund at jeg ikke kjøpte noen av dem i stedet for å kjipe ut med standard militærversjon til $79 per stk. med hylster og utstyr. Jeg kjøpte i alle fall inn en hel kasse ammo i samme slengen. Det varer sikkert lenge etter jeg er iført trefrakk.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, skog skrev:

Jeg vet at Prvi Partizan produserer 7,62x54R. Det er XXL og Magne Landrø AS som står som distributør i Norge. Jeg tenker å høre med Landrø om han kan ta inn. Om det er flere som ønsker å kaste seg på send meg en PM.

Jeg blir med på 100 patroner, jeg sliter ikke med tilgang på skudd. Jeg har godt med hylser og kuler, men morsomt med litt ferdigsydde og teste litt Partizan-hylser. 

Link to comment
Share on other sites

Sliter og sliter, de sliter vel ca like mye som Barnaul og all annen ammunisjon med koppervasket/-belagt mantel av jern/bløtt stål (som forøvrig også Geco bruker på noe av sin ammo). Stålkjernen er ikke i kontakt med riflingen.

 

Prisen han ønsker for de komplette pakkene er innafor i mine øyne for samlere, de er hele og fine og ammoen er i god stand. Til skyting ville jeg gitt maks 3-3,5kr skuddet for korrosiv ammo. Barnaul har kosta maks 5kr skuddet for 54R så lenge jeg kan huske.

Link to comment
Share on other sites

Korrosiv ammo spiser løp, helt klart. Rust spiser biler og mye annet.

Underdimensjonerte kuler gjør sikkert det samme (errosjon). Det er vel de færreste her som bør tenke på at kula har rett dim. i et rifleløp, så lenge en har kjøpt kuler i std dia. til std.dia. pipe, unntak er vel de som fomler seg frem til rett blykule, det siste er vel ikke sammenlignbart i denne teorien. Når vi skyter med kommunistpiper (i 7,62) og tilgang på .308" kuler så skjer det visse ting en bør vurdere. Jeg har sett You-Tube snutter om dette uten hårreisende utfall. For min egen del kan jeg det jeg trenger om min rifle og .311" - .312" kuler, dette duger til det jeg skal oppnå. 

 

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe en pakke med Sierra Pro-Hunter .308", den er dønn lik samme kule i Pro-Hunter .311"  Forskjellen er kun diameteren, perfekte kuler til å teste forskjell på ladning å hastighet, hva gjør diameter-differansen? Svaret har jeg neppe bruk for i praksis, er man nysgjerrig så er man det. Pipa mi måler et sted mellom .311" - .312", vanskelig å se eksakt. .312" kuler går bra uten  nevneverdig trykkøkning. 

 

Fra venstre:

# 1: Sellier & Berlott .311" 180grs. N-140 - 47,0 grain v/0 = 768 m/s. 

# 2: Sellier & Berlott .308" 180grs. N-140 - 45,0 grain v/0 = 683 m/s. Går dit høna sparker, avstand 60 meter, pluss/minus svarten på 1/2 meter skive.

# 3: Sierra Pro-Hunter .311" 180grs. N-140 - 45.0 grain v/0 = 724 m/s.

# 4: Sierra HPBT Match .311" 174 grs. N140 - 48,0 grain. v/0 = 765 m/s.

 

Hastighetsforskjellen fra .308" kula og .311" kuler bør ikke bety gasslekasje mellom løp og kule, hvis det i det hele tatt er gasslekkasje.

Det skulle vært morsomt å ladet 150 grain Pro-Hunter i 308 og 311 med samme krutt og kruttvekt å sett på skiva og lest av kronografen.

DSC01353.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ahh, ser ut som det ble liv i tråden igjen : )

 

Jeg kjøpte en veldig strøken finsk m39, nesten så fin at jeg ikke har lyst å skyte den : D. Ammo til disse riflene er vanskelig å komme over, må nesten lade selv. Som mr.varjata sier er ammo'en på finn overpriset og ikke noe bra for rifla. 

Jeg var litt ivrig å kjøpte rifla for 5000 kr, uten egentlig å tenke på hvordan jeg skal få tak i ammo <---- noob. Tenker jeg må kanskje investe litt i en ladestasjon om jeg skal i hele tatt få brukt rifla haha :(

 

Uansett blir rifla å henge på veggen ivertfall 2 år til siden jeg skal i sjøforsvaret som lærlig : -)  lol

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Så absolutt, jeg tolket det dithen at han siktet til kulene.

Skal ikkje sei du hadde feil heller.... trudde disse kunne slite på løpet likt som miljøammo, men tok nok feil der. 

 

Men trodde ikke korrosiv ammo var noe farlig for løp om du pusset riktig og bra i forhold til ammoen etter skyting?

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets [tidlige modell av] miljøammo var et togvrak for å bruke god nynorsk, ei stuttfeit kule med diger stålkjerne, tynn mantel, og alt for stor bæreflate. Dette skapte mye av problemet. Den nye typen har en kortere bæreflate, lengre ogival, og belaster løpet på en annen måte som sliter mye mindre (mye grunnet lavere arbeidstrykk).

 

Den russiske ammoen har en stålkjerne som sitter i mantelen og har en liten luftlomme mellom seg og toppen av mantelen (samme prinsipp som APBC-granater brukt i stridsvogner). Mantelen er uansett så tykk og mye mykere enn kjernen at den deformerer seg. Den vil nok i det lange løp slite mer enn kuler med 100% blykjerne, men husk at disse er brukt i flere russiske og andre forsvarsvåpen over lang tid uten at de er nevneverdig mye mer slitt enn andre våpen.

 

Korrosiv ammo er ikke farlig så lenge en pusser skikkelig hver gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tenkte å vise noen kronograferte resultater fra to ulike Mosin-Naganter:

En bekjent kjøpte en New England Westinghouse (USA) produsert M/91 fra 1917, den har en løpslengde på 80cm. Min M/44 polsk produserte i 1954 har en løpslengde på 51,4cm. 

M/91en var lite prøvd siden den ble kjøpt for et par år siden, vi var litt spent på hastigheter og presisjon sammenlignet med min M/44. Forskjellen var stor, særlig utgangshastigheten. 

Løpet innvendig på M/91 ser strøkent ut, men utvendig ser børsa ut til å ha deltatt under selve revolusjonen i 1917 og hele veien til Berlins fall i 1945. 

Jeg hadde en eske med Barnaul i stålhylser og 180 grain kule, dette ble spennende å prøve. Deretter var det hjemmeladet Sierra kuler i 150 - 180 grain med finsk N-140 bak, Lapua 7,62x53 hylser. 

Alle ladninger er under maks oppgitte verdier. 

M/91 New England Westinghouse, løp 80 cm. :

Sierra 150 grain. N-140 = 48,0 grain v/0 = 867 m/s.

Sierra 180 grain. N-140 = 46,0 grain v/0 = 808 m/s.

Barnaul 180 grain hadde stor spredning i utgangshastighet, laveste 668 m/s og høyeste 795 m/s.

Mine hjemmeladninger kunne variere 10 - 15 m/s. mellom høyeste og laveste måling. 

 

M/44, løp 51,4 cm. :

Sierra 150 grain. N-140 = 49,0 grain. v/0 = 793 m/s. (Merk at jeg har 1 grain høyere ladning enn M/91) 

Sierra 180 grain. N-140 = 46,0 grain. v/0 = 732 m/s. 

Barnaul ble testet med dårligere presisjon enn hjemmeladet. Kronografen streiket p.g.a. dårlig lys på siste omganger. 

M 91 a.JPG

Det er stor forskjell på totallengden.

 

M91 b.JPG

Interessen for Mosin-Nagant er der for mange, men det er vanskelig å oppdrive pene eksemplarer, dessverre. Denne M/91 (øverst) gikk 25 - 30 cm. for høyt på 93 meter, vi fikk ikke baksikte lenger ned. Min derimot går som den skal og en god skytter samler mer enn forventet med åpne sikter  5 - 6 cm. på 100 meter går (med hjemmeladet ammo).

M 91 c.JPG

Disse sto på menyen under denne testen.

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Veldig artig lesning Vaquero. Det er noe skikkelig stas med de gamle Mosinene. 

Jeg er sikker på at det finnes kasser med nesten ny-stand rundt om kring der ute et sted, sikkert Europa for den saks skyld.  Hadde en våpenhandler fått inn et passe parti med strøkne 91/30 eller M/44  og M/38 så hadde de gått unna. Mer eksotisk og interessant enn en HV-Mauser. En sniper variant av Mosin-Nagant hadde sikkert fått fart på omsetningshastigheten....:D

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Det er litt synd at de som importerer S&B og PPU her til lands kun gidder å ta inn "de store fem", .223, .308, .30-06, 6,5x55, 9,3x62. Det er jo (som du også vet) helt umulig å få tak i Barnaul eller Tulammo pga dagens politiske klima, hadde noen evnet å forstå at de kan ta inn noe annet enn standardmølet som ingen gidder å kjøpe fordi Norma uansett bare koster ei krone mer, hadde det nok vært større mulighet for å bedrive koseskyting med patroner som 54R.

 

Russerne lager "nye" Mosin-geværer på gamle oppussede kasser. Molot (som lager Vepr) kjøpte et parti gamle rifler og kasser som har blitt forfriskede og selges med nye kolber, piper, avtrekk osv. Både i 7,62x54R og i 9,6x53 Lancaster.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

http://molot.biz/goods/vpo-220-po-aktu-2926.html

9dDQqgD.png

VPO-220 i kaliber 9,6x53 Lancaster.

Russerne har noen merkelige lover som sier at våpeneiere må eie hagler/glattborte våpen i 5 år før en kan søke om å eie rifle. .366 TKM og 9,6x53 Lancaster bruker enten Paradox- eller Lancaster-"rifling", for å bli klassifisert som hagler.

Finnes  AK, AKM, Dragunov, SKS, og flere andre våpen i disse kalibrene.

 

DSC02390.jpg 

11873619-468x660.jpg

 

Ettersom patronene er basert på hhv. 7,62x54R og 7,62x39 passer "haglepatronene" i magasinene til de originale riflene.

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt enig, det er en viss interesse for nostalgiske våpen. Det er nok en nisje, men noen folk er ofte ikke så opptatt av det nyeste uten sjel.  Jeg snakket med en som hadde jaktet i Polen, der var det en guide/jeger som hadde en maken til min, den behandlet han med omhu, det beste han visste om...:lol: Når jeg ser jegere (på TV) i Russland har de disse korte modellene M/44 og  M/38 på jakt. Jeg har også sett på TV hvor Eskimoer jaktet med finsk M39 på reinsdyr og åpne sikter. Ellers i tidligere Sovjetrepublikker og i Russland forøvrig er det mye bruk SKS Simonov i 7,62x39. Dragunov i 7,62x54R blir mye bruk på storvilt. 

Når det gjelder ammo kunne jeg tenke meg å blitt med på et parti med 7,62x54 fra PPU-Partizan, jeg har egentlig ikke behov, mine hjemmeladninger overtreffer det en kan forvente. 

Dersom noen vil ha et spleiselag på et parti på 1000 kan jeg sikker bli med. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Finske M39 har jo, sånn forøvrig, noen av de beste åpne siktene på militære rifler (hvis en ser bort fra dioptre).

Jeg har ikke prøvd de finske, disse har jeg uansett tillit til, Pekka og Pirka kan sine ting. De beste åpne siktene på våpen jeg har selv er på KV-59 som er diopter. Deretter kommer min polske M/44, jeg har ikke sett maken, den gir en så god kontrast med klart bilde mellom lysåpningen i baksikte og korn som kommer tydelig frem. Noen av de gamle åpne siktene på militærvåpen ville koste en formue å maskinere ut i dag. Når vi snakker om Mosin-Naganter, jeg har sett noen eksemplarer. Ut fra det jeg har lest fra bedrevitere så er de polske noe av det beste som er laget. Når vi er inne på sikter så synes jeg  siktene på min er som et smykke.  Mange skryter av hvor mye de har betalt for et våpen, det gjør jeg også - for min Mosin-Nagant som var ubrukt (ikke skutt med) KR.1.000,-:mrgreen:

 

Et annet tema:

Det var på Svalbard for noen år siden hvor et par hollendere havnet i ei knipe med en hvit bamse, en russer kom hjelpende til og skjøt den i nødverge, med en Mosin-Nagant. Det var vanskelig å se på avisbilde om det var en M/38 eller en M/44, mange der borte i øst skrur av bajonetten.

 

DSC02101.JPG

DSC02097.JPG

DSC02098.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...