Jump to content

Hvordan unngå at rypa fryser under vinterjakt?


MrH

Recommended Posts

Jeg tenkte å prøve meg på vinterjakt der jeg skal sove ute fra en dag til en annen og sjansen er jo der for at jeg skyter en fugl i løpet av den første dagen. Siden rypa aller helst ikke skal fryse før dødsstivheten er ute så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med hvordan jeg kan unngå dette? Rypa blir jo fort hengende i 24 timer før jeg får flyttet den inn i en varm bil. Så langt har jeg vurdert å pakke den inn i avispapir + evt en gammel sovepose, men det hadde vært nyttig å høre fra noen med erfaring.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta rype i tett på 40 kuldegrader  på det verste - iallefall mer enn 30, så vil tro den frøs temmelig kjapt. Det er ingen problemer knyttet til det. Når en fanger med snare er de også gjerne steinfrosne når du finner dem. Heng de så de får luft, og vær glad for de du får.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Andreasv skrev:

Ryper trenger ikke mørning. Ingen problem å la rypa kjøle seg ned naturlig til den fryser.  Rypa er jo godt isolert,

Så det går jo godt med tid til den fryser. Jeg har å jakta i ned mot -40. Ingen problemer med rypa. Jakt å kos deg.

 

Tenkte de alltid burde mørnes, men det er godt å høre at det ikke er så farlig. 

 

Takk for flere bra (og et par morsomme) svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mørna alltid rypa før, men slutta helt med det etter neon forsøk. Det er helt meningsløst å mørne rypa. Du kan oppnå at viltsmaken blir sterkere ved å mørne rypa, spesielt om det er litt blod i brystfileten. Jeg synes ikke det gjør smaken på rypa bedre. Den blir ikke nevneverdig mørere av å henge i de berømte 40 døgngradene. 

Lykke til med jakta. Ei vinterskutt rype er like mye verdt om 3 høstryper. :)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...